Ensi alkuun tunnustus: sähköpuolen jutut ei todellakaan ole alaani
- sitten asiaan:
Huomasin tuossa sunnuntaina pidemmän ajon jälkeen, että tyhjäkäynnillä laturin merkkivalo paloi himmeänä. Kierrosten noustessa valo kuitenkin sammui... ajattelin, että ei hätää - olimme nimittäin lauantaina mitanneet akun latauksen jännitteen ja se oli ok.
Tänään käänsin virran päälle - latauksen merkkivalo ei syttynyt ollenkaan, käynnistin (lähti ihan hyvin käyntiin) - taas tyhjäkäynnillä valo paloi, mutta kirkkaammin. Tein koeajolenkin, valo hiipui taas kierosten noustessa ja kirkastui kun kiekat laski.
* Hihnan kai olet tarkistanut ? Joskus löysä hihna voi luistaa äänettömästi.
* Hiilet on kuluvaa tavaraa
* Onko tässä autossa erillinen jännitesäädin ? Tällöin johto laturilta menee
syylarin vasemmalla puolella olevaan boxiin. Näiden mekaanisten säätimien kärjet kuluvat lopulta, ja voivat jumitella.
Koeta mitata uudelleen silloin, kun valo palaa ; mitä jännitevaihteluita
tapahtuu sitten kaasutellessa ? Laita valot ym. päälle - mitä vaikuttaa ?
Jos latausvalo ei syttynyt, niin vika voisi viitata säätimeen, koska säädin valvoo
virranohjausta kulutuksen ja akun välillä. ( saisitko jostakin lainaksi toista
säädintä testaukseen ? Ko. säädin on muissakin vanhemmissa MB-autoissa)
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Edellä olevaan ei ole juurikaan lisättävää, eikä autosähköala ole myöskään allekirjoittaneen parhaita leipälajeja. Mutta yksi juttu kannattaa myös tsekata.
Meinaten itselle kävi näin: oireet olivat juuri samaa tyyppiä kuin tuossa vikaselvityksessäsi. Kuitenkin hiilet olivat ok, samoin hihna sekä muut "releet". Mutta laturin johto oli päässyt löysälle liitoksestaan sieltä laturin alta, eikä tuota silmämääräisesti osannut / päässyt katsomaan. Laturinvalon hehkuilu oli tuosta liitoksen löysyydestä johtuen ajoittaista, joskun töyssyn jälkeen syttyi ja taas sammui.
Vika selvisi lopullisesti vasta sitten, kun piuha irtosi kokonaan ilmeisesti kiven tms. iskemästä. Sitten mentiinkin jo ontuen hovipajalle. Kiukuttelut loppuivat siihen paikkaan, kun liitos korjattiin asiallisesti.
Joskus vikoja etsiessä olisi parasta, että kiukuttelevat komponentit leviäisivät totaalisesti, jolloin myös vianmääritys sujuisi kuin vettä valaen. Valitettavasti tämä on useimmiten juuri toisin päin varsinkin sähköpuolen osalta.
- hihnan kireyden tosiaan tarkistin ja se olikin ok (siihen sitten loppuikin oma tietämykseni latureista ja niiden toiminnasta...)
Taitaa ensiksi olla fiksuinta tarkistaa kaikki mahd. liitokset, rapsuttaa ne puhtaiksi ja varmuudeksi vielä suhauttaa niihin crc:tä ja jos mikään ei muutu, niin sitten vasta tunkeutua 'pintaa syvemmälle' (tai antaa jonkun asian osaavan tehdä se...)
Henry V. kirjoitti: Varsinkin vähemmän käytössä olevilla harrastepeleillä on tapana välillä vähän kiukutella
Näin on, jopa niin kärjistetysti, että erään engalantilaisen R6- ja V12-koneita suosivan kissamerkin asiantuntijat peräti kehottavat välttämään poikkeuksellisen vähän ajettuja yksilöitä. Näissä on kuuleman mukaan tuntuvasti enemmän häiriöitä kuin enemmän ja säännöllisemmin ajetuissa. Vaikka ei tämän merkin laatu varsinkaan 80-luvun taitoksen huitteilla mikään laulun aihe ollut.
Mutta sama se varmasti koskee Mersuakin. Ajosta auto tykkää ja tämä tulee kyllä elävästi mieleen W114:n pikku kiusantekoa muistellessa. Lähinnä kapine kompasteli juuri sähköpuolen sekä voimansiirto kytkimen toiminnan osalta. Ja tietenkin ne jarrut.
Jukka N. kirjoitti:
Mutta sama se varmasti koskee Mersuakin. Ajosta auto tykkää ja tämä tulee kyllä elävästi mieleen W114:n pikku kiusantekoa muistellessa. Lähinnä kapine kompasteli juuri sähköpuolen sekä voimansiirto kytkimen toiminnan osalta. Ja tietenkin ne jarrut.
Sulla on käyny huono tuuri Sähkövikoja on omassakin mutta jarruviat tuntuvat vieraita.
Ja totta, 80-luvun lopun jaguareissa on havaittavissa selkeitä laadun heikkouksia sekä pieniä suunnittelun kukkasia.
350 SLC kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä - taas löytyy illaksi hommia
- hihnan kireyden tosiaan tarkistin ja se olikin ok (siihen sitten loppuikin oma tietämykseni latureista ja niiden toiminnasta...)
Taitaa ensiksi olla fiksuinta tarkistaa kaikki mahd. liitokset, rapsuttaa ne puhtaiksi ja varmuudeksi vielä suhauttaa niihin crc:tä ja jos mikään ei muutu, niin sitten vasta tunkeutua 'pintaa syvemmälle' (tai antaa jonkun asian osaavan tehdä se...)
Ei vaan ruuvaat hiilipesän sieltä irti ja jos ne ovat lyhyenlännät niin haet uuden kaupasta.
Itsellä joka AINOAN kerran kun on ollut täysin kuvailemasi kaltaista ongelmaa niin hiilet ovat olleet vain kuluneet, siellähän ne hinkkaavat laturin.. .öh.. .jotain osaa vasten koko ajan. Sähköteknikot selittäkööt jos näkevät tarpeelliseksi.
Esim W124 hiilisatsi maksaa päätähuimaavat 3,90 motonetissä eli ei ole kallista korjausta tiedossa (todnäk) ja mikäli se on vastaavalla kiinnityksellä kuin yleensä latureissa niin edessä on 5 minuutin remontti, ainakin Volvo/Ford/BMW -rintamalla hiilipidike on kahdella ruuvilla kiinni laturin takana. Jos ne hiilet taas joutuu kolvaamaan paikalleen siihen vanhaan pidikkeeseen niin varaa aikaa 15-30 minuutin paikkeilla riippuen kolvisi lämpeämisnopeudesta ja nautittavien asennusoluiden määrästä.
Jos hiilet ovat monta senttiä pitkät niin vika voi olla muuallakin mutta aloita nyt tuosta (ja liittimien CRC-käsittelystä).
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Henri Junkkala kirjoitti:
Ei vaan ruuvaat hiilipesän sieltä irti ja jos ne ovat lyhyenlännät niin haet uuden kaupasta.
Itsellä joka AINOAN kerran kun on ollut täysin kuvailemasi kaltaista ongelmaa niin hiilet ovat olleet vain kuluneet, siellähän ne hinkkaavat laturin.. .öh.. .jotain osaa vasten koko ajan. Sähköteknikot selittäkööt jos näkevät tarpeelliseksi.
Henkka
Hiilet hinkkaavat kollektoria vasten.
Tunnetaan myös kommuntaattorina (vanhentunut nimitys).
Ihan oli kielen päässä... Niinkuin monta muutakin sähköteknistä nimitystä että sen puoleen. Olin vähällä tarjota jo käämiä hiilien hinkkauskaveriksi kunnes kävi mielessä että voisi olla hiilien kuluma aika rajua sellasella alustalla... Voisi hinkkaaminen mennä jo S/M osastolle
H
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
No - nyt auto makaa pajalla. Laturi oli niin loppu, että jätti lopulta mut tien päälle matkalla sinne
(Sainpahan ainakin tekosyyn ottaa pari pilsneriä v..utukseen)
BTW - kaikille pääkaupunkiseudulla asusteleville tiedoksi: löytyipähän kerrankin asiantunteva kaveri näiltä leveysasteilta, joka tuntee wanhat V8 -meset kuin taskunsa - kiitokset vinkistä "450 SLC:lle". Yhteystiedot saa tarvittaessa häneltä tai allekirjoittaneelta.
350 SLC kirjoitti:
BTW - kaikille pääkaupunkiseudulla asusteleville tiedoksi: löytyipähän kerrankin asiantunteva kaveri näiltä leveysasteilta, joka tuntee wanhat V8 -meset kuin taskunsa - kiitokset vinkistä "450 SLC:lle". Yhteystiedot saa tarvittaessa häneltä tai allekirjoittaneelta.
Jos kyseessä on firma joka tekee mielellään korjauksia mersuharrastajille, niin voit varmaan laittaa vinkin tuonne Testilaboratorioon. Ainakin sen jälkeen kun saat autosi sieltä ja osaat kertoa taidoista, palvelusta ja hintatasosta niin on helppo antaa risuja tai ruusuja.
H
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Henri Junkkala kirjoitti:Jos kyseessä on firma joka tekee mielellään korjauksia mersuharrastajille, niin voit varmaan laittaa vinkin tuonne Testilaboratorioon. Ainakin sen jälkeen kun saat autosi sieltä ja osaat kertoa taidoista, palvelusta ja hintatasosta niin on helppo antaa risuja tai ruusuja.
- Koska kyseessä on yksityishenkilö, en voi yht.tietoja julkisesti laittaa näkyviin - enimmäkseen jenkkivehkeitä harrastava kaveri, joka on myös näitä vanhoja SL:iä entisöinyt, V8-mies henkeen ja vereen.
Auton sain jo pajalta tänään takaisin, uusi laturi on taiottu tilalle ja "siinä sivussa" myös vaihdettu venttiilikopan tiiviste, lootan ja perän öljyt ja suodin ja sytytyskin säädetty...