Terve
-75 ässä on levännyt vajaan kaksi vuotta, eikä nyt suostu käynnistymään. Mittarivalot ovat sammuneet ja auton saa käyntiin startatessa kaasua antamalla mutta sammuu kaasusta irroittaessa. Onkohan mulla nyt monta vikaa samassa korissa, bensan saantiongelma ja sähkövika? Eikös tuo ohita etuvastuksen startissa ja se voisi selittää käynnistymisen mutta voiko etuvastus toimia isoilla kierroksilla mutta ei pienillä vai olisikohan vika ihan puolassa? Ehdotuksia kuunnellaan, pitäisihän se auto ajoon saada!
T:Pekka
116 S käynnitysongelma
Re: 116 S käynnitysongelma
Oletko vaihtanut bensat tankkiin. Muutoin bensa on varmaan niin vanhaa, ettei jaksa käydä kylmällä moottorilla. Toisekseen Solexin 4a1 on aika herkkä lialle kohokammiossa, nykybensa vanhetessaan tahto "kalketa" paikat. Myöskin kylmäkäynnin lisäilmapiiri saataa olla jumissa. Suosittelisin käyttämään auton lämpimäksi lisäbensalla kaasarin kurkusta, mikäli se suostuu vain käymään.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 116 S käynnitysongelma
Sun pitää puhdistaa linjat tankista kaasuttimeen asti, ne on täynny pilaantunutta bensiiniä. Sitten kun olet huudellut sen niin pistä vielä uudet tulpat.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: 116 S käynnitysongelma
Aapon ehdotus on tietysti suositeltavaa, mutta ensin kannattaa käyttää auto lämpimäksi lisäbensalla, mikäli se vain onnistuu. Tällöin letkut tyhjenevät vanhasta bensasta ja tulpatkin yleensä tokenevat...auto toki voi käydä silloinkin hieman kehnosti, mutta tuleepa ainakin todettua, ettei muuta vikaa ole. Mikäli se ei auta, sitten kannattaa lähteä putsaamaan linjat ja mahdollisesti vaihtamaan tulpat.
Tankki tosin kannattaa tyhjentää joka tapauksessa, sillä nykybensasta erottuu tankin pohjalle palamatonta nestettä. Ja bensalinjat on vedetty tietysti aivan tankin pohjalle saakka, joten bensapumppu imee ensin huonosti palavat nesteet kiertoon, joten lisäbensaa saa ruikkia kaasuttimeen hieman pitempään, jotta kaikki palamaton neste on poistunut järjestelmästä.
Timppa
p.s. Sinänsä se pois valutettu bensa toimii ihan kohtuudella vaikka ruohonleikkurissa, kunhan bensasta ensin erottaa palamattoman nesteen pois.
Tankki tosin kannattaa tyhjentää joka tapauksessa, sillä nykybensasta erottuu tankin pohjalle palamatonta nestettä. Ja bensalinjat on vedetty tietysti aivan tankin pohjalle saakka, joten bensapumppu imee ensin huonosti palavat nesteet kiertoon, joten lisäbensaa saa ruikkia kaasuttimeen hieman pitempään, jotta kaikki palamaton neste on poistunut järjestelmästä.
Timppa
p.s. Sinänsä se pois valutettu bensa toimii ihan kohtuudella vaikka ruohonleikkurissa, kunhan bensasta ensin erottaa palamattoman nesteen pois.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 116 S käynnitysongelma
Terve
Yritin muistella miten pitkään 95:ssa on ollut 10% viinaa mukana, mutta mielestäni sitä ei ollut vielä lokakuussa 2010. Ihan hyviä vinkkejä, pitää kokeilla viikonloppuna, kun pääsee auton lähelle. Sitä bensan käyttöä ruohonleikkurissa en suosittele. Pieni nelitahti leikkuri ei käy 95:lla kunnolla ja muutenkin puoli tankkia Mersussa kestää aika monta hehtaaria ruohon ajoa
Vanhat kakstahti perämoottorit tosin nielee kaiken ja sinne bensa varmaan päätyykin. Tulpat vaihdoin jo ja niihin tuntuu kyllä kaikkiin tulevan kipinä.
Yritin muistella miten pitkään 95:ssa on ollut 10% viinaa mukana, mutta mielestäni sitä ei ollut vielä lokakuussa 2010. Ihan hyviä vinkkejä, pitää kokeilla viikonloppuna, kun pääsee auton lähelle. Sitä bensan käyttöä ruohonleikkurissa en suosittele. Pieni nelitahti leikkuri ei käy 95:lla kunnolla ja muutenkin puoli tankkia Mersussa kestää aika monta hehtaaria ruohon ajoa

Re: 116 S käynnitysongelma
Jos haluaa varmistella ja pihistellä, että moottorri suurinpiirtein toimii , ennen kuin laskee kaikkea polttoainetta tankista, voi kokeilla laskea tankista nestettä ensin erilliseen astiaan...tavaran haju ja leviäminen (pintajännitys) astiaan seiniin muuttuu täysin silloin kun seos on edes hiukan palavaa... sama homma on pitänyt itsellä tehdä vanhalle ajoleikkurille parina keväänä, kun on unohtunut reilusti bensaa tankkiin, eikä raaski heittää kaikkia pois...
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 116 S käynnitysongelma
Nyt kesä jo niin pitkällä, että ehdin laittaa ässän käyntiin ja ajella lumisella pihalla. Vika ei ollut vanhassa bensassa, vaan puuttuvassa sähkössä. Kipeällä selällä en rohjennut vikaa sen enempää ihmetellä mutta auto käy ihan normaalisti, kun syöttää puolan etuvastukselle 12V ja sammuu välittömästi, kun irroittaa johdon. Taitaapa olla virtalukon pohjassa jotain pientä ongelmaa.