107 Jetronikki Käy rikkaalla

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Sormi menee suuhun. 450 käy niin rikkaalla että meinaa asentajat tukehtua ja kaikki elävä kuolla usean metrin säteeltä.
Kaikki oleelliinen tsekattu. Kylmäkäynnistyspiiri on ohitusleikattu, siis pois toiminnasta täysin. Kaikki anturit pitäsi toimia. Boxin säätönupin kiertely ei vaikuta mihinkään, boxikin vaihdettu. Alipaineanturin vaihto ei vaikuta mihinkään, ohivuotoja ei ole imusarjassa (sammuu kun laittaa sormen tukoksi läppärungon tyhjäkäyntipiirin imureikään) polttoainepaineet 2 kilossa eli kohallaan?

Tyhjäkäynti puolella jotain häikkää, kierrokset yli tonnissa vaikka säätöruuvi ihan kiinni.

Sitten kyllä kuuluu mystinen nakutus releestä joka on kojelaudan sisällä ratin takana, monitoimiviiksen liittimen yläpuolella, vai liekkä tämä rele suoraan kiinni liittimessä, siis siinä auton puolesessa osassa. Ei tunnu lähtevän suosiolla irti.
Tämä nakutus vain silloin kun kone käy, ei kuitenkaan nakuta kierrosten mukaan :P

Oisko kellä ideoita mistä tuo rikas seos johtuu ja nakutus releestä?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja unski »

Lämpöanturien johdot oikosulussa...??? johtojen kuoret hapertuneet ja kuparit oikosulussa. Tätä ei usein näe, eikä huomaa kun liittimet on kumisukkien alla piilossa. Onko alipaineanturit tiiviit...voipi molemmatkin olla rikki ns. kuluva osa. Ecu rikki???

Niin, sitten tuli mieleen todennäköinen vikamahdollisuus myös... Vaihdelaatikon alipainesäätimen kalvo rikki, imee vaihteistoöljyt imusarjaan.

Se rele saattaa olla turvavyön muistuttajan summerin rele, jos sinulla on USA-malli.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Näpläsin noita piuhoja jotka tulee lämpöantureille, putsailin liittimet jne. Itseasiassa kylmänä ei enää samanlaista katkua.
Ajaessa ja annettaessa täyttä kaasua pukkaa vieläkin todella rikasta.
Uskataisikohan lähteä tuota alipaine säädintä säätelemään. Jossain Volvo-sivuilla oli siitä mainintaa. Se kun on tehtaalla säädetty uudelle moottorille ja koneen kuluessa alipaineet muuttuu???
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja unski »

Uskataisikohan lähteä tuota alipaine säädintä säätelemään. Jossain Volvo-sivuilla oli siitä mainintaa. Se kun on tehtaalla säädetty uudelle moottorille ja koneen kuluessa alipaineet muuttuu???
Voihan sitä säätää, mutta mielellään vain CO-analysaattorin kanssa. 450:ssä on yleensä mm:n 6-kolo-ruuvi anturin takapäässä. (muissa malleissa sinetöity, eikä säätö ole suositeltavaa) ruuvia voi hieman kääntää, mutta se on erittäin herkkä. Myötäpäivään laihenee ja vastapäivään rikastaa. Suosittelisin max 1/8 kierrosta. Jos CO analaysaattori on käytössä, niin ECU:n seossäädin puoleen väliin ja sitten kokeilemaan tyhjäkäynnillä jos säädön saa kohdileen. Mikäli 1/8 kierrosta ei riitä, vikaa on hyvin todennäköisesti muualla.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Mulla tässä toisessa alipainetunnistimessa on sellainen läpinäkyvä keltainen korkki jonka alla on ihan lattapäinen ruuvi. on siis toisella puolella kuin sähköliitin ja letkun lähtö. Samanlainen tunnistin muuten kuin Volvossa. Lieneekö sama?
Miten alas tuon CO:n uskaltai säätää jos se sillä lähtisi säätymään? Mittarin saisin varmaan lainaan tai sitten säätelen kaverin pajalla. Ajattelin säätää tuon varaosa tunnistimen ihan kourassa ja asennan sen sitten vasta lopullisesti paikalleen jos sitten toimii. tuo imuletku ja liitin nyt on aika nopeasti vaihdettu.

Sellaisenkin asian huomasin että polttoainepaineet oli itsestään nousseet 2.4ään vaikka ihan varmasti säädin ne sinne kahden tuntumaan joskus viime kesänä ja varmasti kukaan ei ole säädinpotikkaa väännellyt. Liika paine antanee varmaan myös liikaa kakkua??? No jätin mittarin letkun päähän niin on helpompi seurata.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja unski »

Se sinetöity malli pitää purkaa kokonaan, säädettävä ruuvi on kaikkein sisimpänä, lisäksi anturin sähköiset arvot ovat 95% todennäköisyydellä väärät. Kaikkien anturien sähköiset arvot ovat moottorikohtaiset, säätövarat eivät riitä. (olen todenntu tämän jo liian useasti). Ainoa oikea anturi on 450:n anturi, valitettavasti.

Oikealla anturilla pitää tyhjäkäynti CO:n olla n. 1.5%-3%, sitten kierroksilla, ilman kuormaa pitää CO:n tippua sinne 0.5% tai alle. HC:n pitää tällöin olla alle 300 PPM. Mikäli noin ei käy on systeemissä muutakin vikaa....vikaaa...vikaaaaa... :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: 107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Minulla oli joskus omassa SLC:ssä polttoaineen paluuletku tankille tukossa. Oletko tarkistanut sen?
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Tänään sain CO mittarin lainaan ja mittailemaan. No kylmänä sain koneen käymään 2-3% lla kun boxin potikka oli lounaassa, siis kiinni. Sitä kääntämällä kaakkoon sai kyllä arvot mittarin yli (10).
No kävin ajamassa koneen lämpimäksi ja sitten mittailemaan (tosin vähön taukoa välissä). Arvot 7-10 välillä seilaten. Kaasun anto pikemminkin nosti kuin laski. Näpläilin kaikkien anturien johtoja, availin liittimiä yms typerää. Sitten kävin taas ajamassa moottorin lämpimäksi ja mittasin heti ajon jälkeen niin viisari jäi 4% tuntumaan, kaasun anto ei vaikuttanut mitenkään. Eli paljastui että käykin enempi rikkaalla lämpimänä.
Samalla mittarilla muuten säätyi edellinen SL:äni liki nollaan potikkaa vääntämällä.
Voisikohan lämpöanturissa, kaasuläpän tunnistimessa olla häikkää? Ilmanputsarin johdon irottamalla co nousee ja lämpöanturin johdon irroittamalla sammuu koko kone.
Tuota happianturia en alkanut vielä vääntelemään. (jotka kummatkin ovat 450:n)

Polttoaineen paineita piti taas säätää alemmaksi, olivat 2,2:ssa. Empä ole tuota paluulinjaa tsekannut, ensin pitäs saada tämä seos kuntoon.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 Jetronikki Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja unski »

Voisikohan lämpöanturissa, kaasuläpän tunnistimessa olla häikkää? Ilmanputsarin johdon irottamalla co nousee ja lämpöanturin johdon irroittamalla sammuu koko kone.
Anturien johdot irrottamalla pitääkin rikastua.... anturit ovat sitä tyyppiä jossa vastus laskee, kun lämpötila nousee. Siinämielessä toimii ihan oikein.

Nouseva polttoaineen paine voisi viittata tukkeutuneeseen paluulinjaan...paluulinjaahan sitä kuristetaan säätimellä.

Kaasuläppäanturin vika on helppo selvittää: CO mittari pakoputkeen ja läppäanturin töpseli irti. Mikäli n. 1500 1/min kierroksilla tapahtuu radikaalia muutosta voi läppäanturissa olla vikaa.

Niin lämpöanturien vastus kannattaa myös mitata ja verrata netistä löytyviin arvoihin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin