Hirveä ujellus 60 km/h keskilaakerin vaihdon jälkeen w124
Hirveä ujellus 60 km/h keskilaakerin vaihdon jälkeen w124
No nyt kävi kyllä ihme homma. W124 300d:stä alkoi kuulua raastava ujellus 50-60km/h välillä kun kardaaniin vaihdettiin kardaanin keskilaakeri ja kumi joka oli useammasta paikasta revennyt. Ennen osien vaihtoa ei kuulunut mitään ääniä...ei siis mitään. Nyt tuo ääni tulee raatavana sisään juuri yllä mainitulla välillä. Kaikki osat ovat kiinni ja oikeissa paikoissaan. Ääni on kuin perän vollaus mutta tosiaan tuolla ihme nopeudella ja riippuu hieman vedosta. Yli 60 tai alle 50 km/h ei kuulu mitään. Tällaista ei ole kyllä koskaan minulle käynyt...oisko jollekkin muulle ja missähän se vika voisi olla???
Niin ja koitin jo toista keskilaakeriakin varmuudeksi...siinä ei ainakaan ollut vika.
Niin ja koitin jo toista keskilaakeriakin varmuudeksi...siinä ei ainakaan ollut vika.
-
- Vakiokalustoa
Re: Hirveä ujellus 60 km/h keskilaakerin vaihdon jälkeen w12
eihä oo kardaanin keskimutteri liian tiukalla?
Se on pakko todeta, että keskimutteri on todella tiukassa....isolla lista-avaimella väännetty...meinaakko että tuo kireys vosi aiheuttaa ujelluksen? Tietty hyvä jos näin on, ja helppohan tuo on koittaa...onko sulla kokemusta, että liian tiukka keskimutteri aiheuttaisi ulinan?h.hartikainen kirjoitti:eihä oo kardaanin keskimutteri liian tiukalla?
Aina oon vetäny 41/46 listoilla niin tiukkaan kun menee, eikä oo silti ujeltanut.h.hartikainen kirjoitti:eihä oo kardaanin keskimutteri liian tiukalla?
Joskus jääny löysemmälle niin alkanut ajanpäälle liikkeelle lähtiessä lievästi jumputtamaan. Kiristäminen autto.
-
- Vakiokalustoa
kokeile löysätä.. on kokemusta.. pitäähän siinä jordaanissa jousto olla.. tuhannen väljän kardaanin voip vetää niin tiukkaan ku persaus kestää..kardaani kirjoitti:Se on pakko todeta, että keskimutteri on todella tiukassa....isolla lista-avaimella väännetty...meinaakko että tuo kireys vosi aiheuttaa ujelluksen? Tietty hyvä jos näin on, ja helppohan tuo on koittaa...onko sulla kokemusta, että liian tiukka keskimutteri aiheuttaisi ulinan?h.hartikainen kirjoitti:eihä oo kardaanin keskimutteri liian tiukalla?
Käytitkö koko hoitoa uudelleen pöydällä ja laitoit toisen laakerin? Se suojakumi kardaanin pooreille menee rikki melkein satavarmasti jos ei ole huolellinen mutta sen ei pitäis vaikuttaa mitään. Myöskin jos ne laakerin etu ja takapuolelta unohtuu ne "roskanheittokupit" niin niitenkään ei pitäis vaikuttaa mitään. Suojakumin puute ruostuta boorit ja se voi sitte jatkossa vaikutaakkinkardaani kirjoitti: Niin ja koitin jo toista keskilaakeriakin varmuudeksi...siinä ei ainakaan ollut vika.

Mullakin ulahti kerran kovalla pakkasella ja siksi laitoin uudet hilut. Suojakumit oli rikki ja kupit puutui Made by MB korjaamo. No sitä sattuu ja korvasivat homman hyvin ellei loistavastikkin joten ei siitä sen enempää.
Kuitenkaan kun kattelin osia jotka oli ollu paikoillaan ei näkyny syytä ulahdukseen. Laakeri oli kuin uusi eikä laakeri ollu luistanu "kumin sisällä" Ulauksen syy ei siis selvinny. Jos ulisee ana niin lulis syyn näkyvän kun osat purkaa pöydälle

Kardaani oli pöydällä...siis takaosa, kun laitoin siihen uudelleen laakerin, mutta ei sieltä löytynyt mitään vikaa. Ei kai kaksi laakeria voi olla peräkkäin rikki ja ois se kumma jos se vinkuis siinä 50-60 välissä ja helkutin kova vihlova ujellus ja tosiaan 60 km/h jälkeen ei mitään ääniä. Kardaanissa oli kiinni kurakupit laakerin ympärillä ja ne laitoin takaisin myös. Kardaanissa oli kadonnut maailman tuuliin boorin kumisuojus, mutta sillä ei ole mitään merkitystä tähän hommaan. Pitää huomenna koittaa löysyttää sitä keskimutteria. Jos ei perkele auta, niin sitten laitan takas risan kardaanin tukikuminJari Ke kirjoitti:Käytitkö koko hoitoa uudelleen pöydällä ja laitoit toisen laakerin? Se suojakumi kardaanin pooreille menee rikki melkein satavarmasti jos ei ole huolellinen mutta sen ei pitäis vaikuttaa mitään. Myöskin jos ne laakerin etu ja takapuolelta unohtuu ne "roskanheittokupit" niin niitenkään ei pitäis vaikuttaa mitään. Suojakumin puute ruostuta boorit ja se voi sitte jatkossa vaikutaakkinkardaani kirjoitti: Niin ja koitin jo toista keskilaakeriakin varmuudeksi...siinä ei ainakaan ollut vika.![]()
Mullakin ulahti kerran kovalla pakkasella ja siksi laitoin uudet hilut. Suojakumit oli rikki ja kupit puutui Made by MB korjaamo. No sitä sattuu ja korvasivat homman hyvin ellei loistavastikkin joten ei siitä sen enempää.
Kuitenkaan kun kattelin osia jotka oli ollu paikoillaan ei näkyny syytä ulahdukseen. Laakeri oli kuin uusi eikä laakeri ollu luistanu "kumin sisällä" Ulauksen syy ei siis selvinny. Jos ulisee ana niin lulis syyn näkyvän kun osat purkaa pöydälle

Tuleeko muita veikkauksia kuin keskimutterin tiukkuus? Huomenna pitää koittaa kurkata auton alle uudelleen....
En oikein usko tuohon mutterin väärään kiristysmomenttiin. Löysä klonksuu ja liian tiukka ilmenee mulla tavoin tai vasta myöhemmin eikä sen pitäisi laakerin ääntelyyn mitään vaikuttaa. Laakerihan on kohtuu jämy ko kohtaan joka on kumin varassa
Mikä viddu siinä voi sit oikein vinkua ??? Luulis näkyvän kattoessa ja purettaessa jos siitä johtuu kun aina huuta 50- 60 välissä??? Sen pakoputken alumiinisuojan joutuu ottamaan pois (3kpl 8mm pulttia) kun kardaanin kannatinta ja lakeria kattoo/purkaa.
Ihmehomma jokatapauksessa on. Kerro kun ratkeaa.

Mikä viddu siinä voi sit oikein vinkua ??? Luulis näkyvän kattoessa ja purettaessa jos siitä johtuu kun aina huuta 50- 60 välissä??? Sen pakoputken alumiinisuojan joutuu ottamaan pois (3kpl 8mm pulttia) kun kardaanin kannatinta ja lakeria kattoo/purkaa.
Ihmehomma jokatapauksessa on. Kerro kun ratkeaa.
Tarviko pakoputkea irrottaa?
Kerran mulla kävi niin, että pakoputken liitokseen oli jäänyt "kieli", minkä ulinan kuuli sisälle vain kakkosella 40-50km/h välillä
Ykkösellä ei tullut ikinä ajettua sillä kierrosalueella että tuo vihelsi, ja ilmeisesti isommilla vaihteilla ääni jäi taakse...
Joka tapauksessa tuota vikaa etittiin pitkään
Kerran mulla kävi niin, että pakoputken liitokseen oli jäänyt "kieli", minkä ulinan kuuli sisälle vain kakkosella 40-50km/h välillä

Ykkösellä ei tullut ikinä ajettua sillä kierrosalueella että tuo vihelsi, ja ilmeisesti isommilla vaihteilla ääni jäi taakse...
Joka tapauksessa tuota vikaa etittiin pitkään

Re: Hirveä ujellus 60 km/h keskilaakerin vaihdon jälkeen RAT
Pakoputki ei ollut irti. Juu peltisuoja on tietty aina otettava pois.....
RATKESI...sillä tavalla, että vaihdoin keskikumin ja laakerin vanhaan osaan, jossa kumi revennyt muutamasta kohdasta enkä vetänyt keskimutteria niin tiukkaan kuin ennen. Eli otin paikaltaan pois aivan uuden FEBIN valmistaman tiukkakumisen tukikumin laakereineen ja vaihdoin vanhaan alkuperäiseen löysäkumiseen revenneeseen osaan.
Mutta tosiaan keskimutterin vedin kiinni pitkällä lista-avimella sopivasti, mutta en hullun lailla...tuossahan on pitkä varsi, joten sen voi kyllä saada varmaankin liian tiukkaa, jos väkisin vääntää.
Eli nämä kaksi muutosta tein ja nyt toimii....pakko todeta, että en tiedä auttoiko löysempi keskimutterin kiristys vai vanhan pehmeäkumisen osan laitto tilalle???
Pääasia, että se helkutin ujellus on poissa...se oli aivan hirveä....ihan niinkuin tosiaan perän vihlova ujellus.
RATKESI...sillä tavalla, että vaihdoin keskikumin ja laakerin vanhaan osaan, jossa kumi revennyt muutamasta kohdasta enkä vetänyt keskimutteria niin tiukkaan kuin ennen. Eli otin paikaltaan pois aivan uuden FEBIN valmistaman tiukkakumisen tukikumin laakereineen ja vaihdoin vanhaan alkuperäiseen löysäkumiseen revenneeseen osaan.
Mutta tosiaan keskimutterin vedin kiinni pitkällä lista-avimella sopivasti, mutta en hullun lailla...tuossahan on pitkä varsi, joten sen voi kyllä saada varmaankin liian tiukkaa, jos väkisin vääntää.
Eli nämä kaksi muutosta tein ja nyt toimii....pakko todeta, että en tiedä auttoiko löysempi keskimutterin kiristys vai vanhan pehmeäkumisen osan laitto tilalle???
Pääasia, että se helkutin ujellus on poissa...se oli aivan hirveä....ihan niinkuin tosiaan perän vihlova ujellus.
Mikä ihmeen järki keskimutteria on vedellä tiukalle ?Aina oon vetäny 41/46 listoilla niin tiukkaan kun menee

wiimax.fi
Ihan asiallinen kysymys, en ole asiaa ennen sen kummemmin miettinyt. Ko-Met oy:ssä, jossa tunnetusti laitetaan kardaanit kuntoon, niin on sanottu minulle, että kardaanin keskimutteri pitää laittaa tiukalle...näin myös kerrottiin mersupurkaamo Venetmäellä, jossa olen nähnyt myös näin tehtävän eli kahdella isolla lista-avaimella tiukkaan. Itsekin olen siinä uskossa sitten aina ollut, mutta tietty mitä tuolla tiukalla sitten tarkoitetaan...Kometkin saattoi tarkoittaa, että mutteri laitetaan tiukalle siten, että löysät otetaan pois boorituksesta, mutta ei niin, että liitoskohta ei pääse liikkumaan.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
Ei siinä voisi olla ristikoiden asennoilla mitään merkitystä? Itse en ole juuri henkilöautojen kanssa pelannut mutt G mallin kardaaneissa on tarkkaa ristikoiden oikea asento, ja sillä ei sitten ole mitään tekemistä sen kanssa mitä oppikirja sanoo kardaanin ristikoiden asennosta toisiinsa nähden.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Mulla alko justiin oma tekemään tuota samaa ja vielä samassa nopeudessakardaani kirjoitti:W124 300d:stä alkoi kuulua raastava ujellus 50-60km/h välillä

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jos kardaaniin ei ole koskettu muuten lähiaikoina ja ujellus ilmeni, niin keskilaakeri ainakin kannattaa tarkistaa. Toisaalta on outoa, että siinä on kaksi eri ujellusaluetta. Itse en tajua, että mistä se kardaanin ropaamisen tuloksena tullut ääni johtui loppujen lopuksi minun faijan auton tapauksessa. Ääni oli tosiaan sellainen korkea ujellus, joka tuli tuolla 50-60 välillä ja riippui vedosta...jos hölläsi saattoi loppua tai voimistua. Mä siis löysitin keskimutteria, joka oli oikeasti todedalla kovaa kiinni...ei varmasti kyllä liukunut booreistaan...liekkö tuo sitten aiheuttanut tietyllä vedolla matalissa nopeuksissa kanituksen perän ja kardaanin välissä, moottorin eläessä tuennoistaan??? Ja mistä tuo ääni sen johdosta olisi tullut...perästä, ristikosta vai mistä...en osaa sanoa...keskilaakerista se ei mielestäni voinut kuitenkaan tulla tässä tapauksessa, koska ulina ilmeni kahdella eri uudella laakerilla, kun kokeilin.
Tuo kovemmassa vauhdissa tuleva ulina voi tulla myös perästä kun se ei ole enää parhaassa iskussa mutta tuo alempi on selvästi kartaanin laakeri. Kuuluu mukavasti kun kaasun löysää vaikka 80 vauhista ja antaa rullailla 40 asti. Vikinä alkaa 60 kohalla ja loppuu kun menee alle 50kardaani kirjoitti:Jos kardaaniin ei ole koskettu muuten lähiaikoina ja ujellus ilmeni, niin keskilaakeri ainakin kannattaa tarkistaa. Toisaalta on outoa, että siinä on kaksi eri ujellusaluetta. Itse en tajua, että mistä se kardaanin ropaamisen tuloksena tullut ääni johtui loppujen lopuksi minun faijan auton tapauksessa. Ääni oli tosiaan sellainen korkea ujellus, joka tuli tuolla 50-60 välillä ja riippui vedosta...jos hölläsi saattoi loppua tai voimistua. Mä siis löysitin keskimutteria, joka oli oikeasti todedalla kovaa kiinni...ei varmasti kyllä liukunut booreistaan...liekkö tuo sitten aiheuttanut tietyllä vedolla matalissa nopeuksissa kanituksen perän ja kardaanin välissä, moottorin eläessä tuennoistaan??? Ja mistä tuo ääni sen johdosta olisi tullut...perästä, ristikosta vai mistä...en osaa sanoa...keskilaakerista se ei mielestäni voinut kuitenkaan tulla tässä tapauksessa, koska ulina ilmeni kahdella eri uudella laakerilla, kun kokeilin.

W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Siekkinen kirjoitti:Tuo kovemmassa vauhdissa tuleva ulina voi tulla myös perästä kun se ei ole enää parhaassa iskussa mutta tuo alempi on selvästi kartaanin laakeri. Kuuluu mukavasti kun kaasun löysää vaikka 80 vauhista ja antaa rullailla 40 asti. Vikinä alkaa 60 kohalla ja loppuu kun menee alle 50kardaani kirjoitti:Jos kardaaniin ei ole koskettu muuten lähiaikoina ja ujellus ilmeni, niin keskilaakeri ainakin kannattaa tarkistaa. Toisaalta on outoa, että siinä on kaksi eri ujellusaluetta. Itse en tajua, että mistä se kardaanin ropaamisen tuloksena tullut ääni johtui loppujen lopuksi minun faijan auton tapauksessa. Ääni oli tosiaan sellainen korkea ujellus, joka tuli tuolla 50-60 välillä ja riippui vedosta...jos hölläsi saattoi loppua tai voimistua. Mä siis löysitin keskimutteria, joka oli oikeasti todedalla kovaa kiinni...ei varmasti kyllä liukunut booreistaan...liekkö tuo sitten aiheuttanut tietyllä vedolla matalissa nopeuksissa kanituksen perän ja kardaanin välissä, moottorin eläessä tuennoistaan??? Ja mistä tuo ääni sen johdosta olisi tullut...perästä, ristikosta vai mistä...en osaa sanoa...keskilaakerista se ei mielestäni voinut kuitenkaan tulla tässä tapauksessa, koska ulina ilmeni kahdella eri uudella laakerilla, kun kokeilin.tiedän kyllä melko varmaks että se on tuo laakeri mutta aattelin muuten vaan mainita kun sullakin samassa kohtaa ulisee.
Kaksi keskilaakerivikaista mersua olen ajanut. Toisessa vinkui tai ujelsi matalissa nopeuksisissa pakkasilmoilla ja toinen piti ääntä vedosta riippumatta ja kuulosti kuin olisi kuulunut vaihdelaatikosta. Kardaani ohjasi äänen siis etupään suuntaan. . Mutta kyllähän se laakeri voi äännellä varmaan monin tavoin, riippuen miten hajonnut.
Terve: Onko löytyny syy ulinaan mulla nyt sama kun vaihdettiin uusi laakeri w210 290td:h,ulisee 50-60km pakkasella mutta ei leudolla kelillä.
T:Terkki
T:Terkki
Riippuu, mikä osa paikalleen on laitettu. Jos se on kovakuminen, joustamaton ja vielä laaduton laakeri, niin voi ulista todella pahasti. Febi ja Topran ainakin ovat aika kovakumisia kannatinkumeja.
Eli vaihdettiinko sinulla vain laakeri vai myös se kannatinkumi. Ulisiko ennen vaihtoa vai miksi se vaihdettiin? Jos ei ulissut ennen vaihtoa, niin eiköhän se laakerista nyt voisi tulla.
Eli vaihdettiinko sinulla vain laakeri vai myös se kannatinkumi. Ulisiko ennen vaihtoa vai miksi se vaihdettiin? Jos ei ulissut ennen vaihtoa, niin eiköhän se laakerista nyt voisi tulla.