CDI:n ylimainostettu tehokkuus?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Tykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.06.2004 00:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuntuma ratkaisee

Viesti Kirjoittaja Tykki »

Jori Ravantti kirjoitti:Myös joissain vanhojen jenkkien bensakoneissa oli ja on edelleen voimaa/tehoa. Siis jossain 1960 luvun lopun ja 1970 luvun alun isolohkoissa, joista pyritty ottamaan paljon tehoa pakokaasuista ja kulutuksesta välittämättä.

Dieselkoneiden myötä tämä potku on saatu tuotettua järkevämmin ilman mieletöntä polttoainelaskua.

Olisi joskus jännä päästä kokeilemaan miltää tuntuu lasketella 6,9 litraisella w116 Mersulla, mutta kun ovat niin harvinaisia, niin taitaa jäädä puheeksi.
mun edellinen projekti oli -75 trans am, johon rakentelin -72 lohkoon 455cid isolohkokoneen. (7,5 litraa). ne on niitä harvoja vehkeitä jotka vielä pistävät alaväännössäkin nöyrtymään nyky dieselit. ja olet oikeassa, bensalasku oli sen mukainen. :shock:
Voima on aina muotia.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Meikämannen muinainen Transvestiitti oli "vain" 305 ja manuaskinen eli oikeasti sanottuna Fifebird Formula. Kevennetty malli kutoskoneisen kopalla, mutta Transun tekniikalla. Muuttopeli Oregonista. TPI-pannussa ei kuitenkaan ollut sitä vieteriä, jota V8:lta olisi voinut odottaa. Mersun kutvosen 188 hv tuntuvat kovasti virkeämmiltä kuin kasin 215 (ilmoitettu).
Toki yli 7-litrainen ilman kuristuksia antaa putua sen verran, että piisaa pariinkin pappilaan :lol:
Mutta aivan valkoisenmiehen viettelyksen verran vääntöä antaa tämä germaaniankin pikkupannu. Vaan meni Ameriikanautokin kympin pintaan... :wink:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.06.2004 00:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tykki »

Kaapo kirjoitti:Meikämannen muinainen Transvestiitti oli "vain" 305 ja manuaskinen eli oikeasti sanottuna Fifebird Formula. Kevennetty malli kutoskoneisen kopalla, mutta Transun tekniikalla. Muuttopeli Oregonista. TPI-pannussa ei kuitenkaan ollut sitä vieteriä, jota V8:lta olisi voinut odottaa. Mersun kutvosen 188 hv tuntuvat kovasti virkeämmiltä kuin kasin 215 (ilmoitettu).
Toki yli 7-litrainen ilman kuristuksia antaa putua sen verran, että piisaa pariinkin pappilaan :lol:
Mutta aivan valkoisenmiehen viettelyksen verran vääntöä antaa tämä germaaniankin pikkupannu. Vaan meni Ameriikanautokin kympin pintaan... :wink:
mulla meni maantielläkin 15 sataselle vaikka miten ajo. kaupungissa tuplat.
mutta kyllä siinä oli jo pers-tuntumallakin vääntömomentti kohdallaan, joka kyllä sitten myöhemmin käytiin dynossa katsomassa numeroina. vaan ei siinä silti ollu hepokatteja ku 304, mutta kyllä siinä oli jo sitä "vieteriä". :D
Voima on aina muotia.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

kyllä lähtee

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Minulla oli ensimmäisenä autona 1978 Caprise farmari 5,7 litraisella viritetyllä bensakoneella ja sekin potki aika mukavasti vaikkei isolohko ollutkaan. Koneeseen tuli jotain hämminkiä ja potku katosi.

Oikeastaan tämä auto teki minusta vannoutuneen dieselin kannattajan koska kulutus oli sitä luokkaa, ettei se tosiaankaan miellyttänyt.

Tänään ajoin pitkän siivun koriltaan 1977 olevalla 300 D:llä ja se tuntuu varsinaiselta talousihmeeltä :wink:

Dieselit on siinä mielessä kivoja pelejä, että tehokas ja iso kone ei automaattisesti tarkoita suurta kulutusta. Elikkä jos vaihtaisin 320 CDI:hin, niin kulutus taitaisi aavistuksen vähetä ja kulkevuutta tulla reilusti lisää, mutta enhän tietenkään ainakaan lähiaikoina vaihda...

Vanha 300 D tuntui hetken aikaa suorastaan tykiltä peliltä kun korjasin tänään kaasuvivuston, joka ei laittanut kaasua pohjaan kun vivuston tukiosa oli mennyt entiseksi. Olipa halpaa virittämistä.
Vastaa Viestiin