OM605 rakentelua(Väyrysen renkaan vaihto)
Re: OM605 rakentelua
Soiroo väliin ja saumat molemmin puolin.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Aamenkasiässä kirjoitti:Soiroo väliin ja saumat molemmin puolin.
Re: OM605 rakentelua
Tähän ei sitten tarvita sitä minun patentoimaa mikin lisäainelankaa, jota syötetään vasurilla 

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Kytkin koppa valmistui tänään,m 5h meni hitsaillessa ja soiroja sovitellessa. Samalla sorvailin tuota vauhtipyörää ja tein lisäpainolimpun lämpösovitteella siihen kiinni, M5 asetelman pulteilla vedetään sitten paketti kasaan kun olen saanut uudelle massalevylle shimmattua tuon vauhtiksen. Ensiviikolla taitaa päästä jo moottorin kasaukseen vihdoin ja viimein 

Re: OM605 rakentelua
Etkö sattunu nappaamaan paria kuvaa työnjäljestä? 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Pitää illalla ottaa parit kuvat, ei tullut eilen muuta tehtyä kun yhdellä ilmeellä nuo pakolliset hitsaukset ja sorvaukset, kun meinaa perinteisesti kunnon flunssan iskeä päälle näin viimeiselle kesälomaviikolle 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Tänään ei muuta tullut tehtyä koneelle kuin lohkoon kauan odotettu turbon öljynpaluu reikä/kierre. pääsee kohta lohkoon jo maalin vetämään päälle 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
siinäpä sovite lähes valmiina, enää kytkimen käpälälle suurempi kolo että liikerata täyttyy
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Lastua irti vauhtiksesta, raakakoneistuksety tehty irrallaan, ja viimeiset kympit ajetaan akselissa kiinni.
Re: OM605 rakentelua
Miten tarkkaan kellotit akselin? Paljonko tuli uudelle ja vanhalle vauhtikselle painoeroa? 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Tuolla kiinnitystavalla ei hirveästi tartte kellotella. kun vaan tuolla tukilaakerilla säätää keskiöön että ei tuota kiinnityskohtaa pakassa väännä. Nyt se on just eikä melkein kohdillaan tuohon kankeen nähden. Raaka-aihiosta sorvasin tuon limpun ja heittoja nyt tarkastelin niin toistakymppiä tuntuu pakassa olevan duunissa heittoo
Ois kunnon ravistukset antanut kun tuolla lähteny ajelemaan.
Villi veikka että kasvoi lähes 10kg tuo VP paino, voi olla että siitä joutuu siivun poistamaan kun pääsee sitä sovittamaan tuonne laatikolle, niin tietää ton kytkinkäpälän asennon sitten.

Villi veikka että kasvoi lähes 10kg tuo VP paino, voi olla että siitä joutuu siivun poistamaan kun pääsee sitä sovittamaan tuonne laatikolle, niin tietää ton kytkinkäpälän asennon sitten.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Sorvailin alumiinista öljynsuodattimen jalkaan lähdöt normi puolen tuu,an hyde nipalle, tulee tiukalla sovitteella sekä orkkis pulttien alle laipalla kiinni, luulisi jo pysyvän. ei muuta kuin öljynjäähdyttimen etsimiseen
Re: OM605 rakentelua
w201 om605
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Pultti kerrallaan kasaan
Eilen kampiakseli, ja tänään männät kankineen. Sen jälkeen touhu hiukan hidastuu kun pitää alkaa miettimään ja muistelemaan miten mikin tulee
ei mene tämä moottori iltapäivässä vielä osiin ja kasaan kuten tuo tojotan kone kun sen jonkun keran purkanu ja kasannu

Eilen kampiakseli, ja tänään männät kankineen. Sen jälkeen touhu hiukan hidastuu kun pitää alkaa miettimään ja muistelemaan miten mikin tulee

Re: OM605 rakentelua
No eiköhän sen jo ensitalvena pura ja kasaa vaikka silmät kiinni 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Tämmöistä voi olla ilmassa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Toivotaan että tuosta väristä tulis hiukan lisävääntöjä tuohon vajaa pyttyseen

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Eilen hyrskähti käyntiin tuo uusi mottikin. Tosin melkoisen kokeilun jälkeen, yrittelin jonkun aikaa ilman hehkujen polttoa starttailla, ei onnistunut. Sitten hiukan hehkureleen opiskelua ja virtaa 5sek ja starttausta, niin samantien käyntiin, ihmetyttää vaan hiukan tuo 5sylinterin tupsauttelu startatessa? pitänee käyttää vielä venttiilikoppaa irti ja tarkistaa tuota ajoitusta että varmasti kohdillaan, mutta luulisi että muistakin tupsahtelisi startatessa jos olis ajoitus pielessä? montaa sekuntiia ei uskaltanu pyörittää kun kone pukilla ja ilman nesteitä. öljynpaineet kumminkin saatu jo nousemaan.
Kuulopuheiden mukaan jäi kantamaan vitossylinterin imuvena, eli kehto irti ja nostajaa puristumaan kasaan yön yli.
Kuulopuheiden mukaan jäi kantamaan vitossylinterin imuvena, eli kehto irti ja nostajaa puristumaan kasaan yön yli.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Pikkuinen väliprojekti tuossa käyttöauton kanssa, Väyrysessä lukkopesä jumiin ja srattilukko murtosuojaan. Googletusta ja veholle soittelua.. Murtamalla ainoastaan rattilukko pois.
Nitkuttelua ja brakekliineriä lukkopesään että sen saa pyöräytettyä radio-asentoon, patruuna irti ja pohjaa pyöräyttämällä yrittää saada rattilukko auki. Ei hievahdakkaan PRKL!!
Selälleen makaamaan jalkatilaan ja propellihattu päähän ja miettimään mibnkälainen mekanismi siellä on rattiputkessa. Akkuporakoneella 3mm reikiä kaksi kappaletta rattilukon runkoon 15mm etäisyydellä toisiinsa ja sitten kahdella piikillä juoksuttamalla rattilukon akselia ulos putkesta ja sitten välillä virtalukon pyöritystä. KLIK ja rattilukko auki ja kaikki taas pelaa, ainakin melkein. Rattilukko menee päälle avain paikoillaan nollaasennossa. Mutta voi jälleen ajella sinne asti kunnes uusi lukkorunko tulee ja uusi patruuna avainpesään.

Nitkuttelua ja brakekliineriä lukkopesään että sen saa pyöräytettyä radio-asentoon, patruuna irti ja pohjaa pyöräyttämällä yrittää saada rattilukko auki. Ei hievahdakkaan PRKL!!
Selälleen makaamaan jalkatilaan ja propellihattu päähän ja miettimään mibnkälainen mekanismi siellä on rattiputkessa. Akkuporakoneella 3mm reikiä kaksi kappaletta rattilukon runkoon 15mm etäisyydellä toisiinsa ja sitten kahdella piikillä juoksuttamalla rattilukon akselia ulos putkesta ja sitten välillä virtalukon pyöritystä. KLIK ja rattilukko auki ja kaikki taas pelaa, ainakin melkein. Rattilukko menee päälle avain paikoillaan nollaasennossa. Mutta voi jälleen ajella sinne asti kunnes uusi lukkorunko tulee ja uusi patruuna avainpesään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Ohhoh, vieraspaikkakuntalaisia konehuoneessa. Ja on kuin kotiin olisi tullut.
Tällä paketilla saa sen kiusallisen hiljaisuuden särettyä katsastajan kanssa


Huomenna kone taas pois nokilta ja hitsailemaan nuo moottorin rungon puoleiset korvakot kunnolla kiinni. ja pikkuhiljaa voisi alkaa jo suunnittelemaan noita ahtoputkien reittejä sekä syylärin paikkoja yms.
PS. ajattelin laittaa tuon koneen mukana tulleen syylärin tähän autoon ja siinä kun on tuo automaattilaatikon öljynjäähdytin päädyssä, niin olisiko järkeä sitä käyttää ohjaustehostimen jäähdyttimenä?
Tällä paketilla saa sen kiusallisen hiljaisuuden särettyä katsastajan kanssa

Huomenna kone taas pois nokilta ja hitsailemaan nuo moottorin rungon puoleiset korvakot kunnolla kiinni. ja pikkuhiljaa voisi alkaa jo suunnittelemaan noita ahtoputkien reittejä sekä syylärin paikkoja yms.
PS. ajattelin laittaa tuon koneen mukana tulleen syylärin tähän autoon ja siinä kun on tuo automaattilaatikon öljynjäähdytin päädyssä, niin olisiko järkeä sitä käyttää ohjaustehostimen jäähdyttimenä?
Re: OM605 rakentelua
Tuskin siitä haittaa on ku tuossa hommassa kuitenki tehostin joutuu aika koville joskus? Mikä vaihteisto sulla tähän tulee?
vm-00 w210 320cdi "tuikutettu"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
melko kuumana käy öljyt välillä ohjaustehostimessa kun kivikossa pyörittelee.
Tojotan oma laatikko, ajellaan eka sillä ja kotatoon miten se alkaa kestää, niitä on ihan kakjsin kappalein hajotettavaksi ennenkuin alan miettimään uutta laatikkoa.
Tojotan oma laatikko, ajellaan eka sillä ja kotatoon miten se alkaa kestää, niitä on ihan kakjsin kappalein hajotettavaksi ennenkuin alan miettimään uutta laatikkoa.
Re: OM605 rakentelua
Eikös tuo vaihteisto R sarjaa ole? eli käytännössä sama ku supran r154 välityksissä vähän eroa ja häntä jakolaatikon takia eri. Mulla nyt menee toistakautta drifterissä om605 koneen jatkeena moinen eikä ole muuta ongelmaa ollu, ku 4 vaihteen synkrot jotka oireili jo edellisellä koneella. Eli uskaltaisin väittää että kestää, tosin driftingissä ei paljoa tartte ku 3 ja 4 vaihteita joten muiden pykälien kestoa ei ole tullu koeponnistettua.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Pakosarjan tapainenkin hitsailtuna kasaan. Tasojen oikaisu. sisäpuolien silkoittelu ja black satinit pintaan ja ennen maalia pitää vielä tehdä pakopaineanturille ja pakolämpöanturille paikat.
Ahtoputket tuli myös samalla tiggailtua kasaan, huomaa hieno teippikiinnitys

Pitänee alkaa tekemään sikkikone kun täällä ei kellään semmoista tunnu olevan. Pääsisi klemmarit hiukan helpommalla. Komeat tuli noista putkien päistä kun suoraan sahan jäljiltä 40A virroilla sulatin reunat niin tuli kyllä niin täydelliset putken päät kuin vaan voi, on sitä hölmö kun aiemmin en tuommoista ole älynnyt

Re: OM605 rakentelua
Ahdin ja laippa näyttäis BW/kkk k16:lta, ategosta? Jos on k16 niin millä siivillä ja minkä kokoinen pakopesä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Pomppen turboja, eli samat kuin ategossa, en nyt edes muista noita siipiä. oliskohan sitä 50mm luokkaa tuo pako ja imu samoja. Kopastaan miten toimii tuolla metössö tuolla.
Koneelle ei nyt ole tehty viikkoon mitään kun koria rakentanu ympärille. Turvakaaret sain toissapäivänä taivuteltua takatilaan ja viikonloppuna oli ne tarkoitus viimeistellä ja tehdä viralliset kiinnitykset lattiaan. Myös öljynjäähdyttimen ostin keulille, kokeillaan tuolla 16 rivisellä minne se riittää. joutunee hiukan öljyn lämpöja aluksi seurailemaan
Koneelle ei nyt ole tehty viikkoon mitään kun koria rakentanu ympärille. Turvakaaret sain toissapäivänä taivuteltua takatilaan ja viikonloppuna oli ne tarkoitus viimeistellä ja tehdä viralliset kiinnitykset lattiaan. Myös öljynjäähdyttimen ostin keulille, kokeillaan tuolla 16 rivisellä minne se riittää. joutunee hiukan öljyn lämpöja aluksi seurailemaan
Re: OM605 rakentelua
Laitahan sitten kokemuksia miten tuollainen hyrrä toimii, kiinnostaa kun on itsellä samanmoinen hyllyssä. Onko billetti kompuralla?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Kyllä, Alunperin oli se titaaninen MFS siipi, mutta siitä oli siipi vääntynyt, niin siinä nyt on alumiininen MFS siipi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: OM605 rakentelua
Ei ole Downpipe vaan Sidepipe

tässä näkyy änkkärin pääty hiukan etuneljänneksestä.
Ja enenkuin joku alkaa jotain sanomaan parlokeista, niin ne leikataan melko rajusti kun kaikki muut paikoillaan ja alusta kiinni sekä korkeus että sivusuunnassa.. Nyt ovat vaan kokonaan kiinni kun kiinnitysrautoja hitsailen kiinni.
Samea kuva konehuoneesta, ei mahdu enää toi mersun oma paisari tonne, joten tilasin mk3 golffin pallomallin paisarin tuonne lampun taakse. Kun vielä se uusi messinkinen vesiventtiili tulee niin sen rakentelee tuonne kojetaulun alle niiin pääsee sitten letkuttamaan ja nesteet lyömään sisään ja pyörittämään kunnolla lämpimäksi.