Katsastuksessa Ajokieltoon???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
KickAss
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 02.12.2007 20:18

Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja KickAss »

Moi
Eli näin kävi kun kävin leimalla.Auto on 2003 mallinen 211 korinen 220 CDI ja automaatti luonnollisesti.
Päästöistä hylkäsi kun joku arvo on 5 joka saisi olla 3. Ensimmäisellä vedolla arvo oli 7.
Mitäköhän nyt,auto ei hälytä mitään,toimii moitteettomasti jne.????
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jotain on vialla kun cdi savuttaa seiskan ja vitosen edestä...dieseli ei pala kunnolla syystä tai toisesta tai sitten ilma ei kulje. Voit itse koittaa tutkia ahtoputkien vuotoja tai koittaa herkistellä VNT:n siipiä mutta kohta ne stari pojat tulee ja sanoo jotta piuhan päähän vain... :mrgreen:

Vitonen ja seiska näkyy kyllä silmällä ihan hyvin koska tänään multa mitattu kakkonenkin näkyy ihan hyvin...cdi moottorissa ei pitäisi näkyä yhtään mitään kun painaa kaasun pohjaan. Kyse on siis arvosta joka määrittää miten hyvin valo menee pakokaasun läpi...eli auto nokeaa.

Mielestäni dieseleissä tuo ajokieltoon määrääminen on vähän kohtuutonta, koska autohan pilaa ilmaa vain ajettaessa kaasu pohjassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Missä tekivät ton tempun että ajokieltoon pistivät :o
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Imusarja tukossa?

On muuten mielenkiintoinen ilmiö...
Kun vanhan rivipumpullisen pölläyttää mittarissa, niin selvästi silmin nähtävä noki ei heilauta mittarin lukua kovinkaan korkealle, mutta...
Kun CDI koneen laittaa. Savua ei silmin nähden tule juuri lainkaan, kuin edellä kuvailin, niin jo mittari hermostuu.
Eli CDI / "ekomoottorit" tekevät sellaista partikkelia, että tämänhetkiset mittarit näyttävät suurempia numeroita.

Ainakin täällä päin numerot pyöristetään 3.99, jolloin ei tarvii punasta tarraa kirjoittaa :wink:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari Ke kirjoitti:Missä tekivät ton tempun että ajokieltoon pistivät :o
laki sanoo hyvin yksiselitteisesti, että jos savuarvo on yli 5, niin automaattisesti ajokieltoon, siitä ei edes neuvotella... äkkiä on sellaisen katsastustoimipaikan luvat katkolla, jos tuosta lipsuu... että ihan sama missä päin suomea tuo on tapahtunut...

jos taas savuarvo saadaan jollakin järjellisellä keinolla/ajankäytöllä alle 5, niin ajokieltoa ei määrätä (nappaa esim. ilmanpuhdistimen pois jne.) itse esim. olen parikertaa joutunut käymään syöttöruuvilla konttorilla :wink:

kerran kyllä käskin putsata sen savutusmittarin linssin, kun näkyvää savua ei tullut putkesta ollenkaan ja silti mittarit näytti yli 4 lukemaa... linssin putsauksen jälkeen savuarvo olikin 0.53 8)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Vähän tukkonen peli :) Ehkä se vaan vaatii kenkää, itse käytin pari vuotta sitten erään CDI mesen leimalla ja savut n. 5. Mitään muuta en autolle tehnyt kun otin täyskaasuvetoja ja ajon pari kilsaa n. 4000rpm kierroksilla, savuarvo putos n. 2 tietämille, eli leima tuli.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

napa kirjoitti:itse esim. olen parikertaa joutunut käymään syöttöruuvilla konttorilla :wink:
Oli likellä etten joutunu tekemään saman tänään, ku kävin ton mun lantaruiskun leimaamas. Monta vetoa inssi teki ennenku meni läpi, sittenkin aivan inan verran alle rajan..
E350CDI&A180CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saikos turboissa K olla 3 vai 2, kun lapussa lukee <2 hyväksytty ja kysyi, että onko joku turbopeli ja vielä kehus jossain välissä, että onpas melkoinen viritys :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ainakin vanhemmissa laitteissa on ollu niin, jotta turbollinen 3 ja vapari 2,5.
W201 250DT 20V
w201 190E
KickAss
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 02.12.2007 20:18

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja KickAss »

No niin,leima on lapussa.
Vaihdoin ilmansuodattimen ja annoin autolle kunnolla monoa jonka jälkeen arvo mittarissa 1.84 eli läpi meni!
Tämä episodi tapahtui Kotkassa K1 asemalla.
Kiitos vastauksista ja omaa hölmöyttähän tämä oli :D
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

KickAss kirjoitti:No niin,leima on lapussa.
Vaihdoin ilmansuodattimen ja annoin autolle kunnolla monoa jonka jälkeen arvo mittarissa 1.84 eli läpi meni!
Tämä episodi tapahtui Kotkassa K1 asemalla.
Kiitos vastauksista ja omaa hölmöyttähän tämä oli :D

hölmöyttä ja hölmöyttä.
noilla dieseleillä kun ajellaan aina niin pienillä kierroksilla että ne nokeaa jokainen itsensä.
meitin yksi audi joka on ex vaimolla nyt, oli ajettu aina vaan kaupunkia ja lyhyttä ajoa isolla vaihteella...ensimmäisessä katsastuksessa arvo 4 tai 5.....katsuri otti ja veti konttoria ympäri ykkösellä kaasupohjassa pari kierrosta (näin ex vaimo ainakin kertoi) ja ajoi uudelleen mittariin...arvo 2 ja leima tuli.
tämä tapahtui espoon suomenojan katsastuskonttorilla 2010.

itse olen noille dieseleille tehnyt niin että kuukautta ennen kuin katsastus lähenee käytän korkeita kierroksia ajellessa, esim. mökkimatka taitellaan 120-130 ruudussa 4 vaihteella tms. kaupungissa olen kieltänyt emäntääni ajamasta isommalla kuin kolmonen muutenkin.

.
Opel, "weird lieben autos"....
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Niinpä, ne tykkää siitä ku niitä kengittää :) Itsekin ajan kylillä vaan joku 20km päivässä ja kun noita valoja riittää, niin joka kerta otetaan ainakin yksi kunnon valolähtö, ettei paikat tukkeudu. Ja sit ku lähetään maantielle, niin rampeista lähdetään niin paljo ku vehkeistä irtoaa ja muutenkin kunnolla sitä monoa niille.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Lukeudun suosiolla niihin, jotka ei pahemmin autoaan revittele. Reipas lähtö on eri kuin mono pohjassa. Ei sellaista mikään voi kestää?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja jylppy »

jartuo kirjoitti:Lukeudun suosiolla niihin, jotka ei pahemmin autoaan revittele. Reipas lähtö on eri kuin mono pohjassa. Ei sellaista mikään voi kestää?
Mutta eikös toi luistonesto oo just sitä varten, että vaikka laittaa monon pohjaan, niin tietokone hoitaa sen kategoriaan: reipas lähtö? :lol:
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Viime viikolla kans vaimon w210 220cdi katsastuksessa 4. vedolla arvo 2.4 ja meni läpi. En tiedä mitä ekoilla oli. Mustaa tulee ja vaimo ajaa rauhallisti. Ens kerralla pitää antaa kenkää etukäteen.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nämä vakioautojen diesel(pumppu)viritykset on sillä tasolla, että vaikka ajaisi kaasupohjassa jatkuvasti se on kuin sisäänajoa :roll: Ei näitä kannata sääliä, kyllä ne kestää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Yli 5 tai ei Olen samoilla linjoilla LopenUupuneen kanssa.

Ymmärrän että ajokielto napsahtaa jos turvallisuuslaitteissa on jokin häikkä tai muukin joka välittömästi on vaarallinen. Niinkuin LopenUupunut sanoi niin Dieselillä ajellaan yleensä pintakaasulla eikä todellakaan lämiskä kohden lattiaa niinkuin se savutestissä on. En ymmärrä ajokiellon antamista moisesta vaikka se juridisesti olisikin mahdollista tai sitten pitäisi kaikki vanhat Fordsonit valametit sun muut pistää ajokieltoon. Niistä muutamista tulee öyhyä kyllä siihen malliin että enkä ole kenenkään kuullu niihin kuolleen vaikka niillä ajelee.

Inssillähän on mahdollisuus muihinkin toimiin eikä sitä perhanan lujaan tarttuvaa punaista liimalappua tarte lasiin liimata. *ittuilua siellä K1:llä sanoisin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja tomant »

veskola kirjoitti:...Mielestäni dieseleissä tuo ajokieltoon määrääminen on vähän kohtuutonta, koska autohan pilaa ilmaa vain ajettaessa kaasu pohjassa.
Ainahan dieselit haisevat ja savuttavat, sehän on ominaisuus, ei vika ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Se ajokielto tulee jo 4 arvolla. 06 ja uudemmissa se raja on 1.5. Se on kyllä aivan totta että vaikka vanhempi auto nokeaa kuinka paljon niin päästöt menee läpi mutta cdin ei tarvii pöläytellä juuri ollenkaan niin tulee jo hylky. Sama pätee kyllä muidenkin merkkien uudempiin malleihin. Joku aika sitten käytin vuoden 05 transportterin katastuksessa eikä se savuttanut kaasu pohjassa ollenkaan mutta silti arvo oli 3.5. Oma auto taas savuttaa heti kunnolla mustaa mutta arvo alle kahen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos vie katsastukseen auton joka savuttaa ajokiellon arvoisesti kannattaa katsoa peiliin eikä syytellä työtään tekevää katsastusmiestä.
Laissa on rajat josta ajokielto tulee ja siinä se.
Cdi ei savuttele sen kummemmin kuin muutkaan, ilmansuodatin ja imusarja ym. sellaisessa kunnossa että autolla yleensäkään kannattaa ajaa niin varmasti menee läpi pakokaasutestistä.
wiimax.fi
Misku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 17.09.2011 19:13

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja Misku »

Ite vien aina laitteistot omaavalle huoltoasemalle mittauksiin, oo riskiä et tarttis konttorille paria kertaa maksaa ja huoltamolla tehdään varmasti kaikki tarpeellinen arvojen saamiseksi kohdilleen.
-04 w203 C 200cdi facelift
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

dealer kirjoitti:Jos vie katsastukseen auton joka savuttaa ajokiellon arvoisesti kannattaa katsoa peiliin eikä syytellä työtään tekevää katsastusmiestä.
Laissa on rajat josta ajokielto tulee ja siinä se.
Cdi ei savuttele sen kummemmin kuin muutkaan, ilmansuodatin ja imusarja ym. sellaisessa kunnossa että autolla yleensäkään kannattaa ajaa niin varmasti menee läpi pakokaasutestistä.
Sä olet kyllä niin oikeassa ja tykkään sun ajattelutavasta....tähän liittyisi hyvä vitsikin.

Mutta esim kertomassani audin tapauksessa auto on aina huollettu ohjelman mukaisesti ajallaan ja ennen katsastustakin oli muistaakseni n.5tkm ennen käynyt huollossa audicenterissä....joten naisihmmeiseltä ei mielestäni voi odottaa että vaihtaisi suotimet siinä konttorin pihassa.... :D

no, meidän ukkojen jotka harrastaa autoja pitäisi kyllä asiat ymmärtää....mutta jos ei autossa ole ulospäin silmin nähtävää savutusta tai kolinoita...kukas sille mitään alkaa tekemään.

Eikä tapahtunut ole katsurin syytä...lakipykälät ne on mitlä on päin viddua.

.
Opel, "weird lieben autos"....
rmb2012
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 03.07.2012 08:40

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja rmb2012 »

Jari Ke kirjoitti:Inssillähän on mahdollisuus muihinkin toimiin eikä sitä perhanan lujaan tarttuvaa punaista liimalappua tarte lasiin liimata. *ittuilua siellä K1:llä sanoisin.
Ei kai siellä ole punaista tarraa alettu autoon liimailemaan kiinni? :shock: Itellä jäi joskus Ekkeri ajokieltoon, mutta ei siellä mitään laseja teippailtu.

Ite oon kyllä niin laiska, että ellei ilmiselvää vikaa ole, että en kauheasti jaksa käyttää aikaa auton ropaamiseen ennen katsastusta.. katsastuksessa sitten tekevät kyllä listan, mitä mahdollisesti pitää korjata ja lista kädessä Motonetin kautta kotiin tai jos ei itellä ole taitoa/työkaluja niin lähimmälle pajalle. Uusintakatsastus kun ei kiitos kilpailun enää hirveitä maksele.
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Ajoneuvokatsastalla on laajat valtuudet poistaa vaikka ajoneuvo kilvistä, jos katsastuksessa on havaittu sellaisia vikoja joka edellyttä välitöntä käyttökieltoa.
Ajoneuvon katsastajalla on myös velvollisuus tutkia siinämäärin ajoneuvo, jotta se mahdollisesti kestää seuraavaan vuosikatsastukseen saakka. Jos ajoneuvo katsastuksen jälkeen todetaan tieliikennekelvottomaksi, voi katsastajan linsenssioikeus loppua siihen paikkaan.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eikös se ajokielto tarkoita sitä että konttorin pihasta kulkine hinurilla pois :roll: Vai saako sitä siirtää korjaamolle ajaen ja muuta sitten ei? Ja usein se lappu liimataan tuulilasiin kiinni.

Any way kun nuita tiellä liikkuvia kapistuksia kattoo niiin sauhua tulee putkesta siihen malliin ettei alle 10 asteikot riitä mihinkään eikä niistä mitata. Ymmärrän että korjata täytyy kun henkilöauto on kyseessä koska selkeä vika siinä on jos neljää tai viittä hiutelee arvot mutta että ajokielto. Ei ymmärrystä sille.

Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuu :shock: On eriasia jos kyseessä on sellainen vika joka vaatii sen ettei autolla tosiaan ajeta. Silloin ajokielto on paikallaan.

No nää nyt on vaan mun mielipiteitä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jari Ke kirjoitti:Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuu :shock: On eriasia jos kyseessä on sellainen vika joka vaatii sen ettei autolla tosiaan ajeta. Silloin ajokielto on paikallaan.
Luonto on välittömästi pilalla kun yli 4 k-arvosella autolla polkasee :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
rmb2012
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 03.07.2012 08:40

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja rmb2012 »

Jari Ke kirjoitti:Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuu :shock: On eriasia jos kyseessä on sellainen vika joka vaatii sen ettei autolla tosiaan ajeta. Silloin ajokielto on paikallaan.
Jännää, että liki jarruttomalla ajokilla voi päästellä takaisin kotiin ~50 km mutta liikaa päästöjä, niin ei metriäkään. :wtf:
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

napa kirjoitti:laki sanoo hyvin yksiselitteisesti, että jos savuarvo on yli 5, niin automaattisesti ajokieltoon, siitä ei edes neuvotella... äkkiä on sellaisen katsastustoimipaikan luvat katkolla, jos tuosta lipsuu... että ihan sama missä päin suomea tuo on tapahtunut...
????

Lainaus tieliikennelakikirjasta:
"VNA Liikennekelpoisuuden valvonnasta,
12§ Ajokieltoon määrääminen katsastuksessa...
2. Ajoneuvolain 56§:n 1 momentissa tarkoitetuksi merkittäväksi haitaksi ympäristölle katsotaan ajoneuvon CO-päätöjen yli 6,0% (bensa) tai absorptiokertoimen yli 4 m^-1 (dieseli)"

Eli diiselit menee ajokieltoon yli 4!
Ja näin käytännössä kaikkia palvellessa (trafi ja asiakas) niin mittauksen voi jättää vaikka kesken vedoten moottorin kunnon puutteelisuuteen.
Eihän se palvele ketään, jos paperiin kirjottaa 4,3 ja hylkyyn.

Voihan autoa käydä pöllyttämässä vaikka korttelin ympäri tmv.
Kyllä sen otsalla näkee, tai korvalla kuulee, kun moottori on oikeesti "ajokiellon" tarpeessa.

Näin muisin virkistämiseksi:
Dieselit mitataan -80...
- Ahtamaton kolmen viimeisen mittauksen keskiarvo max 2,5... jos ekapolkasu alle 1,5, niin hyväksytty
- Ahdettu max 3 ja 2 riittää ekaksi polkasuksi.
- Euro4 max 1,5 autot käyttöönotettu -06... ja pakettiautot (N1 alaluokka II tai III) -07...
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Mesemies89 kirjoitti:Ajoneuvokatsastalla on laajat valtuudet poistaa vaikka ajoneuvo kilvistä, jos katsastuksessa on havaittu sellaisia vikoja joka edellyttä välitöntä käyttökieltoa.
Ajoneuvon katsastajalla on myös velvollisuus tutkia siinämäärin ajoneuvo, jotta se mahdollisesti kestää seuraavaan vuosikatsastukseen saakka. Jos ajoneuvo katsastuksen jälkeen todetaan tieliikennekelvottomaksi, voi katsastajan linsenssioikeus loppua siihen paikkaan.
Katsastajalla EI ole oikeutta poistaa kilvistä!
Ei saa irrottaa kilpiä!
Ainoastaan poliisi ja tulli!

Ajokieltoon voi katsastaja tarvittaessa laittaa ja on velvollisuus.
Oikea käytäntö on, että tarra liimataan lasiin, ja kirjoitetaan ehdot miten siirtää korjaamolle ja mille korjaamolle (osoite). Esim. Voi ajaa omalla moottorilla max 60km/h 10km säteellä riittävää varovaisuutta jne...

Pahimmissa "v'''lu" tapauksissa Viat kirjataan ajoneuvotietojärjestelmään Viretietona,
jotta sinne seuraavalle asemalle kun se menee yrittämään havaitut ongelmat tiedottuvat eteenpäin ja
Saa seuraava katsastaja silmille viretiedon, eikä voi sitä ohittaa, ellei huomio sitä.

Sama Viretieto kirjataan, kun on epäilystä, että auto menee kokeilukierrokselle seuraaville asemille...
Esim. overi muutoskatsastis, jolla ei oikeesti oo sääntöjen mukaan mahiksia päästä läpi.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Katsastuksessa Ajokieltoon???

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Siekkinen kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Mitä se ajokielto tuommoisessa tapauksessa hyödyttää? Ajoneuvo ei ole vaaralinen kenellekkään ja korjata auto jokatapauksessa täytyy kun leima puuttuu :shock: On eriasia jos kyseessä on sellainen vika joka vaatii sen ettei autolla tosiaan ajeta. Silloin ajokielto on paikallaan.
Luonto on välittömästi pilalla kun yli 4 k-arvosella autolla polkasee :D
Joo K-arvo ei kan oo ihan se eka syy laittaa ajokieltoon,
Mutta..
Ootte varmaan ajaneet autobn perässä, joka polttaa öljyä enemmän, kuin bensaa.
Menee muuten välittömästi ajokieltoon :wink:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin