W123 Lang

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

W123 Lang

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Jonkin verran on tätäkin aihetta foorumilla puitu mutta pöyhitäämpä taas kasaa...

Eli taas on näin kevään kuluessa alkanut autokuume vaivata eikä heltiä vaikka kuinka painelee ohimoita tyhjällä lompsalla... Tällä hetkellä kuitenkin käyttöautopuoli on jonkinlaisissa kantimissa joten mieleen tuli hankkia jokin sopiva kesäpeli. 8)

Isääni palveli joskus 80-luvun alusta ollut W123 300D sedan josta jääneiden muistikuvien pohjalta aloin pohtia kyseisen mallin hankintaa. Nyt sattuikin kohdalle -78 -mallinen 300D automaatti ja mikä mukavinta, lang -korilla.

Kysymykseni raadille olisikin, minkäsuuruinen europino olisi järkevää pöydälle latoa? Biiliä en ole nähnyt mutta kunto on kuulema kohtalaisen hyvä. Pientä laittoa löytyy ja on ollut leimassa viimeksi vuosi sitten mutta ilmeisen pienimurheinen peli kuitenkin.

Siis mielipiteitä, kiitos :!:
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17303
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oikeasta hinnasta on vaikea sanoa mitään.

Senverran neuvoisin että tuollainen auto voi olla niin laho että oksat pois.
Ennen ostoa nosturille ja tarkka tutkimus alustan puolelle.
wiimax.fi
Avatar
mhassinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 16.11.2003 13:49
Paikkakunta: Kuopio

Lang

Viesti Kirjoittaja mhassinen »

Periaatteessa Lang ei ole sen herkempi ruostumaan kuin normi sedankaan, mutta ikä tietysti alkaa jo painaa, joten perusteellinen tutkiminen niin tässä tapauksessa, kuten aina, kannattaa varmasti. Vilkaise myös sisäpuolen pohjapeltiä, mattojen alta.

Lang on muuten mukava peli, itselläni sellainen oli käytössä reilut pari vuotta, nykyisin projektina. Kestää, niinkuin 123:set kuunaan. Ja sladittelu sivuluisussa on varsin vaikuttavaa!

Mitä hintapolitiikkaan tulee, niin mielestäni kohtuu hyväkuntoisen 123:sen, myös langin järkevän hinnan raja tulee vastaan noin 4500:ssa eurossa. Tuohon hintaan pitäisi saada jo huippukuntoinen sedan, eli yksilö. Tämä oli siis minun IMHO. (In My Humble Opinnion, tai jotain sinne päin... kiitos sille foorumilaiselle joka lanseerasi tämän hienon lyhenteen. :wink:
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...

Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja

Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14033
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tietyt pelti- ja sisustan osat voivat olla todella arvokkaita hankkia. Dieselvero? Tsekkaa kaikki lattiapeltien ja kynnysten saumat sisältä päin, matot reippaasti poies.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei kai Langi niin ihmeesti normaalia autoa painavampi ole, että dieselverossa ihme heittoa olisi?! Eikös 200D:ssa ja 300D:ssakin arvaisi olevan hiukan eri verot, kun autoilla kuitenkin on vähän painoeroa.
Alkavien satojen kilojen mukaanhan tuo menee.

Saiskohan tuommoisen rekattua pa:ksi kun heivaisi takapenkit pihalle ja mittanauhalla osoittaisi, että vaaditunkokoinen paketti mahtuu kuin mahtuukin matkustamo-osaan... :twisted:

Niin että eiköhän tuohon päde aivan samat ohjeet kuin tavalliseenkin W123 langiin. Tietysti kun autolla on ikää kohta 20 vuotta joka tapauksessa, noita yksilöeroja alkaa löytyä. Perstuntumalta väittäisin että "ylipitkä" rakenne on kyllä mädäntyessään herkempi notkahtamaan kuin tavallinen... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17303
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan,mhassinen, olet tietysti oikeassa ruostumisen suhteen.

Tarkoitin tuota ruosteongelmaa lähinnä sitäkautta että noilla on monilla ajettu jo 1200000-1700000 kilometriä, Langit ovat olleet niin kalliita uutena että useimmat ovat olleet taksissa, ja lujina autoina niillä on ajettu taksina jopa yli kymmenen vuotta.
Tuttavapiirissä on ollut kolme w 123 langia , yksi 300 ja kaksi 240, vuosimalleiltaan 82-85.

Oikein mukavia autoja !
Pitkä kori ja akseliväli antavat menoon erittäin vakaan ja rauhallisen tuntuman, eikä tuollaisella ajettaessa edes 240d koneen vaatimaton suorituskyky haittaa oikeastaan mitään, tuopahan menoon arvokkuutta.
(mhassinen ; "sladittelu sivuluisussa" :shock: )

Dieselvero ei taida olla niin paljon kovempi langissa että sen takia jäisi ostamatta jos muuten kiinnostaa ja vaihtoehtona joku muu dieselhenkilöauto.
wiimax.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14033
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Ei kai Langi niin ihmeesti normaalia autoa painavampi ole, että dieselverossa ihme heittoa olisi?! Eikös 200D:ssa ja 300D:ssakin arvaisi olevan hiukan eri verot, kun autoilla kuitenkin on vähän painoeroa.
Alkavien satojen kilojen mukaanhan tuo menee.
7/78 päivätyn myyntiesitteen mukaan (omapaino/kokonaispaino)
  • 240 D Lang 1565 kg/2230 kg
    300 D Lang 1615 kg/2280 kg
    250 Lang 1540 kg/2205 kg
Samanikäiset sedanit
  • 240 D 1385 kg/1905 kg
    300 D 1445 kg/1965 kg
    250 1360 kg/1880 kg
Eli pyöreästi 200 kg suurempi kokonaismassa Langeissa.
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 25.10.2004 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Katzohan vaan. Aika miehekkäät kokonaismassat Langeissa. Itse en olisi lyönyt vetoa noinkaan ison painoeron puolesta.
Mistäpä sitä tavallinen tallustaja ilman hienoja esitekokoelmia tällaisia painotietoja ykskaks repäisee... :wink:
Notta kiitosta vaan.

Vaikka eihän tuo rapia 2 tonnia tee vielä isompaa veroa kuin esim W124 300-farkussa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Lang kuume vaivaa aina, etenkin näin W123:iin hurahtaneena.. :lol: En sanoisi niinkään, että ovat pitkät malli ruostuessaan pahempia "netkahtamaan", eikös langeissa ollut vahvistettu alustaa, eli siis koria..?? Siis verrattuna sedaniin.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

c203 180K -05
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Onko langia ollut saatavna 280 koneella? Missään en ole nähnyt, jostain olen vain lukenut, että sellainen olisi olemassa. Yleensä vain näkee kirjoitettavan, että langeja on tehty 230 ja 250 bensamyllyillä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17303
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Langeista kiinnostuneille tiedoksi, että Pohjois-Pohjanmaalla myynnissä Demecin tekemä 300 turbodiesel Lang, olikohan -88 ilmoitettu vuosimalliksi.
Satakakskolmonen se kuitenkin oli.
Hintapyynti jotain alle 6000 €.
Nettiautosta löytyy.

Auto oli ilmeisesti eilen Oulaisissa Veteraanikonepäiväalueen lähellä parkissa, jos olisin silloin tiennyt että on myynnissä olisin katsonut lähempääkin kuin 30 m päästä.
wiimax.fi
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Heavy kirjoitti:Onko langia ollut saatavna 280 koneella? Missään en ole nähnyt, jostain olen vain lukenut, että sellainen olisi olemassa. Yleensä vain näkee kirjoitettavan, että langeja on tehty 230 ja 250 bensamyllyillä.
Ei ole tehty muulla bensakoneella kuin (M123) 250. Jossain jenkkisivuilla tosin väitettiin myös 280-malleja olleen langeina, mutta väitteen voi jättää omaan arvoonsa.
jussi290
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.01.2004 11:52
Paikkakunta: viljakkala

Viesti Kirjoittaja jussi290 »

Mikähän muuten mahtaa olla ton langin akseli väli ja koko pituus?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mutta siihen alkuperäiseen kysymykseen oma mielipiteeni on, että ostohalukkuus loppuisi minulta 3000 euron kohdalla.

Silloinkin pitää olla kysymyksessä yli-vimpanpäälle-ruosteeton-kuin suoraan tehtaalta osastoon rankattavissa oleva yksilö. (Ja huoltokirjat vehon leimoja täynnä) :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Miika H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: To 20.11.2003 12:47
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Miika H. »

Leka kirjoitti:
Heavy kirjoitti:Onko langia ollut saatavna 280 koneella? Missään en ole nähnyt, jostain olen vain lukenut, että sellainen olisi olemassa. Yleensä vain näkee kirjoitettavan, että langeja on tehty 230 ja 250 bensamyllyillä.
Ei ole tehty muulla bensakoneella kuin (M123) 250. Jossain jenkkisivuilla tosin väitettiin myös 280-malleja olleen langeina, mutta väitteen voi jättää omaan arvoonsa.
Katselin tuota Mercedes-Seite PKW-Entwicklung -sivustoa ja sieltä löytyi tieto, että 280 E Langia olisi kuin olisikin valmistettu 1977-78 ja 1982-85 vientimarkkinoille (tod. näk. USA:han). En tiedä sitten tuon tiedon täsmällisyydestä, mutta harvemmin tuo Mercedes-Seite on pettänyt tiedoissaan. Näin ainakin omasta mielestäni.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kun vaikka tuolta mobile.de sivustolta katselee noita W123 langeja, niin osa on Pullmann merkinnällä. Onko W123 lang Pullmanneja olemassa vai onko se vain myyntikikka? Jos on niin eroaako Pullmann mallit normaalista W123 langista? Vai pitäisikö sanoa V123 lang...?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14033
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Heavy kirjoitti:Kun vaikka tuolta mobile.de sivustolta katselee noita W123 langeja, niin osa on Pullmann merkinnällä. Onko W123 lang Pullmanneja olemassa vai onko se vain myyntikikka? Jos on niin eroaako Pullmann mallit normaalista W123 langista? Vai pitäisikö sanoa V123 lang...?
Pelkkä autojobbarin myyntikikka.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Miika H. kirjoitti:
Leka kirjoitti:
Heavy kirjoitti:Onko langia ollut saatavna 280 koneella? Missään en ole nähnyt, jostain olen vain lukenut, että sellainen olisi olemassa. Yleensä vain näkee kirjoitettavan, että langeja on tehty 230 ja 250 bensamyllyillä.
Ei ole tehty muulla bensakoneella kuin (M123) 250. Jossain jenkkisivuilla tosin väitettiin myös 280-malleja olleen langeina, mutta väitteen voi jättää omaan arvoonsa.
Katselin tuota Mercedes-Seite PKW-Entwicklung -sivustoa ja sieltä löytyi tieto, että 280 E Langia olisi kuin olisikin valmistettu 1977-78 ja 1982-85 vientimarkkinoille (tod. näk. USA:han). En tiedä sitten tuon tiedon täsmällisyydestä, mutta harvemmin tuo Mercedes-Seite on pettänyt tiedoissaan. Näin ainakin omasta mielestäni.
No joo, onhan tuollakin välillä väärää tietoa, mutta mutta.
Tuossa sentään mainitaan 280E langin kohdalla sen olevan pelkkä Fahrgestell. Myös EPC näyttää tarjoavan jotain tämän suuntaista.
Mitä siihen sitten on löyty päälle, en tiedä. Virallisesti (tehdasvalmista) 280E Langia ei ole markkinoitu edes USA:ssa, ehkä ovat jotain koripajoille tilattuja yksilöitä.... :?

[EDIT]

Noniin, tosiaan tuo 123.007 on pelkkä spezialaufbau, esim. sairasauto tai hauturi.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Aiheeseen liittyen tuollainen tuli vastaan. Joku joka ymmärtää Saksaa niin tietää varmaan kertoa, että onko alkuperäinen. Jotain remppaa on tehty 1996, eli olisiko silloin vaihdettu kone.

280 Lang
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14033
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Heavy kirjoitti:Aiheeseen liittyen tuollainen tuli vastaan. Joku joka ymmärtää Saksaa niin tietää varmaan kertoa, että onko alkuperäinen. Jotain remppaa on tehty 1996, eli olisiko silloin vaihdettu kone.
Niinhän tuossa sanotaan, että tuolloin täyskunnostuksen yhteydessä vaihdettu moottori 2,8-litraiseksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pakksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 10.10.2010 18:20
Paikkakunta: jalasjärvi

Re: tutunkuulonen.

Viesti Kirjoittaja pakksi »


Tuli ihan oma langi mieleen tästä autosta :shock:
ex.w210 E290 TD -96
w202 220 sport -93
ex.w123 240D lang -83
w211 200cdi - 07
Vastaa Viestiin