Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Mittaa/mittauta se lambda oskilloskoopilla, sillä ainakin näkee onko mennyt hitaaksi.
S210 220 CDI A -02
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

MatKa kirjoitti:Mittaa/mittauta se lambda oskilloskoopilla, sillä ainakin näkee onko mennyt hitaaksi.
Taitaa olla halvempi hakea uudet...

Irroitus, ajoa 200km, mittaus jne....uusi n.50-100€

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:
AP-race/lake kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Eli

Tyhjäkäynti / Kierroksilla
CO% 0,28 1,41
CO2 14,8 13,8
HC ppm 105 129
O2 0,36 0,7

Hylätty lukujen 1,41 ja 105 ja 129 takia.


Enpä ole käynnissä ottanut suuttimien piuhoja pois....testaan huomenna.
Mittasin ohmit ja ne oli ohjearvojen puitteissa....
.
onko katit kondiksessa??? :wave:
Katit on pari vuotta vanhat....

.
2-3 vuotta on esim. bilteman tarvikekateille ihan hyvä kesto... koska eihän ne maksa, kuin alle 100 €/kpl... auto pitäis vain muistaa laittaa kiertoon, niiden vaihtamisen jälkeen, niin ei tarvitse niitä jatkuvasti vaihdella :D

toki voihan tuolla olla jotain muutakin pielessä, kun vieläkään ei saanut esim. lambda arvoa selville siitä pakokaasu päästö laposta... mutta jos lambda haarukassa (kierroksilla, eli yli 2000 rpm), niin katit tod.näk. selvät...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Meinaatko napa, että kun ostaa käytetyn auton niin siinä ei ole valmiiksi niitä bilteman ja motonetin osia :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
AP-race/lake kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Eli

Tyhjäkäynti / Kierroksilla
CO% 0,28 1,41
CO2 14,8 13,8
HC ppm 105 129
O2 0,36 0,7

Hylätty lukujen 1,41 ja 105 ja 129 takia.


Enpä ole käynnissä ottanut suuttimien piuhoja pois....testaan huomenna.
Mittasin ohmit ja ne oli ohjearvojen puitteissa....
.
onko katit kondiksessa??? :wave:
Katit on pari vuotta vanhat....

.
2-3 vuotta on esim. bilteman tarvikekateille ihan hyvä kesto... koska eihän ne maksa, kuin alle 100 €/kpl... auto pitäis vain muistaa laittaa kiertoon, niiden vaihtamisen jälkeen, niin ei tarvitse niitä jatkuvasti vaihdella :D


toki voihan tuolla olla jotain muutakin pielessä, kun vieläkään ei saanut esim. lambda arvoa selville siitä pakokaasu päästö laposta... mutta jos lambda haarukassa (kierroksilla, eli yli 2000 rpm), niin katit tod.näk. selvät...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Lambda arvon kohdalla oli ,99

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Meinaatko napa, että kun ostaa käytetyn auton niin siinä ei ole valmiiksi niitä bilteman ja motonetin osia :D
en, vaan sehän on itsestään selväkin asia ja siksi hinta ei saa ikinä olla yli 500 €, mitä käytetystä autosta maksaa :wink: koita nyt oppia tämä mun ajatusmaailma... ensimmäinen sääntö, kauppias pettää aina jne. :thumbup:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:
Lambda arvon kohdalla oli ,99

.
eli kun vaihteluväli saa olla 0.97-1.03, niin tuo on ihan ok. ja kertoo kyllä sen, että lambda on kunnossa, ainakin tuolta osin :wink:

-> katit vaihtoon tai kunnon lämmitys ennen pakokaasupäästöjen mittausta...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Voisiko imusarja vuotaa jostakin ?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

napa kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Lambda arvon kohdalla oli ,99

.
eli kun vaihteluväli saa olla 0.97-1.03, niin tuo on ihan ok. ja kertoo kyllä sen, että lambda on kunnossa, ainakin tuolta osin :wink:

-> katit vaihtoon tai kunnon lämmitys ennen pakokaasupäästöjen mittausta...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Eihän tuo varsinaisesti kerro lambdan kunnosta kaikkea. Näyttää vaan seoksen mikä tulee putkesta pihalle eikä mittaa lambdan toimintaa. Mutta voi siitä sen päätellä että ei käy LIIAN rikkaalla eikä laihalla. Lambdan toiminta voi silti olla hidastunut vaikka se ei täysin rikki oliskaan. Pelkkä katti/katit ei ole ongelmana jos kerran omistajan mielestä tyhjäkäynti aaltoilee. Videosta sitä on joskus vaikea todistaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti: Eihän tuo varsinaisesti kerro lambdan kunnosta kaikkea. Näyttää vaan seoksen mikä tulee putkesta pihalle eikä mittaa lambdan toimintaa. Mutta voi siitä sen päätellä että ei käy LIIAN rikkaalla eikä laihalla. Lambdan toiminta voi silti olla hidastunut vaikka se ei täysin rikki oliskaan. Pelkkä katti/katit ei ole ongelmana jos kerran omistajan mielestä tyhjäkäynti aaltoilee. Videosta sitä on joskus vaikea todistaa.
kertoo se riittävästi... koska jos lambda olisi rikki, seokset ei todellakaan olisi tuota 0.99 lambda, vaan ne olisi lähempänä 0.80 tai jotain alle 0.9 kuitenkin, koska moottorinohjaus käsittää rikkinäisen lambdan antaman tiedon (yleensä 0 v tai alle 0.2 volttia kuitenkin) että kone käy pirun laihalla ja vetää rikastuksen tappiin, jolloin kone siis käy todellisuudessa paljon rikkaammalla mitä ECU "luulee"... ja silloin ei mikään pakokaasuarvo ole enää "kartalla", kuten nyt (siinä ja siinä, että ei mene läpi päästöistä...)

mikään lambdan "hitaus" taas ei tuollaista aiheuta (laajakaistalambdaa taas joutuu usein ohjelmallisesti hidastamaan, kun se on liian nopea joissakin tapauksissa, säätö rauhoittuu huomattavasti, kun lambdatiedon "päivittymistä" hieman hidastaa, eikä anna sen hulluna sotkea/vatkata seoksia edes takaisin), koska ei lambdaa tarvita, kuin sen hienosäädön takia, että saadaan seokset pysymään tuossa 0.97-1.03 lambda alueella, jolloin kunnossa oleva katalysaattori kyllä saa pakokaasut riittävän puhtaiksi raja-arvoja ajatellen... (manuaalisäädöilläkin, eli ilman lambdatietoa saadaan seokset kunnossa olevalla katilla ihan "nolla" arvoihin, mutta useimmiten ne ei pahemmin anna sitä tehdä päästömittauksen aikana, joskus siihen tosin joutuu turvautumaan, kun lambdan kanssa homma ei vain toimi... joku matalapuristeinen turbokone järjettömillä nokilla aiheuttaa usein näitä ongelmia...)

tyhjäkäynnin aaltoilun luultavasti aiheuttaa juuri se nokkaketjun kunto, mistä on ollut puhetta, tai joku pikkuisen tukossa oleva suutin...

nyt kun tätä 95E10 bensaa on ollut jo hetken käytössä, niin on todettu ihan "euroopan laajuisesti", että se syö katalysaattoreita paljon pahemmin, kuin aikaisempi 95E5 bensa (tai nykyinen 98E5), katit ei vain tunnu tykkäävän viinasta jostain syystä... tosin tässä tapauksessa kattien ikä nyt ei varmaan ole kuin jollakin vuodella tai kahdella lyhentynyt :think: (tarvikekatit nyt ei muutenkaan mitään ikiliikkujia ole... jalometallien määrä aika onneton alkuperäis laatuiseen verrattuna, mutta on ne silti parempia, kuin ikäloppu alkuperäinen mielestäni...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Gariant
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 20.03.2009 13:41

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Gariant »

Voisiko vika liittyä mitenkään koneen käyntilämpötilaan? Moottorilta tuleva lämpötilatieto väärä, liian alhainen, heittelee, huono kosketus, lämpötila-anturi rikki, jolloin kone käy esim. rikkaalla.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Gariant kirjoitti:Voisiko vika liittyä mitenkään koneen käyntilämpötilaan? Moottorilta tuleva lämpötilatieto väärä, liian alhainen, heittelee, huono kosketus, lämpötila-anturi rikki, jolloin kone käy esim. rikkaalla.
No tätäkin mietiskelin yhdessä vaiheessa.
Anturihan on tuossa keulilla, näkyy videollakin.
Mutta carsofta ei anna vikakoodia ja lämmöt pitää paikkansa mittaristossa, automaatti-ilmastoinnin paneelissa ja carsoftassa....mutta, kokeillaan ottaa piuha irti varmuudeksi.

Öljyn lämpötilatietoa en ole saanut koskaan carsoftalla ulos, näyttää -40 koko ajan...voineeko vaikuttaa koneen säätöihin ?

Katteja en usko syylliseksi, koska samaa kikkailua päästöjen kanssa oli kattien vaihdonkin jälkeen ja ennen.
Lambdat tsekkaan vielä illalla carsoftalla ja pistän videon pätkän tänne.

Napan mainitsemaa suutinvuotoa alan vakavasti uskoa....aamulla oli bensapaineet nollissa, voisko viitata siihen että putkistosta pääsee suuttimen kautta paineet levossa ulos....tämähän tarkoittaa että jokin suutin ei sulkeudu ?

.
E: ja terveiset Ypäjältä.... :D
Opel, "weird lieben autos"....
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Kone »

Taika-aine joka on todistettavasti toiminut ainakin kerran:
http://www.fixnetti.net/Kent-One-Shot-k ... distusaine" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Kone kirjoitti:Taika-aine joka on todistettavasti toiminut ainakin kerran:
http://www.fixnetti.net/Kent-One-Shot-k ... distusaine" onclick="window.open(this.href);return false;
Minä en edes ymmärtänyt minne tuota voi ruiskuttaa ? :shock:
:D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://www.golf3forum.org/t5575-nettoya ... t-one-shot" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitenköhän ne suuttimet siitä puhdistuu...youtuben mukaan ainakin pakoputki tulee siistiksi :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aYSvrlEKuB8[/youtube]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Kone »

LopenUupunut kirjoitti:
Minne tuota voi ruiskuttaa ? :shock:
Imupuolelta moottoriin, paketista pitäisi löytyä ohjeet.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

http://www.youtube.com/watch?v=YDl8vjrX ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
tuosta kuulee hyvin sen että jakoketuju se kalkattaa ja "laahaa"......nyt sopivasti kone ei vatkaa yhtään vaan käy aivan tasaiseen....ja hetki tuosta kuvauksesta alkoi vatkaaminen.

http://www.youtube.com/watch?v=nLJbNmPf ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
tuossa kaasua juuri enne kickdownia....eli kd:a vasten...tehot on tallella :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Kone »

Aika haipakkaa se lähtee :D
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

ei paha, noin 7 sek 0-100km/h :thumbup:
Vastaa Viestiin