Jousi poikki w210.
Jousi poikki w210.
Tänä aamuna meni sitten väyrysestä vasemman puolen etujousi poikki. Katkesi ihan sieltä alaosasta. Uskaltaakohan tuolla nyt enemmän ajella rikkinäisellä jousella? Pienen lenkin ajoin ja ei ainakaan kuulunut eikä tuntunut mitään erikoista.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Re: Jousi poikki w210.
Uskaltaa kun ajaa varovasti.
Eihän jousikuppi retkota ? Yläpäässä siis.
Ja kunnon työkalut jos alat itte vaihtamaaan sitä jousta, ei biilteeman halpis puristimilla....
.
Eihän jousikuppi retkota ? Yläpäässä siis.
Ja kunnon työkalut jos alat itte vaihtamaaan sitä jousta, ei biilteeman halpis puristimilla....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Kyl biluteman puristimilla saa hienosti vaihdettua jouset, tai itse olen ainakin vaihtanut useisiin autoihin jousia kyseisillä puristimilla..
Nykyiset autot:Nissan Terrano 2 -99 2,7 tdic ,vw polo -88 1,3 cl, vw Passat .1.8 variant -99.Ford mondeo 2.5 farkku. MB 307 2.4d -89 Tallissa Mb 300e tomaatti-87, ..wv caddy -84, amazon -66,-68 ja -70 Mitsubishi L200 2.4D -89
Rengas kuluupi sitten tosi äkkiä väärän pyörän asennon takia. Nim. kokemusta on.
Lopenuupunut väittää kyllä nyt vastaan, mutta molempia jousia ei ole pakko sitten vaihtaa samalla. Itse vaihdatin vain sen katkenneen ihan samanlaiseen laskettuna omaan autoon kuuluvaan, ja mistään ei ajossa tai auton asennossa voi mitenkään huomata, ettei niitä vaihdettu parina. Olivat merkkiliikkeessä marmoritiskin takana myös sitä mieltä, että noitahan katkeilee ihan summittain. Toisen katkeaminen ei ennusta sitä, että toinenkin katkeaa myös kohtsillään.
Lopenuupunut väittää kyllä nyt vastaan, mutta molempia jousia ei ole pakko sitten vaihtaa samalla. Itse vaihdatin vain sen katkenneen ihan samanlaiseen laskettuna omaan autoon kuuluvaan, ja mistään ei ajossa tai auton asennossa voi mitenkään huomata, ettei niitä vaihdettu parina. Olivat merkkiliikkeessä marmoritiskin takana myös sitä mieltä, että noitahan katkeilee ihan summittain. Toisen katkeaminen ei ennusta sitä, että toinenkin katkeaa myös kohtsillään.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Kyllä mutta ei niillä halvoilla vaa 219€ mb puristinsetillä....ainoa oikea. Ja biltemastahan sekin on....jadox69 kirjoitti:Kyl biluteman puristimilla saa hienosti vaihdettua jouset, tai itse olen ainakin vaihtanut useisiin autoihin jousia kyseisillä puristimilla..
.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Enpäs väitäkään, v******o nyRH kirjoitti:Rengas kuluupi sitten tosi äkkiä väärän pyörän asennon takia. Nim. kokemusta on.

.
Ekkössää rh asu täällä slossa ?

.
Juu noin laajasti ottaen. Siis täällä laitamilla. Lähekkö kahville? Oon lähdössä keskustaan joskus tunnin päästä vai ookko sillon jo ypäjällä?LopenUupunut kirjoitti:Enpäs väitäkään, v******o nyRH kirjoitti:Rengas kuluupi sitten tosi äkkiä väärän pyörän asennon takia. Nim. kokemusta on.
Lopenuupunut väittää kyllä nyt vastaan, mutta molempia jousia ei ole pakko sitten vaihtaa samalla. Itse vaihdatin vain sen katkenneen ihan samanlaiseen laskettuna omaan autoon kuuluvaan, ja mistään ei ajossa tai auton asennossa voi mitenkään huomata, ettei niitä vaihdettu parina. Olivat merkkiliikkeessä marmoritiskin takana myös sitä mieltä, että noitahan katkeilee ihan summittain. Toisen katkeaminen ei ennusta sitä, että toinenkin katkeaa myös kohtsillään.![]()
.
Ekkössää rh asu täällä slossa ?![]()
.
Eli voipi ajella, mutta rengas kuluupi. Pitänee vaihtaa sitten huonot kesärenkaat alle ja vaihdattaa jousi sitten kun kerkiää. En ala itse vaihtamaan. Kiitosta.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
RH kirjoitti:Juu noin laajasti ottaen. Siis täällä laitamilla. Lähekkö kahville? Oon lähdössä keskustaan joskus tunnin päästä vai ookko sillon jo ypäjällä?LopenUupunut kirjoitti:Enpäs väitäkään, v******o nyRH kirjoitti:Rengas kuluupi sitten tosi äkkiä väärän pyörän asennon takia. Nim. kokemusta on.
Lopenuupunut väittää kyllä nyt vastaan, mutta molempia jousia ei ole pakko sitten vaihtaa samalla. Itse vaihdatin vain sen katkenneen ihan samanlaiseen laskettuna omaan autoon kuuluvaan, ja mistään ei ajossa tai auton asennossa voi mitenkään huomata, ettei niitä vaihdettu parina. Olivat merkkiliikkeessä marmoritiskin takana myös sitä mieltä, että noitahan katkeilee ihan summittain. Toisen katkeaminen ei ennusta sitä, että toinenkin katkeaa myös kohtsillään.![]()
.
.
Perskuta, oon.

Kun huomasin sun viestin vasta nyt....
Kävin matkalla koski tl pitäjässä....eikös sielläkin asustanu joku foorumilainen ?
Ettei olis ollu sellasella rm-5 tunnuksellisella mersulla just kylillä....?
.
Jup, jup. Joku toinen kerta sitten. Onhan siellä Koskella TL. tosiaan vissiin useampikin foorumilainen.LopenUupunut kirjoitti:RH kirjoitti:Juu noin laajasti ottaen. Siis täällä laitamilla. Lähekkö kahville? Oon lähdössä keskustaan joskus tunnin päästä vai ookko sillon jo ypäjällä?LopenUupunut kirjoitti:Enpäs väitäkään, v******o nyRH kirjoitti:Rengas kuluupi sitten tosi äkkiä väärän pyörän asennon takia. Nim. kokemusta on.
.
.
Perskuta, oon.![]()
Kun huomasin sun viestin vasta nyt....
Kävin matkalla koski tl pitäjässä....eikös sielläkin asustanu joku foorumilainen ?
Ettei olis ollu sellasella rm-5 tunnuksellisella mersulla just kylillä....?
.
Nyt on vaihdettu kesänakit alle ja otin kuvan tuosta jousikupista (alla). Pitääkö huolestua vai onko normaalia?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Vaikee kuvan perusteella sanoa...joko salama tekee tuosta kupista kirkkaan tai sitten se on ensimmäinen näkemäni rst kuppiSole kirjoitti:Nyt on vaihdettu kesänakit alle ja otin kuvan tuosta jousikupista (alla). Pitääkö huolestua vai onko normaalia?

Kattele onko se noista alalipoista ( vähän niinkuin karvalakin korvaosat ) mätä....jos niin kohta voit varautua korjaukseen....
Tuolla kohtuullinen ohjekin...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... Jousikuppi" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Mistähän kohdin tuo antaa periksi yleensä tuo kuppi? Tuo alaosa joka tuossa alhaalla näkyy on rakoa, mutta ei ole vielä mätä. Tässä pähkäilen, että tarviiko tuota kuppia vielä vaihtaa vai pärjäiskö pelkällä jousen vaihdolla?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Se joko repeää niistä korvien pistehitseistä tai katkeaa korvan joltain kohdalta...väsyy vaan yksinkertaisesti.Sole kirjoitti:Mistähän kohdin tuo antaa periksi yleensä tuo kuppi? Tuo alaosa joka tuossa alhaalla näkyy on rakoa, mutta ei ole vielä mätä. Tässä pähkäilen, että tarviiko tuota kuppia vielä vaihtaa vai pärjäiskö pelkällä jousen vaihdolla?
Korjaus on sitten veholla kohtuu halpaa lystiä, n.500€/puoli...
Siitä minun linkistä löytyy hinnat materiaaleille jne.
Kannattanee ammattilaisen mielipide kysyä samalla kun jousta vaihdatat....
.
E: jotenkinhan tuossa sun kuvassa tuo on irti lähtemässä....
itselläni meni oikean puolen etujousi viime syksynä samalla tavalla hain KL:stä molempiin puoliin jouset en muista paljon makso,ei kuitenkaan paljoa tilasin kuuluisasta tamperelaisesta mersupajasta ajan ,johon on yleensä n.2vk odotus no sain ajan kesti 20.min jousien vaihto ja makso 50 ekee.Noi jousien katkeamiset on ihan peruskauraa,ei kannata ottaa pulttia,tosin se v8 painaa vähän enemmän tossa nokalla mikä ittellä on.
Jousikuppi näyttäisi olevan vaihdettu jonkun aikaa sitten. Kuvasta ei kyllä erota joko on ehtinyt ruostumaan irti..ruostesuojaus on kyllä unohtunut. Tuollaisenaan kyllä lahoaa äkkiä.
Kävin varaamassa korjaamolle ajan. On kuulemma repeämässä irti tuo kuppi. Ei uskalla ajella nyt autolla ennen kupin vaihtoa. Pitänee vaihtaa sitten samalla tuo toinenkin puoli niin ei tarvitse pelätä tuota repeämistä. Töineen ja osineen noin 200€/puoli. Onkohan kellään pettänyt ajon aikana tuo kuppi? Mitenkä auto käyttäytyy, jos se hajoaa esim. kovemmassa vauhdissa?
Se puoli tipahtaa iskarin pohjaanlyöntikumin varaan. Rengas todennäkösesti ottaa kaareen ja voi tulla mehtäreissu kun yhtäkkiä tapahtuu. En suosittele ajamaan varsinkaan kovia vauhteja. Tasasella tiellä voi jonkun matkaa uskaltaa ajella.Sole kirjoitti:Kävin varaamassa korjaamolle ajan. On kuulemma repeämässä irti tuo kuppi. Ei uskalla ajella nyt autolla ennen kupin vaihtoa. Pitänee vaihtaa sitten samalla tuo toinenkin puoli niin ei tarvitse pelätä tuota repeämistä. Töineen ja osineen noin 200€/puoli. Onkohan kellään pettänyt ajon aikana tuo kuppi? Mitenkä auto käyttäytyy, jos se hajoaa esim. kovemmassa vauhdissa?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Nyt on kuppi ja jousi vaihdettu. Kustanti 200€. Oikea puoli on vielä hyvässä kunnossa ei tarvitse vaihtaa. Tarvitseekos noita pyörän kulmia säädellä tämmöisen toimen piteen jälkeen? Tuntuu, että mersu vetelee enemmän maantiellä kuin aiemmin. Varsinkin oikealle olevat kaarrokset vetelee etupäätä enemmän. Oikealta kuuluu montuissa pientä kolinaa. Voisiko alapallonivel tehdä tuon oireen?
Olishan ne camberit hyvä säätää tuon jälkeen. Ei välttämättä ole jousikuppi tarkalleen samassa kohti kuin toisella puolella. Camberin säädön jälkeen joutuu tosin säätämään myös aurauksen joten sama säädättää kaikki kerrallaan. Kiinteällä hinnallahan se usein onSole kirjoitti:Nyt on kuppi ja jousi vaihdettu. Kustanti 200€. Oikea puoli on vielä hyvässä kunnossa ei tarvitse vaihtaa. Tarvitseekos noita pyörän kulmia säädellä tämmöisen toimen piteen jälkeen? Tuntuu, että mersu vetelee enemmän maantiellä kuin aiemmin. Varsinkin oikealle olevat kaarrokset vetelee etupäätä enemmän. Oikealta kuuluu montuissa pientä kolinaa. Voisiko alapallonivel tehdä tuon oireen?

W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- AP-race/lake
- Mersumies
raidetanko??? 

No sekinAP-race/lake kirjoitti:raidetanko???

W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
En nyt sano miljoonaykstoista varmaksi mutta kyllä pitää olla tunari jos ei jousikuppia saa millilleen samaan paikkaan kuin se vanha ja yleensäkin oikeaankohtaan....on sille vaan sen verran jämpti monttu sivutuilla sinne tehty, jos se menee tarkoitetusta oikeasta aikanaan suunnitellusta millinkin vinoon se jää ihan vituralleen ja luultavasti repeää pois alle kolmen metrin ajon jälkeenSiekkinen kirjoitti:Olishan ne camberit hyvä säätää tuon jälkeen. Ei välttämättä ole jousikuppi tarkalleen samassa kohti kuin toisella puolella. Camberin säädön jälkeen joutuu tosin säätämään myös aurauksen joten sama säädättää kaikki kerrallaan. Kiinteällä hinnallahan se usein onSole kirjoitti:Nyt on kuppi ja jousi vaihdettu. Kustanti 200€. Oikea puoli on vielä hyvässä kunnossa ei tarvitse vaihtaa. Tarvitseekos noita pyörän kulmia säädellä tämmöisen toimen piteen jälkeen? Tuntuu, että mersu vetelee enemmän maantiellä kuin aiemmin. Varsinkin oikealle olevat kaarrokset vetelee etupäätä enemmän. Oikealta kuuluu montuissa pientä kolinaa. Voisiko alapallonivel tehdä tuon oireen?kolinan syy pitää selvittää ennen suuntausta. Syynä voi olla vähän vaikka mikä. Yläpallo, kallistuksenvakaajan kumit tai koiranluu ehkä alapallokin.

En säätänyt....
Ja raidetankon ulommat pääthän on vuotuista kulutustavaraa....ja helppo tunnistaa jos auto sammuksissa rattia lonksottaen eestaas kolisee....
.
.
Ei nyt ihan ellei erehdy italian osia ostamaan. Tuosta suuntauksen tarpeellisuudesta en mene varmaksi sanomaan kun en ole jousikuppeja vaihdellut mutta jos vaikka raidepää on väljänä niin pitäähän se suunnata kuitenkin.LopenUupunut kirjoitti:Ja raidetankon ulommat pääthän on vuotuista kulutustavaraa....
W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Siekkinen kirjoitti:Ei nyt ihan ellei erehdy italian osia ostamaan. Tuosta suuntauksen tarpeellisuudesta en mene varmaksi sanomaan kun en ole jousikuppeja vaihdellut mutta jos vaikka raidepää on väljänä niin pitäähän se suunnata kuitenkin.LopenUupunut kirjoitti:Ja raidetankon ulommat pääthän on vuotuista kulutustavaraa....
No miksikäs tarttee raidetangon ulomman pään takia suuntailla....en suunnannut senkään vaihdon jälkeen

Laskee kierrokset ja katsoo että uusi osa on saman mittainen jne.
.
No kyllä jos hyvän haluaa niin se suunnataan vaihdon jälkeen. Pienikin virhe vaikuttaa paljon ja harvemmin pään saa tasan samaan kohtaan mitä se oli.LopenUupunut kirjoitti:Siekkinen kirjoitti:Ei nyt ihan ellei erehdy italian osia ostamaan. Tuosta suuntauksen tarpeellisuudesta en mene varmaksi sanomaan kun en ole jousikuppeja vaihdellut mutta jos vaikka raidepää on väljänä niin pitäähän se suunnata kuitenkin.LopenUupunut kirjoitti:Ja raidetankon ulommat pääthän on vuotuista kulutustavaraa....
No miksikäs tarttee raidetangon ulomman pään takia suuntailla....en suunnannut senkään vaihdon jälkeen![]()
.
W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Siekkinen kirjoitti:No kyllä jos hyvän haluaa niin se suunnataan vaihdon jälkeen. Pienikin virhe vaikuttaa paljon ja harvemmin pään saa tasan samaan kohtaan mitä se oli.LopenUupunut kirjoitti:Siekkinen kirjoitti:Ei nyt ihan ellei erehdy italian osia ostamaan. Tuosta suuntauksen tarpeellisuudesta en mene varmaksi sanomaan kun en ole jousikuppeja vaihdellut mutta jos vaikka raidepää on väljänä niin pitäähän se suunnata kuitenkin.LopenUupunut kirjoitti:Ja raidetankon ulommat pääthän on vuotuista kulutustavaraa....
No miksikäs tarttee raidetangon ulomman pään takia suuntailla....en suunnannut senkään vaihdon jälkeen![]()
.
Oon sitten ainakin seittemän oikein saanu....valehtelemati toiseenkymmeneen autoon vaihtanut ulomman raidetangon pään,molemmatkin....ja kertaakaan en ole suunnattanut....eikä ole renkaat koskaan kuluneet epätasaiseen tai auton ajo-ominaisuudet muuttuneet.
Tuo on sellainen osa että tullut itse vaihdettua välillä vuoden välein varmuudeksi.....kulutuskamaa.
.
Jos se sulla sattuu aina onnistumaan niin jollakin muulla ei välttämättä onnistu.LopenUupunut kirjoitti:Oon sitten ainakin seittemän oikein saanu....valehtelemati toiseenkymmeneen autoon vaihtanut ulomman raidetangon pään,molemmatkin....ja kertaakaan en ole suunnattanut....eikä ole renkaat koskaan kuluneet epätasaiseen tai auton ajo-ominaisuudet muuttuneet.
Tuo on sellainen osa että tullut itse vaihdettua välillä vuoden välein varmuudeksi.....kulutuskamaa.
W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Ja kun katton omaan kämmeneen voi vain ihmetellä kuinka on kaikki nuo kerrat onnistunut....Siekkinen kirjoitti:Jos se sulla sattuu aina onnistumaan niin jollakin muulla ei välttämättä onnistu.LopenUupunut kirjoitti:Oon sitten ainakin seittemän oikein saanu....valehtelemati toiseenkymmeneen autoon vaihtanut ulomman raidetangon pään,molemmatkin....ja kertaakaan en ole suunnattanut....eikä ole renkaat koskaan kuluneet epätasaiseen tai auton ajo-ominaisuudet muuttuneet.
Jos nyt miettii raidetangon ulomman pään vaihtoa vaikeusasteella.....vastannee mielestäni renkaan vaihtoa.
No, olen varmaan huono keksimään mikä tuossa voisi klikata jos huolellisesti tekee....varmaan sitten kaikki....voihan ne pyörän pultitkin jäädä renkaanvaihdossa löysälle....

.
mulla katkes molemmat samalla kertaa ja huippu ylä ja alapäästä molemmat.ajelin varmaa pari kuuta ennen ku ees vein korjaamolle katootavaksi.ny uudet eikä hajonnu mitään.