Mittaritekniikkaa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

Mittaritekniikkaa...

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuolla Suoli24:ssä aikoinaan kyselinkin tuon (analogisen) nopeusmittarin kalibrointimenetelmistä ja siitä, onnistuuko se yleensäkään, vai kuuluko sarjaan "esson baarin jorinat"...

"Luotettavalla" taholla törmäsin tietoon, että kyseinen toimenpide tehtäisiin virallisesti palautusjousta lyhentämällä (saadaan mittari näyttämään vähemmän), eli periaatteessa sama homma kuin viisarin kääntäminen, sikäli mikäli onnistuu...

Itse olin jo lähtenyt ongelmaa ratkaisemaan toista kautta, eli skannasin vanhan mittaritaulun koneeseen, aikomuksena tehdä uusi todellisten lukemien mukaan...
Mutta :shock: , lukemien jako ei olekaan tasainen, vaan mittarin yläosassa viivojen välit ovat pidemmät kuin sivuilla...

Ei kukaan olisi törmännyt netissä eri lukemilla skannattuhin mersun mittaritauluihin ?
Tuo skannaamani kun loppui 160km/h lukemaan, ja seuraava tuohon sopiva jako veisi lukemat jo 300km/h saakka :lol:
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Mittaritekniikkaa...

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Pertti A kirjoitti: Ei kukaan olisi törmännyt netissä eri lukemilla skannattuhin mersun mittaritauluihin ?
Tuo skannaamani kun loppui 160km/h lukemaan, ja seuraava tuohon sopiva jako veisi lukemat jo 300km/h saakka :lol:
Mulla olis tossa Lorinserin valkopohjista vedetty skanni. Siinä nopeusmittarissa on 180km/h. Ihan ok muuten, paitsi pikkusen vaativat antialiasointia. Ajattelin kuitenkin soveltaa noita omaan projektiin.
Koneella on koneen tahti
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Magneetti

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Olen miettinyt nopeusmittarin viritystä ja käsittääkseni toiminta perustuu vaijerin 'päässä' pyörivään magneettiin. Jos tuota magneettia säätää kauemmas vastapuolesta, mittari näyttää vähemmän.

En ole vielä avannut Mersun mittaria, joten en tiedä kuinka helppoa säätöhomma on...

Jostain luin tipsin, että nopeusmittarin voi kalibroida matkamittarin avulla. Vaijerin nokkaan laitetaan porakone pyörimään sellaisella nopeudella, että kilometri vaihtuu minuutissa. Tuota vastaava nopeusnäyttö on 60km/t.
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Samalla...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Samalla voi laittaa porakoneen pyörimään väärinpäin ja ruuvata mittaria :P
Vieras

Timo K. kirjoitti: Mulla olis tossa Lorinserin valkopohjista vedetty skanni. Siinä nopeusmittarissa on 180km/h. Ihan ok muuten, paitsi pikkusen vaativat antialiasointia. Ajattelin kuitenkin soveltaa noita omaan projektiin.
Voisitko tuon heittää sähköpostilla vaikka tuohon roskapostinkeruuosoitteeseeni (lähetetty YV:nä)

Taitaa muutenkin olla taas aika hakea nuo sijoitusvinkit ja majavatarjoukset :wink: pois tilaa viemästä...
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pertti A kirjoitti:Voisitko tuon heittää sähköpostilla vaikka tuohon roskapostinkeruuosoitteeseeni
viheltää..
Koneella on koneen tahti
Vieras

Kumartaa ja paljastaa paljaan päälakensa... :wink:
MercMan
Mersumies
Mersumies

Kelloista??

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Varmaankin aikaisemmin puhuttu aihe, mutta onko täällä monella ollut mersuja joissa kellot ei käy pakkasella?? Mikähän sen aiheuttaa, olen tsekannut mittarin, mutta mitään vikaa ei näy päälle päin.. Surkea juttu! :(
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Vinkkivitonen

Terve!

Ilmeisesti kelloon kondensoituu kosteutta, joka jäätyy. Pieni crc-suihkaus voisi auttaa.

Sitten se vinkki. Älä käännä kelloa aikaan ennen kabiinin kunnollista lämpeämistä. Minä onnistuin katkaisemaan kellon pääakselin eräänä pakkasaamuna. Eikä siihen tarvittu edes voimaa. :cry:

Nyt odottelen vaihtokelloa yhdeltä kamraadilta. Olen jo kohta vuoden odotellut... :roll:
Terveisin
Tero
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aikaa myöden kellon sisälle voi kertyä pölyä joka jumittaa...
Jotkut kellosepät voivat puhdistaa koneiston ?

Tai sitten purkuautosta toinen kello
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Rahan tuhlausta

Terve!

Kello on aikalailla avoin. Se on sen verran selkeä vehje, että rahan kantaminen kellosepälle on tuhlausta.

Osta pullo elektroniikkaspraytä ja menoksi.. 8)
Terveisin
Tero
MercMan
Mersumies
Mersumies

Kiitosss...

Se saattaapi olla tuo pöly mahdollinen+kosteutta sekaan, niin VOLA!!! :lol:

Katselenpa jostain romikselta uuden kellon, aion laittaa valkoiset mittarit ja alumiininvärisen taustan sinisillä mittarivaloilla+ maalaan ehkä viisarit punaisiksi!! Onhan se niin et mersu taitaa olla hienoin ku sitä ei liikaa tuunaile ja ruuvaile,mut ku on tää tuuninki-ikävaihde päällä niin pakko mikä pakko!!! 8) Aiheesta kolmanteen, kyselin tuossa eräästä seinäjokelaisesta firmasta lasien tummentamisesta.. Takasivu+takalasi töineen 300 egeä, 5 vuoden kalvotakuu ja vuoden asennustakuu 13% kalvoa, onko paha?? :wink: Kattoluukkuki tarttis asennuttaa vielä... Täytyyhän auton valmis olla ku syksyl saan kortin, mutta pliis älkää leimatko teinimersuksi, yritän varoa, etten tekisi liian teiniautoa siitä...!! :oops:
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti

Tummat lasit

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aihettaa ainakin täälläpäin päänsärkyä.... seriffit kyselee ainakin
kaverilta ( ei MB ) yhtenään , että "onko lailliset..."

Suosittelen alkuperäisten sävylasien asentamista. Löytyy purkuosana.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Asennevamma

Teidän sheriffeillänne on asennevamma. Taka- ja takasivulasit saa vaikka maalata, jos autosta löytyy sivupeilit molemmin puolin.
Terveisin
Tero
MercMan
Mersumies
Mersumies

Näin on..

laillisethan nuo takana ovat jeps, ainakin pitäs olla.. :roll: Mulla on jo alkuperäiset sävylasit ollut tehtaalta asti!!
MercMan
Mersumies
Mersumies

Oletteko muuten..

huomanneet että aika monella 123:ssa on mittarivalonsäätö hapettunut ja sitä myöten tripparia nollatessa pimenneet mittarit ja nupit.. Mun isäukon entisessä 300DA -80 oli joku nulikka ruuvannut sen säätönupin jengoiltaan.. Oli se vaan paska juttu ku ei valot palanut kuin yhdessä kohdassa, jos piteli nuppia niin JEE!! :twisted: Nooh, onnesta mulla valot palaa!!
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viesti:

Re: Oletteko muuten..

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

JKL kirjoitti:huomanneet että aika monella 123:ssa on mittarivalonsäätö hapettunut ja sitä myöten tripparia nollatessa pimenneet mittarit ja nupit.. Mun isäukon entisessä 300DA -80 oli joku nulikka ruuvannut sen säätönupin jengoiltaan.. Oli se vaan paska juttu ku ei valot palanut kuin yhdessä kohdassa, jos piteli nuppia niin JEE!! :twisted: Nooh, onnesta mulla valot palaa!!
Otin 124sessa sen irti mittarivalojen polttimoiden vaihdon yhteydessä, purin ko. potikan ja hukutin CRC:hen. Hyvin skulaa. Vois auttaa 123-rintamallakin CRC-käsittely.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
MercMan
Mersumies
Mersumies

Varmaankin..

auttaisi, täytyy vihjasta kaverille jolla toi mun isäukon vanha mersu on nykyisin, samaa vikaa taitaa olla myös samaisen kaverin isäukon w123.ssa...
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jos JKL meinaat..

..mittarivalaistuksen muuttaa ledipohjaiseksi, niin tuo pelkkä säätöpotikka ei ole paras mahdollinen säätö. Väsäsin jokunen viikko sitten tuollaisen NE555-pohjaisen PWM-säätimen, jolla himmennys toimii kunnolla. Tottahan sen asennus mittariston piirilevylle vaatii pieniä muutoksia, mutta yritän tehdä siitä yksinkertaisen backpack-version jonka asennus kävisi kuin modpiirin ikään. Eikä tolle hintaakaan paljoa tule. Komponentit syö muutaman euron.

Mitenkäs meinasit sen alumiinisen mittarikehyksen toteuttaa. Kaupallisilla tuotteilla vai ihan itse maalaten?

Tarkoitus olisi noiden valkopohjien lisäksi tweakata kieppimittariin kellon paikalle ahtopainemittari..
Koneella on koneen tahti
MercMan
Mersumies
Mersumies

Ihan...

kaupallisilla tuotteilla, alumiini "look" tarra, samoin mittarit.. On toi maalaustaito isommille ja vaativimmille kohteille heikkoa! :lol: Jeps, mittarivalot laitan sinisellä lasimaalilla, siihen taitaa taitoa piisata, nykyisin mulla on sisävalo ja hansikaslokeron valo vihreänä, myös rekkarivalot.. Vaihdan ne samalla mittariston kera sinisiksi, paitti rekkarivalot ovat laittomat, ainakin sinisinä!! Toivottavasti ei vihreänä..... :mrgreen: Onkohan kenelläkään tietoa, paljonko tollaiset jälkikäteen asennettavat ylösaukeavat kattoluukut mahtavat maksaa??
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Rätti

Laita rättikattoluukku, sopii tyyliin paremmin...

Sitten kun olet laittanut sen, niin voit kertoa kokemuksistasi. On pari kertaa käynyt mielessä korvata tuo finlandia rätillä :wink:
Terveisin
Tero
MercMan
Mersumies
Mersumies

HEH!!

Enpä kyl taida laittaa :D , niin eiköstä se finlandia oo sitä tyyliä mitä tarkoitin?? Paljonkos ne maksaa töineen asennuksineen yleensä??
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Re: HEH!!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JKL kirjoitti:Enpä kyl taida laittaa :D , niin eiköstä se finlandia oo sitä tyyliä mitä tarkoitin?? Paljonkos ne maksaa töineen asennuksineen yleensä??
Mie oon kuullu Finlandialuukuista, jotta varaosia niihin ei saa enää mistään, jos alkaa esim. vuotamaan. Mutta ainahan voi toki säveltää ihan omaa :-). Hintaesimerkkinä sanottakoon, että Venetmäellä alkuperäinen W116:n saksalaisesta autosta purettu ehjä (lue: täysin ruosteeton ja toimiva) sähköluukku maksoi 167 euroa. Tämä tarina on tosi, sillä omistin moisen luukun noin viikon päivät. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
MercMan
Mersumies
Mersumies

Ai että..

olis komja, mut ei ny käy vain )rahatkaan ei piisais)!! Vain finlandia tyylinen ylöspäin aukeava luukku kelpaa. :D
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Re: Ai että..

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JKL kirjoitti:olis komja, mut ei ny käy vain )rahatkaan ei piisais)!! Vain finlandia tyylinen ylöspäin aukeava luukku kelpaa. :D
Eihän se oo ees alkuperäisen mallinen! :lol: Ja pienempikii vielä... ei siitä mahdu seisaallaan heittämään Sieg Heil-tyyppisiä tervehdyksiä kanssaihmisten riemuksi. :-D
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vieras

Re: Ihan...

JKL kirjoitti: Onkohan kenelläkään tietoa, paljonko tollaiset jälkikäteen asennettavat ylösaukeavat kattoluukut mahtavat maksaa??
Et kai meinaa hyvää peliä millään lasiluukulla (mallia Finlandia tms.) pilata ?

Ainoa hyväksymäni "jälkiasennusluukku" löytyy korista joka on tehtaalta sellaisella lähtenyt :wink:
MercMan
Mersumies
Mersumies

HAH!!

Eipä onneksi tartte heitellä nuita tervehdyksiä, haluan kattoluukun vain tyylin vuoksi.... (sieg heil!! :D )
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Tyyli

Ööö, tyylejä on tietysti monia :shock: Itse en laittaisi finlandiaa kuin korkeintaan pakkasesta lasiin. On vain ensimmäinen omistaja laitattanut luukun heti uutena, niin ei sitä oikein voi poiskaan ottaa.

Pesukooneessa täytyy muistaa roikkua sulkukahvassa, jos ei halua suihkua... Onneksi luukku ei vuoda muuten.

Olen ihan oikeasti pohtinut luukun korvaamista esim. Mazda 121:n kangasluukulla. Eikä tämä liity aprillipäivään.

Paljollako ostat tuon vanhan? Kyllä sen saa suihkunkin kestäväksi, kun vähän kiristää sulkuvipua :wink:
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin