W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Tosiaan nelivaihteinen automaattilaatikko nostaa kierroksia noin sekunnin ajan ja ikäänkuin luistaa. Tämä tapahtuu vain kylmänä. Lämpimänä ei tee sitä eli on täysin normaali. Auton pumppua on vähän terävöitetty dieselkorjaamolla joten vääntöä on saattanut tulla lisää. Kyse on kuitenkin aika pienestä tehon lisäyksestä. Pitäisikö yrittää lisätä alipainetta ensin ruiskutuspumpun kyljestä ? Yritinkin jo irroittaa ilmanputsarin taustaa, mutta se on oikeasta alakulmasta jossain kiinni. Ilmeisesti saastelaitteiston putki kiinnittyy koteloon. Miten se lähtee aukeamaan?
Vielä laatikosta. Oliko tässä 2-3 vaihteessa jotain tyyppivikaa jossain kuula jousihässäkässä. Autolla on varmasti ajettu "vain" 260 th, joten loota ei vielä pitäisi olla tiensä päässä. Laatikkokorjaamo käski lisätä painetta laatikolta, mutta olen jättänyt sen vielä tekemättä.
Vielä laatikosta. Oliko tässä 2-3 vaihteessa jotain tyyppivikaa jossain kuula jousihässäkässä. Autolla on varmasti ajettu "vain" 260 th, joten loota ei vielä pitäisi olla tiensä päässä. Laatikkokorjaamo käski lisätä painetta laatikolta, mutta olen jättänyt sen vielä tekemättä.
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Siihenhän saa sen korjaus jousen ja maksoi jopa alle kympin ,saa veholta ja jos ei tolla tokene niin pikkasen painetta lisää.
Varo kuitenkin luistattamasta sitä.
Varo kuitenkin luistattamasta sitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Pitääkö laatikko viedä remonttiin johonkin lootakorjaamoon jousen vaihtoa varten. En tiedä tuon lootan sielunelämästä yhtään mitään. Mistä viasta tuossa jousen kohdalla on kysymys. Edellinen omistaja on ajellut autolla ainakin 3 vuotta tuolla luistolla..... vielä ei ole lopullisesti rikki ?
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä korjaussarjan vaihtaminen vaatii vain neljän tosi helpossa paikassa olevan ruuvin avaamisen ja kiinnittämisen.
Korjaussarja maksaa alle 7 euroa.
Korjaussarja maksaa alle 7 euroa.
wiimax.fi
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Tossa on kuvan kanssa ohje missä jousi sijaitsee:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Ok, simppeliä, kiitos tiedosta. Vielä tyhmä kysymys, mistä näen mitä tyyppiä laatikkoni on. Auto on -91 ja vaihteistossa on neljä vaihdetta....
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Otat rekisteri otteen mukaan veholle niin pojat katsovat sen tietokoneelta.Taitaa löytyä hyllystä toi osa ettei tartte tilailla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
No niin, pojat veholla olivat ihan kahvilla....
Laatikosta sain tietooni sen sarjanumeron 72241403087655. Olisiko loota sitten 722.4 vai sittenkin kolme. Paikallinen (Rauma) mersun merkkihuolto ei ollut kuullutkaan moisesta jousesta. Sitten soittelin Porin autotaloon (Vehon huolto) kokeneelle korjaamopäällikölle joka oli yhtä ulalla aiheesta. Käski vaan selvitellä jousen varaosanumeron ja tilata heiltä korjausajan.
Voiskos joku auttaa tuon varaosan numeron kanssa ? Voiskos tuo löytyä KL-varaosista. Ja mikä kannattaa pitää vaihtovälinä automaattilaatikon suotimelle ja öljylle ?
Laatikosta sain tietooni sen sarjanumeron 72241403087655. Olisiko loota sitten 722.4 vai sittenkin kolme. Paikallinen (Rauma) mersun merkkihuolto ei ollut kuullutkaan moisesta jousesta. Sitten soittelin Porin autotaloon (Vehon huolto) kokeneelle korjaamopäällikölle joka oli yhtä ulalla aiheesta. Käski vaan selvitellä jousen varaosanumeron ja tilata heiltä korjausajan.
Voiskos joku auttaa tuon varaosan numeron kanssa ? Voiskos tuo löytyä KL-varaosista. Ja mikä kannattaa pitää vaihtovälinä automaattilaatikon suotimelle ja öljylle ?
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
60tkm on se vaihtovälimesujusa kirjoitti:. Ja mikä kannattaa pitää vaihtovälinä automaattilaatikon suotimelle ja öljylle ?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
KL-varaosista löytynee todennäköisesti. Netistä löyty varaosanumero A1262704477, EPC ei tuntenut tuommosta numeroa taikka sitten käyttäjässä oli vikaa... 

W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Kysy tarjous remontin hinnasta etukäteen jos viet Veholle, saattaa olla kallista merkkiliikkeessä.Käski vaan selvitellä jousen varaosanumeron ja tilata heiltä korjausajan.
wiimax.fi
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Soitto vaan kl-varaosiin tai tee netti kysely ja aski on sulla se 722.4 ja se kyllä heille riittää mutta varaa kuitenkin rekisteri taas lähettyville.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Kiitos avusta. Ei tässä vehoon autoa ensimmäisenä viedä. Kokeilen ensin itse tuota jousen vaihtoa ja sitten säädetään tarvittaessa modulaattoria pumpun kyljessä ja sitten jos ei auta niin haetaan joku lootaguru.
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Saat kyllä sen jousisarjan Raumaltakin ja Ihodesta myös. Hinnassa ei ole juurikaan eroa kummasta ottaa. Lyöt vaan sen varaosanumeron pöytään ja sanot, että tilatkaa tollanen.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Juuri näin. EPC ei tosiaan sitä tunnista, mutta tilattua sellaisen saa numerolla. Itselle saapui paikalliseen merkkiliikkeeseen vissiin Saksasta asti parissa päivässä viime viikolla. En oo vielä asentanut; tarttis sekin jossain vaiheessa tehdä tässä.vimakuus kirjoitti:Saat kyllä sen jousisarjan Raumaltakin ja Ihodesta myös. Hinnassa ei ole juurikaan eroa kummasta ottaa. Lyöt vaan sen varaosanumeron pöytään ja sanot, että tilatkaa tollanen.
Aika kivasti kuvia hommasta löytyy tän linkin takaa:
http://www.benzworld.org/forums/w201-19 ... 2-4-a.html
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Kiitos kaikille auttaneille, korjaussarja on paikallaan ja vika toden totta poistui. Laatikko toimii nyt normaalisti. Vaihteiston öljyn oikean tason löytäminen oli hieman ongelmallista. Tikku tuntuu näyttävän lisäyksen jälkeen oikein vasta kun autolla on ajettu lenkki. Mutta sitkeydellä sekin onnistui.
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Palataanpa vielä tähän asiaan, josko olisi 722.4 laatikon säädön tuntevia experttejä kuulolla. Loota tosiaan toimii ihan ok, mutta täydellisuuteen pyrkivänä huomio kiinnittyy siihen, että kylmänä 2-3 vaihto nykäisee joskus hieman. Tämä riippuu syötöstä, maastosta ja muista muuttujista, ei siis tee sitä aina. Muilla vaihteilla vaihtaa keskivertona kyllä nätimmin. Jos nyt haluaa "hifistellä" säädöillä, niin miten menetellään ?
Näin olen foorumilta tietoa omaksunut,,, korjatkaa jos olen väärässä.
1. ensiksi säädetään syöttöpumpun kyljestä "modulaattoria" periaatteella löysäys ja kohti ohjaamoa > lisää painetta > vaihtaa terävämmin > onko siitä tässä apua ..... voi olla koska kovemmassa kiihdytyksessä vaihtaa 2-3 vaihteen kylmänä nätemmin...
jos ei em. auta, niin,,,
2. pumpulta säätöä auki ½ kierrosta ja sitten testaamaan > lisää painetta > vaihtaa terävämmin > mahtaako auttaa terävään vaihtoon..
Autolla on ajettu 100% varmuudella 260 000 ja loota on tehdassäädöissä. Autolla ehdittiin ajaa vuosi pari 2-3 vaihteen luistovaihdolla > olisiko pakka kulunut.
Ei se ainakaan isolla vialla ole, koska vaihdot ei luista, ja kaikki toimii, siis vaan terävä vaihto joskus esiintyy,,,
Näin olen foorumilta tietoa omaksunut,,, korjatkaa jos olen väärässä.
1. ensiksi säädetään syöttöpumpun kyljestä "modulaattoria" periaatteella löysäys ja kohti ohjaamoa > lisää painetta > vaihtaa terävämmin > onko siitä tässä apua ..... voi olla koska kovemmassa kiihdytyksessä vaihtaa 2-3 vaihteen kylmänä nätemmin...
jos ei em. auta, niin,,,
2. pumpulta säätöä auki ½ kierrosta ja sitten testaamaan > lisää painetta > vaihtaa terävämmin > mahtaako auttaa terävään vaihtoon..
Autolla on ajettu 100% varmuudella 260 000 ja loota on tehdassäädöissä. Autolla ehdittiin ajaa vuosi pari 2-3 vaihteen luistovaihdolla > olisiko pakka kulunut.
Ei se ainakaan isolla vialla ole, koska vaihdot ei luista, ja kaikki toimii, siis vaan terävä vaihto joskus esiintyy,,,
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Tuossa korjaussarjassa on vähän erilaiset jouset kuin alkuperäisasennuksessa, joten se vaikuttaa 2-3 vaihdon laatuun. Jos tuo 2-3 vaihto ei ole luistanut todella pahasti ja kaikissa olosuhteissa, niin voitaneen olettaa, että kytkinpakat ja pannat ovat suht hyvässä kunnossa. Itse sanoisin, että tuo hiukan nykäisevä vaihto on ostettu ominaisuus tuon jousisarjan kanssa ja sen kanssa on vain elettävä. Positiivista siinä on, että kitkapintojen elinikä on pidempi kuin luistavalla vaihdolla, joten jousisarjan vaihto ei ainakaan turha ole ollut. Välttämättä ei kannata alkaa laatikon paineita säätämään jos muut vaihteet vaihtuvat mukavasti.
S204
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Meinaatko nyt että laatikolta säätöä auki? Ja sillon just vaihot pehmenee kun sieltä aukipäin pyörittää. Sillä vois helpoimmin saaha vaihot jokseenkin mukavaksi. En kuitenkaan mene sanomaan että niistä enää täydellisiä tulee tuolla uudella jousipaketilla.mesujusa kirjoitti:2. pumpulta säätöä auki ½ kierrosta ja sitten testaamaan > lisää painetta > vaihtaa terävämmin > mahtaako auttaa terävään vaihtoon..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Kummastakin lankusta olen säätäny tomaatin silleen et vaihto tapahtuu eikä meinaa
Siis nykäisee maltillisesti jokaisella vaihtokohdalla. Yx lootaguru neuvoi et lankun lootan saa vaihtamaan kyllä huomaamatta ja mukavasti mutta aski ei kestä sitä pitkänpäälle 


Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Artikuloin huonosti, pumpulta modulaattoria kääntämällä ja laatikolta säätöruuvista sitten painetta vähemmän tai enemmän.....
Yksi automaattilaatikkokorjaaja kyllä varmasti sanoi mulle, että aukipäin > paineet lisääntyy. Neuvoiko sitten väärin ? Tämäkin oli uusi tieto, että vaihtoihin terävyyttä ja laatikkoon kestoa painetta lisäämällä, voi kyllä pitää paikkansakin.
Nyt jos lisään painetta, ihan vaikka kokeilumielessä, teenkö sen syöttöpumpulta kääntämällä vai laatikolta ? Tämän auton säädöt ovat varmasti tällä hetkellä tehtaan jäljillä ja taulussa se 260, ajattelin että kun autolla on tehty pieni sisäänajo, voisi pieni paineen lisäys olla paikallaan, mutta siis kummasta säädöstä lähden tekemään ja mikä vaikutus näillä eri säädöillä on ?
Yksi automaattilaatikkokorjaaja kyllä varmasti sanoi mulle, että aukipäin > paineet lisääntyy. Neuvoiko sitten väärin ? Tämäkin oli uusi tieto, että vaihtoihin terävyyttä ja laatikkoon kestoa painetta lisäämällä, voi kyllä pitää paikkansakin.
Nyt jos lisään painetta, ihan vaikka kokeilumielessä, teenkö sen syöttöpumpulta kääntämällä vai laatikolta ? Tämän auton säädöt ovat varmasti tällä hetkellä tehtaan jäljillä ja taulussa se 260, ajattelin että kun autolla on tehty pieni sisäänajo, voisi pieni paineen lisäys olla paikallaan, mutta siis kummasta säädöstä lähden tekemään ja mikä vaikutus näillä eri säädöillä on ?
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Säädä vaan siitä pumpun kylestä alkuun. Se vähentää laatikolle menevää vaihtojen pehmennykseen käytettävää alipainetta ja vaihot kovenee. Ei ole kauaa kun viimeks lootan kylestä paineita säätelin ja kovemmaks ne vaihot meni kun kiinni päin pyöritti. Laatikko tosissaan kestää pitempään kun se ei pääse luistamaan. Se luistaminen sen tuhoaa. Mutta liian kovilla vaihoilla kärsii perä ja takakelkan ripustukset. Siihen vaan tarvitaan aika reilu paineen lisäys eikä yhtä kierrosta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Kiitos, nyt on homma selvä,,,,,
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Auttaako toi jousisarja siihen että laatikko vaihtaa 2->3 korkeemmilla kierroksilla mitä muut vaihteet, varsinki kylmänä? Luista ei yhtään.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa
Se vaihto tapahtuu joka tapauksessa muita vaihtoja myöhemmin. 1-2 vaihtuu jo ennen 1500 kierrosta ja 3-4 riippuu vähän kaasun käytöstä. Voit säätää sitä 2-3 vaihtoa mutta muistaakseni alle n. 1800-1900 kierroksen sitä ei saanu vaihtamaan. Ei kait se jousi muuta tee kuin vaihdosta jämäkämmän ja sitäkin se tekee yleensä liikaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103