W201 2,5D om602 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Onko se turbon kone vai vaparin alunperin? pumpun kun teettää niin käy nopeesti näin vaparin osille.
Kuva
Ja yksi mäntä halki

Itsellä kans sama homma oli takana. laakerointi ja rengastus ja kansi tietysti.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Vapari alunperin, räjäytetään ensin yks vapari ja katotaan sitte uuestaan :lol:
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

No sama ittellä oli mutta ny tälläviikolla tulee tbo kone.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Hukkaportista vielä, eli joltain audipalstalta luin että niiden mitoitus menee karkeasti että 10mm=100hv, eli joku 46mm hukkis pitäis riittää moitteetta. Sitten oli myös juttua että mitä isompi, sitä parempi, pitääkö tämä paikkaansa? Hukkaportin kun vielä laittas niin pakosatsi ois valmis. Sen jälkeen koneen kimppuun, tänään aloittaa pohjatyöt tuohon koppaan niin saa tenava uudet maalit niskaan :thumbup:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

VieläVapari kirjoitti:Hukkaportista vielä, eli joltain audipalstalta luin että niiden mitoitus menee karkeasti että 10mm=100hv, eli joku 46mm hukkis pitäis riittää moitteetta. Sitten oli myös juttua että mitä isompi, sitä parempi, pitääkö tämä paikkaansa? Hukkaportin kun vielä laittas niin pakosatsi ois valmis. Sen jälkeen koneen kimppuun, tänään aloittaa pohjatyöt tuohon koppaan niin saa tenava uudet maalit niskaan :thumbup:
46mm riittää kyllä. Isompi ei ole huonompi muuta kuin rahan takia.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Lainataan nyt vielä tätä topikkia kun omaa käyttöautosuunnitelmaa sivuaa:

Eli käsitinkö nyt näin, että 2.5 Diesel on aikalailla eri rakkine kuin 2.5 Turbodiesel. Pelkällä kansipahvin vaihdolla ja turbolla ei siis saada tehokasta ja kestävää konetta.

Voisko esim 320cdi:n vakioturbolla ja vaparidiisselin vakiopumpulla kuitenkin saada hieman vapari diisseliä ripeämmän ja maantienopeuksissa pienempikulutuksisen 250 (turbo)Dieselin? Joka siis voisi normikuntoisena sen ~100tkm kestää tuollaisena?
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

blackslide kirjoitti:Lainataan nyt vielä tätä topikkia kun omaa käyttöautosuunnitelmaa sivuaa:

Eli käsitinkö nyt näin, että 2.5 Diesel on aikalailla eri rakkine kuin 2.5 Turbodiesel. Pelkällä kansipahvin vaihdolla ja turbolla ei siis saada tehokasta ja kestävää konetta.

Voisko esim 320cdi:n vakioturbolla ja vaparidiisselin vakiopumpulla kuitenkin saada hieman vapari diisseliä ripeämmän ja maantienopeuksissa pienempikulutuksisen 250 (turbo)Dieselin? Joka siis voisi normikuntoisena sen ~100tkm kestää tuollaisena?
Voi mutta laita mieluummin om606 eli 300 turbodiesel väyrysen vakioturbo. Kulutus ei kyllä todennäkösesti laske mutta tehot kuitenkin nousee ja meno on kevyempää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laita mieluiten joku nykyaikainen hieno ahdin, semmonen pieni ja soma. Ne herää heti kun on tarve. :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja Terho P »

herää ihanan alhaalta ja GABOOM sanoo vaparimosa alaväännöstä.. ehkä .. :roll: tottahan se mukavempi on jokatapauksessa jos semmosen turbottaa :wink: kestääkin jos on suht normaalilla ajolla eikä vaihda pumppuun elukoita
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Maksimivääntö säädetään syöttöruuvista, ei ahtimen huonoudella :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Maksimivääntö säädetään syöttöruuvista, ei ahtimen huonoudella :D
Mutta onko se ahtimen huonoutta jos se herää alhaalta? :shock:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko täällä joka jannulla nyt lukihäiriö :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Lu-ki mi-kä? En mä osaa lukea, mä vaan kirjottelen täällä mitä sattuu. Ainahan väärinkäsityksen sattuessa pitää vittuilla aivan s... noniin. kröhm.

Oliskos vapari 300D yhtään paremmin turbotettavissa? Meinaan noita vapari OM605 ja OM606 vehkeitä tuntuu jonkin verran olevan omassa budjetissa saatavilla. Vakiona turboissa maksaa se motti jo kolmen ellei neljän auton hinnan.

Turbottaa kuitenkin pitäisi, ei tuollaista venyvää etanaa jaksa ohjastaa montaa kuukautta tulematta hulluksi, tai siis hullummaksi.
Vapariin kun pitäis syötöt vääntää niin tappiin että lompakkoon tulisi ammottava aukko ja takanatulijat luulis mustekalaksi. Tuollaisella pikkuturbolla voisi selvitä jopa maltillisella hienosäädöllä...

Mikähän olisi edullinen, moderni, auton hintainen, turbotus-setti? Bilteman 435€ + IC + letkut ja putket + jostain pakosarjat ja imusarjat, on aika paha. (ylittyy meinaan se auton hinta)
Siksi ajattelin tuosta 320CDI:stä lainata ainakin itse turbon, heräähän tuokin melko alhaalta ja ahtoa piisaa tuohon käyttöön jopa liiaksikin asti.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 2,5D om602 turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

blackslide kirjoitti:Lu-ki mi-kä? En mä osaa lukea, mä vaan kirjottelen täällä mitä sattuu. Ainahan väärinkäsityksen sattuessa pitää vittuilla aivan s... noniin. kröhm.

Oliskos vapari 300D yhtään paremmin turbotettavissa? Meinaan noita vapari OM605 ja OM606 vehkeitä tuntuu jonkin verran olevan omassa budjetissa saatavilla. Vakiona turboissa maksaa se motti jo kolmen ellei neljän auton hinnan.

Turbottaa kuitenkin pitäisi, ei tuollaista venyvää etanaa jaksa ohjastaa montaa kuukautta tulematta hulluksi, tai siis hullummaksi.
Vapariin kun pitäis syötöt vääntää niin tappiin että lompakkoon tulisi ammottava aukko ja takanatulijat luulis mustekalaksi. Tuollaisella pikkuturbolla voisi selvitä jopa maltillisella hienosäädöllä...

Mikähän olisi edullinen, moderni, auton hintainen, turbotus-setti? Bilteman 435€ + IC + letkut ja putket + jostain pakosarjat ja imusarjat, on aika paha. (ylittyy meinaan se auton hinta)
Siksi ajattelin tuosta 320CDI:stä lainata ainakin itse turbon, heräähän tuokin melko alhaalta ja ahtoa piisaa tuohon käyttöön jopa liiaksikin asti.
Ainakin monivenavapareissa on öljysuihkut vakiona että sen puolesta ne on parempia. Mutta vaikkapa vapari om606 hinnalla saa jo om603 turbokoneen ja se on taas vähän niin ja näin mikä on järkevää. Edullisin tapa rakentaa on laittaa turbo vakiopakosarjaan, ostaa kiinancooleri, ahtoputket mustasta ja maali pintaan, painekotelo mustasta (edelleen maali pintaan) ja silikoonipätkillä vakiosarjaan, pumppu jostakin mistä halvalla sattuu saamaan, vakio 722.3 loota josta paineita muutama kierros lisää.. Halvempi loota olis toki joku perus manuaali mutta toi 722.3 automaatti on kestoltaan ihan eri sarjassa.

Ja kenenkään ei nyt tarvihe kommentoida mitään että "onpa järkevää tehä noin" kun tuo on vaan esitys edullisesta tavasta saada 250-300 hevosta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin