W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Vakioalustalla olevaan 260 E:hen tuli soviteltua väykyn 16x7,5 ET 41 vanteet 205/55 kumeilla. Jousien kumeina 1 (8mm) sekä edessä että takana. Nuo renkaat kuitenkin nostavat autoa joitakin senttejä, mikä ei ole tarkoitus.
Tontittamaan ei ole tarkoitus ryhtyä, mutta noilla vanteilla jos ensi kesänä ajellaan niin laskea pitää.
Alustan osalta neuvoja ja suosituksia kaivataan!
Harkinnassa ovat kaikki vaihtoehdot:
1) matalammat jouset + uudet iskarit
2) matalammat jouset
3) 15" vanteet takaisin
Nyt näyttää tältä...
Edessä tilaa on lähes järkyttävästi.
Tavoite olisi tämä:
Tontittamaan ei ole tarkoitus ryhtyä, mutta noilla vanteilla jos ensi kesänä ajellaan niin laskea pitää.
Alustan osalta neuvoja ja suosituksia kaivataan!
Harkinnassa ovat kaikki vaihtoehdot:
1) matalammat jouset + uudet iskarit
2) matalammat jouset
3) 15" vanteet takaisin
Nyt näyttää tältä...
Edessä tilaa on lähes järkyttävästi.
Tavoite olisi tämä:
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
laikkaat jousista sen verta pois mitää haluut sen alemmas. that's it .
Jos haluat pari senttiä tippuvan niin laikkaat noin jousista noin 10-15mm. Halvin, laillinen, ajomukavuuden säilyttävä ratkaisu.
Jos haluat pari senttiä tippuvan niin laikkaat noin jousista noin 10-15mm. Halvin, laillinen, ajomukavuuden säilyttävä ratkaisu.
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Kiitos, täytyy pitää mielessä tuokin vaihtoehto. Mielessä kävi esim. Eibachin Pro-Kit jouset. Niillä madallus etu/taka: 35-40mm/30-35. Jonkin verran jäykkyyttä varmasti tuovat.
Toimisiko Eibachit alkuperäisten iskareiden kanssa?
Toimisiko Eibachit alkuperäisten iskareiden kanssa?
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
no jos lisää jämäkkyyttä haet niin sitten toki nuo eibachit. Toimii orkkis iskareiden kera.
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Auto on noin kuukauden seissyt paikallaan renkaiden vaihdosta. Yllätyin, miten se on painunut alaspäin, eikä nykykorkeus enää samalla tavalla häiritse.
Jään asiaa nyt puntaroimaan, mutta saatan sittenkin säilyttää tuon vakiokorkeuden. Jos kuitenkin madallus tulee kysymykseen niin hyvin lievänä korkeintaan (max -20 mm). Auto on muuten varsin hyvässä etu/taka balanssissa.
Pari fotoa...
Vielä vähän lisää tulevasta kesälookista.
Jään asiaa nyt puntaroimaan, mutta saatan sittenkin säilyttää tuon vakiokorkeuden. Jos kuitenkin madallus tulee kysymykseen niin hyvin lievänä korkeintaan (max -20 mm). Auto on muuten varsin hyvässä etu/taka balanssissa.
Pari fotoa...
Vielä vähän lisää tulevasta kesälookista.
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Mullakin kokemus alkuperäisten jousien poikkasusta: 1 kierros pois ja on aivan samanlainen (lue:hyvä) ajaa ja ulkonäkö paranee kummasti...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
ja jousia vähän katkomalla alusta jopa jäykkenee, monilla on luulo on että se menee veteläksi. Minkä se toki tekeekin jos otetaan pois vaikka 4 kierrosta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Hommasin kaikesta huolimatta Eibach Pro-Kit-sarjan hyvin lievällä madalluksella. Madallus etu/taka: 25-35 mm/25-30 mm. Saapa nähdä tuleeko noilla ja nro 1 jousikumeilla tehtaan sportlinen korkeutta lähellä oleva alusta.
Odottelen rauhassa viimeistenkin rapakelien väistyvän ja ennen vappua on tarkoitus heittää sarja alle.
Lisää kommenteja ja kuvia tähän topiciin tuolloin.
Odottelen rauhassa viimeistenkin rapakelien väistyvän ja ennen vappua on tarkoitus heittää sarja alle.
Lisää kommenteja ja kuvia tähän topiciin tuolloin.
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Tuore leima juuri haettuna! Vielä vakiokorkeudessa.
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Odottamattomia vaikeuksia kohdattu.
Tuon uuden Eibachin jousisarjan asennusta yritettiin, mutta tuloksetta. Aloitettiin etujousista ja ongelmaksi ilmeni, että uudet jouset ovat hieman tiheämmällä kierteellä (vaikka ovatkin lyhyempiä) kuin vakiot , ja niiden välistä ei mitenkään saatu jousipuristimen levyjä poies, kun jousi jo muuten istui paikallaan.
Alustasarjan asennus nyt siirtyy. Näillä näkymin joudun liikkeessä laitattamaan nuo alle.
Kaipaisin myös vinkkejä Mikkelin (kaupungin alueen) liikkeistä, joista sarjan asennusta kannattaisi tiedustella...
Tuon uuden Eibachin jousisarjan asennusta yritettiin, mutta tuloksetta. Aloitettiin etujousista ja ongelmaksi ilmeni, että uudet jouset ovat hieman tiheämmällä kierteellä (vaikka ovatkin lyhyempiä) kuin vakiot , ja niiden välistä ei mitenkään saatu jousipuristimen levyjä poies, kun jousi jo muuten istui paikallaan.
Alustasarjan asennus nyt siirtyy. Näillä näkymin joudun liikkeessä laitattamaan nuo alle.
Kaipaisin myös vinkkejä Mikkelin (kaupungin alueen) liikkeistä, joista sarjan asennusta kannattaisi tiedustella...
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Eibachin jouset nyt alla (madallus etu/taka: 25-35 mm/25-30 mm). Alustaan ei muutoin ole tehty muutoksia, eli jousikumeina nuo nro 1 (8 mm) ja vakio iskarit. Hyvin lähelle -35 / -30 mm on nyt laskua tullut.
Auto lienee laskenut ajon jälkeen pysyväiskorkeudelle. Omaan silmään hiukka matala tuosta tuli. Etupään korkeuden vielä hyväksyn, mutta taakse ainakin täytyy tuo 1 cm nostaa kumien avulla. Ajattelin nro 3 kumit sinne laittaa.
Täytyy myös todeta, etten ole tyytyväinen alustan ajokäytökseen. Nuo vanhat vakio iskarit eivät kyllä oikein jaksa pysyä perässä terävissä kuopissa ja etenkin takapää tuntuu häiritsevän kovalta. Suuntavakavuus on uusilla jousilla parantunut, eikä samanlaista kallistelua esiinny.
Mukavinta on ollut huomata, että kulutus sentään tuntuu laskeneen. Sekalaisessa ajossa kaupunki/maantie (50 km / 200 km ) kulutus oli 8.2 l/100 km. Ainakin keväällä tuolla rengastuksella (205/55 R16) on tuntunut kulutuksen jonkin verran aiemmasta nouseen. Nyt kuitenkin suunta selvästi parempaan.
Auto lienee laskenut ajon jälkeen pysyväiskorkeudelle. Omaan silmään hiukka matala tuosta tuli. Etupään korkeuden vielä hyväksyn, mutta taakse ainakin täytyy tuo 1 cm nostaa kumien avulla. Ajattelin nro 3 kumit sinne laittaa.
Täytyy myös todeta, etten ole tyytyväinen alustan ajokäytökseen. Nuo vanhat vakio iskarit eivät kyllä oikein jaksa pysyä perässä terävissä kuopissa ja etenkin takapää tuntuu häiritsevän kovalta. Suuntavakavuus on uusilla jousilla parantunut, eikä samanlaista kallistelua esiinny.
Mukavinta on ollut huomata, että kulutus sentään tuntuu laskeneen. Sekalaisessa ajossa kaupunki/maantie (50 km / 200 km ) kulutus oli 8.2 l/100 km. Ainakin keväällä tuolla rengastuksella (205/55 R16) on tuntunut kulutuksen jonkin verran aiemmasta nouseen. Nyt kuitenkin suunta selvästi parempaan.
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Alustan kovuuden vuoksi harkintaan tulee myös laitattaa alle Bilsteinin sprint iskarit. Ymmärtääkseni ihan kohtuu kamaa pitäisi niiden olla.
Kommentteja ja mielipiteitä saapi laittaa.
Vielä kuva etupäästä.
Kommentteja ja mielipiteitä saapi laittaa.
Vielä kuva etupäästä.
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Itsellä on hyllyllä odottamassa täsmälleen sama jousisetti, ja hakusessa varmasti sama tyyli kuin sinulla. Mutta tosissaan turhankin paljon näyttää madaltavan kyseiset jouset Laitahhan tänne parit uudet kuvat kun olet vaihtanut kumit, näkee vähän että kehtaako sitä omaan autoon edes kyseisiä jousia laittaa vai myykö suoraan pois ja ennemmin aavistuksen pätkäsee vakio jousista pois jos siltä tuntuu..
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Laitan viestiä jatkossakin.
Työpäivät ovat venähtäneet toistaiseksi niin pitkiksi, etten ole uusi kumeja ehtinyt vielä noutaa. Katsotaan järjestyisikö perän nosto ensi viikoksi. Ainakin tuolla 260E koneella etupää asettuu tuolle edellisen kuvan korkeudelle. Onko itselläsikin 6-kone?
Reilun viikon tuolla jousituksella nyt ajelleena, täytyy todeta, että maantiellä alustalla kyllä pärjää. Kovahkohan tuo on ja sprint-iskarit varmasti pääsisivät oikeuksiinsa etenkin kaupungissa. Syksyksi on kuitenkin suunnitelmissa hankkia toinen(kin) auto, joten voi olla, että täytyy priorisoida näitä hankintoja...
Työpäivät ovat venähtäneet toistaiseksi niin pitkiksi, etten ole uusi kumeja ehtinyt vielä noutaa. Katsotaan järjestyisikö perän nosto ensi viikoksi. Ainakin tuolla 260E koneella etupää asettuu tuolle edellisen kuvan korkeudelle. Onko itselläsikin 6-kone?
Reilun viikon tuolla jousituksella nyt ajelleena, täytyy todeta, että maantiellä alustalla kyllä pärjää. Kovahkohan tuo on ja sprint-iskarit varmasti pääsisivät oikeuksiinsa etenkin kaupungissa. Syksyksi on kuitenkin suunnitelmissa hankkia toinen(kin) auto, joten voi olla, että täytyy priorisoida näitä hankintoja...
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Nyt alla yllämainittu jousisetti, kumit edessä nro 1 (8 mm) ja takana nro 3 (18 mm). Balanssi varsin hyvä. Tässä pikaisesti napatut kuvat.
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
nonii sehä o iha siisti nyt. tosin siinähä on nyt melko jyrkkä etukeno. ite olisin laittanu tuolla setupilla varmaan eteen kakkoset tai jopa kolmoset.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Itse asiassa auto oli parkissa kaltevalla alustalla, ja tuo etukeno kuvissa hieman korostuu (mikä ehkä oli kuvatessa tarkoituskin).
Todellisuudessa asento on neutraalimpi. Tässä kännykällä otettu kuva autosta suoralla alustalla...
Todellisuudessa asento on neutraalimpi. Tässä kännykällä otettu kuva autosta suoralla alustalla...
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 16" vanteilla + alustamuutoksia?
Taidanpa lainata hävyttömästi reseptiäsi omaan kulkineeseen. Oma on vielä alunperin noilla kuormajousilla niin on kuin raktori.
W211 E500 Avantgarde
Aiempaa
W124 E200D
W124 200D
W123 200D
Sprinter 312D
Aiempaa
W124 E200D
W124 200D
W123 200D
Sprinter 312D