200hv cdi Vito
200hv cdi Vito
Itselläni on cdi Vito 150hv/367Nm.Auto käynyt kadessa eri paikassa tehomittauksessa.No mukaviltahan nuo lukemat paperilla näyttää mutta...Kaverilla vakio 112cdi ja "testeissä" huomattu ettei käytännön suorituskyvyssä mitään eroa!!No itselläni alla normaalia korkeammat 225-55-17 kumit,mutta voiko se olla niin pienestä kiinni?Jos 1600kg traileria vetäis huomaisko eron, en tiedä.
Kysymys kuuluukin olikos kellään foorumilaisella niitä n.200hv Vitoja??
Mites ne liikkuu esim.0-100km/h tai 1/4mile tai 60-100km/h 4- ja 5vaihteella??
Oma MB tuunattu JKL.n suunnalla Demec:in toimesta,mutta onko suomessa joitain muitakin "guruja" kuin se Demecin alihankkija?Oliko se keskisuomen autosäätö?
Ja mitäs sille omalle pitäs tehhä että pääsis sinne n200hv,eli tietty ohjelma uusiks mut mikä ahdin,minkä kokoinen pakoputki ja menikö coolerikin vaihtolistalle??
Voihan se olla että näistäkin asioista on kirjoiteltu foorumilla mutta antakee alottelijalle armoo...
Kysymys kuuluukin olikos kellään foorumilaisella niitä n.200hv Vitoja??
Mites ne liikkuu esim.0-100km/h tai 1/4mile tai 60-100km/h 4- ja 5vaihteella??
Oma MB tuunattu JKL.n suunnalla Demec:in toimesta,mutta onko suomessa joitain muitakin "guruja" kuin se Demecin alihankkija?Oliko se keskisuomen autosäätö?
Ja mitäs sille omalle pitäs tehhä että pääsis sinne n200hv,eli tietty ohjelma uusiks mut mikä ahdin,minkä kokoinen pakoputki ja menikö coolerikin vaihtolistalle??
Voihan se olla että näistäkin asioista on kirjoiteltu foorumilla mutta antakee alottelijalle armoo...
Liikaa on sopivasti
Juu ja tuo oli cdi, joten sun taytynee 'tyytyä' ~180 hv. Ahdin, suurempi välijaahdytin, putkisto, ilmansuodatin. Sillä se tulee. Demec kyllä tietää, niillähän oli se 180 hv sarja juuri tuohon koneeseen, ja ne on takuuhevosia. Paljonko sulla on huippunopeudet tasasella nyt, lähemmäs 180 ?Mauri H. kirjoitti:Onhan täällä eräs 200 hv viton omistaja, katsotaan kun saapuu reissun päältä koneen ääreen.
Taitaa vaan noissa Vitoissa olla voimansiirto sen verran heikko että alkaa olemaan kovilla noilla tehoilla, varsinkin jos on kuormaa päällä tai kärryä perässä.
Aika oudolta kuulostaa jos 120 hv vakion ja 150 hv ei ole muka eroa, ilmeisesti on niin että tuo 150 hv on huipputeho loppukierroksilla ja vaannot on kuitenkin niin samankaltaiset, ettei paljoa eroa tule. Kun pistetaan vetamaan jotain raskasta niin eikohan sitten erottuisi kun huudattaa 4000 rpm.
Luulen etta tuossa ahtimen vaihdolla saat eniten sita eroa, eli vaantoa tulisi jo alemmilla kierroksilla, vai mitä Mauri ?
mutta onkohan niin [Jorma tietaa] että ahtimen vaihto ei ole ollenkaan yksinkertainen juttu...saa purkaa koko etupään pois, että pääsee edes hipaisemaan sitä.
heh tai sitten vaihdat siihen vanhemman koneen...ja automaattilaatikon
Veikkaisin että ahtimeksi ehdotetaan jotain garret ?gt? 25 tai vastaavaa ahdinta, demec puhuu aina vain 'suurtehoahtimesta'

[testaa samalla allekirjoitusta]
[sori, multa jää Ä:n pisteet pois, ammattisairaus kun töissä ei aina ole Ä paikallaan]

Lisää tietoa: www.skg.fi
No periaatteessa jos suurennetaan turboa, käy helposti niin että suurimman väännön kierrosluku nousee, koska suurempi turbo helposti saavuttaa huippuahdot myöhemmin kuin pienempipesäinen. Toki tähän vaikuttaa myös siipien lukumäärä ja kulma.veskola kirjoitti:Luulen etta tuossa ahtimen vaihdolla saat eniten sita eroa, eli vaantoa tulisi jo alemmilla kierroksilla, vai mitä Mauri ?
Suuremmalla ahtimella sitten taas saavutetaan parempi hengitys yläkierroksilla, sitäkautta parempi kaasujen vaihto ja suurempi teho. Myös viritetyn moottorin lämpökuormat laskevat.
Kumma on jos ei vakioon synny rakoa, tosin nykypäivänä nuo tehtaan arvot tuntuvat olevan aika alakanttiin, olikohan 130 hv TDi Passatti josta mitattiin 150 hv....
Epäilemättä, hain sitä josko turbon läpimitta on pullon kaula ja suurentamalla saataisiin kokonaisuus kasvamaan ja siten myös vääntöä myös jo alemmilta luvuilta. Chipillä on jo varmaan kerrottu turbolle että kaikki peliin, mutta kun aukot on mitä on niin ne rajoittavat...eli teho menee turbon pakopuolen ahdistuksen voittamiseen.Mauri H. kirjoitti:No periaatteessa jos suurennetaan turboa, käy helposti niin että suurimman väännön kierrosluku nousee, koska suurempi turbo helposti saavuttaa huippuahdot myöhemmin kuin pienempipesäinen. Toki tähän vaikuttaa myös siipien lukumäärä ja kulma.veskola kirjoitti:Luulen etta tuossa ahtimen vaihdolla saat eniten sita eroa, eli vaantoa tulisi jo alemmilla kierroksilla, vai mitä Mauri ?
Suuremmalla ahtimella sitten taas saavutetaan parempi hengitys yläkierroksilla, sitäkautta parempi kaasujen vaihto ja suurempi teho. Myös viritetyn moottorin lämpökuormat laskevat.
Kumma on jos ei vakioon synny rakoa, tosin nykypäivänä nuo tehtaan arvot tuntuvat olevan aika alakanttiin, olikohan 130 hv TDi Passatti josta mitattiin 150 hv....
Toisaalta eikös tuo ilmoitettu vääntö ole kuitenkin aika kova...luulisi sillä lähtevän...
Lisää tietoa: www.skg.fi
No nythän on niin että se vääntöhuippu on siellä 2200-3200 kierroksessa ja ihme kyllä ahdot hetkellisesti 1.7bar...aika paljon vissii mut demecillä olivat sitä mieltä että nou hätä.Ja sokerina pohjalla huiput jopa 163 km/h(aika noloa...)Tuo vääntöalue on aika sopivassa kohdassa normaalissa matka-ajossa ohituksia ajatellen mut jotain niiku puuttuu...Suorituskyky mittauksia ei ole nyt tuoreessa muistissa muuta kuin että viitosella rekan perässä n85km/h ja rekan ohi ja omalle kaistalle takaisin ja vauhtia n130 ja aikaa n10s.Taitaa jäädä aika monelle vielä jalkoihin. Ja jos jäi epäselväksi nii kaasu oli todellakin jo pohjassa...
Liikaa on sopivasti
Nyt ei mene kyllä mulle jakeluun, 100 hv vakio ottaa 157 kmh huippuja kun auton paino on 2000kg ja tuo toteutuu myös käytännössä eli mittarinkin mukaan menee yli 160, ja tuo 120cdi 164 vakiona. Luulisi että se +50 hv jotain sentään tekisi, varsinkin kun nuo 200 hv Vitot kuulemma ottavat sen 200 kmh.Vitottaja kirjoitti:No nythän on niin että se vääntöhuippu on siellä 2200-3200 kierroksessa ja ihme kyllä ahdot hetkellisesti 1.7bar...aika paljon vissii mut demecillä olivat sitä mieltä että nou hätä.Ja sokerina pohjalla huiput jopa 163 km/h(aika noloa...)Tuo vääntöalue on aika sopivassa kohdassa normaalissa matka-ajossa ohituksia ajatellen mut jotain niiku puuttuu...Suorituskyky mittauksia ei ole nyt tuoreessa muistissa muuta kuin että viitosella rekan perässä n85km/h ja rekan ohi ja omalle kaistalle takaisin ja vauhtia n130 ja aikaa n10s.Taitaa jäädä aika monelle vielä jalkoihin. Ja jos jäi epäselväksi nii kaasu oli todellakin jo pohjassa...
Autoonko ei siis ole tehty muuta kuin ohjelmapäivitys, aika hyvin jos siitä tosiaan on saatu se +50hv verrattuna tehtaalta lähteneeseen 110 cdi, jossa samat osat.
Kysy muuten siltä Karalalta, hän tietänee nämä cdi vehkeet mutta eipä sieltä ohjelmalla pitäisi enempää saada, jollei tuo ohjelma sitten ole täysi susi. Onko sulla siinä ahtopainemittari kiinni, mitä se näyttää täydellä kuormalla ajettaessa (eli huippunopeudella).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo eipä ole ahtopainemittaria kiinni nyt ,mut niitä paineita ihmeteltiin tehonmittauksessa jolloin mittari oli kiinni ja se näytti tosiaankin joitain sekuntteja(??) sitä 1.7 mutta tippui jo hetkenpäästä 1.2bar.
Ja niistä huippunopeuksista vielä ettei onneksi tutkalla olla niitä varmistettu vaan nopeusmittarista,mutta onhan alla korkeammat renkaat kuin vakiossa joten todellinen nopeus voisi ollakkin suurempi(100km/h mittarissa ja todellinen nopeus 103km/h jne.).
Ja niistä huippunopeuksista vielä ettei onneksi tutkalla olla niitä varmistettu vaan nopeusmittarista,mutta onhan alla korkeammat renkaat kuin vakiossa joten todellinen nopeus voisi ollakkin suurempi(100km/h mittarissa ja todellinen nopeus 103km/h jne.).
Liikaa on sopivasti
Ei muuta kuin mittari kiinni, ja nopeusmittari 'kalibrointiin'. Luulisi sen nyt noilla paineilla jättävän vakion...ettei vaan tuossa 1.7 barin kohdalla suuri teho kuluisi sen turbon vastuksen voittamiseen...kyllä auton huippunopeudenkin tulee kasvaa lastuttamisen seurauksena, eihän se dynolappu paljon mieltä lämmitä.Vitottaja kirjoitti:Joo eipä ole ahtopainemittaria kiinni nyt ,mut niitä paineita ihmeteltiin tehonmittauksessa jolloin mittari oli kiinni ja se näytti tosiaankin joitain sekuntteja(??) sitä 1.7 mutta tippui jo hetkenpäästä 1.2bar.
Ja niistä huippunopeuksista vielä ettei onneksi tutkalla olla niitä varmistettu vaan nopeusmittarista,mutta onhan alla korkeammat renkaat kuin vakiossa joten todellinen nopeus voisi ollakkin suurempi(100km/h mittarissa ja todellinen nopeus 103km/h jne.).
Tietty se painekin laskee sitten kun vastuskin katoaa. Olisi vain hyvä tietää paljonko sitä ahtoa on oikeasti täydellä kuormalla ja miten kierrosten suhteessa.
Oletko laskenut paljonko teoriassa tuo rengasmuutos aiheuttaa virhettä. Jollen tehnyt virhettä laskuissani niin sulla olisi 107,3 kmh samalla kierrosnopeudella, millä vakio (195/70 15) menee 100 kmh. Tosin voi hyvin olla että teinkin virheen

Mutta hyvinhän se liikkuu, jollei sun tarvii edes neloselle heittää tuossa ohitusesimerkissäsi.
Sitten kysymys palstalaisille: Pystyykö tuota nopeusmittaria kalibroimaan...siis neula irti ja siirtää sitä. Millä ihmeenkonsilla tuon tekee, eli vapautetaanko se jännitys vääntämällä se sen alkutapin yli, sitten merkitään missä kohtaa se on lepotilassa ja sitten viisari irti ja siirretään arviolta jonkun verran...
...ja samalla toinen kyssäsi: Talvella kello jätättää, siis se mekaaninen kun näyttää kaikissa mersuissa olevan. Voiko sille tehdä mitään. Se jättää pakkasella noin 10 min viikossa...raivostuttavaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mittarin "kalibroiminen" tapahtuu juuri noin.veskola kirjoitti:Sitten kysymys palstalaisille: Pystyykö tuota nopeusmittaria kalibroimaan...siis neula irti ja siirtää sitä. Millä ihmeenkonsilla tuon tekee, eli vapautetaanko se jännitys vääntämällä se sen alkutapin yli, sitten merkitään missä kohtaa se on lepotilassa ja sitten viisari irti ja siirretään arviolta jonkun verran...
...ja samalla toinen kyssäsi: Talvella kello jätättää, siis se mekaaninen kun näyttää kaikissa mersuissa olevan. Voiko sille tehdä mitään. Se jättää pakkasella noin 10 min viikossa...raivostuttavaaSikäli hassua että tämä on jo toinen diesel auto, jolla on tuo kellon jätättämisominaisuus.
Kelon koneistoon voisi hiukan ruiskaista elektroniikan / pienmekaniikan puhdistusainetta. Omassa ei ainakaa jätätä kello yhtään, enkä ole sitä edes voidellut.
Vitottaja kirjoitti:No nythän on niin että se vääntöhuippu on siellä 2200-3200 kierroksessa ja ihme kyllä ahdot hetkellisesti 1.7bar...aika paljon vissii mut demecillä olivat sitä mieltä että nou hätä.Ja sokerina pohjalla huiput jopa 163 km/h(aika noloa...)Tuo vääntöalue on aika sopivassa kohdassa normaalissa matka-ajossa ohituksia ajatellen mut jotain niiku puuttuu...Suorituskyky mittauksia ei ole nyt tuoreessa muistissa muuta kuin että viitosella rekan perässä n85km/h ja rekan ohi ja omalle kaistalle takaisin ja vauhtia n130 ja aikaa n10s.Taitaa jäädä aika monelle vielä jalkoihin. Ja jos jäi epäselväksi nii kaasu oli todellakin jo pohjassa...
Kuten Mauri jo tuolla ylempänä sanoikin, olisin minäkin sitä mieltä, että vääntöhuipun pitäisi olla siinä suunnilleen kahdessa tonnissa.
Omien kokemuksieni mukaan, kun auto lastutetaan, niin vääntöhuipun kierrosluku pikemminkin laskee, kun nousee.
Tehon ja väännön suhde pitäisi olla aikalailla oikea, jos vertaan sitä omaan autooni ekan lastun jälkeen 124 KW/ 360Nm.
Jos auto ei kulje kuitenkaan toivotulla tavalla, niin silloinhan siinä on jokin vika, joka estää tehojen hyödyntämisen.
Jos lastun on laittanut demec/Karala, niin etsisin ensin vikaa kyllä muualta, kun ohjelmasta.
Tehonmittaus ei kerro mitään siitä, miten moottori käyttäytyy silloin, kun rasitus on pitempiaikaista. Tehonmittauksen aikana moottori ei kerkiä rasittua.
Esim. Polttoainejärjestelmässä on tukos tai pumppu ei kehitä riittävän suurta painetta, jolloin pitempiaikaisen rasituksen aikana teho laskee alemmalle tasolle, jonka polttoaineen riittävyys määrää.
Tai ahtopaineletku/coolerissa reikä tai repeämä, jolloin ahtopaineet karkaa, ja moottorin omat järjestelmät (map/maf) säätävät tehon pienemmäksi.
Suodattimet kannattaisi myös varmaankin tarkistaa, ja ehken varulta vaihtaa, niin tuleepahan sitten sekin asia varmistettua.
Ilmeisesti nämä pakun ja henkilömallin moottorit jotenkin poikkeaa toisistaan, kun minun mielestäni nuihin tehoihin nähden ahtopainetta on kyllä hurjasti. Laitahhan kunnollinen mittari, josta sitten näät ne todelliset paineet rasituksessa, niin moni asia varmaan selviää. Kun kaasua poljetaan, ja ahtimessa on säätyvät siivet, niin ahtopaine kyllä käväisee aika korkealla, ennenkuin ne siivet kerkiää asettua uuteen asentoon. Silloin se paine vasta asettuu sille oikealle tasolleen.
Tässä meikäläisen kotterossa on 1,5 kiloo, ja niillä kyllä irtoaa varmaan se about parisataa.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Täällähän tuota samaa 'ongelmaa' ihmeteltiin muttei selvyyttä saatu:tuikku kirjoitti:<...>
Tässä meikäläisen kotterossa on 1,5 kiloo, ja niillä kyllä irtoaa varmaan se about parisataa.
.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 7fbd9a3aa5
Hei menkääs sinne Kalajoelle tai Kiikalaan kokeilemaan kahdella Vitolla, niin minä tulen katsomaan..minulla kun ei ole paineita

Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo,en kyllä usko että autossa sen ihmeempää vikaa on,sillä se tehonmittaus tehtiin ensiksi siellä JKL.ssä missä tehtiin ohjelmapäivityskin(demec jne.).Mutta kaipailin niitä muitten cdi Vitojen suoritusarvoja ja miksei D mallienkin.Sillä olettaisin että tuo oma ohjelma olisi enemmänkin "työjuhtaohjelma" kuin "race"ohjelma??
Ja kyllä sinne Kiikalaan oli tarkoitus tulla muttei kyllä kiihyttelemään(ainakaan mersuilla,ei omalla eikä muijjan A 160cdi.llä...),olen toki käynyt yleisöä hauskuuttamasa(?) mm.Bedford Blitzillä aika n.24.8s/108km/h.
Mites superturbomiehet,tulkaa näyttäytymään Kiikalaan ja radalle tietty.
Ja kyllä sinne Kiikalaan oli tarkoitus tulla muttei kyllä kiihyttelemään(ainakaan mersuilla,ei omalla eikä muijjan A 160cdi.llä...),olen toki käynyt yleisöä hauskuuttamasa(?) mm.Bedford Blitzillä aika n.24.8s/108km/h.
Mites superturbomiehet,tulkaa näyttäytymään Kiikalaan ja radalle tietty.
Liikaa on sopivasti
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kierrokset
Tuo huippu riippuu suoraan siitä, miten paljon kierroksia koneeseen sallitaan. Vaikka koneessa olisi 100hp enemmän, niin huippunopeus ei muutu, jos ei muuteta maksimikierroksia tai välitystä.veskola kirjoitti: Nyt ei mene kyllä mulle jakeluun, 100 hv vakio ottaa 157 kmh huippuja kun auton paino on 2000kg ja tuo toteutuu myös käytännössä eli mittarinkin mukaan menee yli 160, ja tuo 120cdi 164 vakiona. Luulisi että se +50 hv jotain sentään tekisi, varsinkin kun nuo 200 hv Vitot kuulemma ottavat sen 200 kmh.
On sitten eri asia kuinka äkkiä tuo nopeus saavutetaan ja kuinka se pysyy tuulen kääntyessä vastaiseksi. Silloin teho puhuu.
Nimim. 123-240D automaatilla 160km/h

Re: Kierrokset
Nimim. 123-240D manuaalilla 180km/h todella jyrkkään ja pitkään alamäkeen.flosse kirjoitti:Nimim. 123-240D automaatilla 160km/h

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Kierrokset
Samainen automaattiauto kulki mittarin pohjaan, siis reippaasti yli asteikon, kun siinä oli manuaaliaski kiinni. Automaatti hieman hannaa vastaan...Pasi M. kirjoitti:Nimim. 123-240D manuaalilla 180km/h todella jyrkkään ja pitkään alamäkeen.
Terveisin
Tero
Tero
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Re: Kierrokset
Kyllä kyllä... Näin periaatteessa, mutta käytännössä kuitenkin harva auto jaksaa kiertää tappiin kun aletaan ajamaan huippuja suurimmalla vaihteella. Silloin tehonlisäys puhuu... Jaksaa kiertää paremmin (siis loppuun asti) ja huippunopeus kasvaa. Esim. itselläni on huipunopeudessa kierroksia suurimmalla vaihteella n.3500 ja siitä on kuitenkin huippukierroksiin matkaa vielä 1300 kierrosta, eli jonkinmoisella tehonlisäyksellä saisi koppimoponkin kulkemaan kohtuullisen lujaa. Huiput aakkosessa saavutetaan myös pykälää pienemmällä vaihteella mutta silloin kierrokset on tapissa.flosse kirjoitti:
Tuo huippu riippuu suoraan siitä, miten paljon kierroksia koneeseen sallitaan. Vaikka koneessa olisi 100hp enemmän, niin huippunopeus ei muutu, jos ei muuteta maksimikierroksia tai välitystä.
Itseasiassa muuten täyskaasulla ajettaessa vaihtuu 5. vaihde pesään vasta juuri ennen huippunopeuden saavuttamista. Ja paljonkohan tuon 1300 kierroksen käyttöönsaamiseksi tarvitsisi lisätehoa/vääntöä? ja kuinka paljon tuo 1300 kierrosta mahtaa kasvattaa huippuopeutta? Joku on joskus sanonut nyrkiisäännöksi että 150 kierrosta /10 km/h...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Re: Kierrokset
Tässä on Viton laatikon välityksiä:
110D (GTO24-5/3 769-0.674):
0.671:1
108D (GTO24-5/3 769,721):
0.721:1
automaatti (503.020):
0.720:1
Eikös tuohon sitten lasketa vielä se perävälitys
päälle. Paljonkohan se oikein on ?
Täytyy vain kepittää nopsempaan niin se 112cdi jää edes kiihytyksessä. Onhan siinä 160:ssä jo paljon liikaa
Millasias ylinopeusakkoja palstalaiset on muuten ottaneet (ne otetaan ei saada). Itsellä 138,6 kmh, vanhalla ykköstiellä ohituskaistalla ylämäessä, keskinopeus 500 metrin matkalta. Tuo onkin ainoa ylinopeus ja abc kortti ollut vuodesta 87. *pulmunen*
P.S Viton huippukierrokset on alhaalla: 3800 rpm siis jos tarkoitetaan kierroksia, joilla huipputeho tulee. heh tulee ja menee...
110D (GTO24-5/3 769-0.674):
0.671:1
108D (GTO24-5/3 769,721):
0.721:1
automaatti (503.020):
0.720:1
Eikös tuohon sitten lasketa vielä se perävälitys

Täytyy vain kepittää nopsempaan niin se 112cdi jää edes kiihytyksessä. Onhan siinä 160:ssä jo paljon liikaa

Millasias ylinopeusakkoja palstalaiset on muuten ottaneet (ne otetaan ei saada). Itsellä 138,6 kmh, vanhalla ykköstiellä ohituskaistalla ylämäessä, keskinopeus 500 metrin matkalta. Tuo onkin ainoa ylinopeus ja abc kortti ollut vuodesta 87. *pulmunen*
P.S Viton huippukierrokset on alhaalla: 3800 rpm siis jos tarkoitetaan kierroksia, joilla huipputeho tulee. heh tulee ja menee...
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Re: Kierrokset
No tästähän on ollut ihan galluppikin, mutta laitetaan nyt sitten paremmaksi, eli 146@80...veskola kirjoitti: Millasias ylinopeusakkoja palstalaiset on muuten ottaneet (ne otetaan ei saada). Itsellä 138,6 kmh, vanhalla ykköstiellä ohituskaistalla ylämäessä, keskinopeus 500 metrin matkalta. Tuo onkin ainoa ylinopeus ja abc kortti ollut vuodesta 87. *pulmunen*
Jaa-a. enpäs muuten tiedä kierroksia millä huipputeho tulee, mutta tarkoitin koneen maksimi kierroslukuaveskola kirjoitti: P.S Viton huippukierrokset on alhaalla: 3800 rpm siis jos tarkoitetaan kierroksia, joilla huipputeho tulee. heh tulee ja menee...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Re: Kierrokset
Joo unohdetaan, katselen gallubbeja joku sateinen yö...oliko kortti pitkää poissaMr_Benz kirjoitti:No tästähän on ollut ihan galluppikin, mutta laitetaan nyt sitten paremmaksi, eli 146@80...
Jaa-a. enpäs muuten tiedä kierroksia millä huipputeho tulee, mutta tarkoitin koneen maksimi kierroslukua

Oliskohan 4200 rpm.
Laskin/testasin just, että Viton max. 3800 rpm vastaa 160 kmh automaatilla, joten silloin käsittääkseni pumppu laittaa jarruvarjon päälle. Näin ollen tosiaan maksimikierroksia pitäisi lisätä tuntuvasti jos oikein haluaa hurjastella, siis suljetulla radalla. Jälleen siis maksimilla tarkoitan kierroksia, joilla kone antaa maksimitehoa, jonka jälkeen teho romahtaa, joten ei ole mieltä ylittää tuota.
Jossain thredissä oli puhettä, että ne maksimikierrokset rajoittavat cdi:n tehoa. Mistä tuo siis johtuu, eikö siihen alkuperäiseen ohjelmaan saada laajennusta, ja näin ainoa vaihtoehto on laittaa jokin digipower ohjausyksikkö ? Lastutus siis muuttaa parametrikarttaa mutta maksimikierrokset on poltettu ohjelmaan kiinteästi. Jos näin niin todella ikävää


Lisää tietoa: www.skg.fi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Re: Kierrokset
Kortti oli hyllyllä tasan viikon. Työn takia.veskola kirjoitti:Joo unohdetaan, katselen gallubbeja joku sateinen yö...oliko kortti pitkää poissaMr_Benz kirjoitti:No tästähän on ollut ihan galluppikin, mutta laitetaan nyt sitten paremmaksi, eli 146@80...
Jaa-a. enpäs muuten tiedä kierroksia millä huipputeho tulee, mutta tarkoitin koneen maksimi kierroslukua![]()
Oliskohan 4200 rpm.
Laskin/testasin just, että Viton max. 3800 rpm vastaa 160 kmh automaatilla, joten silloin käsittääkseni pumppu laittaa jarruvarjon päälle. Näin ollen tosiaan maksimikierroksia pitäisi lisätä tuntuvasti jos oikein haluaa hurjastella, siis suljetulla radalla. Jälleen siis maksimilla tarkoitan kierroksia, joilla kone antaa maksimitehoa, jonka jälkeen teho romahtaa, joten ei ole mieltä ylittää tuota.
Jossain thredissä oli puhettä, että ne maksimikierrokset rajoittavat cdi:n tehoa. Mistä tuo siis johtuu, eikö siihen alkuperäiseen ohjelmaan saada laajennusta, ja näin ainoa vaihtoehto on laittaa jokin digipower ohjausyksikkö ? Lastutus siis muuttaa parametrikarttaa mutta maksimikierrokset on poltettu ohjelmaan kiinteästi. Jos näin niin todella ikävääeikö ne mersun softainsinöörit ajattele ollenkaan, että autohan pitää virittää sitten myöhemmin.
En oikein ymmärrä pointtiasi noista "tehollisista" kierroksista. Miksi ihmeessä niistä kierroksista, siis niistä kun teho alkaa laskemaan, ei muka olisi mitään hyötyä? Samahan se vaikka teho laskeekin kunhan sitä on riittävästi. Kiihtyvyys siis ei kovemmilla kierroksilla ole enään sitä mitä alemmilla kierroksilla, toki tehoa/vääntöäkin tarvitaan, mutta tässäkin tapauksessa enemmän merkitystä on väännöllä kuin teholla. Kuten aikaisemminkin on todettu, teho kiihdyttää ja vääntö liikuttaa, eli siis mitä enemmän vääntöä sitä helpommin auto kulkee ts. tässä tapauksessa jaksaisi kiertää pidemmälle.
Cdi koneen tehoa toki rajoittaa kierrokset (vrt. superturbo 7000 ja cdi 4800 r/min). Toki cdi:ssäkin luultavasti pystyy kierroksia nostamaan ylemmäksi, mutta sitten rajoittimena toimii suuttimet ja pumppu joiden tuotto ei riitä enään tuon maksimikierrosluvun yläpuolella. Varmaankin cdi-koneen voisi ohjelmoida sitenkin että tuo suuttimien ja pumpun tuotto olisi maksimissaan jossakin 6000-7000 r/min pinnassa, mutta olisi mielestäni aivan järjetöntä, koska kukaan ei varmasti tiedä miten cdi kone kestää kierroksia ja toisaalta kiihtyvyys olisi todella surkealla tasolla, koska ei sitä polttoaineen tuottoa kuitenkaan pysty pitämään tapissa välillä 3000-7000 r/min. Ja vaikka pystyisikin niin teho/vääntölukemat olisivat periaatteessa samalla tasolla koko tuon kierrosalueen. Mentäisiin siis metsään, koska saavutettaisiin vain suuret huiput, mutta sama kärsittäisiin taas melkoisena luotettavuuden ja kiihtyvyyden heikkenemisenä lisättynä helvetinmoisella polttoaineenkulutuksella. Eriasia sitten toki on jos suuttimet ja pumpun vaihtaa pykälää suurempiin. Cdi koneessa suuttimet ovat pumppua tärkeämmät, koska yhteispaineputkessa on melkoisen kova paine (n. 1600 bar. max). Tästä putkesta sitten polttoaine johdetaan suuttimille ja suuttimet määräävät kuinka paljon ja millaisella paineella löpöä ruiskutetaan. Toiminta poikkeaa siis aika tavalla perinteisestä nokivasarasta.
Varmasti muuten vitokin kiertää tuon 4800 jos aakkonenkin. Itsellänikin toki on vaihtokohta täyskaasulla juuri tuossa 3800-4000 kierroksen pinnassa, mutta tämä siis johtuu vain ja ainoastaan vaihteistosta. Kokeileppas huviksesi pakkovaihteilla miten kiertää. Ainakin Aakkosen koneessa huippukierrokset on rajoitettu 4800 kierrokseen.
Jos vaihteistosi on sähköohjattu niin vaihtokohdat ja paineet yms. asiat on täysin säädettävissä ohjelmoimalla, täytyisi löytää vain henkilö joka sen osaa tehdä. Aion kysellä asiaa Karalalta kunhan sinne saan tuon autoni joskus vietyä. Toki vaihtokohtien nostamisessakaan ei ole suurta mieltä ennenkuin sitä tehoa saa sinne yläpäähänkin. Ja ainahan sitä voi kiihdytellä pakkovaihteilla, jolloin saa vingutettua loppuun asti...
Cdi on ikävä laitos... Toisaalta helvetin helppo virittää tiettyyn rajaan saakka, mutta matkassa on paljon mutkia jos haluaa _paljon_ tehoja.
Tulipas oksennettua

S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Re: Kierrokset
No kun katselin tätä tehokäyrää:Mr_Benz kirjoitti: Kortti oli hyllyllä tasan viikon. Työn takia.
En oikein ymmärrä pointtiasi noista "tehollisista" kierroksista. Miksi ihmeessä niistä kierroksista, siis niistä kun teho alkaa laskemaan, ei muka olisi mitään hyötyä?

Niin eipä paljon kannata kierrättää härveliä yli 4000:n vaikka se toki kestää sen 5400 (ja oikeasti enemmänkin tietty). Tuo tulee niin tajuttoman jyrkästi alas, isompaa pykälää silmään tuossa kohtaa...ja kun pykälät loppuvat niin isompaa rengasta.
Eikös tuo tehon taittuminen erittäin jyrkästi alas johdu juuri siitä, ettei koneeseen pumpata enempää dieseliä ? eli softa estää (kuten mekaanisessa pumpussakin rajoitetaan/lopetetaan syöttö). Kun ei ole tehoa eikä vääntöä tuossa kohdassa auton kiihtyminen loppuu kuin seinään. Niin uskoisin siis, että myös lastutettu cdi Vito tulee tuossa kohtaa vielä jyrkemmin alas, tosin korkeammalta)...ja niin tuntuu siis käyvän koska huippunopeudet on jäänyt tuohon 164. Nyt kun saisi sen lastutetun tehokäyrän niin siitä näkisi mitä tapahtuu tuossa pisteessä.
Kuitenkin jotkut on rakennellut noita 200 kmh nopeuksiin, jolloin kierrokset on pakko nousta reilusti yli 4000:n, mutta erilaisella moottorinohjauksella, sitä ihmettelin...täällä palstalla olen törmännyt väitteeseen ettei cdi:n kierroksia saisi nostettua. Tarkoittaako siis ettei saa sillä alkuperäisellä ohjaussysteemillä (softalla). Tietysti pumpulle/suuttimille pitänee tuolloin tehdä "temput" mutta jollei ohjausysteemi salli kierrosten nostoa niin ei se auta. Sitten kun tuo tehokäyrä nousee tuonne 4500 rpm ja lähtee sieltä sitten laskemaan niin alkaa olla jo aika hyvä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Näin asian luulisi olevan, mutta mikä oikeasti on perimmäinen syy moiseen tehojen laskuun? Se ettei suuttimet/pumppu pysty tuottamaan vai se ettei turbo jaksa enään ahtaa noilla kierroksilla, jolloin ei myöskään polttoainetta voida syöttää enempää?veskola kirjoitti:Eikös tuo tehon taittuminen erittäin jyrkästi alas johdu juuri siitä, ettei koneeseen pumpata enempää dieseliä ? eli softa estää (kuten mekaanisessa pumpussakin rajoitetaan/lopetetaan syöttö). Kun ei ole tehoa eikä vääntöä tuossa kohdassa auton kiihtyminen loppuu kuin seinään.
Kun ajattelen "Tuikun" lastutetttua C200 Cdi:tä lähes 200 hv:llä, jossa teho/vääntökäyrät on säilytetty "vakiomuotoisena", eli siis käyrät ovat vain nousseet ylöspäin, tulee vääjäämättä mieleen turbon ahdistus suuremmilla kierroksilla ts. kone ei jaksa kiertää kunnolla enempää, eikä ilmaa saada sylinteriin enempää, eikä siten myöskään polttoainemäärän lisäyksestä ole mitään hyötyä. Toisessa vaakakupissa Mersun insinööreillä varmastikkin on ollut luotettavuus.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
.
Huomaan että veljet on pääsemässä villakoiran ytimeen.
Jotta polttoainetta voitaisiin polttaa enemmän ja siis saataisiin lisää tehoa, pitää kuitenkin ensin saada moottoriin lisää ilmaa, jolla se löpö poltetaan.
Tähän on tietenkin kaksi keinoa, paineen lisäys tai kierrosten nosto.
Jo pienen laskutoimituksen jälkeen huomataan, että kierrosten nousu on paineen nostoa tehokkaampi keino saada moottoriin lisää ilmaa.
esim. kaksilitrainen moottori, paineet 2,5 kg, max tehon kierrosluku 4000rpm:
2x3,5x4= 28 kuutioo ilmaa moottoriin minuutissa
Verrataan, jos max tehon kierrokset 6000, ja paineet kohtuulliset 1,5 kiloo.
2x2,5x6=30 kuutioo ilmaa minuutissa moottoriin.
Tietenkin olisi mukava tietää, kumpaa se moottori kestää enemmän, korkeita paineita, vai kierroksia.
Luulempa, että yksi merkittävä este tehollisten kierrosten nostoon on cdi-moottoreissa juuri ne suuttimet. Siis niiden pienuus. Kun tehoja nostetaan, niin ruiskutusaika pitenee niin paljon, ettei kierroksia pystyisikään lisäämään, jos vaikka sen ohjelman saisi jotenkin kierrettyä.
Juuri tämä, mitä te kirjoititte suurimmista mahdollisista kierrosluvuista autoissanne, ja niistä todellisista tehollisista kierroksista kyllä todistaa sen, että moottoreissa on kyllä "kierrospotentiaalia", jos se vain saataisiin sieltä käyttöön.
Kierroskestävyyttä on helpompi rakentaa moottoriin jo pelkästään tasapainottamalla, kuin että koettaisi saada sen kestämään suuria paineita.
Tosin nämä cdi-moottorit on kyllä varmaankin jo alunperinkin suunniteltu ahdetuiksi, joten luulisi niiden kyllä aikamoisia paineitakin hyvin kestävän.
.
Huomaan että veljet on pääsemässä villakoiran ytimeen.

Jotta polttoainetta voitaisiin polttaa enemmän ja siis saataisiin lisää tehoa, pitää kuitenkin ensin saada moottoriin lisää ilmaa, jolla se löpö poltetaan.
Tähän on tietenkin kaksi keinoa, paineen lisäys tai kierrosten nosto.
Jo pienen laskutoimituksen jälkeen huomataan, että kierrosten nousu on paineen nostoa tehokkaampi keino saada moottoriin lisää ilmaa.
esim. kaksilitrainen moottori, paineet 2,5 kg, max tehon kierrosluku 4000rpm:
2x3,5x4= 28 kuutioo ilmaa moottoriin minuutissa
Verrataan, jos max tehon kierrokset 6000, ja paineet kohtuulliset 1,5 kiloo.
2x2,5x6=30 kuutioo ilmaa minuutissa moottoriin.
Tietenkin olisi mukava tietää, kumpaa se moottori kestää enemmän, korkeita paineita, vai kierroksia.
Luulempa, että yksi merkittävä este tehollisten kierrosten nostoon on cdi-moottoreissa juuri ne suuttimet. Siis niiden pienuus. Kun tehoja nostetaan, niin ruiskutusaika pitenee niin paljon, ettei kierroksia pystyisikään lisäämään, jos vaikka sen ohjelman saisi jotenkin kierrettyä.
Juuri tämä, mitä te kirjoititte suurimmista mahdollisista kierrosluvuista autoissanne, ja niistä todellisista tehollisista kierroksista kyllä todistaa sen, että moottoreissa on kyllä "kierrospotentiaalia", jos se vain saataisiin sieltä käyttöön.
Kierroskestävyyttä on helpompi rakentaa moottoriin jo pelkästään tasapainottamalla, kuin että koettaisi saada sen kestämään suuria paineita.
Tosin nämä cdi-moottorit on kyllä varmaankin jo alunperinkin suunniteltu ahdetuiksi, joten luulisi niiden kyllä aikamoisia paineitakin hyvin kestävän.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Nyt pitäisi siis päästä haastattelemaan sitä henkilöä kun teki sen mustan 120cdi moottorisen Viton (tiedätte varmasti auton ja mitä muutoksia siihen on tehty), ja mitäpä tapahtuisi jos siihen vaihdettaisiin takaisin alkuperäinen ohjausyksikkö. Tietysti teho/vääntökäyrät myös. Onnistuisikohan (=kuinka vaikeasti) tuon välityssuhteen muuttaminen, jos sellisen haluaisi tehdä.Mr_Benz kirjoitti:Onhan se muuten niin että tämä cdi-mytologiakin kaivetaan auki tällä foorumilla...
Muistan vielä kun pari kuukautta sitten ei kukaan tajunnut cdi-koneista yhtään mitään ja nyt aletaan kohta päästä asiaan... No on sitä vatvottukkin
Tein muuten laskuvirheen (kuten epäilinki) tuolla ylhäällä mittarivirhettä laskiessa. Mun renkaasta unohtui yläpuoli kokonaan pois...

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mun vito ottaa noin 180km/h mittariin. Enempäänkin olisi haluja, mutta viimeksi (ja toistaiseksi ainoan kerran) kun kokeilin "huippuja" niin just 180 hävisi kaikki ahdot ja sen jälkeen meno oli kuin jollain 2.4d transportterilla. En heti tajunnut mitä tapahtui, laitoin kaasun pohjaan asti ja hidastuminen vaan jatkui. Kokeilin vielä pakko kolmostakin kunnes tajusin ettei ollut yhtään ahtoja. Pysäytin ja kokeilin antaa vähän kierroksia, eikä vieläkään ahtoja. Sitten sammutin ja kävin ihmettelemässä pellin alla... ei mitään outoa. Kone käyntiin ja ihme oli tapahtunut, ahdot aivan normaalit. Sen jälkeen eikä sitä ennen ole ollut mitään ongelmia. Tietääkö kukaan mitä tapahtui? Hyviä arvauksiakin otettaan vastaan... Asia ei ole suuremmin haitannut, mutta nyt kun tuli huipuista puhe niin olisi kiva tietää miksi ahdot hävisi.
Olenko minä ainoa joka ei tajunnut mitä tarkoitit?Nyt pitäisi siis päästä haastattelemaan sitä henkilöä kun teki sen mustan 120cdi moottorisen Viton (tiedätte varmasti auton ja mitä muutoksia siihen on tehty), ja mitäpä tapahtuisi jos siihen vaihdettaisiin takaisin alkuperäinen ohjausyksikkö. Tietysti teho/vääntökäyrät myös.
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Veskola tarkoittanee sitä että onko autoon tehty muitakin muutoksia kuin ohjelmointi, eli suuttimet, turbo jne... Eli haluaa siis tietää mikä mahdollisesti on vaihdettujen osien osuus asiaan...JK kirjoitti:Olenko minä ainoa joka ei tajunnut mitä tarkoitit?Veskola kirjoitti:]Nyt pitäisi siis päästä haastattelemaan sitä henkilöä kun teki sen mustan 120cdi moottorisen Viton (tiedätte varmasti auton ja mitä muutoksia siihen on tehty), ja mitäpä tapahtuisi jos siihen vaihdettaisiin takaisin alkuperäinen ohjausyksikkö. Tietysti teho/vääntökäyrät myös.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Ei kun tiesittehän, että siihen on tehty nämä muutokset (jos lehteen voi luottaa):Mr_Benz kirjoitti: Veskola tarkoittanee sitä että onko autoon tehty muitakin muutoksia kuin ohjelmointi, eli suuttimet, turbo jne... Eli haluaa siis tietää mikä mahdollisesti on vaihdettujen osien osuus asiaan...
- turbo
- ohjausyksikkö (+ softaa)
- filtteri
- pakoputkisto
- lisälauhduttimet
Suutimien vaihdosta ei mainita mitään, joten voisi olettaa niiden olevan vakiot, onhan niiden vaihto kuitenkin aika iso(kallis) juttu.
Nyt kun tuo paketti toimii ja jos siihen heittäisi alkuperäisen ohjausyksikön muutetulla parametrikartalla niin varmaankin tuo kierrosrajoitus astuisi taas mukaan kuvioihin.
Sama juttu sen keltaisen kanssa, 200 km/h ja 175 hv (1,55 bar) muttei suuttimista/pumpusta mitään mainintaa. Ohjausyksikkö myös vaihdettu. Olen noita cdi Vitoja ihmetellyt kun itselle piti tulla sellainen, mutta ei tuota V-mallia saanut kuin tuolla vanhemmalla koneella.
Lisää tietoa: www.skg.fi