W115 ravistusta ja jurinaa. (voimansiirto)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

W115 ravistusta ja jurinaa. (voimansiirto)

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Auto on 240D 3.0 '75, automaatilla varustettu.

Tuuri tuning car shousta kotiinpäin ajellessa alkoi noin 120km/h vauhdissa kuulua auton alta kohtuullinen jurina, ja tuntui jonkinmoista ravistusta. Loppumatka ajeltiin rauhallista kuuttakymppiä, ja siinä vauhdissa ei ollut mitään ongelmaa.

Tapauksen jälkeen ajo on ollut aika vähäistä (~100km), eikä oire ole palannut kuin muutaman kerran. Joskus kun lähtee risteyksestä -vasemmalle kääntyen- reippaammin, niin pieni kolina kuuluu. Kolina ei ole sellainen, mikä kuuluu kiinnileikanneesta tasauspyörästöstä tai kemppilukosta (renkaan "pomppiminen"), eikä se myöskään kuulosta perän ratasvauriolta. Ääntä voisi kuvailla samanlaiseksi, kuin joku hakkaisi pohjaa kumivasaralla. Kovemmassa vauhdissa ääntä ei ole kuulunut, en tosin ole nyt paljon yli 90:ää ajanutkaan.

Parkkiin taitellessa ei ole mitään sivuääniä, ja perän ujellus 90:n vauhdissa on yhtä tasainen kuin ennenkin, joten uskoisin perän olevan yhtä ehjä kuin ennenkin.


Tänään pääsin ajamaan auton montun päälle, ja ravistelin kardaania, sekä vääntelin 35cm pitkällä meisselillä voimansiirron ja pyörientuennan osia. Huomioita:

-Kardaanin ristinivelessä ei tunnu olevan väljää. Ravistelin kardaania nivelen molemmin puolin reilulla otteella, sekä vääntelin meisselillä niveltä.

-Perän lähellä oleva kardaanin "kuminivel", vai miksi sitä sanotaan, oli haljennut yhden pultin kohdalta hieman. Jos katsoin oikein, niin kumi ei ole siitäkään kohti läpi asti halki, näytti noin 5mm syvältä railolta.

-Kardaanin kannatinkumi/laakeri tuntui olevan yllättävän pehmeä (kuuluuko ollakin?). Pientä pintahalkeamaa siinä oli, mutta iän tuomat merkit näytti vain kosmeettisilta. Laakerissa ei ollut havaittavaa välystä.

-Vetarit liikkuvat käsivoimin muutaman sentin sisään/ulos (linkkuperän ominaisuus, vai hukkunut lukkosokka/vastaava?), sivuttaisväljää niissä ei ole.

-Renkaitakin ravistelin, eikä pyöränlaakereissa tuntunut väljää.

-Myöskin tukivarret oli kunnolla kiinni molemmista päistä, em. meisselillä väännellen ei tuntunut klappia. Kaikki pultitkin näytti olevan kunnolla kiinni.

-Olin auton alla, kun kaveri vaihteli auton käydessä vaihteita eteen/taakse, eikä missään ollut silminnähtävää väljää. (Paitsi perässä, mutta ei siitä sen enempää... :roll: )


Että mistäs sitä vikaa voisi ruveta etsimään? Ensin minulle tuli mieleen kardaanin nivelet ja laakeri, mutta en usko äänen kuuluvan niistä. Voisiko olla vetolevy rikki? Ja mistä sen kunnon voi tarkistaa, pitääkö pudottaa laatikko pois?

----

ps. taas löytyi yksi pieni reikä pohjasta. Muuten tuntui olevan kovaa peltiä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ensimmäiseksi tuli mieleen, että rasvaa vetoniveliin vain reilusti ja meno jatkuu ilman kolinoita, mutta jos tuollaisen tarkastuksen olet jo kerran tehnyt, niin... :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitos. Eipä tullut vetonivelten tarkastus edes mieleen. Pitää kurkata niitäkin, ja varmuuden vuoksi voidella kaikkia niveliä ja muita sellaisia.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No nih.. Vetareiden nivelissä ei ollut väljää. Rasvaakin niissä oli ihan reilusti. Nyt on vähän enemmän.

Eilen yritin taas paikallistaa vikaa, ja näytin autolle vähän reippaammin kenkää. Täyskaasulla ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kuuluu (ja tuntuu) naputusta hyvin lyhyen aikaa. Sellainen nopea "kop-kop-kop". Myös suoraan ajaessa, eikä vain kääntyessä, kuten aloitusviestissä sanoin.

Toinenkin juttu, joka kyllä kuului aikaisemminkin, mutten muistanut mainita.
Samanlainen koputus kuuluu joskus myös autoa käynnistäessä/sammuttaessa, jos kone sattuu ravistamaan tarpeeksi. Koneen kannakkeet tulivat ensimmäiseksi mieleen, mutta mitään kolinaa ei kuulunut kun ravistelin mottia käsivoimin (ravistelin sekä kardaanista että venakopasta). Pitää kokeilla jollain lankulla heilutella.


Ja taas kysymys:

Onko mersussa moottorin tärinää rajoittava iskunvaimennin?
Se jos olisi hajalla, niin voisi olla mahdollista, että kardaani ottaa pohjaan kiinni (en tietenkään tajunnut katsoa, onko pohjassa jälkiä).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ainakin 123.130:ssa on moottoriniskunvaimennin, kuten myös M110:n yhteydessä... Aika paljon saa muuten käsin ravistella ennenkuin koneen saa heilumaan, vaikka kumityynyissä olisikin sanomista. Moottorin käyntivoima riittää paljon "pidemmälle". Mites laatikon tukikumi? Sanoit että kardaanin kuminivel oli hieman haljennut, se ei asiaa ainakaan helpota, joskaan sen ei pitäisi niin vaikuttaa hiljaisissa vauhdeissa...??
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

raul kirjoitti:Ainakin 123.130:ssa on moottoriniskunvaimennin, kuten myös M110:n yhteydessä... Aika paljon saa muuten käsin ravistella ennenkuin koneen saa heilumaan, vaikka kumityynyissä olisikin sanomista. Moottorin käyntivoima riittää paljon "pidemmälle". Mites laatikon tukikumi? Sanoit että kardaanin kuminivel oli hieman haljennut, se ei asiaa ainakaan helpota, joskaan sen ei pitäisi niin vaikuttaa hiljaisissa vauhdeissa...??
Mistäpäin konetta iskari on?

Laatikon tukimukia :lol: en katsonut ollenkaan. Tarkastetaan.

En usko että vika on ainoastaan kuminivelessä, kun kerta kolina kuuluu, vaikkei vaihde ole päällä. Roikuin tosiaan kardaanissa kuin pieni apina, eikä sekään nivel löysä ollut.

Laatikko tosiaan nykäisee aika reilusti (l. normaalisti), kun se vaihtaa täyskiihdytyksessä kakkoselle. Eli jotenkin kardaani tai joku muu pääsee heilahtamaan niin paljon, että ottaa johonkin kiinni. Luulisin...
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Olisko ihan mahdoton ajatus, että pakoputken kannatinkoukku tai klemmari on elähtänyt ja putki pääsee hakkaamaan pohjaa. Itsellä oli W123:ssa hyvin samantapainen juttu, ja syyllinen oli juuri vähän väärään asentoon valahtanut pakari. Lämmöllä ja uudela klemmarilla putki muotoiltiin vähän uudestaan. MIelenkiintoista kyllä, miten ääni kuului vaan käynnnistäessä/sammuttaessa tai liikkeellelähdöissä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Aku P kirjoitti:Olisko ihan mahdoton ajatus, että pakoputken kannatinkoukku tai klemmari on elähtänyt ja putki pääsee hakkaamaan pohjaa.
Tarkistin kyllä, että putki ei ota pohjaan kiinni. Muttamutta:

Nostin auton perän ilmaan, purin vasemman pyörännavan, ja olin irroittamassa pakoputkea, jotta perän saa tiputettua alas. Putki kun ei ilman voimaa lähtenyt irti, niin jouduin sitä hieman ravistelemaan -> "klonk klonk klonk". Putken kiinnike oli löysällä vaihdelaatikosta. Oli ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa, kun kiinnikkeen kiinnityspultti oli kulunut puoliksi poikki. Kevyesti vääntämällä sain sen kokonaan poikki. :oops: No mitäpä tuosta, revin koko kannakkeen pois, kyllä se putki kahdellakin pysyy.

Menipä siinä sitten kymmenen minuutin hommaan muutama tunti.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin