W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jarkkivarkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 31.03.2012 09:32
Paikkakunta: salo

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jarkkivarkki »

Jep! ongelmahan oli et auto seiso 2 päivää ja vettä tuli ku Esterin p:stä.... ja tässä mallissahan ei ole kouruja konepellin ja lokarin välissä...ja putsarihan ulottu just tohon "rakoon" ja imi itsensä sit vettä täyteen!?! ja kun en arvannu sitä ja sit aamulla starttailin, ni olipa ihme ku ei mese pyöri... et näin :) pari päivää kuivattelua ja putsari lyhempään ni avot!
-W124 300E
-W124 320CE
-W202 200 Kompressor
-W245 200 Turbo
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Uusi triggeripyörä

Viesti Kirjoittaja tomant »

DECSin ECU ei suostunut ymmärtämään vanhaa vauhtipyörää (kahdella YKK-segmentillä) yhdessä nokka-akselin asentotunnistimen kanssa, joten lisään koneeseen 36-1 triggeripyörän hihnapyörän eteen. Triggeripyörä tukeutuu teräsholkkiin D=40 mm L=100 mm ja kiinnityspultti on M18x1,5 L160 lujuus 10.9. Triggeripyörä jää noin millin irti hihnapyörästä. Seuraavaksi on vuorossa anturin kiinnitys ja johdotus. Jos keskitys ja epätasapaino aiheuttavat tärinää, täytyy teettää tukevampi kiinnitys triggeripyörälle, mikä taas lisää kustannuksia.

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Triggeripyörä paikoillaan ja anturille rakennettu kiinnike, joka on tuettu laturin pultteihin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kovin on raskaan näköinen ja kaukana tuolla edessä. Millähän tuonkin sitten huomaa jos se vatkaa?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

K-raudasta ? 8)
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Huikko kirjoitti:Kovin on raskaan näköinen ja kaukana tuolla edessä. Millähän tuonkin sitten huomaa jos se vatkaa?
Totta, mutta parempaa paikkaa ei löytynyt. Toinen vaihtoehto olisi ollut uuden vauhtipyörän teettäminen ja siihen ei rahat riitä. Hihnapyörän lohkoa lähinnä oleva osa, jossa on ajoitusmerkit, on kumilla kiinni ja toimii värinänvaimentimena, joten siihenkään ei voinut laittaa hammaskehää.

Jos se ravistaa, niin kyllä sen huomaa. Ja todennäköisesti anturi menee ensimmäisenä, se on alle millin päässä hammaskehästä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

kasiässä kirjoitti:K-raudasta ? 8)
Sinähän se hauska luulet olevasi. Keksitkö tuon ihan itse?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Lopultakin kone heräsi

Viesti Kirjoittaja tomant »

Lopultakin kone heräsi elvytyksen jälkeen. Seuraavaksi täytyy selvittää pienet lataus- ja vesiongelmat, jonka jälkeen pääsee säätämään sytky- ja bensakarttoja. Triggeripyörä ravistaa jonkun verran, mutta se ei toistaiseksi haittaa anturin toimintaa. Täytyy harkita paremman kiinnityselimen sorvauttamista.

Kompressorin ja imunokan ohjaaminen vaatii myös vähän säätämistä, että niistä olisi jotain hyötyä. Voipi olla, että Burnout Perty ja Boxer Speed Day tulevat liian pian vastaan, kun muutoskatsastukseen pitäisi vielä tehdä salapoliisityötä, säätöhommia ja vähän muutakin osan vaihtoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

tomant kirjoitti:
kasiässä kirjoitti:K-raudasta ? 8)
Sinähän se hauska luulet olevasi. Keksitkö tuon ihan itse?

tomant

Keksin. :lol:
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nyt vedet pysyvät sisällä, kunnostettu laturi pukkaa virtaa ja kone käynnistyy laakista. Tyhjäkäyntiä en vielä saa laskettua alle 1000 kierroksen, vaikka kaasuläppä on kiinni ja ilmat tulevat KE-Jetin tyhjäkäyntimoottorin kautta. Täytyy jatkaa säätöhommia ja varmistaa, että ilmavuotoja ei ole. VE-kartat pitää saada säätöihin alipaineen puolella ennen kuin laitan kompressorin puhaltamaan.

Ilmansuodatin-bypass-hässäkän aion korvata kompressorimallin ilmansuodatinkotelolla ja letkuilla. Tämä vaatinee myös W202:sen paisuntasäiliön ja uuden pissapojan säiliön.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Testasin kompressoria ilman bypassia, mutta huonoin tuloksin. Kompressori ahtaa tyhjäkäynniltä alkaen kaasuläppää vasten ja pieni kaasun lisäys irrottaa ahtopaineletkut. Täytyy virittää bypass-venttiiliä siten, että paine tulee pehmeämmin alakierroksilla. Osaako joku kompressorikuski kertoa, millä kierroksilla kompressori alkaa ahtaa A) pintakaasulla ja B) täydellä kaasulla?

Bypass tulee kiinni alkuperäiseen kompressorimallin ilmansuodatinkoteloon. Vesiletku ja ilman sisääntuloputki ovat hieman samassa kohtaa, joten niitä täytyy virittää.

Kuva

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:Osaako joku kompressorikuski kertoa, millä kierroksilla kompressori alkaa ahtaa A) pintakaasulla ja B) täydellä kaasulla?
niin tuota... nämä tämän tyyppiset mekaaniset ahtimet ahtaa aina, kaasun asennosta riippumatta :wink: ongelmaan on kehitetty ratkaisuja, kuten mangeettikytkin kompuran hihnapyörällä ja bypass venttiili ahtoputkistoon... tai sitten kaasuläppä ennen ahdinta, kuten se perinteisesti on sijoitettu...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Macex »

tomant kirjoitti: Osaako joku kompressorikuski kertoa, millä kierroksilla kompressori alkaa ahtaa A) pintakaasulla ja B) täydellä kaasulla?
Eikös se ahda kokoajan, mutta juuri tuolla magneettikytkimellä se kytkeytyy tietyllä kierroksilla mukaan. Jossain n.1800-2000 kierrosta, jos en väärin muista.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:... nämä tämän tyyppiset mekaaniset ahtimet ahtaa aina, kaasun asennosta riippumatta :wink: ongelmaan on kehitetty ratkaisuja, kuten mangeettikytkin kompuran hihnapyörällä ja bypass venttiili ahtoputkistoon... tai sitten kaasuläppä ennen ahdinta, kuten se perinteisesti on sijoitettu...
Näissä ennen 2001 kompressorimalleissa on sekä magneettikytkin hihnapyörällä että bypass-venttiili. Uudemmissa on magneettikytkin jätetty pois. Vaijerilla ohjattu kaasuläppä on imusarjassa ahtimen jälkeen ja sen siirtäminen on käytännössä mahdotonta.

Tuohon bypassinn pitäisi nyt saada järkevä toiminta ja ohjaus, jotta ahtopaine ai aiheuttaisi ongelmia alakierroksilla. Jossakin autoissa on bypassin ohjaus alipaineella, mutta minun ecussani täytyy tyytyä korkeintaan kieroslukuun ja kaasuläpän asentoon lähtötietoina. Mersun alkuperäinen ECU käyttää lähtötietoina kierrolukua, kaasuläpän asentoa ja MAFfin virtausarvoa.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, La 04.08.2012 09:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Macex kirjoitti:Eikös se ahda kokoajan, mutta juuri tuolla magneettikytkimellä se kytkeytyy tietyllä kierroksilla mukaan. Jossain n.1800-2000 kierrosta, jos en väärin muista.
WISin mukaan hihnapyörän magneettikytkin lukittuu viimeistään kierrosluvulla 2200. Alkupeäinen ECU saattaa lukita sen aiemminkin eri kuormitustilanteissa. Kiinnostavaa onkin se, mikä on alin kierrosluku, jolla ahtopainetta esiintyy. Bypassilla säädetään ahtopainetta pienemmäksi esim. kevyellä kaasulla ajettaessa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Onkos tässä viellä Ilmamassamittari käytössä. Jos ei niin Eikös helpoin olisi laittaa bypass tai dumppi suhisemaan kun kaasuläppä on kiinni. ? Tämmöisiä toteutuksia on tullut vastaan.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mr300 kirjoitti:Onkos tässä viellä Ilmamassamittari käytössä. Jos ei niin Eikös helpoin olisi laittaa bypass tai dumppi suhisemaan kun kaasuläppä on kiinni. ? Tämmöisiä toteutuksia on tullut vastaan.
Ei ole ilmamassamittaria, ECU on paineohjattu (MAP). Tarkoitus on saada oma bypassi toimimaan juuri noin, kuin sanoit. Osoitteessa http://autospeed.com.au/cms/title_Fitti ... ticle.html" onclick="window.open(this.href);return false; löytyi hyvä kirjoitus aiheesta. Siinä käsitellään mekaanista bypassia, nyt pitäisi saada PWM-käyttöinen bypassi tottelemaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
ville-pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 18.01.2010 01:11

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja ville-pekka »

pintakaasulla kompressori lähtee pyörimään 1700rpm jolloin by-pass on auki, jos painat kaasun pohjaan esim. 1000rpm kompressori lähtee pyörimään ja by-pass on kiinni.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

ville-pekka kirjoitti:pintakaasulla kompressori lähtee pyörimään 1700rpm jolloin by-pass on auki, jos painat kaasun pohjaan esim. 1000rpm kompressori lähtee pyörimään ja by-pass on kiinni.
Kiitos tiedosta! Oma boksini sallii bypassin säätöparametreiksi vain kierrosluvun ja kaasuläpän asennon (ei imusarjan painetta), joilla täytyy tulla toimeen. Kompressorin magneettikytkimen voi käyttää kierroslukua tai painetta tai jotakin yksittäistä suuretta. Bypassin säädöillä pitäisi saada ahtopaineen nousu niin maltilliseksi, että paineletkut pysyvät paikoillaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tässä väliaikatietoja muutaman kuvan muodossa. C-mallin ilmansuodatinkotelo ja paisuntasäiliö asennettu. Kylmän ilman ohjaus puuttuu vielä ja uusi pissapojan säiliö tulee ABS-yksikön luokse. Auto pitäisi vielä saada säätöihin ja katsastettua perjantaina 10.8.2012.

Olisiko jollain ylimääräistä kannen päätyyn tulevaa muovikoppaa?

Kuva

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ahtoputkiin sikkaukset ja silikoonit niiin pysyy kiinni.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Katsastukset OK

Viesti Kirjoittaja tomant »

Muuotskatsastus ja vuosikatsastus hyväksytty. Rekisteriote on tosi aneeminen, siellä on erona vain teho 141kW ja muutosprosentti 25. Moottorin ja vaihteiston vaihdosta ei kerrota mitään. Muutokset näkyvät vain lisätiedoissa katsastusmiehelle.

Auto käy ja kukkuu, mutta säätötyöt ovat vielä vaiheessa. Nyt vahvistui se, että bypass-venttiili on risa eikä sulje systeemiä eli ahtopainetta ei synny bypassin kanssa. Jos ehdin kokeilla vielä kompressorin manuaalista ohjausta ja bypass-kierron tulppaamista, voisin säkällä päästä vielä huomenna Boxer Speed Dayhin, tämänpäiväinen Burnout Perty meni ohi. Oliko muuten Burnout Partyssä Mersuja mukana?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nyt sain kompressorin magneettikytkimen tottelemaan boksiani ja säätöarvoina toimivat kaasupolkimen asento TPS ja koneen kierrosluku. Kompressori ei turhaan puhku tyhjäkäynnillä eikä pienellä kaasunavauksella. Tällä hetkellä se käynnistyy, kun TPS on vähintään 16% ja kierrokset ovat vähintään 1500 tällä Volvon 65mm kaasuläpällä. Miten nuo alkuperäiset kompressoripelit toimivat moottoritiellä, pystyykö kruisailemaan 120:n vauhdissa ilman ahtimen heräämistä? Omassa tuo 16% käynnistää ahtimen, jos hiemankaan joutuu koskemaan kaasuun vastamäessä tai kevyessä kiihdytyksessä. Taidan kokeilla heräämiskynnyksen nostamista tuonne 20%:n tuntumaan tai yli. Silloin ei pala bensaa turhaan moottoritiellä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tipiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 15.11.2011 22:20

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tipiiri »

Kansa vaatii videooota heti kun mahdollista! :)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

tipiiri kirjoitti:Kansa vaatii videooota heti kun mahdollista! :)
Jaa millaista videoota?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 20.08.2011 22:47

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja pavee »

Ajovideota. :crazy:
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Timestone »

tomant kirjoitti:Olisiko jollain ylimääräistä kannen päätyyn tulevaa muovikoppaa?
Älä turhaan etsi käytettynä, minä metsästin SLK:hon samaa koppaa. Veholta/Hartikaiselta saa tasan 20 eur hintaan uuden kopan, ainakin täällä päin. Jos haluat hopeisen niin tilaa SLK:n, jos mustan niin monessa muussa MB:n kompuramoottorissa on sitä käytetty.

En nyt ulkoa muista tuota moottoritiellä ahtimen heräämistä, mutta uskaltaisin väittää että 120km/h SLK:ssa oli jo varmasti ahdin mukana pelissä reilusti, jos ei jopa 100km/h lähtien. Paikallaan kaasuttaessa n. 2000rpm heräsi ahdin henkiin tuntuvasti (magneettikytkin), mutta ajossa sitä ei juurikaan tuntenut nykäyksenä, tasaisesti veti vaikka ahdin selvästi alkoi ahtamaan. Samoilla kierroslukemilla se aina tuntui lähtevän vetämään, mutta kaasujalkakin oli lähes aina yli sen puolen välin...
Pallokala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ma 22.02.2010 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

ehkä tyhmä kysymys ehkä ei, mutta palataksemme alkuperäiseen turbotus kokoonpanoon. Jossa tomant "matkit" mosselman turbo sarjaa. Saitko koskaa säädettyä ke-jetronikilla seoksia toimivaksi? Kun itse lueskelin sivuiltas sitä projektia niin ymmärsin että seosten kanssa oli vähä ongelmia eikä tupannut semmosta joka sään(lämmön) toimivaa säätöä löytymään? Itse alan moista rojektia kanssa koittamaan niin kiinostais että saikko toimii (ennenkö vaihoit sitte muun laista sytytys settiä sun muuta)
No mikä ettei jos halvalla saa.
666 on ehkä saatana, mutta 606 on kuningas
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pallokala kirjoitti:ehkä tyhmä kysymys ehkä ei, mutta palataksemme alkuperäiseen turbotus kokoonpanoon. Jossa tomant "matkit" mosselman turbo sarjaa. Saitko koskaa säädettyä ke-jetronikilla seoksia toimivaksi? Kun itse lueskelin sivuiltas sitä projektia niin ymmärsin että seosten kanssa oli vähä ongelmia eikä tupannut semmosta joka sään(lämmön) toimivaa säätöä löytymään? Itse alan moista rojektia kanssa koittamaan niin kiinostais että saikko toimii (ennenkö vaihoit sitte muun laista sytytys settiä sun muuta)
Muistaakseni seokset sai kohtalaisen hyvin säädettyä EHA:n ja tyhjäkäynnin seossäädön avulla. EHA:n säätö tosin vaikuttaa koko kierroslukualueelle eli hienosäätöä eri kuormitustilanteille ei ole. Suurimmat ongelmat olivat sytytysennakossa, jota ei saanut ahtopaineen vallitessa tarpeeksi myöhäiselle ilman erillistä säädintä (MSD BTM). Alkuperäinen sytytysboksi ymmärtää vain alipaineen päälle ja ahtopaine ei vaikuta sen sytytysennakkoon. Alkuperäisellä ruiskulla ja sytytyksellä em. apulaitteilla olisi voinut pärjätä, mutta minulle säätöominaisuudet eivät riittäneet. (Tosin alkuperäistä 700 kierroksen tasaista tyhjäkäyntiä en koskaan enää saavuttanut.)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2375
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tomant kirjoitti:Miten nuo alkuperäiset kompressoripelit toimivat moottoritiellä, pystyykö kruisailemaan 120:n vauhdissa ilman ahtimen heräämistä?
tomant
Vakiokuntoinen 2-litrainen 2001-malli toimii erittäin hyvin ja vääntää todella tasaisesti, alkaen reilummin 2000 kierroksesta, joka kuutosvaihteella vastaa vajaan 100km/h nopeutta.
Ajettaessa 120km/h tuo aavikkovälitys näyttää kierroksiksi noin 2700, jolloin ahdin antaa jo täydet 230Nm (alkaen 2500rpm ja jatkuen noin 4800rpm).

Tuossa 2001-mallissahan ei ole magneettikytkintä joten ahdin pyörii koko ajan moottorin kierroksia seuraten.
Vastaa Viestiin