C36 AMG Japanista kertomus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vald0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 16.03.2008 23:35
Paikkakunta: Turku

C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja Vald0 »

Noniin, laitetaampa minulle uudesta autosta topicci pystyyn foorumille. Vanha w202 C220 sai lähteä ja tilalle löytyi vm. 94 C 36 Japanin vientimallina. Ostin auton Suomesta ja verotusta/rekisteröintikatsastusta ei oltu vielä aloitettu. Tarkoituksena on kunnostaa pienet viat ja mahdollisesti vähän muokata autoa omaa silmää mielyttävämmäksi. Mielipiteiden, neuvojen ja kehitysideoiden kertominen on suotavaa. :)

Kilometrejä autolla on mittariin kertynyt 140tkm ja ulkokuori on melko hyvä. Löytyy vain pari jälkeä mutta ruostetta ei ole löytynyt.

Ja varustelistaa:

VEHICLE TYPE: Car
MODEL NAME: C 280 JAPAN
ENGINE: 104941 12 027658
TRANSMISSION: 722424 03 584096
ORDER NUMBER: 0483999282
LIGHTS: HELLA
WIPER: SWF 940718
INTERIOR COLOR: 201A
PAINTS: 199

199U UNKNOWN
200A LEATHER
201A UNKNOWN
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
243 SPORTS SEATS, FRONT AND REAR
253 RADIO MB - EXQUISIT - JAPAN
282 SKI-BAG
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
440 TEMPOMAT/CRUISE CONTROL
441 STEERING COLUMN MECHANICALLY ADJUSTABLE
443 CODE 440 AND 441
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
498 VERSION FOR JAPAN
500 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING
543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-
570 FRONT ARMREST WITH STORAGE BOX
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
584 ELECTRIC WINDOW LIFTERS FRONT AND REAR DOORS
588 CODE 581 AND 584
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS
613 HEAD-LAMP UNIT ASYMMETRICALLY FOR LEFT-HAND TRAFFIC
615 CODE 611 AND 613
655 SPORTS CHASSIS WITH L.A.WHLS, 5-HOLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
772 AMG STYLING PACKAGE-FRONT SPOILER, SIDE SKIRT
774 SHELL MODIFICATION FOR AMG-WHEELS
776 WHEEL COVERING FOR AMG 17-WHEELS (ONLY EXPORT)
805 AEJ 06/1/M/X,
810 SOUND SYSTEM
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
916 VEHICLES FOR HOT COUNTRIES-ADDITIONAL PARTS
956 EQUIPMENT PACKAGE SPORT
957 AMG - ENGENEERING PACKAGE
987 BATTERY ISOLATION SWITCH FOR SHIPMENT VEHICLES

Kuva


Auto on nyt ollut käytössäni viikon ja auton käyttöönottoilmoitus kävi tullissa ja nyt on sitten 3kk siirtokilvet. Tullista tulikin nopeasti kirje, missä pyytävät lähettämään rekisteröintikatsastustodistusta ja tietoa onko auto oikealta vai vasemmalta ohjattava. Eli ilmeisesti pitäisi aloittaa tuo rekisteröintikatsastus, vaikka sitähän ei käsittääkseni voi viedä loppuun ennen kuin verot on maksettu.

Nyt sitten pitäisi selvittää muutamia asioita jotta auton saa leimattua:

Ajovaloissa on kristalliumpiot E- ja DOT-hyväksynnöillä. Valoina on kuitenkin Xenonit, jotka varmaan ovat jo este määräaikaiskatsastuksessa. Tietääkö joku millaisia säätöjä pitäisi löytyä noista umpioista jos saisi niilä leimattua halogenien kanssa? Ajovalojen korkeudensäätö alipaineella ei näytä myöskään toimivan näillä umpioilla.

Onko jollain tietoa, tuleekohan sanomista valokytkimen toiminnasta: 1. vaihe ylöspäin: w202 etuvaloumpioiden sumarit menee päälle 2. vaihe: takasumarit päälle, etusumarit pois ja puskurissa olevat lisäpitkät menee päälle. Lisäpitkät eivät mene kuitenkaan viiksestä kun siitä laittaa normaalit pitkät.

Sitten muita juttuja autossa:

Auton kontista kuuluu omituinen sähköinen ääni n. 3,5s välillä auton käydessä. Ääni kuuluu kokoajan. Mikähän voisi olla?

Sähköinen antenni oli irrotettu johdosta. Kun laitoin johdon kiinni moottori käy kokoajan. Kellään tietoa miksi tekee näin?

Lämpömittarin viisari saattaa kuoppaan ajettaessa liikahtaa mutta kun koputtaa mittaritaulun yläpuolelle, putoaa viisari normaaliin lukemaan.

Napista kääntyvät niskatuet ei käänny. Taitaa liittyä ajovalojen säädön toimimattomuuteen.

Hankintalistalla:

Uusi soitin autoon, tällä hetkellä jäätävä Blaupunkt Casablanca
Jalopuiden kunnostus sisätiloissa. Onko foorumilla joku velho tiedossa joka osaa kunnostaa näitä?
(Uudet vanteet ja renkaat) Löytyy kyllä yksi sarja valmiina mutta vaatisi pienempää rengaskokoa ja spaceria jotta saisi istumaan. Saa nyt nähä mitä tämän asian kanssa tehdään.

Kuvaa vanteiden sovittamisesta RH Topline AA 9x17 ja 10x17. Ilman Spaceria ei ollut mitään mahollisuutta saada vannetta kiinni ja kokeilin sitten 25mm kalikalla ja tässä tulos:
Vanteen sisäreunan ja jarru kengän välissä n. 7mm tilaa. Taitaa mennä aika tiukille, jos meinaa nämä saada mahtumaan. Kuvassa 9 tuumasella vanteella on Continentalin 215/40 rengas joka tuntuu olevan valtava verrattuna Toyon vastaavaan kumiin, mitkä minulla on joskus ollu samalla vanteella.

Kuva Kuva
Kuva
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Taitaa olla helpointa ku etit 8" Toplinet etuvanteiksi. Joku saattais jopa vaihtaa nuo sun 9-tuumaiset kaseihin.

Btw. Mitkäs ihmeen levikkeet noissa kaarissa on? Vai onko jotenkin taitettu sivulle?
S204
Avatar
Vald0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 16.03.2008 23:35
Paikkakunta: Turku

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja Vald0 »

Jonze kirjoitti:Taitaa olla helpointa ku etit 8" Toplinet etuvanteiksi. Joku saattais jopa vaihtaa nuo sun 9-tuumaiset kaseihin.

Btw. Mitkäs ihmeen levikkeet noissa kaarissa on? Vai onko jotenkin taitettu sivulle?

Kyllä ennemmin myyn koko vannepaketin tuollaisena kun alan vaihtamaan kapeampiin. Ja kaarissa on jotkit kumilisäkkeet Japanin tyyliin. Saattaa olla että ne lähtee menemään. Toisaalta ei pieni Japani spec haittaa. :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko moottorin johtosarja minkälaisessa kunnossa?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Vald0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 16.03.2008 23:35
Paikkakunta: Turku

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja Vald0 »

S202 kirjoitti:Onko moottorin johtosarja minkälaisessa kunnossa?
Vaikuttais olevan ihan ookoo nopeasti katottuna. Käy ainakin nätisti ja ei muita ongelmia. Olitko se sinä kun kunnostit vanhan johtosarjan? Meinaa jos joskus tulee ongelmaa niin olisi hyvä tietää mistä löytyy osaavia käsiä. :D
Avatar
latvis124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 01.01.2010 13:02
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja latvis124 »

Nätti peli! :thumbup:
Tahtoo sisältäki kuvia :D
W210 320 CDI -99
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vald0 kirjoitti:
S202 kirjoitti:Onko moottorin johtosarja minkälaisessa kunnossa?
Vaikuttais olevan ihan ookoo nopeasti katottuna. Käy ainakin nätisti ja ei muita ongelmia. Olitko se sinä kun kunnostit vanhan johtosarjan? Meinaa jos joskus tulee ongelmaa niin olisi hyvä tietää mistä löytyy osaavia käsiä. :D
Meinasin tehdä uuden, mutta kun se vanha oli jo kertaalleen avattu ja kaikki johdot teipattu ja ne oli suunnilleen kaikki teipattu samaan kasaan niin laitoin uuden kun sain sen lähes puoleen hintaan. Kasa liittimiähän mulla on jos jostain sais malliksi johtosarjan niin voisin tekaista aikani kuluksi uuden.

Ota moottorin päältä se suojamuovi pois ja kato puolille menevät johdot missä kunnossa ne on. Ne on kuumimmassa paikassa ja hapertuu ensimmäisenä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sello
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 25.04.2010 21:10
Paikkakunta: Turku

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja Sello »

Onnea vielä uuden auton johdosta!

Nuo modausasiat ovat vähän niin ja näin. Nuo Japanilisukkeet autoon kuuluvat ja ehkäpä ne alkuperäisyytensä vuoksi kuitenkin säilyttäisin.

Täytyy päästä koeajolle lähitulevaisuudessa!! :wink:
W218 350 CDI Shooting Brake


ex:
W124 260 E
W124 300 TD
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Mene nyt ensin katsatusasemalle jotta sinulle selviää mitä vaaditaan että saat auton rekisteröityä Suomeen .
Tullia ei kiinnosta meneekö rekisteröintikatsatus läpi vai ei sillä tulee hakee nyt vain sinulta autoveroa. Eli Suomeksi vielä ,
kun teet autoveroilmoituksen niin autoveron joudut myös maksamaan jollet peruuta ilmoitustasi. Autoveropitää olla tietysti maksettu jotta voit rekisteröidä auton Suomen kilpiin mutta tätä ennen auton on läpäistävä rekisteröintikatsatus .

Muutama virolainen raksamies on joutunut maksamaan autostaan Suomen autoveron pitkän oleskelun jälkeen mutta ei silti autoa tarvitse rekisteröidä Suomen kilpiin
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
447za
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: To 30.09.2010 18:33
Paikkakunta: Kerava/Helsinki

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja 447za »

Lisää kuvia !! :D
Hieno peli.
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

sportsman kirjoitti:Mene nyt ensin katsatusasemalle jotta sinulle selviää mitä vaaditaan että saat auton rekisteröityä Suomeen .
Tullia ei kiinnosta meneekö rekisteröintikatsatus läpi vai ei sillä tulee hakee nyt vain sinulta autoveroa. Eli Suomeksi vielä ,
kun teet autoveroilmoituksen niin autoveron joudut myös maksamaan jollet peruuta ilmoitustasi. Autoveropitää olla tietysti maksettu jotta voit rekisteröidä auton Suomen kilpiin mutta tätä ennen auton on läpäistävä rekisteröintikatsatus .

Muutama virolainen raksamies on joutunut maksamaan autostaan Suomen autoveron pitkän oleskelun jälkeen mutta ei silti autoa tarvitse rekisteröidä Suomen kilpiin
Tässä on pieni porsaanreikä, ellei ole tukittu 2006 jälkeen?
Meinaan jollei auto mene katsastuksesta läpi, 140€ "sakkomaksulla" veropäätös voidaan perua vapaamuotoisella hakemuksella ja hylätyllä katsastuskuitilla.

Itse pulasin supermoton kanssa tällä tavalla yhden kesän ihan huvikseni....ilmaiset vakuutukset ja kolme kk pystyi näin kikkailemaan ajoaikaa....tarkoituskaan ei ollut saada hyväksyttyä katsastusta, sehän jäi kiinni milloin mistäkin vastaavuustodistusesta, peileistä, heijastimesta jne :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Vald0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 16.03.2008 23:35
Paikkakunta: Turku

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja Vald0 »

Kuvia tulee kyllä kunhan saan jonkun kuvaamaan kunnon vehkeillä.

Autolla nyt ajeltu pari tonnia ja ihan hyvältä vaikuttaa.

Säädätin ohjauskulmat kuntoon niin nyt auto kulkee tasasesti suoraan niinkun kuuluukin.

Vaihdoin soittimen heti ja nyt on käytössä Alpine CDE-123R.
Sain alkuperäsen Bose soundsystemin pelittämään ja ihan mukavasti soi. :thumbup:
Sähköinen antenni kettuilee ja otin nyt moottorin ulos kokonaan että sitä voisi huoltaa paremmin.

Alipainepumpun toimintaan en ole ehtinyt paneutua tarkemmin, pitäisi sitä alkaa tutkia. Johdot ja putket on kyllä kiinni pumpussa. Hirveä määrä rosvoliittimiä pumpun johdotuksissa...

Nyt tekisi mieli suorittaa autoon vähän nesteiden vaihtoa eli:

Moottoriöljyt (Hain marmorilta alkup. suodattimen ja öljyiksi ostin Castrollin Edge FST 0w-40)
Jarrunesteet - Varmaan käyttää ihan tavallista DOT 4 nestettä?
Jäähdytysneste
Automaatin öljyt ja suodatin
Peräöljyt


En ole autoon löytänyt ohjekirjaa tai mitään taulukkoa, mistä selviäisi mitä öljyä perään tai automaattiin tulisi kaataa.

Alla olevat ikivanhat kitkarenkaat näyttävät sulavan alle ainakin motariajossa. Kaaret täynnä kumihiukkasia. Eivät taida kestää kauaa... Eli kohta on renkaiden / uusien vanteiden ja renkaiden hankinta edessä.

Ja sitten paperisota-asiaan on tullut päivitystä:

Tilasin vastaavuustodistuksen ja se saapui sisältäen todistuksen jarruista, melusta ja päästöistä. Nyt ongelmana on korkeampien massojen puuttuminen. Jos autosta löytyy kilpi missä lukee kokonaismassa ja akselimassat, tarvitseeko todistusta massoista hommata erikseen? Mihin paikkoihin tätä kilpeä on autoihin yleensä laitettu?
Tähän näyttää olevan erilaisia suhtautumisia eri katsastusasemilla eli joutuu varmaan vähän valitsemaan minne vie autoa rekisteröitäväksi...

Ajovalojen korkeudensäädön toimimattomuus ei haittaa koska auto on käyttöönotettu ennen 14.6.1995. Siihen sain varmistuksen konttorilta.

Nyt pitäisi saada auton paperit ja muut dokumentit kuntoon, niin saisi verotuksen käynnistettyä... Ei ole kivaa elää pelossa, että autosta tulee 2-paikkainen :problem:
Avatar
Vald0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 16.03.2008 23:35
Paikkakunta: Turku

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja Vald0 »

Aikaa vierähtänyt kunnolla ja kesä jäänyt taakse.

Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että jos joku on tuomassa Mersua Japanista, niin helpoin tie on tilata pakettiautopojilta vastaavuustodistus, missä on kaikki valmiina. Itse taistelin eri paperien kanssa ja aikaa meni tuhottomasti ja eikä oikeestaan säästöä tullut yhtään. (Pakettiautopojat kuitenkin 100€ halvempi kuin Veho)

Mersu saatiin vihdoin kilpiin heinäkuun lopulla ja veroa ropisi aika tiukka summa. Valitusta todennäköisesti lähtee liikkeelle. Ei ollut ihan linjassa vastaavien kanssa.

Kesän aikana tullut ajettua 7tkm ja tekniikka toiminut hyvin. Leimalle piti hommata vakioumpiot koska mukana olleissa oli väärän puolen valokuvio. Bosen vahvari rätisyttää yhtä kajaria ja se pitäisi kattoa kuntoon.
Kesän aikana myös suoritettiin perushuoltoa ja vaihdettiin öljyt, automaatinöljyt, tulpat (vanhat kunnon boschit, löysin tuurilla :D), ilmanputsari, raikkari, tulppien hatut ja venttiilikannentiiviste. Vielä pieni huolto luvassa ennen talvea, jossa jäähdytys- ja jarrunesteet vaihtuvat.

Opiskelut alkoivat nyt syksyllä Turussa ja auto pyörii siellä ennen kuin menee talviunille. Kesällä olisi tarkoitus hommata vähän parempaa alustaa ja vanteisiin on tulossa päivitystä. Saksasta tuli ilmeisesti melko harvinaiset OZ Racingin Hartmann Motorsportit 8,5x17 ja 10x17 koossa. Mikäli eivät sovi autoon ollenkaan menevät myyntiin...

Tämmöstä:
Kuva

Ja pari kuvaa nykytilasta:
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuo C36 on kyllä linjakkaimpia amg mersuja :thumbup: Todella paljon hienompi mitä seuraajansa C43 puhumattakaan E50/55 malleista.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Vald0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 16.03.2008 23:35
Paikkakunta: Turku

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja Vald0 »

Auto otettu jälleen ajoon kesäksi ja uusi kausi tuonut mukanaan vähän uusia juttuja:

Bosen vahvari oli rikki ja Saksan ebay toimitti uuden tilalle. Nyt toimii kaikki kajarit :thumbup:

Seuraavaksi tilattiin H&R -25mm madaltavat jouset ja ne vaihdeltiin viikonloppuna alle ja tulos näytti tältä:

Kuva Kuva

Sen jälkeen vähän testailtiin OZ:ien sopivuutta ja eihän se nyt oikein ainakaan tuollasella rengastuksella. Todennäkösesti tulevat myyntiin lähiaikoina kumeineen....

Kuva Kuva

Tänään vähän kerkesi pesemään autoa ja sovitettiin alle 18'' Lorinsereita ja näistä saattaa tullakkin seuraava vannevalinta. 8)

Kuva Kuva

Sitten pitäisi perehtyä varusteiden alipaineongelmaan ja ikkunatummennosten poistamista olen myös miettinyt.

Tietääkö muuten joku missä tai miten näitä haljenneita ja käpristyneitä jalopuuosia pystyisi korjaamaan? Vai pystyykö edes? :shock:

Kuva

No, näillä eväillä kohti kesää. :D
Avatar
447za
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: To 30.09.2010 18:33
Paikkakunta: Kerava/Helsinki

Re: C36 AMG Japanista kertomus

Viesti Kirjoittaja 447za »

Hei toihan näyttää HYVÄLTÄ !! :twisted:

Kai Vald0 tulee C36 miittiin Somerolle näyttämään omaansa peliä loppukuusta.

Tuleehan 8)
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
Vastaa Viestiin