Alussa oli -93 600SEC.
Oireena naputtava ääni koneessa. Etelänaapurin pojat teki venttiilinostajaremontin, ääni ei tällä poistunut.
Talvipakkasella konetta yritettiin käynnistää huonolla menestyksellä, ja lopuksi kun lähti, kilisi ja kolisi pahasti...
Otin auton talliin, ja tarina alkaa...

Tulpat irti ja kas...

Viimeistään tässä vaiheessa selvisi, ettei pelkällä tulpanvaihdolla taideta selvitä...
Auto ylös, pohjamuoveja pois, ja kas... mikäs se siellä?

Ja pienen tutkiskelun jälkeen löytyi startin takaa ylimääräinen reikä lohkosta.

Ei auttanut muu, kuin alkaa etsiä vaihtokonetta. Melko pian löytyikin Espoosta sopiva ehdokas.
600S -97 pelkkä tyhjä kori, mutta kone ja laatikko paikoillaan.
Kärry perään ja Espooseen. Tämmönen elimenluovuttaja tuli mukana.

Ja sitten vaan konetta pois! (Mika T.:n postauksien rohkaisemana...)


Ja Coupestahan se lähtikin jo kokemuksella...

Mutta sitten alkoikin ihmettely... Näähän on ihan erilaiset!!! Ei oo uudessa virranjakajia, ei... Eikä edes pakonokka-akseleissa kierrettä pyörijää varten... Noh, V12:sia molemmat! Niin paljon puretaan kuin tarvitaan! Näillä mennään mitä on annettu...

Koneet vierekkäin ja taas ihmeteltiin.... Kaikki apulaitteetkin vaihdettava, vanhan koneen hihnassa yksi ura enemmän...
Riisuttu V12.

Nokka-akselit otin tosiaan vanhasta koneesta, ja samalla kaikki nostajat, joilla oli ajettu muutaman sata kilometriä.
Vaihdelaatikot piti myös vaihtaa, koska uudemmassa täysin eri laatikko. (on muuten edelleen tallessa jos joku tarvii)
Sitten vaan kone takasin paikalleen. Kaikki sujuikin hienosti, kunnes jännityksellä kokeilin käynnistää...
Kone käynnistykin heti, mutta tuntui kuin sytytys olisi ollu ihan sekasin. tyhjäkäynti vaelteli, kona paukahteli välillä niinkuin olis ollu myöhäsellä ja teki vaikka mitä temppuja!
Aloin siinä sitten miettä, että olis ehkä pitänyt kuitenkin vaihtaa ne imunokatkin... Ja eikun toimeen...

Tarkemmassa tarkastelussa en oli kuitenkin samat kuin vanhassakin, mutta kokamisen jälkeen auto kävi nätisti.
Taisi vaan imusarjahässäkkä olla jotenkin huonosti, että oli pikku vuoto jossain...
Noh, kun coupe tuli kuntoon, muutti -92 600 SEL taloon.
3-vuotta seissyt moottorin johtosarjaongelman vuoksi. Johtosarja kuitenkin vaihdettu, mutta auto ei käynnistynyt.

Alustava tutkimus, ja katseet kohdistui ohjausbokseihin. "Keskusboksi" jossa ne neljä sulaketta, auki, ja


Huolellinen puhdistus, Ebaysta uus boksi tilalle, ja kokeilemaan tällä vanhalla.
Yllätys oli suuri, kun auto lähti käymään!!!
Ebay-boksi tuli toissapäivänä, mutta ASR-valo palaa, ja auto "limp home" tilassa...
Eli tarina jatkuu...........
