w124 ei starttaa tankkauksen jälkeen.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

w124 ei starttaa tankkauksen jälkeen.

Viesti Kirjoittaja protoni »

Niin kirjottelin jo aikasemmin kun mersu vähän kiukuttelee. Nyt ois kuitenkin tarkemmat speksit mitä vikaan tulee.. Siis MB 300E -89 nyt on varmistunut että tankkauksen jälkeen ei auto käynnisty. Vika esiintyy tankkauksen jälkeen jossain vaiheessa. Ei välttämättä ensimmäisellä tai toisella startilla, mutta samana päivänä parin tunnin sisään yleensä tankkauksesta.

Siis auto pyörittää starttia hyvin, mutta bensapumpun surina ei kuulu eikä mittaristovalot syty ja auto ei siis käynnisty. Virtalukko kokonaisuudessaan vaihdettu ja testattu bensapumpun releen ohitusta - ei vaikutusta. Mitä ihmettä siellä tankkauksen jälkeen tapahtuu että tekee jossain vaiheessa stopin? Kunhan auto hetken seisoo (tunnin pari) niin hyvin taas toimii seuraavaan tankkauspäivään asti. Siis joku sähkövika kun kerran tankkauksen jälkeen ei mittarivalot saati bensapumppu oikein toimi :? . Ideoitai ehdotuksia :( ?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ihan mutu-pohjalta: voisiko tankissa olla niin paljon töhkää, että tankatessa se sitten alkaa pöllytä pitkin tankkia. Muju leijuu tankissa ja kone osaltaan imee sitä suodattimelle -- parin tunnin päästä on imuletku täynnä. Vedon hellittäessä taas romu ottaa "takapakkia".

Emmää tiiä, onko tällä mitään tekoa todellisuuden kanssa. Mutta tuli mieleen. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Aku P kirjoitti:Ihan mutu-pohjalta: voisiko tankissa olla niin paljon töhkää, että tankatessa se sitten alkaa pöllytä pitkin tankkia. Muju leijuu tankissa ja kone osaltaan imee sitä suodattimelle -- parin tunnin päästä on imuletku täynnä. Vedon hellittäessä taas romu ottaa "takapakkia".

Emmää tiiä, onko tällä mitään tekoa todellisuuden kanssa. Mutta tuli mieleen. :roll:
Oon miettiny kanssa noita tankki-/pumppuongelmia, mutta mikähän selittäis sen, että virtavalotkin katoo mittaristosta?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

No tostahan voi sitten jo päätellä, että polttoainemittarin anturissa on vikaa.
Nyppää piuha irti ja katso, uusiutuuko vika.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Polttoaineantureiden vastuksissa vika, vetää virrat maihin, silloin imaisee virrat mittarivaloilta ynnä muilta.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

moi,

Tarvisin tietää tarkasti mitkä valot mittaritaulussa ei toimi, toimiiko
itse taustavalot ??

Tsekkaa seuraavaa:

-F5 ja F9 sulakkeet tarkista erityisesti hapettumat
-Kytke yleismittari siten että se on V-alueella ja COM nasta auton runkoon
eli GND ja V+ johto mittari taulun 8 pinniin siinä tulee olla 12V kun avain run asennossa
-seuraavaksi mitataan pinni 6 >> jännite 12V, kun avain run asennossa.
-Sitten tarkista juotossaumat mittaritauluun tulevasta pinni liittimestä, pienikin
sauma aiheuttaa sekoilua.
Sitten tarkista mittaritaulun maahdotus jos se irtoaa niin sotkeutuu myös moottorin nopeustieto polttoaine pumpulle, jolloin se luulee että kone ei pyöri
ja pumppu ei silloin pyöri...
Maahdotus on E1 linjassa seuraa sitä ja mittaan sen resistanssi auton runkoa kohti maksimi resistanssi 0.4R ja jos enemmän niin joko löysä liitos
tai hapettuma...
Itse epäilen E1 linjaa joka ei ole arvoissaan...

Lähetä tarkat tiedot miten käyttäytyy niin tsekkaillaan sitten...
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

capriceman kirjoitti:moi,

Tarvisin tietää tarkasti mitkä valot mittaritaulussa ei toimi, toimiiko
itse taustavalot ??

Tsekkaa seuraavaa:

-F5 ja F9 sulakkeet tarkista erityisesti hapettumat
-Kytke yleismittari siten että se on V-alueella ja COM nasta auton runkoon
eli GND ja V+ johto mittari taulun 8 pinniin siinä tulee olla 12V kun avain run asennossa
-seuraavaksi mitataan pinni 6 >> jännite 12V, kun avain run asennossa.
-Sitten tarkista juotossaumat mittaritauluun tulevasta pinni liittimestä, pienikin
sauma aiheuttaa sekoilua.
Sitten tarkista mittaritaulun maahdotus jos se irtoaa niin sotkeutuu myös moottorin nopeustieto polttoaine pumpulle, jolloin se luulee että kone ei pyöri
ja pumppu ei silloin pyöri...
Maahdotus on E1 linjassa seuraa sitä ja mittaan sen resistanssi auton runkoa kohti maksimi resistanssi 0.4R ja jos enemmän niin joko löysä liitos
tai hapettuma...

Lähetä tarkat tiedot miten käyttäytyy niin tsekkaillaan sitten...
Ilmeisesti pelkät (kaikki) varotusvalot on pimeenä kun virrat laittaa päälle. En tosin oo pistänyt merkille noita mittariston taustavaloja kun auto on temppuillut kirkkaalla kelillä. Sulakkeita on ihmetelty pariin kertaan jo. Pitänee huomenna testata tota anturia ja sen maadoitusta ja jos sekään ei auta niin sitten mittaristoa irrottelemaan 8) . Hankala tosiaan saada tarkempia tietoja ihan samantien kun auto toimii taas ok.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

ok.

No niin jos kaikki mittaritaulun merkkivalot ei toimi, silloin kun vika ilmenee.
Niin vika jää seuraavaan lenkkiin joka tulee mitata.
Virtalukosta lähtevä johto pinkki/punainen siinä tulee olla 12V kun (RUN)
Sitten F5 sulakkeen kannan kunto
Sitten sähkö jakautuu seuraaville johdoille mittaritaulun taakse, näistä tulee
löytyä 12V kun virtaavain (run) asennossa
12V Musta/Punainen/violetti huom 2kpl
12V Pinkki/punainen

Polttoaineen mittarin E6 maahdotus ei vaikuta ko. vikaan

Sitten tarkkaile erityisesti latausvaloa, silloin jos .ko valo sammuu vian esiintyessä tiedetään paljon tarkemmin etsiä vikaa.

On nää sähköviat erikoisia, ja uudemmissa on automaatitkin sähkösiä
ja sitten kun jokin anturi sekoo niin sitten ei tiedä minne mennään.

Toivoisin autoon samanlaista kytkintä kuin lentokoneessa eli Automatic / Manual
se olisi asiallista.
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

automatic/manual

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Niin, oudolta kuullostaa tuollainen tankkauksen jälkeinen vika.
Mutta kuten capriceman kirjoitti automaattti/manuaali kytkin olis loistava varsinkin nykyisissä sähkövimpaimissa. Ajatelkaa kunnon sähköpurkausta ilmakehässä ja kaikki elektroniikka pimenee - HAUSKAA :roll:
Nykyöäähän nuo automaattivaihteet alkaa olla jo sekä että ja ne on kivoja :D
Mutta sähköviat ovat ihmeellisiä, varsinkin kun kakkospirssinä on citikka :P
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Kävinpä tänään tankkaan auton jotta oisin saanut testattua tota polttoainemittarin anturia, mutta ei se vika tietenkään nyt tullut vaikka kuinka koitin ajella eestaas ja starttailla 8) . Tosin ennen oon tankannu kuivan tankin puoliks täyteen kun nyt täytin puolikkaan tankin täyteen. Nyt joutuu varmaan kruisaileen koko tankin tyhjäks ja vasta sitten pääsee varmaan testaileen tota anturia. On nää hankalia :)
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Voi rähmä. Taas noin 500 huolettoman kilometrin jälkeen vika uusiutu tänään. Tällä kertaa en ollut ees tankannut hetkeen. Ihan mutua, mutta aina ollut tankki puolillaan kun vika on tullut. Nyt kun testasin niin ajovalot pelaa, tuuletin pelaa, hätävilkut pelaa ja radio pelaa. Mittaristossa ei pelaa mikään muu kuin kello. Bensamittari ja kaikki valot pimeenä. Vilkut ei toimi viiksestä, mutta tuulilasinpyyhkimet toimii. Tööttökään ei pelittänyt. Mikä ihme siis :? . Voiskohan se olla toi kaverin asentama hälytin/ajonesto. Pitänee sitä pyytää tekeen joku ajoneston ohituskytkentä ja jatkaa ihmettelyä siltä saralta.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Nyt sait aika tarkat tiedot, yritän etsiä mahdollisia vika paikkoja ja mittaus pisteitä...
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

KAikkia näitä yhdistää vain E1 maadoitus.

Torvi ei toimi koska "ns torvi rele ei saa maata"
Radio saa maan antennin kautta ja toimii siten auttavasti.
Ajovalot saa suoraa 12V ohjausta kytkimeltä ilman relettä ja maahdotus tapahtuu E2 ja E9 kautta mutta kuitenkin valon vika ilmaisin ei saa maata
ja silloin vika valoa ei syty. Kello saa maan sytytys pulssipiirin kautta. Vilkku rele ei saa maata koska linja on kytketty E1 kohtaan. Kaikki mittaritaulun valot
eivät toimi koska mittaritaulussa ei ole maata. Tuulilasin moottori saa maan
taas E2 linjaa pitkin ja se silloin toimii...

Tämä maadoitus E1 linja löytyy mittaritaulun takaa, tarkista liitosten kireys ja resistanssi.
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

capriceman kirjoitti:KAikkia näitä yhdistää vain E1 maadoitus.

Torvi ei toimi koska "ns torvi rele ei saa maata"
Radio saa maan antennin kautta ja toimii siten auttavasti.
Ajovalot saa suoraa 12V ohjausta kytkimeltä ilman relettä ja maahdotus tapahtuu E2 ja E9 kautta mutta kuitenkin valon vika ilmaisin ei saa maata
ja silloin vika valoa ei syty. Kello saa maan sytytys pulssipiirin kautta. Vilkku rele ei saa maata koska linja on kytketty E1 kohtaan. Kaikki mittaritaulun valot
eivät toimi koska mittaritaulussa ei ole maata. Tuulilasin moottori saa maan
taas E2 linjaa pitkin ja se silloin toimii...

Tämä maadoitus E1 linja löytyy mittaritaulun takaa, tarkista liitosten kireys ja resistanssi.
Ahaa, kuulostais ihan loogiselta. Niin mittaristo pitää irroittaa tuon maadoituksen tarkistamiseksi? Sit ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä ihmeestä mä erotan sen E1 maadotuksen muista johdoista :) ?
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

capriceman kirjoitti:E1 on linjamaa johon kokoontuu useita johtoja.
No toivotaan että se sieltä löytyy kun mittariston irrottaa. Pitääpi varmaan viikonloppuna ihmetellä :o
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Ainakin merkitty seuraavasti mersun kytkiksissä:
E1 = Main earth / behind instrument cluster or behind meter board
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Mun taidot kyllä loppu siihen kun ne suojat ratin alta otin veke. Niitä johtoja oli niin paljon (ja taitoa niin vähän) että en oikein osannut selvittää mihin mikäkin meni. Paksuja johtonippujakin oli useempi, mutta ne katos sinne konsolin syvyyksiin. Meniköhän ne sitten kuskin penkin alle vai sinne konepellin sulakerasian alle :? . No jos kaveri ehtis huomenna sen ajoneston tarkistaa ja jos ei sieltä löydy vikaa niin ei auta muu kun viedä johkin pajalle. Niin tosiaan meni hinaushommiks kun auto teki tenän kokonaan. Ei se lähde enää ollenkaan käyntiin :cry:
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

No jos vika on pysyvä niin on mahdollista mitata jännitteitä !
Tai niitä jotka ovat puuttuvia tai väärän suuntaisia.
No johtoja on paljon mutta sitä ei pidä pelästyä, täytyy tietää mistä vikaa alkaa
etsimään ja sitten lohkottaa mahdollisimman paljon vikaa ympäriltä ja vot vika yleensä löytyy...
Mikä on tämän hetkinen tilanne, mikä toimii ja mikä ei ??
Tsemppiä, äläkä vielä luovuta :roll:
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

capriceman kirjoitti:Mikä on tämän hetkinen tilanne, mikä toimii ja mikä ei ??
Tsemppiä, äläkä vielä luovuta :roll:
Vika on nyt pysynyt viime näkemästä ihan samana. Eli ratin ympäriltä ei toimi kun ajovalot ja tuulilasinpyyhin. Keskikonsolista toimii kaikki ihan ok.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

oletko tsekannut jännitteitä joista kirjoittelin aiemmin ??
Eli mittaritaulun ja apulaitteiden jännitteet ?
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

capriceman kirjoitti:Moi,

oletko tsekannut jännitteitä joista kirjoittelin aiemmin ??
Eli mittaritaulun ja apulaitteiden jännitteet ?
Kun ei ole mittaria millä koittaa. Yritän huomenna saada kaverin katsoon sitä hälytintä/ajonestoo ja toivon mukaan saan siltä samalla lainattua mittaria. Pitää yrittää sitten vähän koittaan sörkkiä :)
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Yleimittari

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Osta kunnollinen yleimittari jossa manuaalisesti valittavat alueet, silloin
sillä voi mitata häiriöllisiä jännitteitä.
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Yleimittari

Viesti Kirjoittaja protoni »

capriceman kirjoitti:Osta kunnollinen yleimittari jossa manuaalisesti valittavat alueet, silloin
sillä voi mitata häiriöllisiä jännitteitä.
No ei tarvinnut onneksi ruveta edes mittailemaan johtoja. Kaveri napsi sulakerasian alta ajoneston johdon poikki ja jo lähti auto käyntiin. Ei ollu kun 5min homma, mutta kun ei ite tiennyt yhtään mitä se oli sinne aikanaan kytkenyt. No hyvä että selvis ja kiitos konsultoinnista :) .
Vastaa Viestiin