Polttimen rikko ilmoitus ja kierrosten putoaminen? E290TDT
Polttimen rikko ilmoitus ja kierrosten putoaminen? E290TDT
Terve kaikille löytytämmönen kiva foorumi niin täytynee rueta kirijotteleen
tänne.
Oli mulla kysymyskin tai oikeemmin kaks:
Vaikka vaihtelis kuin lamppuja niin aina vaan tulee mittaritauluun teksti että
poltin rikki. Vaikka kuin hakis niin ei oo löytyny rikkinäisiä. Onkohan se niin
herkkä että haistaa jossain vääränlaisen polttimen vai mikä sitä riivaa?
Autossa on vetokoukkukin ja kärryn kanssa toimii myös kaikki valot mutta aina
vaan hälyttää.
Sitten toi toinen juttu on sellainen että moottorista loppuu puhti/kierrokset
aina silloin tällöin. Aina kun aamulla lähtee pelittää mutta ajossa rupee
pätkiin, välillä ei palaudu ennenkuin on pysähtynyt eikä aina heti silloinkaan.
Kun vika on päällä kierrokset eivät nouse millään yli 3000 siihen se toppaa
ihan kuin ois rajoitin päällä. Paikallaan ollessa ja ajossa sama juttu
ei nouse ylemmäs.
tänne.
Oli mulla kysymyskin tai oikeemmin kaks:
Vaikka vaihtelis kuin lamppuja niin aina vaan tulee mittaritauluun teksti että
poltin rikki. Vaikka kuin hakis niin ei oo löytyny rikkinäisiä. Onkohan se niin
herkkä että haistaa jossain vääränlaisen polttimen vai mikä sitä riivaa?
Autossa on vetokoukkukin ja kärryn kanssa toimii myös kaikki valot mutta aina
vaan hälyttää.
Sitten toi toinen juttu on sellainen että moottorista loppuu puhti/kierrokset
aina silloin tällöin. Aina kun aamulla lähtee pelittää mutta ajossa rupee
pätkiin, välillä ei palaudu ennenkuin on pysähtynyt eikä aina heti silloinkaan.
Kun vika on päällä kierrokset eivät nouse millään yli 3000 siihen se toppaa
ihan kuin ois rajoitin päällä. Paikallaan ollessa ja ajossa sama juttu
ei nouse ylemmäs.
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Polttimosta
Eli polttimokysymykseen vastaus:
Tunnistin on tosi herkkä, ja luulee liian pientä poltinta rikkinäiseksi, appiukon kärryssä on kai liian pieni poltin ja aina palaa merkkivalo... Tarkista myös rekkarikilven valot...
Tarkista alipaineletkut, omassa TDT:ssä oli vikaa niin että puhti puuttui eikä ottanut kierroksia, syynä oli se että ilmamäärämittarin letku oli väärässä paikassa. Mutta jos vika vaivaa vaan joskus niin sitten on jostain muusta kyse, toimiiko kevellä kaasulla hyvin, mutta hyytyy kun painaa enemmän?
Tunnistin on tosi herkkä, ja luulee liian pientä poltinta rikkinäiseksi, appiukon kärryssä on kai liian pieni poltin ja aina palaa merkkivalo... Tarkista myös rekkarikilven valot...
Tarkista alipaineletkut, omassa TDT:ssä oli vikaa niin että puhti puuttui eikä ottanut kierroksia, syynä oli se että ilmamäärämittarin letku oli väärässä paikassa. Mutta jos vika vaivaa vaan joskus niin sitten on jostain muusta kyse, toimiiko kevellä kaasulla hyvin, mutta hyytyy kun painaa enemmän?
Re: Polttimosta
Niin, tai jos esim. parkkivaloissa on 24V:n polttimo, niin tekee tuollaista. Mutta miten kummassa siellä sellainen voisi olla?Mauri H. kirjoitti:Tunnistin on tosi herkkä, ja luulee liian pientä poltinta rikkinäiseksi, appiukon kärryssä on kai liian pieni poltin ja aina palaa merkkivalo...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Tuntuu toimivan keveällä kaasulla ja jos ei tartte yli 3000 kierroksia niin
vaikee on huomata puuttuuko tehoo? Mutta kun polkaisee kaasun pohjaan
vaihtaakseen pienemmälle hyytyy meno siihen kun kierrokset ei nouse yli
tuon maagisen rajan, ja ei tietysti vaihda pienemmälle. Samoin kun lähtee
paikalta ja polokasee kaasun pohjaan ei vaihda isommalle koska kierrokset ei nouse tarpeeksi. Muuten auto käy ja kukkuu ihan hyvin, 7,5 litraa sataselle
ja vääntöö tuntus olevan.
Täytys varmaan kerran kattoo kaikki lamput läpi onko siellä jotain vääriä
voltteja yms. vika polttimia? Tutkiikohan se kaikkia lamppuja hanskalokero
sisävalo ja mittaritaulu? Luulis että vaan auton ulkopuoliset.
vaikee on huomata puuttuuko tehoo? Mutta kun polkaisee kaasun pohjaan
vaihtaakseen pienemmälle hyytyy meno siihen kun kierrokset ei nouse yli
tuon maagisen rajan, ja ei tietysti vaihda pienemmälle. Samoin kun lähtee
paikalta ja polokasee kaasun pohjaan ei vaihda isommalle koska kierrokset ei nouse tarpeeksi. Muuten auto käy ja kukkuu ihan hyvin, 7,5 litraa sataselle
ja vääntöö tuntus olevan.
Täytys varmaan kerran kattoo kaikki lamput läpi onko siellä jotain vääriä
voltteja yms. vika polttimia? Tutkiikohan se kaikkia lamppuja hanskalokero
sisävalo ja mittaritaulu? Luulis että vaan auton ulkopuoliset.
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Joo
Ei se tunnistun ota huomioon kuin ulkopuoliset lamput.
Jaa-a, tuo hyytyminen tuntuu kyllä minusta siltä että kone ei saa löpöä tarpeeksi, oletko tarkistanut ilmanputsarin ja polttoaineen suodattimen milloin?
Jaa-a, tuo hyytyminen tuntuu kyllä minusta siltä että kone ei saa löpöä tarpeeksi, oletko tarkistanut ilmanputsarin ja polttoaineen suodattimen milloin?
Juu vaihdoin ja itseasiassa vika alkoi sen jälkeen kun vaihdoin ilman putsarin? Voihan se olla ihan vaan yhteensattuma. Naftasuodattimen
otin vahingossa väärän ja se on vieläkin vaihtamatta. Tuntus että jos se
on naftasuodattimesta kiinni niin olis vika aina päällä.
Viime viikonloppunakin ajoin yhtä soittoo Lohjalta Kuopioon ja illasta takasin,
toimi ihan hyvin paitti sitten paluumatkalla ennen Lahtee hyyty ja vika
oli Lohjalle asti vaikka pysähtelin ja tein mitä tahansa. Aamulla taas pelitti
ihan hyvin. Eilen illallla kotio mennessä hyyty mutta taas tänään on pelannut
70 km ihan hyvin.
onhan ihme juttu
otin vahingossa väärän ja se on vieläkin vaihtamatta. Tuntus että jos se
on naftasuodattimesta kiinni niin olis vika aina päällä.
Viime viikonloppunakin ajoin yhtä soittoo Lohjalta Kuopioon ja illasta takasin,
toimi ihan hyvin paitti sitten paluumatkalla ennen Lahtee hyyty ja vika
oli Lohjalle asti vaikka pysähtelin ja tein mitä tahansa. Aamulla taas pelitti
ihan hyvin. Eilen illallla kotio mennessä hyyty mutta taas tänään on pelannut
70 km ihan hyvin.
onhan ihme juttu
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Yksi juttu
Kokeile kun alkaa hyyvymään onko polttoainetankissa liikaa alipainetta, jos vaikka huohotinputki on tukkeessa.
Sekin voisi olla yksi syy ?
Täytyy kait käyttää hiukan "lääkärillä" josko siitä löytys joku elimellinen vika?
Tommonen on tietysti hankala kun ei vika ole aina päällä.
Täytyy kait käyttää hiukan "lääkärillä" josko siitä löytys joku elimellinen vika?
Tommonen on tietysti hankala kun ei vika ole aina päällä.
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Joo
Itsellä on tällä hetkellä kiusallinen vika, jossa sähköinentyhjäkäynti ei aina herää, eli kone jää käymään mekaanista 500 kierroksen tyhjistä, ikävintä siinä on se että ilmeisesti vika on KickDownin ja Ilmastoinnin releen ylikuumenemissuojereleessä, joka tietty tiputtaa samalla KickDownin ja ilmastoinnin pois päältä.
Täytyy illalla ottaa puhdistussessiot ja käydä releet läpi
Täytyy illalla ottaa puhdistussessiot ja käydä releet läpi

Re: Polttimen rikko ilmoitus ja kierrosten putoaminen? E290T
Herkkä on tämä tunnistin. Pitäisi kaiketi käydä läpi kaikki lampunkannat ja jos siellä on väljää (tai hapettumaa), edes tilapäisesti ja sekunnin murto-osankin, niin käy seuraavasti: vaikka ulkoa päin kaikki näyttävätkin palavan, pienikin katkos antaa virtapiikin / signaalin ja sytyttää tunnistimen. Vikaa voisi yrittää rajata ajelemalla esim. parkeilla ja katsoa että syttyykö varoitin. Jos syttyy, niin puolet polttimoista saa rajattua pois. Jos ei, niin koe ajovaloilla uusiksi. Jos syttyy niin taas on rajattu muutamat valot eli parkit pois.Pekka M. kirjoitti: Vaikka vaihtelis kuin lamppuja niin aina vaan tulee mittaritauluun teksti että poltin rikki. Vaikka kuin hakis niin ei oo löytyny rikkinäisiä. Onkohan se niin herkkä että haistaa jossain vääränlaisen polttimen vai mikä sitä riivaa?.
Jos valo on mykkänä ensimmäiseen jarrutukseen asti, niin sitten vikaa saa hakea sieltä jarruvalojen suunnasta.
Tällä opilla sain helposti (ilman ulkopuolista havoinnoitsijaa) vialliset tuikut haettua varsin helposti esiin. Tämä koski W126:aa mutta todennäköisesti tämä metodi toimiin myös 290:n kohdalla.
Mersu on aika herkkä käryttelemään polttimoita, jos yksikin on pimeänä. Ainakin omassa yksilössä polttimon kärähtäminen aiheutti liki samantien myös "naapurin" kärähtämisen eli ajovalot menivät todella nopeasti perätysten, samoin jarruvalot kuin myös parkit. Vaikka aikaisemmin epäilin, että valojen käyttötunnit tulivat täyteen samaan "putkeen" niin jälkikäteen muisteltuna ajovalojen polttimot olivat eri ikäiset, joten täysin perättäinen palaminen viittaisi enemmän virtapiikkiin ko. piirissä toisen lampun sanottua sopimuksen irti.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Jarrut
Kas, sitten on teikäläisellä eri systeemi. Eli omassa kun koneen löi käymään, niin valonpalomerkkivaloMauri H. kirjoitti:Jarruvalot jos on pimeänä niin valo palaa vaikket jarruun koskisikaan, eli ei kun tiiliskivi jarrupolkimelle ja katsomaan palaako kummatkin.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Mulla se vikateksti tulee heti kun kääntää parkit päälle, eli parkeilta ruettava haarukoimaan että pääsee siitä ohi ja näkee pelaako sitten ajovaloasennossa.
Tai sitten jos se kerran on noin herkkä olokoon ja painaa aina ärrää kun lähtee ja päästelee ärräpäitä päälle.
Tai sitten jos se kerran on noin herkkä olokoon ja painaa aina ärrää kun lähtee ja päästelee ärräpäitä päälle.
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Terve
Rupes mesen kierrosten tippuminen selviämään.
Oli Turbon välilauhdutin halennu ja puhalteli paineet ulos . On kuulemma
ihan muillakin ollu sammaa vikkaa. Sillä jos kolhasee puskuria se lyö
lauhduttimen halki. Puskuri vaan irti ja uus lauhdutin sissään.
Katotaan sitten kun saan rempan tehtyä auttoko?
T:Pekka
Rupes mesen kierrosten tippuminen selviämään.
Oli Turbon välilauhdutin halennu ja puhalteli paineet ulos . On kuulemma
ihan muillakin ollu sammaa vikkaa. Sillä jos kolhasee puskuria se lyö
lauhduttimen halki. Puskuri vaan irti ja uus lauhdutin sissään.
Katotaan sitten kun saan rempan tehtyä auttoko?
T:Pekka
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Mauri H. Tyhjäkäynnistä
Kysäisen asiaa nyt kun otit puheeksi, eli onko ke jetrinikissa jonkinlainen mekaaninen tyhjäkäynti 500 kierrosta. Kun olen huomannut 126:ssa että välillä tyhjäkäynti kierrokset putoo lähelle 500 ja käynti tuntuu vähän pätkivältä. Välillä se taas käy hyvin varsinkin kun ilmastointi nostaa kierroksia, mutta kun ilmastointi on pois kierrokset putoo.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: Mauri H. Tyhjäkäynnistä
Bensavehkeistä en tiedä, minulla on diesel joka vielä aikalailla puolimekaanisena omaa tuon mekaanisen varotyhjäkäynnin. Mutta onhan noissakin joku varojärjestelmä, oletko käynyt tarkistuttamassa vikamuistia, olisko sinne jäänyt jälki jos systeemit takkuaa ?timo230e kirjoitti:Kysäisen asiaa nyt kun otit puheeksi, eli onko ke jetrinikissa jonkinlainen mekaaninen tyhjäkäynti 500 kierrosta. Kun olen huomannut 126:ssa että välillä tyhjäkäynti kierrokset putoo lähelle 500 ja käynti tuntuu vähän pätkivältä. Välillä se taas käy hyvin varsinkin kun ilmastointi nostaa kierroksia, mutta kun ilmastointi on pois kierrokset putoo.
Niin ja kun ilmastointi on päällä nostaa automatiikka kierroksia, itsella käytännössä kierrokset ei nouse, vaan kun kompura kytkeytyy, antaa sähköohjaus hieman lisää kaasua jotta kierrokset pysyvät samana.
Pekka M. kirjoitti:Terve
Rupes mesen kierrosten tippuminen selviämään.
Oli Turbon välilauhdutin halennu ja puhalteli paineet ulos . On kuulemma
ihan muillakin ollu sammaa vikkaa. Sillä jos kolhasee puskuria se lyö
lauhduttimen halki. Puskuri vaan irti ja uus lauhdutin sissään.
Katotaan sitten kun saan rempan tehtyä auttoko?
T:Pekka
Morjens!
Mulla on kans samanlaisia oireita 290 TD:ssä, välillä kierrokset toppaa kolmeen tonniin eikä auto kiihdy mihinkään.
Vähän aikaa kun on parkissa, niin taas toimii normaalisti.
Eikä tätä ongelmaa oo esiintyny ko 2 kertaa kuukauden aikana (2500 km), tietty sitä ei kyl edes huomaa taajamaajossa..
Auttoko tuo lauhduttimen vaihto, ja oliko paha homma?
Minkä hintanen toi välillauhdutin on?
Terve
Kyllä mulla auttoi kierroksia on sen jälkeen piisannut olen ajellut noin
15000 km.
Kerran jouduin tekemään paniikki jarrutuksen ja sen jälkeen kierrokset putos 3000, on kuulemma ihan normaalia (virheen sietotila). Virrat pois ja hetken odotus ja taas mentiin.
Remontti tais olla jossain 450 Euron kieppeissä elen ihan väärin muista,
täytyis tarkistaa.
Saman vian voi aiheuttaa moni muukin seikka esim ilmamäärän yms anturi,
pumpun joku tyhjäkäynti suutin jne....
Kannattas viedä auto jonnekin missä pistäisivät töpselin kiinni ja kattosivat
virhe koodit. Mullakin käytin ensin diisselihuollossa ja siellä näkivät
koodeista missä se oikee vika oli makso 15 Euroo töpselin kiinni ruuvaaminen.
Kyllä mulla auttoi kierroksia on sen jälkeen piisannut olen ajellut noin
15000 km.
Kerran jouduin tekemään paniikki jarrutuksen ja sen jälkeen kierrokset putos 3000, on kuulemma ihan normaalia (virheen sietotila). Virrat pois ja hetken odotus ja taas mentiin.
Remontti tais olla jossain 450 Euron kieppeissä elen ihan väärin muista,
täytyis tarkistaa.
Saman vian voi aiheuttaa moni muukin seikka esim ilmamäärän yms anturi,
pumpun joku tyhjäkäynti suutin jne....
Kannattas viedä auto jonnekin missä pistäisivät töpselin kiinni ja kattosivat
virhe koodit. Mullakin käytin ensin diisselihuollossa ja siellä näkivät
koodeista missä se oikee vika oli makso 15 Euroo töpselin kiinni ruuvaaminen.
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Missä ne niin halvalla laittaa töpselin päähän? täällä sai muistaakseni maksaa 50 € ensin ja sitten saman verran joka tunnilta? kun hintoja kyselin...tosin kyseessä oli bensaauto.Pekka M. kirjoitti:Mullakin käytin ensin diisselihuollossa ja siellä näkivät
koodeista missä se oikee vika oli makso 15 Euroo töpselin kiinni ruuvaaminen.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Se oli helsingin diesel huolto muistaakseni, sanovat ettei heillä ollu mittään tekemistä kun vika oli muualla ja pyysivät sen.
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )