Onnistuuko itse tinaamalla? Yrtin tukkia tuon W203 CDI romun keulaa kun 20 astetta lähes pakkasta niin eihän tuo kettu lämpene mihinkään. Tukkiessani kunnon kumimattoa keulan eteen niin sain reijän tuohon w203 lauhduttimeen ja kylmäaineet tuli pihalle.
No onneks ei ilmastoinnille nyt ainakaan käyttöä. Onko kellään ohjeita tuohon keulan purkuun kun niin ketun ahdas tuo keula? Jos keväämpänä purkais ja korjais/korjauttais tuon kennon.
Ei saa edes tukittua kennojen eteen kunnolla mitään kun niin ahdas väli siellä.
Keulasta joudut ilmeisesti puskurin irroittamaan. Se pitäisi onnistua suunnilleen näin:
-sisälokarit pois
-lokarin ja puskurin väliset (sivuilla) ruuvit auki
-näiden ruuvien yläpuolella olevat "klammerit" ruuvarilla auki kohti
valoja ja taaksepäin vetäen
-ulkoilman lämpömittari irti (ensin piuha)
-sumuvalojen piuhat irti (samoin parkkitutkan)
-sumuvalojen ruuvit irti ( 1 + 1 kpl, puskurin etupuolelta)
-vielä valojen vierestä ruuvi (1+1) irti kummaltakin puolelta (konepelti auki)
Nyt pitäisi lähteä puskuri ulospäin vetäen.
Omaani tein tuulisuojan 2 mm muovilevystä. (mustaa "ämpärimuovia" Etolasta, voi leikata peltisaksilla) Levy mahtuu konepeltiin ritilän taakse - kannattaa tehdä paperista sabluuna ja jättää ulokkeita jotka menevät peltien väliin, niin pysyy hyvin paikallaan ilman sen kummempia kiinnityksiä eikä ole ihan kiinni kennossa. Vaatii myös aukon tuulihakaa varten.
(Tänä aamuna, -15 pakkasta lämmöt nousi n 85 asteeseen)
Ilmastointia saatat kyllä tarvita heti kun lämpö nousee yli +1 asteen.
Tällöin kompukka kytkeytyy päälle - tarkoituksena poistaa kosteutta tuloilmasta joka sitten lämppärissä lämmitetään. Näin estetään ikkunoiden huurtuminen lämmitysilmasta.
Perusteluita? Tuohan näyttää ihan perus jäähdytyskennolta..
reikä on varmaankin sellanen ~0,5mm halkaisijaltaan. Todella pieni reikä mutta kyllä siitä kylmäaine pihisi ulos..
Perusteluita? Tuohan näyttää ihan perus jäähdytyskennolta..
reikä on varmaankin sellanen ~0,5mm halkaisijaltaan. Todella pieni reikä mutta kyllä siitä kylmäaine pihisi ulos..
kyselin monestakin paikkaa asiaa sillon kun itellä meni ilmastontilaitteen kenno entisestä w202 sesta. se on niin perkeleen ohutta ainetta ja toisaalta vaikka siihen saiski tinattua sen reiän umpeen niin tuskin se siinä kauaa pysyy kun siellä on kuitenki melko suuri paine. ja sitten kun se paikka lähtee niin suhahtaa 100e aineet taas harakoille.
en kyllä ite alkas mitään patentteja tekeen, ei muutako purkaamolta tai veholta uus, veholla hinta varmaan jotain 700-900e?
pukaamolta puoleen hintaan tuosta vehon hinnasta.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Perusteluita? Tuohan näyttää ihan perus jäähdytyskennolta..
reikä on varmaankin sellanen ~0,5mm halkaisijaltaan. Todella pieni reikä mutta kyllä siitä kylmäaine pihisi ulos..
Jos reikä on suoralla osuudella eli ei putkessa niin leikkaa samasta materiaalista paikka ja tinaa se kiinni jos materiaali yleensäkkään on tinattavissa. 0.5 mm reikä eli siis onko se noin 2 neliö mm? 10 kilon paine tuohon reikään meinaa käsittääkseni 200g voimaa? Onko tosiaan niin ettei löydy liimaa joka pitää vaikka pellistä tehdyn paikan tiiviinä? Pikaliima ja kuumaliima ei luonnollisestikkaan toimi mutta onhan nuita "Loctaitilla" liimoja?
Perusteluita? Tuohan näyttää ihan perus jäähdytyskennolta..
reikä on varmaankin sellanen ~0,5mm halkaisijaltaan. Todella pieni reikä mutta kyllä siitä kylmäaine pihisi ulos..
Jos reikä on suoralla osuudella eli ei putkessa niin leikkaa samasta materiaalista paikka ja tinaa se kiinni jos materiaali yleensäkkään on tinattavissa. 0.5 mm reikä eli siis onko se noin 2 neliö mm? 10 kilon paine tuohon reikään meinaa käsittääkseni 200g voimaa? Onko tosiaan niin ettei löydy liimaa joka pitää vaikka pellistä tehdyn paikan tiiviinä? Pikaliima ja kuumaliima ei luonnollisestikkaan toimi mutta onhan nuita "Loctaitilla" liimoja?
Reijän pinta-ala taitaa olla lähellä 0,2 neliömm. Eli siihen kohdistuva paine olisi silloin vain 20g. . Uskoisin että toi olisi juotettavissa jos materaali sallii juottamisen. Jos liimaamaan rupeaa niin epoksit on parhaita ko. tarkoitukseen.
Kiitti linkistä. Toteavat vaan tuolla sivuilla että ottavat helposti saman hinnan korjauksesta kuin uusi kustantaa. Pitää selvitellä asiaa omalta taholta kevään edetessä. Ilmoittelen tänne kuinka käy..
Minulla on sellainen mielikuva, että jos ilmastointiin kerääntyy
kosteutta, se voi käydä kompuran päälle. Ja kosteutta voi kerääntyä,
jos aineet pääsevät pihalle. Kulujen minimoimiseksi voisi olla järkevää
korjata se vika pikimmiten. Itse kun korjautin vuotavan kennon, niin
Tampereeen Autokylmä laittoi kennon ja aineet kohtuuhalvalla,
olisiko ollut jotain 500-600 euroa. Hintaan sisältyi myös uusi kuivain,
joka kannattaa vaihtaa juuri kosteuden eliminoimiseksi.
Jeps Lohjalla Tarvikekolmiossa W210:iin ilmastoinnin tarvikekenno maksoi muistaakseni jotain 160 € tjsp., pitkästi alta 200 € kuitenkin. Luulis ettei W203:een maksa paljoa enempää. Tai laitta vaikka sit W210:n kenno...
JarkkoN kirjoitti: Itse kun korjautin vuotavan kennon, niin
Tampereeen Autokylmä laittoi kennon ja aineet kohtuuhalvalla,
olisiko ollut jotain 500-600 euroa.
Kohtuu halpa voi olla näköjään aika laaja käsite. Tuo on mun mielestä aika helevetin kaukana mistään halvasta.
Juu ei näytä tarvike kenno kovinkaan kallis olevan.
simppa80 kirjoitti:
Kohtuu halpa voi olla näköjään aika laaja käsite. Tuo on mun mielestä aika helevetin kaukana mistään halvasta. :?
Juu ei näytä tarvike kenno kovinkaan kallis olevan.
Alkuperäiset osat maksavat enemmän kuin tarvikkeeet ja niitä tässä
käytettiin. Kyseinen paikka tekee hyvää jälkeä halvalla. Se kuivain ei ole
ilmainen, eikä kylmäaineet. Hintaan sisältyy pari väripatruunaa ja vianetsintää
sekä asennusta noin 3 tuntia. Ja tietysti takuut ja verot ja vielä
kate, jolla yrittäjä elää.
Mitä sinun mielestäsi tuollainen homma sitten saisi maksaa?
simppa80 kirjoitti:
Kohtuu halpa voi olla näköjään aika laaja käsite. Tuo on mun mielestä aika helevetin kaukana mistään halvasta.
Juu ei näytä tarvike kenno kovinkaan kallis olevan.
Alkuperäiset osat maksavat enemmän kuin tarvikkeeet ja niitä tässä
käytettiin. Kyseinen paikka tekee hyvää jälkeä halvalla. Se kuivain ei ole
ilmainen, eikä kylmäaineet. Hintaan sisältyy pari väripatruunaa ja vianetsintää
sekä asennusta noin 3 tuntia. Ja tietysti takuut ja verot ja vielä
kate, jolla yrittäjä elää.
Mitä sinun mielestäsi tuollainen homma sitten saisi maksaa?
Sanotaan että itse en korjauttaisi ilmastointia jos se tulisi 600€ maksamaan. Yrittäisin etsiä vikaa itse ja kysellä täältä niin pitkälle kuin mahdollista. Oisin teettänyt tarvike osilla kun olisin saanut tietää mitä osat maksaa.
Juu en tiedä mitä kuivain maksaa. Sen tiedän että alkuperäis osat on kalliita. Sanotaan nyt tässä (MUN KOHDALLA) että kennon korjaus ~50€ ja kylmäaineet ~50-70€€ niin kun alle 100€ ollaan niin mielestäni hinta on halpa. Yritän selvitä alle 150€.
Itse kuitenkin irroitan tuon kennon. Ja vien korjatteelle ellei sitä itse onnistu korjaamaan. Sitten pitää etsiä sellanen paikka josta saa halvalla hinnalla ostettua freonit järjestelmään. Onko Oulun seudulla kellään laitteita joilla voisi täyttää järjestelmän? Jos niin laittakaa YV:llä vastausta.
Kertokaas tänne paljonko pitää olla painetta järjestelmässä?
Jos tuohon 500-600 kuului noin 3 tuntia töitä+aineet+muut hilppeet niin sehän on pian alkuperäinen halvempi kuin tuo tarvikeosa...jos laskee työt veroineen ja muut...ainakin täällä PK-seudulla.
simppa80 kirjoitti:Sitten pitää etsiä sellanen paikka josta saa halvalla hinnalla ostettua freonit järjestelmään.
Kertokaas tänne paljonko pitää olla painetta järjestelmässä?
Kannattaa ottaa yhteyttä johonkin paikalliseen kylmälaiteasentajaan.
Tekevät ilmastoinnin täytön ammattitaidolla ja edullisemmin kuin autokorjaamot (ainakin täällä päin).
Ammamies kyllä tietää paineet ja määrät, ja löytää mahdolliset viat.
simppa80 kirjoitti:Sitten pitää etsiä sellanen paikka josta saa halvalla hinnalla ostettua freonit järjestelmään.
Kertokaas tänne paljonko pitää olla painetta järjestelmässä?
Kannattaa ottaa yhteyttä johonkin paikalliseen kylmälaiteasentajaan.
Tekevät ilmastoinnin täytön ammattitaidolla ja edullisemmin kuin autokorjaamot (ainakin täällä päin).
Ammamies kyllä tietää paineet ja määrät, ja löytää mahdolliset viat.
Tätä hain. Tietääkö kukaan Oulun seudulta sellaista kuka tekisi näitä hommia?
simppa80 kirjoitti:Onnistuuko itse tinaamalla? Yrtin tukkia tuon W203 CDI romun keulaa kun 20 astetta lähes pakkasta niin eihän tuo kettu lämpene mihinkään. Tukkiessani kunnon kumimattoa keulan eteen niin sain reijän tuohon w203 lauhduttimeen ja kylmäaineet tuli pihalle.
No onneks ei ilmastoinnille nyt ainakaan käyttöä. Onko kellään ohjeita tuohon keulan purkuun kun niin ketun ahdas tuo keula? Jos keväämpänä purkais ja korjais/korjauttais tuon kennon.
Ei saa edes tukittua kennojen eteen kunnolla mitään kun niin ahdas väli siellä.
Ei varmaan tinaaminen onnistu,alumiinia luulisin kuten oma 124:n lauhdutin.Omasta meni kans lauhduttimen alaputkeen reikä peitemuovin hankaamisen takia.Siihen laitoin pätkän sopivankokoista,oliks se nyt kumikudosletkua ja letkunruttistin päälle.Ja hyvin on kestänyt.Jos sulla on reikä kennostossa itsessään,saattaa olla ahtaampi paikka.Toisaalta saahan niitä lamelleja tungettua sivuun jotta saa enempi tilaa.Siis jos lauhdutin on samanrakenteinen kuin mulla.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Joo, onhan se yli 500 aika paljon vanhaan autoon. Mutta minusta
se oli vähän, kun vertailin hintoja. Ja toimiva ilmastointi on hintansa arvoinen.
En nyt ihan varmaksi enää muista noita hintoja, kun hommasta on jo hiukan
aikaa. Kannattaa kysyä hintaa monesta paikasta.
Jos hinnasta haluaa tinkiä, niin työn voi tehdä pitkälti itsekin.
Jos vika on jo selvillä, niin siihen ei mene aikaa. Kennon ja kuivaimen
voi ostaa itse, tosin sopiva ilmastointiin erikoistunut korjaamo saa
hankittua osat kohtuuhintaan. Vehossa on hiukan kalliimpaa, mutta
lauhduttimesta näkee merkin ja mallin (esim. Behr) ja hintaa voi kysyä
vaikka KL-Varaosista tai Motonetista. Osien vaihtotyönkin voi tehdä itse.
Laki kai nykyään rajoittaa noita kylmähommia sen verran, että
kylmäaineen lisäys on luvanvaraista. Lisäksi hommassa pitäisi kai olla
alipainepumppu.
Tavalliselle korjaamolle hommaa ei kannata antaa, sillä jos siellä ei ole
lupia ja laitteita, niin auto viedään sitten vaan alihankkijalle laitettavaksi
ja hinta nousee.
Ovat kehuneet korjaavan tolla auton kansia,mopojen lohkoja yms.
Haulla saattaa löytyä tältäkin foorumilta juttua. Mutta googleen kun laittaa LUMIWELD niin löytyy lissää.
Itse painottaisin sanaa PUHTAUS kun tolla yrittää "kolvata"..
Ovat kehuneet korjaavan tolla auton kansia,mopojen lohkoja yms.
Haulla saattaa löytyä tältäkin foorumilta juttua. Mutta googleen kun laittaa LUMIWELD niin löytyy lissää.
Itse painottaisin sanaa PUHTAUS kun tolla yrittää "kolvata"..
KIITOS TÄSTÄ! Tällähän ne ovat näitä korjailleet ja onnistuu aivan koti konstein.
maksaa n.30€. Edullinen korjaus
vastavalla, kun toi lumiweld, eli techweld:illä olen korjannu halkinaisia öljypohjia, öljycoolereita jne. niihin hommiin ainakin tuntuu toimivan ihan hyvin. kyllähän se niin kovaan sinne tarttuu, ettei ainakaan minkään liian paineen takia irtoa juotokset ilmastointi järjestelmästä. tosin se tarvii saada oikeesti puhtaaks ennenku alkaa tinaileen, että lopputulos on pitävä ja kestävä.
Sepä tuossa juuri olikin hieman ongelma minun kohdalla että sinne juureen ei päässyt kunnolla tuon juotoksen kans juottamaan. Pintaa ei saanut sen vertaa näkösälle että sen ympäriltä ois päässyt edes pienen alueen putsaamaan johon juotos ois edes jotenki tarttunut.