300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Minulla ko Mersu, -93 jolla ajettu nyt vasta 275 tkm. Auto on erittäin hienossa kunnossa ja alkuperäinen.
Voitteko antaa vähän tietoa 4-veto järjestelmästä, mm: kun nopeus nousee noin 117 - 118km/h, sytty aina 4-vedon "varoitusvalo", on normaalia ?
Minulla on siihen omistajan käsikirja, joka on saksankielinen, johon sain käännosapua. Siinä sanotaan, että 4-vedon tarkastuspistokkeen kun kääntää asentoon 2, kytkeytyy 4-veto pois päältä ja toimii vain takavetoisena. Onko näin ja voiko niin huoletta ajella esim koko kesän ?
Jos ko kytkimen kääntää toiseen asentoon, onko auton oltava käynnissä vai sammuksissa ?
Etukäteen vastauksista kiittäen, Raimo
Voitteko antaa vähän tietoa 4-veto järjestelmästä, mm: kun nopeus nousee noin 117 - 118km/h, sytty aina 4-vedon "varoitusvalo", on normaalia ?
Minulla on siihen omistajan käsikirja, joka on saksankielinen, johon sain käännosapua. Siinä sanotaan, että 4-vedon tarkastuspistokkeen kun kääntää asentoon 2, kytkeytyy 4-veto pois päältä ja toimii vain takavetoisena. Onko näin ja voiko niin huoletta ajella esim koko kesän ?
Jos ko kytkimen kääntää toiseen asentoon, onko auton oltava käynnissä vai sammuksissa ?
Etukäteen vastauksista kiittäen, Raimo
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Moi,
mun tiedot kyseisestä järjestelmästä eivät ole erityisen kattavat, joten varauksella saa suhtautua seuraavaan, mutta käsitykseni mukaan:
- Ei ole missään tapauksessa normaalia, että kolmiomerkkivalo syttyy tietyssä nopeudessa
Tuossa tilanteessa systeemi kertoo, että etu- ja taka-akselilla pyörät pyörivät eri nopeutta. Systeemi siis päättelee, että vähintään joku pyörä luistaa. Luiston lopettamiseksi järjestelmä laittaa nelivedon päälle. Miksi se sitten päättelee, että yksi tai kaksi vetävää pyörää sutii tyhjää, johtunee useimmiten eri kokoisista renkaista eri akseleilla tai sitten virheellisestä nopeusanturin tiedosta. Rikkinäinen anturi tai likainen (etupyörän) anturin hammaskehä ainakin voivat aiheuttaa ongelmia. ABS-järjestelmä käyttää samoja antureita muuten. Etuakseleilla nopeusanturit ovat siellä pyörän navan yhteydessä ja taka-akselilla käsittääkseni vain yksi; tasauspyörästössä.
- Jos huoltoasennon kerrotaan poistavan nelivedon, niin varmasti se niin myös tekee. Toisaalta ei sen pois kytkemisestä käytössä ole erityisesti iloa esim. kesällä, koska ei se normaalissa kesäkäytössä koskaan muutenkaan mene päälle, eikä sitä kautta tule esim. säästöä polttoaineen kulutuksessa. Eri asia on sitten se, jos se aina tuosta tietystä nopeudesta alkaen laittaa nelivedon päälle, niin voi ehkä jopa olla järkevää kytkeä se pois siihen asti, että saa systeemin kuntoon. Jos ilmiö tosiaan johtuisi eri kokoisista renkaista, niin silloin ei ole hyvä juttu pitää päällä nelivetoa moottoritievauhdeissa, koska jostain se silloin väkisinkin luistaa. Todennäköisesti jostakin vetojärjestelmän kitkalukosta, ja niiden luistaminen aiheuttaa turhanpäiväistä kulumista. Yleisempää taitaa kuitenkin olla, että syyllinen on em. pyörimisnopeusanturi. Kun tuon asian laittaa kuntoon, niin ei käsittääkseni ole mitään syytä laittaa normaalikäytössä nelivedon valitsinta huoltoasentoon.
Jos joku kohta meni pieleen, niin asiantuntijat korjatkoon.
mun tiedot kyseisestä järjestelmästä eivät ole erityisen kattavat, joten varauksella saa suhtautua seuraavaan, mutta käsitykseni mukaan:
- Ei ole missään tapauksessa normaalia, että kolmiomerkkivalo syttyy tietyssä nopeudessa

- Jos huoltoasennon kerrotaan poistavan nelivedon, niin varmasti se niin myös tekee. Toisaalta ei sen pois kytkemisestä käytössä ole erityisesti iloa esim. kesällä, koska ei se normaalissa kesäkäytössä koskaan muutenkaan mene päälle, eikä sitä kautta tule esim. säästöä polttoaineen kulutuksessa. Eri asia on sitten se, jos se aina tuosta tietystä nopeudesta alkaen laittaa nelivedon päälle, niin voi ehkä jopa olla järkevää kytkeä se pois siihen asti, että saa systeemin kuntoon. Jos ilmiö tosiaan johtuisi eri kokoisista renkaista, niin silloin ei ole hyvä juttu pitää päällä nelivetoa moottoritievauhdeissa, koska jostain se silloin väkisinkin luistaa. Todennäköisesti jostakin vetojärjestelmän kitkalukosta, ja niiden luistaminen aiheuttaa turhanpäiväistä kulumista. Yleisempää taitaa kuitenkin olla, että syyllinen on em. pyörimisnopeusanturi. Kun tuon asian laittaa kuntoon, niin ei käsittääkseni ole mitään syytä laittaa normaalikäytössä nelivedon valitsinta huoltoasentoon.
Jos joku kohta meni pieleen, niin asiantuntijat korjatkoon.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Vanhemmissa neliveto on siis kytkeytyvää mallia?
Tähän liittyen, löytyykö jostain listaa eri Mersun mallien nelivetototeutuksista (jatkuva/kytkeytyvä, voimanjako, kytkeytyvän osalta toteutustapa etc)?
211:n 4matic on käsittääkseni jatkuva 35/65 (vai 40/60?) voimanjaolla.
Tähän liittyen, löytyykö jostain listaa eri Mersun mallien nelivetototeutuksista (jatkuva/kytkeytyvä, voimanjako, kytkeytyvän osalta toteutustapa etc)?
211:n 4matic on käsittääkseni jatkuva 35/65 (vai 40/60?) voimanjaolla.
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Kiitos vastauksesta, renkaista se ei johdu, alla uudet samanlaiset renkaat joka kulmassa.
Odottelen lisää mielipiteitä, ennenkuin teen mitään / vien Veholle testeriin ( muualla ei taida onnistua ? )
Odottelen lisää mielipiteitä, ennenkuin teen mitään / vien Veholle testeriin ( muualla ei taida onnistua ? )
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Kytkeytyvää mallia joo,
eri tasoisia nelivedon kytkentöjä on kolme; eli pelkän takavedon lisäksi:
1. Etu-/taka-akseleille voimanjako 35/65
2. Etu-/taka-akseleille voimanjako 50/50
3. Edellisen lisäksi taka-akselille 100% lukko päälle (vain pienemmillä nopeuksilla käytettävä)
Ja sen mukaan kytketään, että jos luisto ei lopu laittamalla ykkösvaihe päälle, niin laitetaan kakkonen jne.
Sen verran korjaan omaa tekstiäni edeltä, että näköjään paikalta lähdettäessä neliveto on aina päällä noin 20km/h asti, vaikka luistoa ei olisikaan. Eli tuon pystyy huoltoasennolla kiertämään, mutta en siltikään näe mitään järkeä pitää normaalisti toimivaa laitetta huoltoasennossa missään olosuhteissa. Vois kuvitella, että tuon vaikutus esim. juuri polttoaineen kulutukseen on jotakuinkin mitätön...
Nämä lisätiedot sain keksittyä täältä:
http://www.w-124.info/w124/ASD-ASR-4MATIC.pdf
eri tasoisia nelivedon kytkentöjä on kolme; eli pelkän takavedon lisäksi:
1. Etu-/taka-akseleille voimanjako 35/65
2. Etu-/taka-akseleille voimanjako 50/50
3. Edellisen lisäksi taka-akselille 100% lukko päälle (vain pienemmillä nopeuksilla käytettävä)
Ja sen mukaan kytketään, että jos luisto ei lopu laittamalla ykkösvaihe päälle, niin laitetaan kakkonen jne.
Sen verran korjaan omaa tekstiäni edeltä, että näköjään paikalta lähdettäessä neliveto on aina päällä noin 20km/h asti, vaikka luistoa ei olisikaan. Eli tuon pystyy huoltoasennolla kiertämään, mutta en siltikään näe mitään järkeä pitää normaalisti toimivaa laitetta huoltoasennossa missään olosuhteissa. Vois kuvitella, että tuon vaikutus esim. juuri polttoaineen kulutukseen on jotakuinkin mitätön...
Nämä lisätiedot sain keksittyä täältä:
http://www.w-124.info/w124/ASD-ASR-4MATIC.pdf
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Juu, lisämielipiteiden odottelu on fiksua varmasti.RaSaari kirjoitti:Kiitos vastauksesta, renkaista se ei johdu, alla uudet samanlaiset renkaat joka kulmassa.
Odottelen lisää mielipiteitä, ennenkuin teen mitään / vien Veholle testeriin ( muualla ei taida onnistua ? )

Mut vikakoodeja pystyy itsekin lukemaan:
http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/
Tosin, veikkaan, ettei sieltä saa irti mitään vikakoodeja, koska, jos systeemi päättelee olevansa viallinen, se sytyttää vikavalon. Ja jos vikavalo ei pala normaalissa käytössä, niin systeemi luulee olevansa ehjä, eikä osaa antaa mitään vikakoodeja...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Kannattaa aloittaa puhdistamalla etupyörännavoista ABS-anturin hammaskehä. Paineilma käy tarkoitukseen. Oliko nyt kyseessä toimintavalo (kolmio) vai häiriövalo (alarivissä)?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Kyseessä on se kolmiovalo nopeusmittarin yläpuolella.
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Jees. Systeemi siis toimii eikä missään ole sinällään vikaa. Se voi saada vaan virheellistä infoa antureilta. Kokeile puhdistaa ne ensin. Seuraa ABS-anturin johtoa, irrota kaksi pulttia ja ota anturi alustoineen irti. Putsaa anturi esim. puhdistusspraylla ja hammaskehä paineilmalla.RaSaari kirjoitti:Kyseessä on se kolmiovalo nopeusmittarin yläpuolella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 112
- Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
- Paikkakunta: Tornio
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Moro,mulla tuli vastaava ominaisuus keväällä kun käytin-92 matikista takarenkaan etupuolella olevasta painehässäkästä oletettavasti "paineanturia" irti,en tiä menikö sinne ilmaa vai mitä tapahtu?Nyt aina 80-81 syttyy se kolmiovalo no korjaamatta se on vieläkin,olis mukava kuulla mistä johtuu edestä olen abs anturit putsannut ilman vaikutusta,valo sammuu siksi aikaa kun koskee jarrupolkimeen,liekkö ohjelmoitu tehtaalla että kun tulee 20v autolle täyteen niin 80km/h riittää nopeudeksi 

Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Minä en tiedä mistään mitään jos sitäkään mutta ennen omassa lankussa ASD-kolmiovalo syttyi päälle n. 140km/h mutta aurauskulmien säädön jälkeen ei ole syttynyt enää. Mahtaisiko siinä olla jokin yhteys?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Olet ilmeiseti ASD:n paineventtiilistöä ropannu? Ilma ASD:llä saa kans kolmiovalon palamaan ainakin noissa takapotkuissa missä on ASD.four-matic kirjoitti:Moro,mulla tuli vastaava ominaisuus keväällä kun käytin-92 matikista takarenkaan etupuolella olevasta painehässäkästä oletettavasti "paineanturia" irti,en tiä menikö sinne ilmaa vai mitä tapahtu?Nyt aina 80-81 syttyy se kolmiovalo no korjaamatta se on vieläkin,olis mukava kuulla mistä johtuu edestä olen abs anturit putsannut ilman vaikutusta,valo sammuu siksi aikaa kun koskee jarrupolkimeen,liekkö ohjelmoitu tehtaalla että kun tulee 20v autolle täyteen niin 80km/h riittää nopeudeksi
Ja sitten keväällä rikkonainen laturi teki jotain sellaista että kolmiovalo vilahteli tietyissä tilanteissa satunnaisesti

Laturi tietty oireili muullakin tavoin mutta kolmiovalon vilkuttelu loppu kun laitoin uuden laturin. En osaa sanoa mikä laturissa olis voinu saada aikaan ton efektin

Editttiä Niin liekkö muuten sama valo mistä minä puhun (mun ei on 4-matikki) ? Se kolmiovako "keskellä" nopeusmittaria?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 112
- Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
- Paikkakunta: Tornio
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Tuli vain mieleen että laturi mullaki meni viime talvena muttei minusta kolmiovalo silloin alkanut oireileen,ei kyllä ole sammunutkaan vaikka uuski on vaihdettu.Niin saattoi se paineventtiili liittyä asd:hen 

Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
Lukot eivät kytkeydy suurissa nopeuksissa, joten nelivedon kytkeytyminen erikokoisten
renkaiden takia ei kuluta lukkoja. Nopeuseron etu- ja takapäässä tulee olla 2% tai 2 km/t,
jotta neliveto kytkeytyisi.
Huolto- eli testiasennossa voi ajaa. Tässä autossa myös tasonsäätö toimii testiasennossa, vanhoissa
ei. Vanhan mallin tunnistaa mekaanisesta vivusta, jolla 4matic kytketään testiasentoon.
Uudemmissa on sähköinen kytkin.
Virhe tulee luultavasti etupyörien antureilta, kuten Timo L kirjoitti. Liian suuri pyöränlaakerin
välys tai lika voisi aiheuttaa väärän nopeussignaalin.
Jos alareunan 4matic valo ei pala eikä vikamuistissa ole vikoja, järjestelmä on muuten ehjä.
Voin laittaa kattavat ohjeet 4maticista sähköpostilla, jos postilaatikko on riittävän suuri.
renkaiden takia ei kuluta lukkoja. Nopeuseron etu- ja takapäässä tulee olla 2% tai 2 km/t,
jotta neliveto kytkeytyisi.
Huolto- eli testiasennossa voi ajaa. Tässä autossa myös tasonsäätö toimii testiasennossa, vanhoissa
ei. Vanhan mallin tunnistaa mekaanisesta vivusta, jolla 4matic kytketään testiasentoon.
Uudemmissa on sähköinen kytkin.
Virhe tulee luultavasti etupyörien antureilta, kuten Timo L kirjoitti. Liian suuri pyöränlaakerin
välys tai lika voisi aiheuttaa väärän nopeussignaalin.
Jos alareunan 4matic valo ei pala eikä vikamuistissa ole vikoja, järjestelmä on muuten ehjä.
Voin laittaa kattavat ohjeet 4maticista sähköpostilla, jos postilaatikko on riittävän suuri.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: 300 tdt 4-matic nelivedon merkkivalo
W124:n 4maticissa on lukko keskellä ja takana, luistonestoa ei ole. Järjestelmään sisältyy ajonvakautusominaisuus.tj86430 kirjoitti:Vanhemmissa neliveto on siis kytkeytyvää mallia?
Tähän liittyen, löytyykö jostain listaa eri Mersun mallien nelivetototeutuksista (jatkuva/kytkeytyvä, voimanjako, kytkeytyvän osalta toteutustapa etc)?
211:n 4matic on käsittääkseni jatkuva 35/65 (vai 40/60?) voimanjaolla.
Neliveto ja lukot kytkeytyvät vaiheittain, kun takapyörien vetopito on menetetty tai kun järjestelmä uskoo
takapyörien sivuttaispidon olevan menetetty eli kujettaja on menettämässä auton hallinnan. Tämä havaitaan mm.
ohjauspyörän kääntökulma-anturilla. Korjaustoimenpiteenä hydrauliikka kytkee nelivetoa ja lukkoja niin, että
auto muuttuu aliohjaavammaksi. Tällä voidaan oikaista sivuttaisliikkeeseen pyrkivä auto.
Toisen sukupolven 4maticissa (W210) neliveto on kiinteä ilman lukkoja. Ajonvakautus ja luistonesto on toteutettu
jarrujen avulla.
Kolmannen sukupolven nelimatikissa on keskellä kitkalukko. Myös W211:ssa on keskilukko, joka voi aiheuttaa
ongelmia, jos edessä ja takana on erikokoiset renkaat.
http://de.wikipedia.org/wiki/4MATIC" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/4Matic" onclick="window.open(this.href);return false;
http://500sec.com/4-matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006