Lainattu suoraan Helsingin Sanomain Auto&Liikenne -liitteestä 10.5.2003. Jutussa käsiteltiin maailman suurimpia klassikkoautomessuja.
HS kirjoitti:Arkirahoilla ostavan olisi nyt siis viisasta tietää, mistä käytetystä autosta tulee klassikko. Sabine Krämer kannattaa W126-sarjan Mercedeksiä, jollaisilla parempia ministereitä vietiin 1980-luvun alussa.
"Virheettömistä 560SEL-autoista pääsee valitsemaan 8000 eurolla ja mitä tuoreita malleja sillä saa", sanoi MB-W126 Clubin edustaja Krämer.
Oleellisinta ei kumminkaan ole kuulemma raha. "Tällä tavalla ei autoja enää tehdä. Eikä tehdä enää koskaan", Krämer jatkoi.
Mitäs tuohon voisi lisätä?
Paitsi että kyllä niitä ministereitä kuljetettiin noilla 126:lla vielä pitkälle 90-luvulle asti, ainakin vuoteen -91.
Ja jossain pimeimmässä Afrikassa maan terävin johto "joutuu" vielä nykyäänkin matkustamaan W126:sen takapenkillä. Mikäs siinä on matkaa taittaessa, jos alla on ilmastoitu ja panssaroitu 560SEL, jossa joku on saattanut jopa muistaa täyttää takapenkin baarikaapin virvokkeilla.
Heh, tulee tuosta panssarista mieleen, kun kerran käytiin yhdessa maalaamossa, niin siellä oli jonkun Venäläisen arviolta 'ei ihan rahapulassa' olevan Mersu maalattavana. Taisi olla S-sarjalainen 90-luvun alkupuolelta. Silmään pisti tuulilasin paksuus joka oli noin mutu tuntumalta parisen senttiä. Kysyin huvikseen liikkeen työntekijältä autosta, ja hän kertoi että ovet ovat kaikenlisäksi vielä luodinkestävät - ihan varmuuden vuoksi.
Tampereeltakin pitäisi löytyä yksi panssaroitu w126.
Omistaja on turvallisuusalan ihmisiä.
En ole kyseistä pirssiä nähnyt mutta sellainen legenda kiertää.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
Kyllä tällainen kuulo (vai luulo) puhe on olemassa. Toisaalta yksityinen tarvinnee panssariautoon jonkinlaisen poikkeusluvan, kaiketi tavallinen lippalakkipäinen siviilikuski ei saa omistaa panssaroitua ajoneuvoa, ehkei edes tavanomainen yritys. Täällä forumillahan eräällä insinöörillä on Intian lähetystön entinen W116 ja siitä panssarit jouduttiin riisumaan ennen auton myyntiä siviilimarkkinoille.
Pasi M. kirjoitti:...Mikäs siinä on matkaa taittaessa, jos alla on ilmastoitu ja panssaroitu 560SEL, jossa joku on saattanut jopa muistaa täyttää takapenkin baarikaapin virvokkeilla.
Pääsin kokeilemaan tätä omakohtaisesti viime vuonna alkukesästä. Panssareita ei autossa ollut, mutta että oli hienoa! Aikaisemmin en ollut oikein ymmärtänyt takapenkkimatkustamisen ideaa. Minä kun satun itse olemaan aika perso hyvällä autolla ajamiselle. Mutta baarikaappi ja koppalakkinen oven avaava sofööri avasivat silmät ihan uudella tavalla.
Valitettavasti kotosalla ei ole sööriksi tituleeraavaa autonkuljettajaa joka vaivihkaa havainnoi mikä baarikaapista näyttää maistuvan ja painottaa sen sisältöä seuraavaa reissua varten sen sorttisilla tuotteilla - eikä edes sitä tärkeintä eli SELliä.
Ei kai panssaroituun autoon mitään lupia tarte?! Ainakin yhdellä tutulla oli kolmisen vuotta panssaroitu 500 SEL vm. -92, eli W140-koppa. Kaikki lasit oli jotain kakssenttistä ja kuulemma ovien sisälläkin oli jotkut teräslevyt, harmi kun ei tullut sen tarkemmin niitä tutkittua. Niin ja ei sillä kyllä siihen mitään lupia ollut. :/
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?