Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Hei
Onko kenelläkään tietoa kuka tekee satakunnan alueella koottavien vanteiden kunnostustöitä?

Itsellä on Ronalin valmistamat 3-osaiset Lorinser vanteet joista yksi takavanne on alkanut vuotamaan? Lyötiin rengas vesiastiaan ja yhden pultin kohtaa selvästi tuli kuplia osan aikaa, välillä ei.. :? Rengas on tutkittu, siinä ei ole vikaa. Yön aikana paineet tippuu 3bar -> 1,5bar.

Onko ideoita miten noita kunnostaisi ja kuka näitä hommia tekee? Jos ei hinta karkaa käsistä, voisin kunnostuttaa ja maalauttaa kaikki vanteet samalla.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
johtajaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja johtajaahonen »

http://www.l-weld.fi/vanteet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuota ainakin palstalla hehkutettu!
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1094
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

L-Weld oikoo ja hitsaa vanteita, mutta siinä se, ja niillä on helvetilliset jonot (siis kuukausia). Eivät suostuneet mm. uudelleentiivistämään vuotavia BBS RS:iä järjettömän jonon ja työn yksinkertaisuuden takia.

Kunnostuttaminen on laaja käsite, jos tarkoitus oli vain puhaltaa ja maalauttaa, niin firmaksi on parempiakin vaihtoehtoja.

Jos tarvitsee oikoa vannetta tai kunnostaa huulia, niin L-Weld tekee kyllä laadukasta jälkeä.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Kiitos vastauksista. Nuo vanteet pitäisi purkaa ja tiivistää uudelleen. Sitten reunoissa on syviä naarmuja joten ne pitäisi täytehitsata. Sen jälkeen hionta ja maalaus.

Nyt vaihdoin alkuperäiset vanteet alle ja hieman harmittaa kun olin juuri ostanut uudet renkaat noille lorinsereille. Voisin lähettää vanteet kunnostettavaksi sitten että ne saisi ensi kesäksi kuntoon. Mahtaakohan satakunnan alueella kukaan tehdä näitä vanteiden kunnostushommia?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tiivistäminenhän on ihan pala kakkua. Jos koottava vanne vuotaa, ottaa vanhat sauma-aineet pois ja laittaa uutta tiivistysmassaa päälle. Katsoo vain ettei maali/lakka ole irti. Se liima lyödään siis sauman päälle, ei sitä liimaa ole tarkoitus laittaa metallien väliin ollenkaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

taas on lihvitty jotaki roskia, ostin noiden alkuperäisten kehien tilalle pari tuumaa leveämmät.
Kuva

Ennen:
Kuva

Ja sitten kaverin Opel B kadett farmariin lahjoitin tälläset :)
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Västi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Västi »

Sergey kirjoitti:tiivistäminenhän on ihan pala kakkua. Jos koottava vanne vuotaa, ottaa vanhat sauma-aineet pois ja laittaa uutta tiivistysmassaa päälle. Katsoo vain ettei maali/lakka ole irti. Se liima lyödään siis sauman päälle, ei sitä liimaa ole tarkoitus laittaa metallien väliin ollenkaan.
Kyllä sitä liimaa on hyvä saada sinne väliinkin. Aina kun on avannut neitseelliset vanteet, niin liimaa on ollut siellä välissä.
Minä tiivistin nuo juhan RS:sät. Miten syvät orkoset on reunassa? Alle 2 mm? Silloin menee vielä ilman hitsaustakin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Taaskaan kun nuo OZ:it avasin, ei ollu yhtään liimaa välissä, ei ollut noissa tusinassa lorinserissakaan tai BBS jotka tuolla tallissa odottaa hitsailua ja inspiraatiota. Satoja vanteita olen avannut ja ikinä ei ole ollut liimaa välissä ellei ole aikaisemmin purettu jostain syystä uudelleen. Yleensä syy on se että se vuotaa, jolloin laitetaan "reilummin" ja näinollen myös väliin. Tarkoitus ei ole laittaa väliin!

Tästä Lorinser RSK5 kuvasta näkee selvästi syyn miksi ne alkaa vuotamaan.

1. Pultti ruostuu reijässään ja ruoste kalvaa itsensä alumiinin pinnalle ja hapettuminen jatkuu
2. Sikaflex tyyppinen rakenneliima pysyy paremmin maalissa kiinni kuin maali alumiinissa, ja sitten alkaa alumiinin ja maalin välistä pihisemään,

siksi ei kannata näitä kosketuspintoja maalata, pysyy liima metallissa eikä ole ylimääräisiä kalvoja välissä. Ja varmuudenvuoksi useimmat ellei lähes kaikki laita väliin (aivan liian tehokasta) liimaa. Itse en laita väliin koska se on turhaa ja purkaminen on työlästä. Perus silikoonia olen sauman päälle vain vetänyt ja aina on ilmat pysyneet. Jos välttämättä haluaa liimaa väliin, niin siitä vaan, se ei ole huono asia.
Kuva
itse vanne
Kuva
Tuossa tuo sauma vielä päältäpäin, robotti on sauma-aineen tuohon pintaan selvästi vetänyt kun on täydellisen suora raita ympärinsä eikä ole peukalolla suhrattu :) EIkä ole purseita kun sitä ei ole sinne väliin roiskittu ;)
Kuva
Osassa on jopa vain V- tai O-rengas eikä mitään liimoja kuten esim. Speedlineissä:
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Västi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Västi »

Kuva

Kyllä minun mielestä tuossa näkyy liimaa tasopinnallakin, eikä vain ulkopuolella makkarana.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eipä vaan taso loppuu millin verran pultin reikien ulkopuolelle ja siitä eteenpäin alkaa pinnat kaartumaan poispäin muodostaen kiilanmallisen uran, tuossa missä tuota mustaa näkyy, on kiilana 0-3mm paksulti liimaa. ja siinä on kaksi makkaraa päälekäin ja niiden välissä jopa ilmakuplia.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Västi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Västi »

Katsoppas alue pultinreikien välillä. Hyvin näkyy esim. tuon ruosteisen kohdan sivuilla. Tuo tumma on sitä liimaa.
Viimeinen kaksi millia sisäreunasta, niin liimaa ei ole, koska siellä sillä ei ole virkaa.
En väitä etteikö pitäisi ilmoja sisällä jos vetää uudet mömmöt päälle, mutta itse olen kyllä tursottanut sitä tuonne puoliväliin saakka.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja epk »

nyt en ymmärrä mitä västi yrittää selvittää, sergey jo selitti miten asia on...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei se ole liimaa vaan hiertynyttä maalia...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: La 23.10.2010 21:49
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Petterii »

ja voi vihtu ne on lujas jos siellä kiinnityspinnoilla on jotaki liimaa. Älkää laittako
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo jos siellä o jotai sikaa ni ei siihe mitää pultteja tarvita ees :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

minulle tuli kerran 3os vanteet maalattavaksi,joihin oli käytetty huolella "sikaa" tai muuta vastaavaa . voi sitä vitutuksen määrää,mitä purkutyö teetti. mutta kosaanilla varovasti valssia ja liimaa lämmitteli ,niin rupes pikkasen helpommin irtoo palat toisistaan. kokosin vanteet laittamatta liimaa kehäpulttien pinnoille. ainoastaan liitos-uraan. edellyttäen 100% rasvan poiston. ja PITÄÄ ilman sisäpuolella. :thumbup:
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja NRajis »

artokin oli saanut lorinserit takas alle
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja arto79 »

NRajis kirjoitti:artokin oli saanut lorinserit takas alle
Joo, vanne putsattiin ja tiivistettiin uudelleen. Vannetta ei kuitenkaan lähdetty avaamaan.

Noi lortot tekisi mieli kunnostuttaa ja maalauttaa, mutta taitaa tulla liian kalliiksi..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Olisiko sinulla tarkempaa kuvaa laittaa tänne esille että voisimme spekuloida lisää 8)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tajusin täs just että savoon kun muuttaa, vannevalikoima muuttuu aivan surkeaksi, mutta niiden korjailu onkin sitten yhtä juhlaa kun korjaamolle ei oo ku 160km :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Koottavien vanteiden kunnostus/huolto

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sergey kirjoitti:tajusin täs just että savoon kun muuttaa, vannevalikoima muuttuu aivan surkeaksi,
Miksi? :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin