W123 apusimpukka?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 apusimpukka?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Koskaan en ole tarvinnut puuttua apusimpukkaan, joten siitä seuraavat kysymykset:
  • -Onko apusimpukka se jotakuinkin sylinterinmuotoinen, pystyhkössä asennossa oleva laite, apukuskin puolella (ainakin 230 E)?

    -Voiko apusimpukka sijaita mallista riippuen jossain muualla?

    -Voiko apusimpukan toimintaa testata jollain tavalla? Siellä ei kai pitäisi olla välystä.
Nimittäin kaverin veljen (!) 240 D:ssä ilmeni aikoinaan samanlaista vaeltelua maantiellä kuin omassani, ja vaihtamalla apusimpukan vaeltelu hävisi. Korjaussarjojakinhan on saatavilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Onnittelen - löysit apusimpukan :wink:

Apusimpukka on ohjaussimpukan kohdalla, mutta siis vastakkaisella puolella moottoria ( tästä tuo nimityskin kertoo).

Tukevalla vääntöotteella voit "hölskytellä" apusimpukkaa, että josko välystä olisi ? Arvelen, että apusimpukan tuhoksi koituu se, että pakoputki kurvaa
aivan sen vierestä, ja korventaa lopulta sen sisukset ? Yleensä alku oireena
on lievä nariseva ääni rattia käännellessä, ja kuuluu sieltä apukuskin jalkojen juuresta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ah, parahin Monsieur V., taas saan apuanne :D

OK. Jos en väärin muista, niin auton ostaessani luulin, että nariseva ääni rattia kääntäessä tuli minun mukanani W116:sta "Jakobsoniin" :-). Eli narinaa on ollut. Nyt sitä ei enää ole kuulunut. Pitäisikö apukuskin puolen rengas tai molemmat olla ilmassa hölskytellessä (siis simpukkaa, eikä varsinaista "korjaussarjaa" :lol: )
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tähän Monsieur voisi vastata, että " avec plaisir " (= mielihyvin ).

Niin, pyörät voi olla maassa, ja koettaa hölskytellä sitä simpukan isoa
pulttia. Samoin voisi olla avuksi jos joku kääntelee rattia, niin klappi voi
tulla näkyvästi esille. Kun pyörät on maassa ( tai pukeilla ), niin tämä tuo
paremmin väljyyden esille ( = kun on momenttia pelissä ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Narina

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Narina voipi tulla oikeastaan mistä tahansa ohjausnivelestä. 123D:ssä narahteli kuopissa varsinkin oikealle käännettäessä. Syyksi paljastui kuiva vasen raidetangon pää.

Eipä silti voihan se apusimpukkakin narahdella.

Nimim. jännitystä elämään väljällä yläpallolla :shock:
Terveisin
Tero
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Keväällä, kun vaihdoin autoon kesärenkaita alle, huomasin että oik. etupyörä oli kulunut omituisesti, epätasaisesti. Siitä sitten päättelin, että väljää on jossain ohjaus osissa ja väljä löytyi sitten apusimpukasta. Laitoin siihen sen korjaus sarjan ja johan lakkasi lonksumasta. Äkkiä oli mennyt väljäksi, tammikuussa katsastuksessa eivät ollut välystä ja keväällä jo lonksui.

Ja pienenä sivuseikkana mainittakoon, että vanhoissa apusimpukan holkeissa oli varaosanro. 124....... ja korjaus sarjan paketissa oli varaosanro 126..... Vilkaisu KL-varaosien kuvastoihin kertoo, että w123:een ja w124:ään käy samat korjaus sarjat. :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sattuisitkos jarski muistamaan, kuinka tuo korjaussarja asennetaan? Onkohan kovin vaikea homma?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Timo L. kirjoitti:Sattuisitkos jarski muistamaan, kuinka tuo korjaussarja asennetaan? Onkohan kovin vaikea homma?
Kyllähän se homma vielä muistuu mieleen, ei ole vaikea.
Apusimpukan rakenne selviää hyvin, kun on kädessä se korjaus-sarja. Sen apusinkupan läpi menee se pultti, siitä mutteri pois. Sitten se pultti pois siitä raudasta, jossa kaksi raidetangon päätä on kiinni, pitäisi lähteä ihan helpolla Niitä raidetangon päitä ei tarvitse irroitella. Sitten ne kumi/metalli holkit pois. Ensin lyö vasaran kanssa alhaaltakäsin isolla meisselillä/ vastaavalla ylemmän holkin irti, siis se meisseli vinosti sen pultinreiän läpi, että se vastaa ylemmän holkin alareunaan.


Sitten alempi holkki taas ylhäältä käsin. Alemman holkin irrotuksessa olisi hyvä vaikka joku metrin pituinen rautatanko, jonka avulla sitten koputtaa vasaralla alemman holkin pois. En tiedä sitten onko bensamallissa kuinka tilaa naputella se alempi holkki pois sillä pitkällä rautatangolla?..


No niin, nyt on apusimpukka purettu ja pitäisi laittaa se korjaus-sarja sinne. Ne holkit menee helposti paikoilleen, kun laittaa ne ensin alulle ja puristaa sitten sillä pultilla ne paikoilleen. Muistaakseni laitoin ensin toisen ja sitten sen toisen paikoilleen.

Sitten se pultti sinne paikoilleen, mutta täytyy varoa kiristämästä sitä liikaa, meneepi ohjaus pian kankeaksi.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

OK. Kiitoksia erityisen selkeästä neuvonannosta.

Mutta voivatko pyörät olla maassa vai nostetaanko etuakseli ylös?

Kuinkas sitten ohjausiskunvaimennin? Sehän on siis se "vaakatasossa" oleva putkilo, eikö vain? Voiko sitäkin vaihtaessa operoida pelkällä öljymontulla, vai tarvitaanko nosturia/tunkkia?

Onko sen vaihdossa mitään huomioitavaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Pyörät voi olla 'maassa ' - molemmissa tapauksissa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Hyvä tietää

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Joskus kuitenkin joudun vaihtamaan. :)
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ohjausiskari on helppo vaihtaa, on kiinni vain kahdella ruuvilla. Ohjausiskaria voi operoida ihan öljymontusta käsin, tai jos maavaraa on yhtä paljon kuin meikän w123:ssa, niin ryömii vain pihassa sinne auton alle. :D

-Vaihtanut kerran pihassa peräöljyt-
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jari lehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.04.2003 12:57

jarski

Viesti Kirjoittaja jari lehtinen »

onko noi etuvilkut "orgit" vai tarvike, itellä tarvike eikä istu kovin hyvin paikoilleen mites sulla?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Motonetistä ostetut ovat nuo vilkut eli jotain made in pingpong tavaraa ovat. Mutta ihan hyvin ne istuvat paikoilleen.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Tak

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vielä: tarvitseeko jotain säätöjä tehdä apusimpukan korjaamisen ja ohjausiskarin vaihdon jälkeen? Pyöränkulmat nyt ajattelin tarkistuttaa/säädättää joka tapauksessa, kunhan tiistaina saan uudet (!) pyöreäolkaiset Bridgestonet alle :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ei tarvitse kulmia säätää tämän rempan jälkeen.

Simpukkahan on vaan akselistossa oleva 'tukipiste', joka ei vaikuta kulmiin.
Samoin ohj.iskarikin toimii nivelten välissä, eikä siten vaikuta kulmiin.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos kaikille - eiköhän näillä neuvoilla jo uskaltane hankkia osat ja käydä hommiin. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Eipä sitten muuta kuin - työniloa !

Näinhän se remppa onnistuu, kun on osat ja ohjeet valmiina.
Hyvin suunniteltu on "puoliksi tehty " ( oikeasti vielä kokonaan tekemättä,
mutta tietää ainakin mitä tulee hommassa vastaan. ) :wink:

Kerroppa muuten sitten ajovaikutelmia, kun saat ne pyöreäolkaiset alle.
Arvelen, että yllätyt myönteisesti.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Samaan aikaan, kun Becker Mexico Typ 753:n nelipistekaiuttimista tulvi ilmoille James Lastin Tritsch-Tratsch-Polka ja muita hittejä, kävin käsiksi W123:n apusimpukkaan. Homma oli hyvin yksinkertainen, kiitos monelta suunnalta tulleiden työohjeiden.

Ensin tosiaan mutteri auki alapäästä (24 mm), ja pultti pois (minulla mutteri oli alapuolella ja simpukan "suojahattu" yläpuolella, Lemförder-varaosassa toisinpäin, mutta asensin ne entiseen tapaan). Alempaa holkkia vetelin sen kumipäästä jonkun millin vasaran koukkupäällä, kunnes kumilenssi otti ja repesi. Sitten kilkuttelin meisselillä ja vasaralla yläholkin alhaaltapäin, Jarskin ohjeiden mukaan.

Yläholkki lähti rehellisesti normaalilla puolentoista metrin rautakangella ja pajavasaralla myöskin "kilkuttelemalla". Kangen ohut pää mahtui juuri menemään pakosarjan ja vesiletkujen välistä, eikä montaa lyöntiä tarvittu, kun holkki tipahti öljymontun pohjalle. Uudet holkit paikoilleen ja kiristys pultilla. Voilá.

Remontin tarpeellisuudesta en sitten tiedä. Koeajolenkillä tuntui, että mitään radikaalia ei tapahtunut...

Samalla tuli kokeiltua Hermelite-pakoputkenpaikkausteippiä. Se koostuu lasikuituteipistä, johon on imeytetty lämmöllä sulavaa epoksihartsiliimaa, sekä alumiinisuikaleesta. Minulla reikä oli Walkerin poisruostuneen kannakkeen tyvessä, eli oikein epätasainen paikka. No eihän sitä teräsharjaa eikä viilaakaan ollut lähettyvillä, ja pakarikin olisi voinut olla lämpimämpi, mutta silti kiepautin teipin alumiiniliuskoineen putken ympärille. Reilun vartin huruuttelin kylänraittia pitkin, ja vähenihän tuo supina hieman, mutta täysin tyydyttävää tulosta ei tästäkään remontista saatu.

Eli summa summarum, pa*ka keikka, mutta tulipahan tehtyä :lol: . No ei vaiskaan, ihan kiva oli touhuta ja tutustua autoon. Otin samalla pari kuvaa laatikon paineidensäätökuupasta ja auton pohjasta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Offtopikkia

Oletko Henry V töissä veholla vai jossain mersukorjaamossa kun tuntuu että sinulla on tietoa huomattavasti enemmän ku normaalilla marsu miehellä?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Timo L. kirjoitti:Samalla tuli kokeiltua Hermelite-pakoputkenpaikkausteippiä. Se koostuu lasikuituteipistä, johon on imeytetty lämmöllä sulavaa epoksihartsiliimaa, sekä alumiinisuikaleesta.
Kokemusta on noista pakoputkimömmöistä ja siteistä; eipä ainakaan nuo Bilteman tarvikkeet putkessa paljoa paria viikkoa kauempaa malttaneet vanhentua. Vaikka leikkasi McCormick-purkista lisävahviketta... :lol:

Mutta ettei menisi pelkästään kaljanjuonniksi koko perjantai-ilta, niin tulipa vaihdettua tuohon velipojan Amatsooniin uusi suodatin ja Valvolinen 10W/40:set öljyt (vai oliko 5W/40:set?). Noh eniveis, kerrankin meikä pääsi rattiin. Oli muuten velipoika vihreänä, kun meikä posotti sataa mutkatiellä. :mrgreen:
Kyllä tuommoinen vm. -70 kulkee vallan riittävästi, kun konepellin alla on tarpeeksi viripalikkaa.
Mutta kyllähän siinä kuluikin jo neljännestankki, kun pari korttelia pyöriteltiin karvarallia.
Kerrassaan vinkeä harrastepeli. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

JSJ kirjoitti:Offtopikkia

Oletko Henry V töissä veholla vai jossain mersukorjaamossa kun tuntuu että sinulla on tietoa huomattavasti enemmän ku normaalilla marsu miehellä?
Hmm - arvaus osuu melkolailla oikeaan - muttei ihan....

Työni liittyy kaiken merkkisiin autoihin, joissa Mersuilla on tärkeä osa.
Lisäksi minulla on "oma korjaamo ", eli kynnenalustat on usein mustat :wink:

Mutta oikeastaan ehkä syy on siinä, että korjailin Mersuja jo silloin kun
monille forumin kavereista tarjottiin vielä ruokaa Piltti-purkista. 8)

PS: kiitos imartelevasta kommentista :)
Mutta kyllä täällä on monia tietäviä ja kokeneita "ruuvareita ", ja yhdessä
teemme forumista sen mikä se on !
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Palatakseni vielä kaikkien kiusaksi tuohon apusimpukka-aiheeseen...
Ihan samaa ongelmaa täälläkin on. Ja narskunta on välillä todella hermoja riivaavaa... :evil: Ensin kokeilin hieman "kotitekoisia korjaussarjoja" ynnä kaiken maailman kosteutusta, mutta tulin siihen tulokseen että niistä ei ole mitään hyötyä, koska välys ei tule itse siihen runkoon vaan oli todellakin tilattava IHAN OIKEA korjaussarja. Tämä tästä. Täältä tähän.
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Vanhemmissa mersuissa apusimpukan rakenne oli samanlainen kuin W115/123:ssa mutta rasvanipalla varustettu. Omaan W115 mersuuni asensin apusimpukkaremontin yhteydessä rasvanipan voitelun mahdollistamiseksi.
Ei ainakaan pitäisi enää kuivuuttaan narista ja puslien kestävyyskin varmaan paranee.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Vastaa Viestiin