Katsastuksessa Ajokieltoon???
Katsastuksessa Ajokieltoon???
Moi
Eli näin kävi kun kävin leimalla.Auto on 2003 mallinen 211 korinen 220 CDI ja automaatti luonnollisesti.
Päästöistä hylkäsi kun joku arvo on 5 joka saisi olla 3. Ensimmäisellä vedolla arvo oli 7.
Mitäköhän nyt,auto ei hälytä mitään,toimii moitteettomasti jne.????
Eli näin kävi kun kävin leimalla.Auto on 2003 mallinen 211 korinen 220 CDI ja automaatti luonnollisesti.
Päästöistä hylkäsi kun joku arvo on 5 joka saisi olla 3. Ensimmäisellä vedolla arvo oli 7.
Mitäköhän nyt,auto ei hälytä mitään,toimii moitteettomasti jne.????
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Jotain on vialla kun cdi savuttaa seiskan ja vitosen edestä...dieseli ei pala kunnolla syystä tai toisesta tai sitten ilma ei kulje. Voit itse koittaa tutkia ahtoputkien vuotoja tai koittaa herkistellä VNT:n siipiä mutta kohta ne stari pojat tulee ja sanoo jotta piuhan päähän vain...
Vitonen ja seiska näkyy kyllä silmällä ihan hyvin koska tänään multa mitattu kakkonenkin näkyy ihan hyvin...cdi moottorissa ei pitäisi näkyä yhtään mitään kun painaa kaasun pohjaan. Kyse on siis arvosta joka määrittää miten hyvin valo menee pakokaasun läpi...eli auto nokeaa.
Mielestäni dieseleissä tuo ajokieltoon määrääminen on vähän kohtuutonta, koska autohan pilaa ilmaa vain ajettaessa kaasu pohjassa.

Vitonen ja seiska näkyy kyllä silmällä ihan hyvin koska tänään multa mitattu kakkonenkin näkyy ihan hyvin...cdi moottorissa ei pitäisi näkyä yhtään mitään kun painaa kaasun pohjaan. Kyse on siis arvosta joka määrittää miten hyvin valo menee pakokaasun läpi...eli auto nokeaa.
Mielestäni dieseleissä tuo ajokieltoon määrääminen on vähän kohtuutonta, koska autohan pilaa ilmaa vain ajettaessa kaasu pohjassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Missä tekivät ton tempun että ajokieltoon pistivät 

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Imusarja tukossa?
On muuten mielenkiintoinen ilmiö...
Kun vanhan rivipumpullisen pölläyttää mittarissa, niin selvästi silmin nähtävä noki ei heilauta mittarin lukua kovinkaan korkealle, mutta...
Kun CDI koneen laittaa. Savua ei silmin nähden tule juuri lainkaan, kuin edellä kuvailin, niin jo mittari hermostuu.
Eli CDI / "ekomoottorit" tekevät sellaista partikkelia, että tämänhetkiset mittarit näyttävät suurempia numeroita.
Ainakin täällä päin numerot pyöristetään 3.99, jolloin ei tarvii punasta tarraa kirjoittaa
On muuten mielenkiintoinen ilmiö...
Kun vanhan rivipumpullisen pölläyttää mittarissa, niin selvästi silmin nähtävä noki ei heilauta mittarin lukua kovinkaan korkealle, mutta...
Kun CDI koneen laittaa. Savua ei silmin nähden tule juuri lainkaan, kuin edellä kuvailin, niin jo mittari hermostuu.
Eli CDI / "ekomoottorit" tekevät sellaista partikkelia, että tämänhetkiset mittarit näyttävät suurempia numeroita.
Ainakin täällä päin numerot pyöristetään 3.99, jolloin ei tarvii punasta tarraa kirjoittaa

W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
laki sanoo hyvin yksiselitteisesti, että jos savuarvo on yli 5, niin automaattisesti ajokieltoon, siitä ei edes neuvotella... äkkiä on sellaisen katsastustoimipaikan luvat katkolla, jos tuosta lipsuu... että ihan sama missä päin suomea tuo on tapahtunut...Jari Ke kirjoitti:Missä tekivät ton tempun että ajokieltoon pistivät
jos taas savuarvo saadaan jollakin järjellisellä keinolla/ajankäytöllä alle 5, niin ajokieltoa ei määrätä (nappaa esim. ilmanpuhdistimen pois jne.) itse esim. olen parikertaa joutunut käymään syöttöruuvilla konttorilla

kerran kyllä käskin putsata sen savutusmittarin linssin, kun näkyvää savua ei tullut putkesta ollenkaan ja silti mittarit näytti yli 4 lukemaa... linssin putsauksen jälkeen savuarvo olikin 0.53

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Vähän tukkonen peli
Ehkä se vaan vaatii kenkää, itse käytin pari vuotta sitten erään CDI mesen leimalla ja savut n. 5. Mitään muuta en autolle tehnyt kun otin täyskaasuvetoja ja ajon pari kilsaa n. 4000rpm kierroksilla, savuarvo putos n. 2 tietämille, eli leima tuli.

r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Oli likellä etten joutunu tekemään saman tänään, ku kävin ton mun lantaruiskun leimaamas. Monta vetoa inssi teki ennenku meni läpi, sittenkin aivan inan verran alle rajan..napa kirjoitti:itse esim. olen parikertaa joutunut käymään syöttöruuvilla konttorilla
E350CDI&A180CDI
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Saikos turboissa K olla 3 vai 2, kun lapussa lukee <2 hyväksytty ja kysyi, että onko joku turbopeli ja vielä kehus jossain välissä, että onpas melkoinen viritys 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
ainakin vanhemmissa laitteissa on ollu niin, jotta turbollinen 3 ja vapari 2,5.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
No niin,leima on lapussa.
Vaihdoin ilmansuodattimen ja annoin autolle kunnolla monoa jonka jälkeen arvo mittarissa 1.84 eli läpi meni!
Tämä episodi tapahtui Kotkassa K1 asemalla.
Kiitos vastauksista ja omaa hölmöyttähän tämä oli
Vaihdoin ilmansuodattimen ja annoin autolle kunnolla monoa jonka jälkeen arvo mittarissa 1.84 eli läpi meni!
Tämä episodi tapahtui Kotkassa K1 asemalla.
Kiitos vastauksista ja omaa hölmöyttähän tämä oli

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
KickAss kirjoitti:No niin,leima on lapussa.
Vaihdoin ilmansuodattimen ja annoin autolle kunnolla monoa jonka jälkeen arvo mittarissa 1.84 eli läpi meni!
Tämä episodi tapahtui Kotkassa K1 asemalla.
Kiitos vastauksista ja omaa hölmöyttähän tämä oli
hölmöyttä ja hölmöyttä.
noilla dieseleillä kun ajellaan aina niin pienillä kierroksilla että ne nokeaa jokainen itsensä.
meitin yksi audi joka on ex vaimolla nyt, oli ajettu aina vaan kaupunkia ja lyhyttä ajoa isolla vaihteella...ensimmäisessä katsastuksessa arvo 4 tai 5.....katsuri otti ja veti konttoria ympäri ykkösellä kaasupohjassa pari kierrosta (näin ex vaimo ainakin kertoi) ja ajoi uudelleen mittariin...arvo 2 ja leima tuli.
tämä tapahtui espoon suomenojan katsastuskonttorilla 2010.
itse olen noille dieseleille tehnyt niin että kuukautta ennen kuin katsastus lähenee käytän korkeita kierroksia ajellessa, esim. mökkimatka taitellaan 120-130 ruudussa 4 vaihteella tms. kaupungissa olen kieltänyt emäntääni ajamasta isommalla kuin kolmonen muutenkin.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Niinpä, ne tykkää siitä ku niitä kengittää
Itsekin ajan kylillä vaan joku 20km päivässä ja kun noita valoja riittää, niin joka kerta otetaan ainakin yksi kunnon valolähtö, ettei paikat tukkeudu. Ja sit ku lähetään maantielle, niin rampeista lähdetään niin paljo ku vehkeistä irtoaa ja muutenkin kunnolla sitä monoa niille.

Nyk: Japanilainen vispilä
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Lukeudun suosiolla niihin, jotka ei pahemmin autoaan revittele. Reipas lähtö on eri kuin mono pohjassa. Ei sellaista mikään voi kestää?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Mutta eikös toi luistonesto oo just sitä varten, että vaikka laittaa monon pohjaan, niin tietokone hoitaa sen kategoriaan: reipas lähtö?jartuo kirjoitti:Lukeudun suosiolla niihin, jotka ei pahemmin autoaan revittele. Reipas lähtö on eri kuin mono pohjassa. Ei sellaista mikään voi kestää?

Nyk: Japanilainen vispilä
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Viime viikolla kans vaimon w210 220cdi katsastuksessa 4. vedolla arvo 2.4 ja meni läpi. En tiedä mitä ekoilla oli. Mustaa tulee ja vaimo ajaa rauhallisti. Ens kerralla pitää antaa kenkää etukäteen.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Nämä vakioautojen diesel(pumppu)viritykset on sillä tasolla, että vaikka ajaisi kaasupohjassa jatkuvasti se on kuin sisäänajoa
Ei näitä kannata sääliä, kyllä ne kestää...

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Yli 5 tai ei Olen samoilla linjoilla LopenUupuneen kanssa.
Ymmärrän että ajokielto napsahtaa jos turvallisuuslaitteissa on jokin häikkä tai muukin joka välittömästi on vaarallinen. Niinkuin LopenUupunut sanoi niin Dieselillä ajellaan yleensä pintakaasulla eikä todellakaan lämiskä kohden lattiaa niinkuin se savutestissä on. En ymmärrä ajokiellon antamista moisesta vaikka se juridisesti olisikin mahdollista tai sitten pitäisi kaikki vanhat Fordsonit valametit sun muut pistää ajokieltoon. Niistä muutamista tulee öyhyä kyllä siihen malliin että enkä ole kenenkään kuullu niihin kuolleen vaikka niillä ajelee.
Inssillähän on mahdollisuus muihinkin toimiin eikä sitä perhanan lujaan tarttuvaa punaista liimalappua tarte lasiin liimata. *ittuilua siellä K1:llä sanoisin.
Ymmärrän että ajokielto napsahtaa jos turvallisuuslaitteissa on jokin häikkä tai muukin joka välittömästi on vaarallinen. Niinkuin LopenUupunut sanoi niin Dieselillä ajellaan yleensä pintakaasulla eikä todellakaan lämiskä kohden lattiaa niinkuin se savutestissä on. En ymmärrä ajokiellon antamista moisesta vaikka se juridisesti olisikin mahdollista tai sitten pitäisi kaikki vanhat Fordsonit valametit sun muut pistää ajokieltoon. Niistä muutamista tulee öyhyä kyllä siihen malliin että enkä ole kenenkään kuullu niihin kuolleen vaikka niillä ajelee.
Inssillähän on mahdollisuus muihinkin toimiin eikä sitä perhanan lujaan tarttuvaa punaista liimalappua tarte lasiin liimata. *ittuilua siellä K1:llä sanoisin.
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Ainahan dieselit haisevat ja savuttavat, sehän on ominaisuus, ei vika ,-)veskola kirjoitti:...Mielestäni dieseleissä tuo ajokieltoon määrääminen on vähän kohtuutonta, koska autohan pilaa ilmaa vain ajettaessa kaasu pohjassa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Se ajokielto tulee jo 4 arvolla. 06 ja uudemmissa se raja on 1.5. Se on kyllä aivan totta että vaikka vanhempi auto nokeaa kuinka paljon niin päästöt menee läpi mutta cdin ei tarvii pöläytellä juuri ollenkaan niin tulee jo hylky. Sama pätee kyllä muidenkin merkkien uudempiin malleihin. Joku aika sitten käytin vuoden 05 transportterin katastuksessa eikä se savuttanut kaasu pohjassa ollenkaan mutta silti arvo oli 3.5. Oma auto taas savuttaa heti kunnolla mustaa mutta arvo alle kahen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Jos vie katsastukseen auton joka savuttaa ajokiellon arvoisesti kannattaa katsoa peiliin eikä syytellä työtään tekevää katsastusmiestä.
Laissa on rajat josta ajokielto tulee ja siinä se.
Cdi ei savuttele sen kummemmin kuin muutkaan, ilmansuodatin ja imusarja ym. sellaisessa kunnossa että autolla yleensäkään kannattaa ajaa niin varmasti menee läpi pakokaasutestistä.
Laissa on rajat josta ajokielto tulee ja siinä se.
Cdi ei savuttele sen kummemmin kuin muutkaan, ilmansuodatin ja imusarja ym. sellaisessa kunnossa että autolla yleensäkään kannattaa ajaa niin varmasti menee läpi pakokaasutestistä.
wiimax.fi
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Ite vien aina laitteistot omaavalle huoltoasemalle mittauksiin, oo riskiä et tarttis konttorille paria kertaa maksaa ja huoltamolla tehdään varmasti kaikki tarpeellinen arvojen saamiseksi kohdilleen.
-04 w203 C 200cdi facelift
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Sä olet kyllä niin oikeassa ja tykkään sun ajattelutavasta....tähän liittyisi hyvä vitsikin.dealer kirjoitti:Jos vie katsastukseen auton joka savuttaa ajokiellon arvoisesti kannattaa katsoa peiliin eikä syytellä työtään tekevää katsastusmiestä.
Laissa on rajat josta ajokielto tulee ja siinä se.
Cdi ei savuttele sen kummemmin kuin muutkaan, ilmansuodatin ja imusarja ym. sellaisessa kunnossa että autolla yleensäkään kannattaa ajaa niin varmasti menee läpi pakokaasutestistä.
Mutta esim kertomassani audin tapauksessa auto on aina huollettu ohjelman mukaisesti ajallaan ja ennen katsastustakin oli muistaakseni n.5tkm ennen käynyt huollossa audicenterissä....joten naisihmmeiseltä ei mielestäni voi odottaa että vaihtaisi suotimet siinä konttorin pihassa....

no, meidän ukkojen jotka harrastaa autoja pitäisi kyllä asiat ymmärtää....mutta jos ei autossa ole ulospäin silmin nähtävää savutusta tai kolinoita...kukas sille mitään alkaa tekemään.
Eikä tapahtunut ole katsurin syytä...lakipykälät ne on mitlä on päin viddua.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Ei kai siellä ole punaista tarraa alettu autoon liimailemaan kiinni?Jari Ke kirjoitti:Inssillähän on mahdollisuus muihinkin toimiin eikä sitä perhanan lujaan tarttuvaa punaista liimalappua tarte lasiin liimata. *ittuilua siellä K1:llä sanoisin.

Ite oon kyllä niin laiska, että ellei ilmiselvää vikaa ole, että en kauheasti jaksa käyttää aikaa auton ropaamiseen ennen katsastusta.. katsastuksessa sitten tekevät kyllä listan, mitä mahdollisesti pitää korjata ja lista kädessä Motonetin kautta kotiin tai jos ei itellä ole taitoa/työkaluja niin lähimmälle pajalle. Uusintakatsastus kun ei kiitos kilpailun enää hirveitä maksele.
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Ajoneuvokatsastalla on laajat valtuudet poistaa vaikka ajoneuvo kilvistä, jos katsastuksessa on havaittu sellaisia vikoja joka edellyttä välitöntä käyttökieltoa.
Ajoneuvon katsastajalla on myös velvollisuus tutkia siinämäärin ajoneuvo, jotta se mahdollisesti kestää seuraavaan vuosikatsastukseen saakka. Jos ajoneuvo katsastuksen jälkeen todetaan tieliikennekelvottomaksi, voi katsastajan linsenssioikeus loppua siihen paikkaan.
Ajoneuvon katsastajalla on myös velvollisuus tutkia siinämäärin ajoneuvo, jotta se mahdollisesti kestää seuraavaan vuosikatsastukseen saakka. Jos ajoneuvo katsastuksen jälkeen todetaan tieliikennekelvottomaksi, voi katsastajan linsenssioikeus loppua siihen paikkaan.
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Eikös se ajokielto tarkoita sitä että konttorin pihasta kulkine hinurilla pois
Vai saako sitä siirtää korjaamolle ajaen ja muuta sitten ei? Ja usein se lappu liimataan tuulilasiin kiinni.
Any way kun nuita tiellä liikkuvia kapistuksia kattoo niiin sauhua tulee putkesta siihen malliin ettei alle 10 asteikot riitä mihinkään eikä niistä mitata. Ymmärrän että korjata täytyy kun henkilöauto on kyseessä koska selkeä vika siinä on jos neljää tai viittä hiutelee arvot mutta että ajokielto. Ei ymmärrystä sille.
Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuu
On eriasia jos kyseessä on sellainen vika joka vaatii sen ettei autolla tosiaan ajeta. Silloin ajokielto on paikallaan.
No nää nyt on vaan mun mielipiteitä.

Any way kun nuita tiellä liikkuvia kapistuksia kattoo niiin sauhua tulee putkesta siihen malliin ettei alle 10 asteikot riitä mihinkään eikä niistä mitata. Ymmärrän että korjata täytyy kun henkilöauto on kyseessä koska selkeä vika siinä on jos neljää tai viittä hiutelee arvot mutta että ajokielto. Ei ymmärrystä sille.
Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuu

No nää nyt on vaan mun mielipiteitä.
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Luonto on välittömästi pilalla kun yli 4 k-arvosella autolla polkaseeJari Ke kirjoitti:Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuuOn eriasia jos kyseessä on sellainen vika joka vaatii sen ettei autolla tosiaan ajeta. Silloin ajokielto on paikallaan.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Jännää, että liki jarruttomalla ajokilla voi päästellä takaisin kotiin ~50 km mutta liikaa päästöjä, niin ei metriäkään.Jari Ke kirjoitti:Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuuOn eriasia jos kyseessä on sellainen vika joka vaatii sen ettei autolla tosiaan ajeta. Silloin ajokielto on paikallaan.

W202 C 200 cdi -98 (OM611)
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
????napa kirjoitti:laki sanoo hyvin yksiselitteisesti, että jos savuarvo on yli 5, niin automaattisesti ajokieltoon, siitä ei edes neuvotella... äkkiä on sellaisen katsastustoimipaikan luvat katkolla, jos tuosta lipsuu... että ihan sama missä päin suomea tuo on tapahtunut...
Lainaus tieliikennelakikirjasta:
"VNA Liikennekelpoisuuden valvonnasta,
12§ Ajokieltoon määrääminen katsastuksessa...
2. Ajoneuvolain 56§:n 1 momentissa tarkoitetuksi merkittäväksi haitaksi ympäristölle katsotaan ajoneuvon CO-päätöjen yli 6,0% (bensa) tai absorptiokertoimen yli 4 m^-1 (dieseli)"
Eli diiselit menee ajokieltoon yli 4!
Ja näin käytännössä kaikkia palvellessa (trafi ja asiakas) niin mittauksen voi jättää vaikka kesken vedoten moottorin kunnon puutteelisuuteen.
Eihän se palvele ketään, jos paperiin kirjottaa 4,3 ja hylkyyn.
Voihan autoa käydä pöllyttämässä vaikka korttelin ympäri tmv.
Kyllä sen otsalla näkee, tai korvalla kuulee, kun moottori on oikeesti "ajokiellon" tarpeessa.
Näin muisin virkistämiseksi:
Dieselit mitataan -80...
- Ahtamaton kolmen viimeisen mittauksen keskiarvo max 2,5... jos ekapolkasu alle 1,5, niin hyväksytty
- Ahdettu max 3 ja 2 riittää ekaksi polkasuksi.
- Euro4 max 1,5 autot käyttöönotettu -06... ja pakettiautot (N1 alaluokka II tai III) -07...
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Katsastajalla EI ole oikeutta poistaa kilvistä!Mesemies89 kirjoitti:Ajoneuvokatsastalla on laajat valtuudet poistaa vaikka ajoneuvo kilvistä, jos katsastuksessa on havaittu sellaisia vikoja joka edellyttä välitöntä käyttökieltoa.
Ajoneuvon katsastajalla on myös velvollisuus tutkia siinämäärin ajoneuvo, jotta se mahdollisesti kestää seuraavaan vuosikatsastukseen saakka. Jos ajoneuvo katsastuksen jälkeen todetaan tieliikennekelvottomaksi, voi katsastajan linsenssioikeus loppua siihen paikkaan.
Ei saa irrottaa kilpiä!
Ainoastaan poliisi ja tulli!
Ajokieltoon voi katsastaja tarvittaessa laittaa ja on velvollisuus.
Oikea käytäntö on, että tarra liimataan lasiin, ja kirjoitetaan ehdot miten siirtää korjaamolle ja mille korjaamolle (osoite). Esim. Voi ajaa omalla moottorilla max 60km/h 10km säteellä riittävää varovaisuutta jne...
Pahimmissa "v'''lu" tapauksissa Viat kirjataan ajoneuvotietojärjestelmään Viretietona,
jotta sinne seuraavalle asemalle kun se menee yrittämään havaitut ongelmat tiedottuvat eteenpäin ja
Saa seuraava katsastaja silmille viretiedon, eikä voi sitä ohittaa, ellei huomio sitä.
Sama Viretieto kirjataan, kun on epäilystä, että auto menee kokeilukierrokselle seuraaville asemille...
Esim. overi muutoskatsastis, jolla ei oikeesti oo sääntöjen mukaan mahiksia päästä läpi.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???
Joo K-arvo ei kan oo ihan se eka syy laittaa ajokieltoon,Siekkinen kirjoitti:Luonto on välittömästi pilalla kun yli 4 k-arvosella autolla polkaseeJari Ke kirjoitti:Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuuOn eriasia jos kyseessä on sellainen vika joka vaatii sen ettei autolla tosiaan ajeta. Silloin ajokielto on paikallaan.
Mutta..
Ootte varmaan ajaneet autobn perässä, joka polttaa öljyä enemmän, kuin bensaa.
Menee muuten välittömästi ajokieltoon

W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57