om 601 sen ahtaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
nokileka w124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 20.05.2012 15:36

om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja nokileka w124 »

elikkäs kyseisen koneen kupeeseen olisi tulossa garretin t20 ahdin. paljonkop kyseisellä ahtimella saisi tehoa irti ja paljonko kone kestää jos kantta avartaisi ja vaihtaisi vahvemman kansnahan, ja mitä kaikkee joutuu katsastukseen laitamaan jarrujen ja teholapun lisäksi. :crazy:
MITÄ ENEMMÄN IHMISELLÄ ON AUTOJA SITÄ PAREMPI IHMINEN HÄN ON.
2000-LUVUN JÄLKEEN EI OLE TEHTY YHTÄÄN AUTOA!


w123 300d tomatti wanha taxi rojekti
w201 2.0 ex
w124 2.0d ex
oldsmobile delta 88 royale lintta ex
Dodge custom 4d 1947 prokkis
300ce
W201

ex:
s124 200d
lintta sorsa
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

paljoa et varmaan saa pelkällä turbolla. Kantta ei kannata ruveta isojen poikien mukaan avartaan. Katsastukseen laitettavat osat vähä riippuu mitä tehoja sieltä otetaan. 2.5DT jarrut, niin pääsee jo johki.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tosta mosasta, kun alkaa tehoja ottaan, niin ensimmäisenä ei ala kanavat ahdistaan. männät+kiertokanget laakereineen on se heikoin lenkki. ne kun saa kondikseen, niin voikin keskittyä mäntien öljyruiskuihin. sen jälkeen sitten se kansinahka. ja jos tosissaan aletaan polleja ottaan, niin sitä kannen avartamista voi alkaa harkitteen. mutta tommosilla perus tehoilla, alle 250-300 hepan ei tarvi kanteen koskea.
W201 250DT 20V
w201 190E
nokileka w124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 20.05.2012 15:36

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja nokileka w124 »

pera8x kirjoitti:tosta mosasta, kun alkaa tehoja ottaan, niin ensimmäisenä ei ala kanavat ahdistaan. männät+kiertokanget laakereineen on se heikoin lenkki. ne kun saa kondikseen, niin voikin keskittyä mäntien öljyruiskuihin. sen jälkeen sitten se kansinahka. ja jos tosissaan aletaan polleja ottaan, niin sitä kannen avartamista voi alkaa harkitteen. mutta tommosilla perus tehoilla, alle 250-300 hepan ei tarvi kanteen koskea.
mitenkö tohon koneeseen sais yurbon öljypumpun ja männät joutuuko poraamaan lohkon ylikokoon ja öljysyytimet? käykö turbon veivit tolle kampuralle ?
MITÄ ENEMMÄN IHMISELLÄ ON AUTOJA SITÄ PAREMPI IHMINEN HÄN ON.
2000-LUVUN JÄLKEEN EI OLE TEHTY YHTÄÄN AUTOA!


w123 300d tomatti wanha taxi rojekti
w201 2.0 ex
w124 2.0d ex
oldsmobile delta 88 royale lintta ex
Dodge custom 4d 1947 prokkis
300ce
W201

ex:
s124 200d
lintta sorsa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oletko painanut tuota Tarkennettu Haku nappia koskaan ?

http://www.mersuforum.net/forum/search. ... ubmit=Etsi" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

nokileka w124 kirjoitti:
pera8x kirjoitti:tosta mosasta, kun alkaa tehoja ottaan, niin ensimmäisenä ei ala kanavat ahdistaan. männät+kiertokanget laakereineen on se heikoin lenkki. ne kun saa kondikseen, niin voikin keskittyä mäntien öljyruiskuihin. sen jälkeen sitten se kansinahka. ja jos tosissaan aletaan polleja ottaan, niin sitä kannen avartamista voi alkaa harkitteen. mutta tommosilla perus tehoilla, alle 250-300 hepan ei tarvi kanteen koskea.
mitenkö tohon koneeseen sais yurbon öljypumpun ja männät joutuuko poraamaan lohkon ylikokoon ja öljysyytimet? käykö turbon veivit tolle kampuralle ?
Öljypumpun saa sinne vaihamalla. Miks porata lohkoa?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miksi vaihtaa öljypumppu :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja johani »

eikös se ole sama pumppu vaparissa ja turbossa mutta välitys eri, ja tämä koska turbossa öljyruiskut jotka vie painetta.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en nyt ihan tarkkaan tiedä, kuinka homma menee vaparissa niiden öljyruiskujen kanssa. siinä vaparilohkossa ei kaiketi ole valmiina niitä kanavia/paikkoja öljyruiskuille. mutta muuten tarvit turbokoneen männät + veivit. vaparin mäntä ei käy turbon veiviin, eikä käy tietty toisinkaan päin.

sitten jos tehoja haluat enemmän, kun sen 10 heppaa, niin tarvit sellasen syöttöpumpun, mikä antaa tarpeeks soppaa. joku mynädiiselin tekele, tai harlevin, tai PPdiiselin tai vaikka itte väsäät. onhan noita tekijöitä. ja tarvit tietenkin tehoille sopivan turbon.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Öljypumpun rattaan vaihtamalla saa lisää öljynpainetta. Näin se on toteutettu turbokoneissakin. Tästä aiheesta ja vieläpä tästä moottorista on puhuttu täällä niin monta kertaa että kannattaa käyttää sitä hakua.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

niin sitä hakua prkl :D

Se turbon mäntäkään ei sen turbon veivin kanssa oikein istu sinne lohkoon, kun se männän tappi voi jäädä vähän heikolle voitelulle ilman öljyruiskuja ja ne ruiskuthan ei sinne sovi, jos sitä pitä erikseen kysyä (lue: tekijämies ne sinne sovittaa, mutta tekijämies ei kysele, se tekee ja tekee kunnes toimii :mrgreen: ). Turbon mäntäkin on suunniteltu toimimaan vain sen ruiskun kanssa niin eipä siitä ole iloa ilman öljyruiskua. Turbo kylkeen ja syötöt kaakkoon. Sitten ostaa OM602/603 turbon kun tuo hajoaa...

Youtuupistakin löytyy öljyruiskuasiaa tähän moottoriin liittyen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5518
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Öljykanavathan sielä lohkossa on valmiina mutta hiukan enemmän asiantuntemusta vaaditaan laittaa ne öljyruiskut sinne. Vakio syöttöpumpulla niitä mäntiä ja kankia ei varmaankaan saa hajalle ja tehot pyörii siinä reilussa sadassa hevosvoimassa. Tuo turbo piisaa kaiketi jonnekkin 150 heppaan. Nälkä kasvaa syödessä kun näitä motteja on niin "helppo" virittää ja sen 7mm pumpun ja isomman turbon kanssa ne kiertokanget tulevat sitte kattomaan kuka niitä kierrättää :lol:
S124 300TE
W124 300D
nokileka w124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 20.05.2012 15:36

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja nokileka w124 »

niinpä ois hakuses kyl 603 taikka 606 kone mut raha tilanne ei nyt salli sellasta pellin alle :D
MITÄ ENEMMÄN IHMISELLÄ ON AUTOJA SITÄ PAREMPI IHMINEN HÄN ON.
2000-LUVUN JÄLKEEN EI OLE TEHTY YHTÄÄN AUTOA!


w123 300d tomatti wanha taxi rojekti
w201 2.0 ex
w124 2.0d ex
oldsmobile delta 88 royale lintta ex
Dodge custom 4d 1947 prokkis
300ce
W201

ex:
s124 200d
lintta sorsa
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja petri »

veskola kirjoitti:niin sitä hakua prkl :D

Siis näin :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

jos ei ole rahaa niin älä perkele tuhlaa sitä 601:n kanssa tuhraamiseen, se meinaan maksaa todella paljon verrattuna vaikkapa 603 tai 606 virittämiseen. Minä kai siitä nyt jotain tiedän :lol:

...tai no onhan se ahtamista se pakopaineenkin nosto :wave:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

moottoreita
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Näppärän kokosia nuo volkkarin (ja volvon) öljyruiskut tosiaan. Ja esim 740 volvon lohkoon näytti olevan helppo asettaa ruiskut. Mersun nelipyttystä lohkoa en ole tutkinut mutta se ei sitten ilmeisesti onnistu ainakaan helpolla. Eikä jaksais kiinnostaakkaan kun turbon lohkoja saa sopuhintaan ja ne on melko varmoja :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onnistuu se jos penaalista löytyy viivotin 1mm asteikolla. Myös monivenan ja viton ruiskut on näppäränkokoisia, mutta volkkarin ruiskussa on etuna tuo kiinnityspanta, jolla voi varmistaa kiinni pysymisen.

Ruiskun rungossa on se 1Bar venttiili, joka varmistaa, ettei öljynpaine romahda kampiakselilla missään tilanteessa.

Ohessa limpun ja ruiskun yhteiseloa....jää siihenkin millintynkä väliin, sitten jos nuo poraat väärään kohtaan, niin kasatessa rakennelma roskiin ja uusi hyllystä työn alle :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja j.a »

ei niillä suihkuilla mihinkään ajeta riippuu vaan kuinka pitkä ikäistä konetta on haussa :D voimaa saa ilmanki ulos riittämiin...
Diesel on puhtaampi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toisille se 100hp on jo kova juttu :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

veskola kirjoitti:Toisille se 100hp on jo kova juttu :lol:
Kyllähän jos on ajanu vuoden 200D ja saa sinne 100hp niin on se kova.
Toisin sitte jos vuoden ajanu 250d ja sinne saa 150Hp niin on se kova.
Ja jos 300D saa sen 200Hp niin on kova.

Mutta jos on ajanu evolla vuoden niin kesy superikaa ei mee mihinkää.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos sitten palataan alkuperäiseen kysymykseen:

"tulossa garretin t20 ahdin"

Niin OM601 koneelle ei tässä tapauksessa tarvitse tehdä yhtään mitään paitsi vaihtaa ne kiertokangen- ja runkolaakerit, ne kun on vainaat jo luonnostaan. Kiertokangen laakeriksi suosittelen turbomallista (OM603 / w124 250/300 td/tdt tai Vito 110d) laakeria, johon porataan öljylle se puuttuva reikä. Ota mallia vanhasta laakerista. Sitten kestää oiken komeesti. Samalla kun on öljypohja auki, niin on komeaa porata se öljynpaluun paikka ja se reikä pitää olla 18mm.

Niin ja perkele...laitetaan se öljynjäähdytin, eli samasta turbomoottorista öljynsuodatin jalka ja joku harakanpesä sen letkujen päähän.

Toivottavasti ahdin ei ole bensakoneesta, jos on niin voi voi... :thumbdown:
Lisää tietoa: www.skg.fi
nokileka w124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 20.05.2012 15:36

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja nokileka w124 »

juu kahellaa miten projekti edistyy. diiselin ahin audin diiselistä kuulema peräisin, käytetty mutta välyksetön
MITÄ ENEMMÄN IHMISELLÄ ON AUTOJA SITÄ PAREMPI IHMINEN HÄN ON.
2000-LUVUN JÄLKEEN EI OLE TEHTY YHTÄÄN AUTOA!


w123 300d tomatti wanha taxi rojekti
w201 2.0 ex
w124 2.0d ex
oldsmobile delta 88 royale lintta ex
Dodge custom 4d 1947 prokkis
300ce
W201

ex:
s124 200d
lintta sorsa
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Ja minä voin myydä turboViton syöttöpumpun tähän projektiin, kunhan saan sen viikolla kaivettua koneesta irti. Se on kylläkin 5,5mm tapeilla, ei mene kone rikki :clap:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

vesatak kirjoitti:Ja minä voin myydä turboViton syöttöpumpun tähän projektiin, kunhan saan sen viikolla kaivettua koneesta irti. Se on kylläkin 5,5mm tapeilla, ei mene kone rikki :clap:
Eikö vitossa ollut vakiona 6mm tapit? Jos on 5,5 mm niin se ei paljoa hyödytä kun tuossa 200d:ssä on samat.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

No on siinä kait se savutuksen estokello, josta olisi iloa. Tuota kanssa ihmettelin, että wtf, onko tehdas tehnyt jotain ihmeversioita vitoista pikkuelementeillä, vaikka kyllähän se 5,5 mm elementillä se 98 hp syntyy. Itseasiassa tuommonen 5,5 mm pumppu on oikein mainio vakio 200d moottoriin kun sillä ei saa sitä ihan heti rikki. 6mm elementillä sen saa jo aika helpostikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

itelläkin tullut vastaan tuommonen 5.5 millinen viton pumppu. että tuntuu niitä olevan. se morkooli siitäkin tosiaan löytyi.
nokileka w124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 20.05.2012 15:36

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja nokileka w124 »

kannatsko käyttää pumppu mynällä? isomppia elementtiä? tallähetkellä tulee mustaa aika reippaasti putkesta joutuu ehkä katsastukseen laskemaan syöttöjä? saako meseen mistää kitkallukkoo perään? muutaku mesen omaa asd ttä?
MITÄ ENEMMÄN IHMISELLÄ ON AUTOJA SITÄ PAREMPI IHMINEN HÄN ON.
2000-LUVUN JÄLKEEN EI OLE TEHTY YHTÄÄN AUTOA!


w123 300d tomatti wanha taxi rojekti
w201 2.0 ex
w124 2.0d ex
oldsmobile delta 88 royale lintta ex
Dodge custom 4d 1947 prokkis
300ce
W201

ex:
s124 200d
lintta sorsa
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

nokileka w124 kirjoitti:kannatsko käyttää pumppu mynällä? isomppia elementtiä? tallähetkellä tulee mustaa aika reippaasti putkesta joutuu ehkä katsastukseen laskemaan syöttöjä? saako meseen mistää kitkallukkoo perään? muutaku mesen omaa asd ttä?
En suosittele tuohon koneeseen teettämään isotappista pumppua jos ei rahaa ole todellakin tuhlattavaks asti. Tappien vaihto ja tarvittavat toimenpiteet maksaa mynällä noin 1400-1800 euroa. Sitten ajat pari tuntia ja kone on selvä. Osta joku vitonen tai kutonen ja teetä siihen pumppu niin se jo kannattaa. Coswortheissa on kitkalukko niin siitä saat perän.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om 601 sen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se nyt noin paljon maksa mynälläkään, eka 7mm pumppuni taisi maksaa 750€. Nämä kun on 4 sylinterisiä. Tuo hinta on lähinnä 6 sylinterisen 8mm pumpun hinta josta otetaan kaikki irti. Pumpun voi tehdä myös vähän pienemmällä vaivalla, esimerkiksi juuri tmmöseen käyttöön, lyödään ne halpis elementit sisään ja perussäätö päälle ja se on rockrock tommoseen 601 moottoriin ja vähän liiankin tehokas.

Itse myin joskus juuri mynän penkistä tulleen 7mm pumpun jollain 600€:lla, pumppu jolla ajettu 200 tkm ja elementeillä ajettu 50tkm ja sitten vielä säädetty kohdilleen...

Vastaus kysymykseen kannatasko käyttää on kyllä ja vastaus kannatasko se pumppu laittaa loppuun ajettuun vakiokoneeseen on, että ei kannata, vaikka ei se pumppu siitä yleensä hajoa. Silloinhan se pumppu on yleensä sen auton kallein osa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin