250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kusee?))
- isopahkala
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: To 30.09.2010 11:17
250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kusee?))
Elikkä... Tulihan se urpo saatua nyt siihen w124e 250d vaparin kylkee. turbo,pakosarja,ahtoputket,imusarja ovat siis 250td vakiosta otettu. Ongelmaks on nyt sitte muodostunu syötöt ja ahdot, tai ennemminki niiden suhteet, kun ei sais kuulemma liian laihalla palaa (vaarassa männät ja lämpeneminen) ? Ennen kuin ruuvattiin syöttöjä yhtään, niin ahot nousi 1 kiloon asti. (Maantieajossa 100km/h ahdot 0.3.. Tuntu siihen edes kello rajottavan paineen. Tänään saimme hieman säädettyä pumppua, puol toista kierrosta auki syöttöä, ja samassa suhteessa koitimme laskea tyhjäkäyntiä..(tällä hetkellä käy jotain 7-800 tyhjäkäyntiä, eli hieman korkeampaa). Ei oikein saatu mustaa tulemaan, eli vieläkin varmaan vaarallisen laihalla seoksella puskee. Tehot ja vääntö kasvo kyllä selvästi kun kokeili, mutta satanen lasissa nyt ahot seisoo melkein 0.4 barissa, onko tämmönen määrä vielä vaarallista? varsinkin kun laihalla käy. Vielä ajattelimme koittaa ottaa pumpusta enemmän irti, mutta sitten tulee vastaan kierrosten hidas pudotus, sekä tyhjäkäynnin "pakko" nouseminen?, ja mitäs tämmönen säätö tekisi taas sille maantieajon ahtomäärälle, nousisiko se vielä siitä 0.4 ylemmäs? olen kuullut että se 0.3 on turvallinen määrä. Hukkaporttia ei ole , dumppiahan ei oikein tietty saa vakioihin alumiinien välille.Eli ahtoja en voi rajoittaa lähemmäs täsmäämään syöttöä., vaikka mieli tekis. Autosta ei enää yritetäkää saada enempää tehoa, vaan nyt tarvis saada sen semmoseen kuosiin että pelaa vielä vapunki jälkeen ettei tarvi rueta harkittemaan lusikkaa ranteeseen. Elikkä kun sais ahot ja syötöt täsmäämään jotta se kuulemma vaarallinen liian laihalla oleva meno saataisiin loppumaan... Mikä neuvoksi? Kiitos avuista jo etukäteen.
Eihän näitä liian uusia ymmärrä enää...
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Sä oot ny saanu ihan totaalisen vääriä neuvoja. Diesel ei käy laihalla missään tilanteessa, mitä vähemmän polttoainetta, sen pienempi teho ja pienempi lämpökuorma moottorille. Sitten kun ahtoja on paljon ja mustaa tulee eli tehoakin löytyy paljon niin silloin ne männät on kovilla. Diesel ja bensakone poikkeaa näiltä osin aika merkittävästi toisistaan, vaikkakin parhaimman tehon diesel tuottaa suunnilleen samalla seossuhteella. Diesel on siitä kätevä että käyntinopeus ja teho on suoraan säädettävissä syöttömäärällä. Bensassa pitää pitää se suhde kokoajan optimaalisena.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
juurikin samoilla linjoilla S202 kanssa. jos saat sinne kilonverran painetta ja sopat täysille ei muutako kova ajoa (ellei ahdin ole vakiota pienempi)
. ei se tosiaan tasasella ajolla "saakkaan" savutella, pölähtää vain kiihdytellessä.

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
lyhyesti ja yteimekkäästi: diiseli käy aina laihalla, kun ajetaan osakaasulla. ja normaalisti diiseli käy myös täyskaasulla ajettaessa laihalla. ainoastaan semmoset diiselit, mistä tulee kunnolla mustaa pakarin päästä ei käy laihalla. ja nekin käy sitä vain sillon, kun sitä kaasua painetaan niin paljon, että sitä kanssa mustaa. muutoin aina laihalla.
pensakoneessa tehoa säädetään ilman ja polttoaineen määrällä. ilmaa rajotetaan kaasuläpällä ja polttoainetta annostellaan sopivassa suhteessa ilmaan. kun taas diiselissä ilmamäärä on se, mitä kone ottaa, eikä sitä rajoteta millään. tehoa säädetään pelkästään polttoaineen määrällä. sama pätee molempiin moottoreihin myös, jos kyseessä on ahdettu. sillä erotuksella vaan, että diiselissä sen turbon toiminta jonkun verran säätelee sitä ilmamäärää. mutta noin niinku teoriatasolla ihan samat hommat.
pensakoneessa tehoa säädetään ilman ja polttoaineen määrällä. ilmaa rajotetaan kaasuläpällä ja polttoainetta annostellaan sopivassa suhteessa ilmaan. kun taas diiselissä ilmamäärä on se, mitä kone ottaa, eikä sitä rajoteta millään. tehoa säädetään pelkästään polttoaineen määrällä. sama pätee molempiin moottoreihin myös, jos kyseessä on ahdettu. sillä erotuksella vaan, että diiselissä sen turbon toiminta jonkun verran säätelee sitä ilmamäärää. mutta noin niinku teoriatasolla ihan samat hommat.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- isopahkala
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: To 30.09.2010 11:17
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Jaa meinaatteko että asia onki näin että edes tässä vaiheessa ei pitäs mitään vaaraa olla... Mitehä mua sitte varotellaa näist niiin paljon 
"Sä oot ny saanu ihan totaalisen vääriä neuvoja. Diesel ei käy laihalla missään tilanteessa, mitä vähemmän polttoainetta, sen pienempi teho ja pienempi lämpökuorma moottorille""
_ Mutta eikös tilanne ole aivan eri jos kone ahtaa kiloa jo vaikkei syöttöjäkään ole? Järjettömästi ilmaa eikä tarpeeks polttoainetta sen tasaseen palamiseen, niin eikö se juuri ole erittäin huono juttu.`??

"Sä oot ny saanu ihan totaalisen vääriä neuvoja. Diesel ei käy laihalla missään tilanteessa, mitä vähemmän polttoainetta, sen pienempi teho ja pienempi lämpökuorma moottorille""
_ Mutta eikös tilanne ole aivan eri jos kone ahtaa kiloa jo vaikkei syöttöjäkään ole? Järjettömästi ilmaa eikä tarpeeks polttoainetta sen tasaseen palamiseen, niin eikö se juuri ole erittäin huono juttu.`??
Eihän näitä liian uusia ymmärrä enää...
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Ei
Diisseli on diisseli. Niin siis käyhän diesel tavallaan laihalla osakaasulla, mutta ei tarkoita läheskään samaa mitä bensakoneen laihalla käyminen. Ja minkälaisella turbolla meinaat saada kilon ahtopainetta hyvin pienellä syöttömäärällä? Mitä enemmän syöttöä sitä enemmän ahtopainetta.

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
sun ajatusmaailmassa on virhe... ei siis ole tarkoitus yrittää polttaa kaikkea sitä happea mitä sylinterissä on, vaan kaikki polttoaine ja sitä happea saa jäädä ylimääräistäkin, kun dieselistä on kyse... bensakoneissa tilanne on eri, kuten tuolla jo aikaisemmin neuvottiin...isopahkala kirjoitti:Järjettömästi ilmaa eikä tarpeeks polttoainetta sen tasaseen palamiseen, niin eikö se juuri ole erittäin huono juttu.`??
tai siis sitä ilmaa (happea) ei polteta, vaan polttoainetta

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Etelleen diiseli on yksinkertainen säätää vrt. bensakone. Kun täällä puhutaan laihalla käyvästä naftakoneesta, se ei tarkoita samalla tavalla vaarallista asiaa kun tärpättikoneisessa, jos ruiskuajoitukset on kunnossa. Kun diiseli käy savuttomasti niin se polttaa kaiken saamansa polttoaineen, jolloin voidaan hakea syöttöjä säätämällä savuraja, täts it. Nyt kun sinulla ei ole hukkista niin hae varovasti raja missä kärsii täyskaasukiihdytyksen tehdä ilman että ahdot alkaa karkaamaan. Alasyötön, ahtamattoman eli ennenkuin alkaa ahtamaan voit säätää, että polkastaessa hieman pölläyttää ja sen jälkeen ahdon alaisen syötön säätö että mennään savuttomasti.
Edit. Napakin ehti naputella samoja asioita
Edit. Napakin ehti naputella samoja asioita
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
- isopahkala
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: To 30.09.2010 11:17
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Jaa siinä sellasta haetaan, kiitti avuista. Oli vaan tänään tuola koulussa puhetta siitä, että se palaminen tapahtus liiallisella ahtopaineella (eli liikaa happea), melkein samoin tavoin kuin pilleillä lämmittelis, eli paljo enemmän happea,kuumempi liekk,, että sama tilanne olis sitte palotilassa, liian kuuma siitä syystäi.. Tällasta opetusta saan tuola KOULUN autoasentajapuolella.
S202 lainaten : Ja minkälaisella turbolla meinaat saada kilon ahtopainetta hyvin pienellä syöttömäärällä? Mitä enemmän syöttöä sitä enemmän ahtopainetta. "" --- Niin eli kyseessä on ihan mersun oma pikkunen garret, ahtaa ihan itse sitä kiloa, mitään en ole siihen touhunnu
turbotekniikka, otettu semmosesta 190 250td:stä irti, siinä tosin oli ahonalainen pumppu, mutta eikai se niin paljoa ratkaise mun tilanteessa? Tehoa kuitenki varmasti vähemmän mitä 250td:ssä, eli olikohan virallisesti 126hv. Mitäs ootta mieltä noista pakopaineista? kun meinaa niistäki tyypit mua pelotella. Kun tällä hetkellä on se 250 TD:n vakio downpipe, jossa tietty haitari joustamas mukana, se on sellasta 2 tuuman putkea, keskivälillä laipan jälkeen mulla putki myös jatkuu semmosena 2 tuuman kokosena loppuun saakka. Eikai noilla tehoilla pakopaineet vielä liikaa kasva? Niii ja oliko ne 0.4 ajopaineet vielä sopivat satasen vauhisa? Perkele kun ei saa mielenrauhaa ennen ku alkaa homma pelaa niinku opetetaan 
S202 lainaten : Ja minkälaisella turbolla meinaat saada kilon ahtopainetta hyvin pienellä syöttömäärällä? Mitä enemmän syöttöä sitä enemmän ahtopainetta. "" --- Niin eli kyseessä on ihan mersun oma pikkunen garret, ahtaa ihan itse sitä kiloa, mitään en ole siihen touhunnu


Eihän näitä liian uusia ymmärrä enää...
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Pakopaineella tarkotetaan sitä painetta pakosarjassa, ei pakoputken vastapainetta, joka sekin tietenkin haittaa tehonnousua kovasti viritetyissä. Eli jos sulla on liian pieni turbo ni se on tavallaan tulppana putkesa -> kone ei tykkää, tulee lämpöongelmia yms
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
eipä tuo opetuksen taso varmaan miksikään ole muuttunut parissakymmenessä vuodessa... yhtä epäpäteviä/väärällä alalla olevia opettajia sieltä on aina löytynyt... eikä ole muuten tekussakaan mitään "penaalin terävimpiä kyniä" valittu sinne opetuspuolelle... mitä nyt olen huomannut, kun tuolla tekun markilla olen viimeaikoina pyörinytisopahkala kirjoitti:Jaa siinä sellasta haetaan, kiitti avuista. Oli vaan tänään tuola koulussa puhetta siitä, että se palaminen tapahtus liiallisella ahtopaineella (eli liikaa happea), melkein samoin tavoin kuin pilleillä lämmittelis, eli paljo enemmän happea,kuumempi liekk,, että sama tilanne olis sitte palotilassa, liian kuuma siitä syystäi.. Tällasta opetusta saan tuola KOULUN autoasentajapuolella.

dieselissä ilmaylimäärän on tarkoitus myös jäähdyttää moottoria, kun sitä voidaan ajaa ilman haittaa suoraan pakoputkesta ulos, siinä huuhteluvaiheessa, toisin kuin bensakoneessa, jossa ulos karkaa myös polttoainetta...
ja kyllä siellä palotilassa on myös typpeä samassa suhteessa, kun ahtamisesta puhutaan, ei sellaista ahdinta ole vielä saatu tehtyä joka erottelis hapen ja typen ilmasta erilleen

bensakoneessa saadaan liian laihalla seoksella aikaiseksi tuota "kaasupilli efektiä", mutta siinä on hieman eri jutut, kuin dieselissä koko seoksen muodostamisen osalta... suoraruisku laihaseos bensakoneet taas voidaan ajaa melko laihallakin seoksella, koska seos valmistetaan hieman dieselmäiseen tapaan vasta hetki ennen sen sytytystä...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- isopahkala
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: To 30.09.2010 11:17
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Hmm, noh, tässä nyt en oikein nähny vastausta tai mielipidettä tohon, että täytyykö tässä vaiheessa jo suurentaa putkea, ja entäs noi ajoahdot 0.4 melkein
Ei mulla vielä ole tullu mtn lämpöongelmia. KErran kun kylällä poljetin hieman reilummin, vartin ajan melkein joka risteyksestä annoin kenkää, nii lämmöt kävi tasan 90, muuten heilunu siinä 84-88

Eihän näitä liian uusia ymmärrä enää...
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
ei se putken suurentaminen pakollista ole. muutaman lisähepan sieltä voi saada ja ääntä
ahtoja on mitä on... en näe ongelmaa?
eikä sulla lämpöjen kanssa tule ongelmia kun omistat vakio pumpun.

ahtoja on mitä on... en näe ongelmaa?
eikä sulla lämpöjen kanssa tule ongelmia kun omistat vakio pumpun.
w201 om605
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Sille 0,4 Bar ajoahdolle et oikein voi mitään, paitsi vaihtamalla ahtimen. Se "pintakaasulla" ajellessa koneen läpi menevä pakokaasu pyörittää sitä pikkusta ahdinta sen verran, että muodostuu tuo 0,4 Bar paine. No tietysti jos alkaa optimoimaan söttöhetkeä, niin se voi saada hieman alemmas mutta ei radikaalisti. Ei siitä oikein muuta haittaa ole kuin hitusen suurempi kulutus.
Holsettia pellinalle niin kulutus pienenee
Holsettia pellinalle niin kulutus pienenee

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
tuokin on vähän niin ja näin, tuon kulutuksen kanssa, kun koneen hyötysuhde taas saattaa hieman nousta, kun on hieman niitä ahtoja... no. 0.4 bar. pintakaasulla on tietysti jo aika paljon, mutta ei älyttömästi, tuon ahtimen koon huomioidenveskola kirjoitti:Sille 0,4 Bar ajoahdolle et oikein voi mitään, paitsi vaihtamalla ahtimen. Se "pintakaasulla" ajellessa koneen läpi menevä pakokaasu pyörittää sitä pikkusta ahdinta sen verran, että muodostuu tuo 0,4 Bar paine. No tietysti jos alkaa optimoimaan söttöhetkeä, niin se voi saada hieman alemmas mutta ei radikaalisti. Ei siitä oikein muuta haittaa ole kuin hitusen suurempi kulutus.
Holsettia pellinalle niin kulutus pienenee


mutta ei siis kannata panikoitua noista 0.4 bar. pintakaasu ahdoista...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
itse kävin penkissä ahdot 0.8 ja syöttöä ei oo lisätty sitte vapariajan jälkeen eli vakiosta 2.5 kierrrosta lisää. tehoa tuli 103hp. mustaa ei lyö kun paikalla kaasuttaessa sellainen huntu aluksi minkä voi saada uudesta dieselistä. Tuolla ny ajettu jo 500km ja toimii.
Ilmahan jäähdyttää konetta jos sielä on cooleri, että tulee viileää ilmaa eikä kuumaa.
Vkl aikana tarkotus syöttöä lisätät ja ahdot kiloon.
Maksimi vääntö on jo 2700rmp jälkeen ja tasaisesti menee 4800rmp asti.
Ilmahan jäähdyttää konetta jos sielä on cooleri, että tulee viileää ilmaa eikä kuumaa.
Vkl aikana tarkotus syöttöä lisätät ja ahdot kiloon.
Maksimi vääntö on jo 2700rmp jälkeen ja tasaisesti menee 4800rmp asti.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Jos sitä savua ei tule niin kannattaa varmistaa että se kaasuvipu kanssa pohjaa. On se ilma viileämpää coolerin jälkeen kuin ennen mutta ei se kuitenkaan mitään kylmää ole. Ehkä jotain 60-80 asteista. Vesiruiskulla sen sais viileäksi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Kyllä hyvällä coolerilla saa ahtoilman lämmöt helposti 30-40 asteeseen
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
mää joskus mittailin noita lämpötiloja. vakiossa om602 DT:ssä imusarjasta mitattuna lämpöä oli kesäkelillä sen 80-100 astetta. viriviri602:ssa kiinankoolerilla ja 40holsetilla oli lämpöjä n.40 astetta. tosin muistaakseni siinäkin lämmöt nousi siitä sitten vielä pikkasen, kun oikein luukutti hullunlailla turbo punasena. mutta noin niinku normiajossa ja normaalissa kiihdytyksessä ei kauheesti yli 40 asteen noussu. että kyllä se vaan cooleri, kun cooleri auttaa coolerittomaan verrattuna aikas paljon.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
jos cooleri ei pidä ahtolämpöjä alle 40 C, pitkässäkin vedossa, niin se on huono/alimitoitettu cooleri...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Tottakai se auttaa mutta kaasu pohjassa kun vedättää kesäkelillä niin kyllä ne tahtoo karkailla sinne viiden-kuuden kympin lähelle suht isollakin kiinan coolerilla. Tuo 60-80 astetta sopii paremmin monivenan vakiocoolerin kokoselle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
vakiocoolerit on yleensä aina asia erikseen ja ne nyt ei muutenkaan toimi paljon muuna, kuin ilmajarrunaSiekkinen kirjoitti:Tuo 60-80 astetta sopii paremmin monivenan vakiocoolerin kokoselle.

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Millä muuten olette mitanneet noi lämmöt kun on noin tarkasti tiedossa mitä siellä tapahtuu milloinkin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
itse yleensä katsellut logeista (megasquirtin) jälkeenpäin, käytössä ollut bosch:n "nopea" imuilma anturi, joka sekin kuitenkin on käytännössä hieman hidas/johtaa ja varaa lämpöä, mutta saa sillä jotain käsitystä asioista...veskola kirjoitti:Millä muuten olette mitanneet noi lämmöt kun on noin tarkasti tiedossa mitä siellä tapahtuu milloinkin ?
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Megamiehillä onkin mittaukset oikeasti hallussa ja miltei sanonkin, että ellei ole mega ohjaamassa moottoria tai cdi moottori kyseessä niin imuilman lämpötilatieto on pelkkää mutuilua ja esson baarin jorinaa. Mulla tietysti poikkeavana on imuilma-anturi esikammiokoneessa 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
lämpömittari kabiiniin ja bi metalli lanka imusarjan liitoksesta sisään. sillä saa kyllä ihan niin nopeeta tietoa, kun vaan mittari kerkiää päivittää. ei siinä sen kummempia tarvita. voihan sinne toki ostaa jostain tuning kaupasta "imusarjan lämpötilan mittaus sarjan", jos on ylimäärästä rahaa, tai muuten vaan haluaa sellasen. mutta jos tahtoo vaan tietää imusarjassa menevän ilman lämpötilan, niin tollaset vehkeet riittää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 250d-vaparin turbotus *(Syötön ja ahtopaineen suhde kuse
Niitä antureita saa ihan motonetista, mukavampi ruuvata siihen ahtoputkeen niin ei ala ne rautalankaviritykset siinä putkessa falskaamaan kun ahdot nousevat. Kaupan päälle se anturi pysyy siellä missä ilmakin kulkee. Maksaa muistaakseni 15€ tjms. Romuttamolta löytyy myös CDI moottoreiden putkesta sopiva anturi, oliskohan semmosen hinta 3€ ?.
Lisää tietoa: www.skg.fi