Tuli hommattua tuossa pari viikkoa sitten Mb sprinter 313cdi vm.2004 ja maxi kokoa.
Autossa oli katkennut 1-sylinterin hehku kanteen, sekä sylinterien 1 ja 2 suuttimien pohjat vuotivat urakalla. Vuotaneet jo jonkin aikaa kun oli moottorin suojamuovin sisäpintaa vasten täynnä karstapikeä.
Projekti lähti tietysti moottorin osalta liikenteeseen jonka jälkeen oli tarkoitus jatkaa ohjaamoa.
Aluksi toimitin auton veholle jossa ottivat katkenneen hehkun irti 1-sylinteristä ja laittoivat tilalle uuden. Homma meni niinkuin toivoinkin, eli kantta ei tarvinnut irroittaa vaan taitava vehon asentaja sai kuin saikin hehkun irti.
Sitten auto kotiin ja suuttimien kimppuun, aluksi imusarja, tuulettimen ilmakanava sekä moottorinsuoja irti ja eikun naputtelemaan karstaa irti (puoli roskapussillista lähti).
Tämän jälkeen otin polttoainelinjat, suuttimia kannattelevat pultit sekä haarukat irti jonka jälkeen hermoa raastavin osuus eli kanteen ja suuttimien kantoihin karstaa liottavaa sprayta, kevyttä naputtelua minikokoisella kumivasaralla, odottelua ja samojen vaiheiden toistoa pari päivää jonka jälkeen 2-sylinterin suutin irtosi sormipelillä. Jatkoin liottamista vielä pari päivää mutta kun lopuista suuttimista yksikään ei edes hievahtanut niin tilasin kilopultista näille suuttimille tarkoitetun liukuvasaran jonka avulla sain 1-sylinterin suuttimen todella kivuttomasti irti.
3 ja 4-sylintereihin kyseinen työkalu ei sopinut koska kannen yläpuolella on niin vähän tilaa, ettei liukuvasaran akseli mahtunut väliin. Piti siis sorvata lyhyempi akseli joka juuri ja juuri mahtui koneen ja runkopellin väliin. Koska akseli oli niin lyhyt, ei liukuvasaralla saanut kovinkaan kovaa iskua aikaiseksi mutta pienen nytkyttelyn jälkeen kummatkin suuttimet lähtivät nätisti irti.
Tämän jälkeen imuroin palotilasta karstat pois ja irroitin venttiilikopan parempaa puhdistusta varten. Tilasin kuitenkin uuden kopan kun karsta ei tuntunut irtoavan kirveelläkään ja sain murjottua siitä kaksi kannaketta rikki.
Työstin kannesta suuttimien vastepinnat puhtaiksi, samoin suuttimet. Tämän jälkeen venttiilikoppa paikoilleen, suuttimiin kunnon kerros suutinrasvaa ja eiku koloihin uusien prikkojen kera, suuttimien haarukat sekä pultit uusin myös, pultit kiristin 7nm + 90astetta+ 90astetta. Polttoainelinjat, suojamuovit, imusarjat jne kiinni ja laite tulille.
Ai, että kun käydä hurisi tasaisesti. Ja sitten jatko-ohjaamon kimppuun.
Aloitin irroittamalla verjoiluja sekä poraamalla väliseinän pop-niitit auki. Kun väliseinä oli irti aloin irroittamaan kiinnityslistoja jotka pitävät väliseinän kiinni b-pilarissa.
Listat lähtivät suht näitist irti kun olivat pistehitsauksella /pop-niiteillä kiinni. Tämän jälkeen hitsailin kyseiset kiinnikelistat c-pilariin.


Jatkuu..