Automaatti valoissa D vai N?
Automaatti valoissa D vai N?
Ihan perusjuttua kaverin kanssa pohdittiin, jotta kun seisoo esim valoissa pidempään niin kannattaako laittaa vaihde automaattilaatikossa vapaalle vai pitää aina D:llä ? Säästääkö se laatikkoa vai kuluttaako se vaan enemmän kun vekslaa ?
Itse tulee vaihdettua N:lle jos jostain syystä joutuu pidempään paikallaann seisomaan tai tiedossa että on pitkät valot.
Itse tulee vaihdettua N:lle jos jostain syystä joutuu pidempään paikallaann seisomaan tai tiedossa että on pitkät valot.
__________________
S211 320CDI Avantgarde
S211 320CDI Avantgarde
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Enpä juuri vaihda, joskus tietyömaalla heitä P:n päälle tai sammutan koko auton, muuten D:llä mennään, tuskinpa se laatikkoa rasittaa?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Automaatti valoissa D vai N?
ei huono asia...itsekkin kun stadin ruuhkassa joutuu "ryömiin"... niin valoissa vaihdan N puolelle. konekkin kehrää vapaammin.Eerkki kirjoitti:Ihan perusjuttua kaverin kanssa pohdittiin, jotta kun seisoo esim valoissa pidempään niin kannattaako laittaa vaihde automaattilaatikossa vapaalle vai pitää aina D:llä ? Säästääkö se laatikkoa vai kuluttaako se vaan enemmän kun vekslaa ?
Itse tulee vaihdettua N:lle jos jostain syystä joutuu pidempään paikallaann seisomaan tai tiedossa että on pitkät valot.

toisin sanoen...säästää polttoainetta.
Re: Automaatti valoissa D vai N?
normisti painelen D:llä meneen liikennevalot ja kaikki. mutta jos on joku pidempi seisonta tiedossa, niin P:lle menee. just esim. joku tietyömaa, lossin odottelu tai vastaava.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Kuten jartuo, jos pidempi seisonta, niin P+sammutus, muuten D (manuaali tietysti aina valoissa vapaalle).
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Valoissa automaatilla D:llä ja manuaalilla 1 silmässä.
Re: Automaatti valoissa D vai N?
tulee kans n vaihteelle pökättyä siinä missä vapaalle manussa,toki mun manussa ei kauaa viitti kytkintä pohjassa pidellä
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Itte olen tähän päivään asti pitäny ihan D:llä, mutta eipä täällä suunnalla ole edes valoja
No juu onhan tuota tullu kaupungeissakin pyörittyä mutta aina on seisottu jarrulla ja pidetty valitsin D- asennossa
Eipä ole muuten edes tullut mieleen että mikä olisi viisainta?! Nyt tuli sit alettua sitäkin pohtimaan





SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Työkaveri (jenkkiautoharrastaja) väitti että ainakin vanhoissa jenkeissä lootaöljyt lämpee melkoisesti jos pitää D:llä, riippuu varmaan vähän lootasta. SBC holdia tulee nykyään valoissa käytettyä (pitäähän sitä odotettavissa olevaan 3 tonnin rempaan liittyvää vermettä jotenkin käyttää) 

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Automaatti valoissa D vai N?
N:lle on tullut siirrettyä keppiä pysähdyksissä niin Chevyssä kuin Mersussa silloin kun on siis automaatti ollut.MiHe kirjoitti:Työkaveri (jenkkiautoharrastaja) väitti että ainakin vanhoissa jenkeissä lootaöljyt lämpee melkoisesti jos pitää D:llä, riippuu varmaan vähän lootasta.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Mersun ohjekirjasissa en oo mistään löytäny mainintaa miten laatikkoa olis viisainta käyttää. Mutta Land Rover freelanderin td4:sen ohjekirja sen sijaan opastaa kuljettajaa laittamaan vaihteiston N-asentoon ja käsijarrun päälle jos autoa aiotaan seisottaa käynnissä pidempään. P-asennolla pitkää tyhjäkäyntiä pyydetään välttämään (ei selitystä miksi). Lopuksi D-asentoa ei suositella pitkiin pysähdyksiin vaikkapa ruuhkassa seisoessa, vaan N-asento olisi parempi vaihtoehto...muutenkin vaihteiston käyttöön on paljon enemmän ohjeita kuin mersun kirjoissa 

W212 200 bluetec
W204 180 CDI
W204 180 CDI
Re: Automaatti valoissa D vai N?
P -> D -> R -> P
Tuossa minun kepin vekslaamiset ku automaatilla menee johonki.
Lähdössä D, perillä peruutetaan parkkiin, ellei ole "läpiajomahdollisuuspysäköinti" ja lyödään Plle.
Mitä vähempi siihe keppiin joutuu koskeen niin sen parempi
Tuossa minun kepin vekslaamiset ku automaatilla menee johonki.
Lähdössä D, perillä peruutetaan parkkiin, ellei ole "läpiajomahdollisuuspysäköinti" ja lyödään Plle.
Mitä vähempi siihe keppiin joutuu koskeen niin sen parempi

Re: Automaatti valoissa D vai N?
Mersuissa ei kyllä tarvi huolehtia siitä että laatikkoöljyt lämpenis D:llä jarrua vasten seistessä paikoillaan. Useimmista (ellei kaikista) automaattimersuista kun löytyy erillinen laatikkoöljyn jäähdytin. Ja vaikkei löytyisikään, niin ei se siltikään niin paljoa lämpene että tarvis huolestua.
Jalkaa sillä lähinnä säästää jos kytkee laatikon N:lle tai P:lle pysähdyksissä ollessa.
Jalkaa sillä lähinnä säästää jos kytkee laatikon N:lle tai P:lle pysähdyksissä ollessa.

S204
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Eikä sitäkään jos on Hold.Jonze kirjoitti: Jalkaa sillä lähinnä säästää jos kytkee laatikon N:lle tai P:lle pysähdyksissä ollessa.
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Ei tuo ole iso homma laitta N:lle, kone käy normaalisti, eikä automaatin levyt kulu turhaan kun ei kulku ole päällä, siis itse vaihdan N:lle.
ps. Talvella pyrkii menemään eteenpäin kun takanen työntää, ei välttämättä etujarrut auta...siis D.llä...
ps. Talvella pyrkii menemään eteenpäin kun takanen työntää, ei välttämättä etujarrut auta...siis D.llä...

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Tästä aiheesta on jo ollut niin monta threadia että ehkä ei kannattaisi kommentoida mutta kommentoinpa vaan: eihän siinä vaihteistoa voi oikeasti säästää jos heittää vapaalle (tai P:lle) mutta polttoainetta säästää hyvinkin.
Vaihteistossa levyt ei voi kulua kun mikään levy ei luista (momentinmuuntimen lukko on auki, muut levyt on joko auki tai kiinni mutta eivät liiku mihinkään niin eihän ne siinä kulu). Pikemminkin keppiä heiluttaessa kuluu jotkut osat mutta tietenkin niin nimellisesti että ei tuollakaan merkitystä ole.
Automaatin kuuluisi olla automaatti ja hoitaa vaihdelaatikon ohjaus ajon aikana ilman kuskin asiaan puuttumista mutta kun nuo vanhemmat ei osaa laittaa laatikko "vapaalle" pysähdyksissä (edes silloin kun auto on pysäytetty HOLDilla, paitsi uusimmat) niin kyllähän pihi kuski sen vaihteen voi vapaalle liikennevaloissa laittaa. Laiskempi jättää D:lle, ei kai siinä sen kummempaa?
Lisäys: eihän tuolla vapaalle laitolla tolkuttomia polttoainesäästöjä saa mutta ei se ihan niin olematon ole kuin loksu 124 50W80 moottoriöljyillä, näytti allekirjoituksen mukaan olevan kyse "S211 320CDI Avantgarde-08" autosta jossa paikat vielä kunnossa.
Vaihteistossa levyt ei voi kulua kun mikään levy ei luista (momentinmuuntimen lukko on auki, muut levyt on joko auki tai kiinni mutta eivät liiku mihinkään niin eihän ne siinä kulu). Pikemminkin keppiä heiluttaessa kuluu jotkut osat mutta tietenkin niin nimellisesti että ei tuollakaan merkitystä ole.
Automaatin kuuluisi olla automaatti ja hoitaa vaihdelaatikon ohjaus ajon aikana ilman kuskin asiaan puuttumista mutta kun nuo vanhemmat ei osaa laittaa laatikko "vapaalle" pysähdyksissä (edes silloin kun auto on pysäytetty HOLDilla, paitsi uusimmat) niin kyllähän pihi kuski sen vaihteen voi vapaalle liikennevaloissa laittaa. Laiskempi jättää D:lle, ei kai siinä sen kummempaa?
Lisäys: eihän tuolla vapaalle laitolla tolkuttomia polttoainesäästöjä saa mutta ei se ihan niin olematon ole kuin loksu 124 50W80 moottoriöljyillä, näytti allekirjoituksen mukaan olevan kyse "S211 320CDI Avantgarde-08" autosta jossa paikat vielä kunnossa.
Viimeksi muokannut DBFI, Su 20.05.2012 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Automaatti valoissa D vai N?
polttoaineen kulutuksenkin kanssa on vähän niin ja näin, jos auto/kone on muuten oikein säädetty/säädöissä... ainakaan oma 300E ei pahemmin yrittänyt ryömiä D päällä (tai mikään muukaan vaihde), kun kierrokset oli n. 600 rpm... (N tai P asennolla n. 750 rpm) ja laatikko ei tosiaankaan kulu siitä, että liikennevaloissa odottelee vaihde päällä tai sitten ei ole oikein mitään käsitystä kuinka tuollainen automaattivaihteisto ylipäätään toimii, jos tälläisessä uskossa elääDBFI kirjoitti:Tästä aiheesta on jo ollut niin monta threadia että ehkä ei kannattaisi kommentoida mutta kommentoinpa vaan: eihän siinä vaihteistoa voi oikeasti säästää jos heittää vapaalle (tai P:lle) mutta polttoainetta säästää hyvinkin.
Vaihteistossa levyt ei voi kulua kun mikään levy ei luista (momentinmuuntimen lukko on auki, muut levyt on joko auki tai kiinni mutta eivät liiku mihinkään niin eihän ne siinä kulu). Pikemminkin keppiä heiluttaessa kuluu jotkut osat mutta tietenkin niin nimellisesti että ei tuollakaan merkitystä ole.
Automaatin kuuluisi olla automaatti ja hoitaa vaihdelaatikon ohjaus ajon aikana ilman kuskin asiaan puuttumista mutta kun nuo vanhemmat ei osaa laittaa laatikko "vapaalle" pysähdyksissä (edes silloin kun auto on pysäytetty HOLDilla, paitsi uusimmat) niin kyllähän pihi kuski sen vaihteen voi vapaalle liikennevaloissa laittaa. Laiskempi jättää D:lle, ei kai siinä sen kummempaa?

jotku tietyt laatikot (ainakin vanhempien bemarien käyttämät ZF laatikot) taas ei tykkää siitä, jos niitä pitää N tai P asennossa pitkään moottorin käydessä, eli tuo D asento on aina parempi vaihteiston kannalta ajateltuna...
uudemmista sähkölaatikoista en sano mitään, mutta mersusta puhuttaessa 722.4 ja 722.3 laatikot saa ainakin huoletta pitää D päällä valoissa...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Perinteisellä aftomaatilla on tullut pidettyä D:llä, poislukien pidempi stoppi jolloin voip luiskauttaa P:lle, ettei tarvi nivelrikkoista jalkaa väsyttää jarrupolkimella. Myötäisellä saa N:llä rullaamaan "pidemälle".
Huoltamattomuuttaan ne automaatit särkyy.
"Ronklauskepillä" varustettuja kulkineita voi sitten ronklata.
Huoltamattomuuttaan ne automaatit särkyy.
Siksihän se nimeltäänkin on automaattiTabuli kirjoitti:Mitä vähempi siihe keppiin joutuu koskeen niin sen parempi

Re: Automaatti valoissa D vai N?
Joskus oikein liukkaalla jääkelillä (ja kitkarenkailla) pistän valoissa N:lle jottei takapyörät pyöri itsekseen paikallaan. Yleensähän etujarrut on ne jotka paremmin ottaa kiinni ja poljinta tulee painettua vain juuri sen verran jottei auto lähde liikkeelle. Siitä sitten kun nostaa jarrun ja lupsauttaa vaihteen D:lle lähtee auto kuopimatta liikkeelle.
Re: Automaatti valoissa D vai N?
Tuli juuri mieleeni, että onko nelimatikin jakolaatikon kannalta mitään eroa seisooko valoissa D:llä vai N:llä?