Bensa kone -> Diesel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Matti-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 16.10.2010 17:55
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

En tunne tuota laatikkoa, mutta näissä mun wanhoissa laatikoissa menee "ohjaavat paineet" lauhduttimen kautta, joten jos siellä tai putkistossa on tukosta ei laatikossa tapahdu mitään.....
Matti

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka/
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Matti-Pekka kirjoitti:En tunne tuota laatikkoa, mutta näissä mun wanhoissa laatikoissa menee "ohjaavat paineet" lauhduttimen kautta, joten jos siellä tai putkistossa on tukosta ei laatikossa tapahdu mitään.....
Voihan sitä kokeilla vetää putki suoraan jäähyttimen banjosta toiseen. Ei yhtään huono idea. Varsinkin kun vänkärin puolen jäähyttimen putken aukasit jos sieltä ei tullu kovalla paineella öljyä. Ja pitäis tulla vielä kovemmalla paineella öljyä kun kierroksia nostaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Siekkinen kirjoitti:
Matti-Pekka kirjoitti:En tunne tuota laatikkoa, mutta näissä mun wanhoissa laatikoissa menee "ohjaavat paineet" lauhduttimen kautta, joten jos siellä tai putkistossa on tukosta ei laatikossa tapahdu mitään.....
Voihan sitä kokeilla vetää putki suoraan jäähyttimen banjosta toiseen. Ei yhtään huono idea. Varsinkin kun vänkärin puolen jäähyttimen putken aukasit jos sieltä ei tullu kovalla paineella öljyä. Ja pitäis tulla vielä kovemmalla paineella öljyä kun kierroksia nostaa.
Mietintä myssyyn kun huomenna saan laatikon takaisin ja yritän lauantain aikana saada kiinni (kun krapuloilta ehtii :D ). Jos sielä nyt on tukosta, niin saishan sen myös paineilmalla pois, toisesta päästä paineilmaa ja katsoo kuinka se tulee toisesta päästä..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:Mietintä myssyyn kun huomenna saan laatikon takaisin ja yritän lauantain aikana saada kiinni (kun krapuloilta ehtii :D ). Jos sielä nyt on tukosta, niin saishan sen myös paineilmalla pois, toisesta päästä paineilmaa ja katsoo kuinka se tulee toisesta päästä..
Niin no joo..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Tuli mieleen että mikä tämä on(Punaisen rinkulan sisällä)? Olen veikannut että se olisi sportti asento. Se toimii solenoidilla, kokeilin äsken yhdistä laatikon miinukseen ja sitten tuon piuhan mikä siitä lähtee niin plussaan ja se napsahteli. Ei kai TUO estä painetta tulemasta.. Laatikon korjaajakin sanoi että ekaa kertaa näki tuollaisen ja veikkas myös että olisi sport asento. Mutta en hoksannut sitä sanoa että se ei ole nyt kiinni ja kysyn ny teiltä että olisiko se mahdollista että tämän takia kun se ei ole auki koko aikaa ajossa niin ei ole toiminut.. (Enhän minä mitää ole kerennyt laatikkoa kiinni laittamaan kun tua meidän öljymonttu on suunniteltu vuoristokääpiöille ja ei siellä saa millää yksin nostettua tuata lootaa ja laitettua pulttia kiinni, kun ei ole kukaan kaveri ehtinyt tulla avuksi..)

Kuva
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Laatikko toimii nyt:D Kyllä oli ihmeellinen vika.. En kyllä osaa sanua että mikä sielä ny on sitte lopuuksi ollu..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Vaikka laitoit kaikki samalla tapaa paikolleen? :shock:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Siekkinen kirjoitti:Vaikka laitoit kaikki samalla tapaa paikolleen? :shock:
Ei niitä paljo toisinkaan saa:D Toki puhalsin öljyputket, ainut mitä tein. Tua kuva tossa ylempänä laitoin plussaan kiinni mutta kokeilin ottaa irti niin toimi silti..

Ainut enää kuinka sammuttajan duunais sinne.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Vaikka laitoit kaikki samalla tapaa paikolleen? :shock:
Ei niitä paljo toisinkaan saa:D Toki puhalsin öljyputket, ainut mitä tein. Tua kuva tossa ylempänä laitoin plussaan kiinni mutta kokeilin ottaa irti niin toimi silti..

Ainut enää kuinka sammuttajan duunais sinne.
Magneettiventtiili taitaa olla helpoin. Mersujen diisselikoneissa (om601-2-3) on pakokaasunkierrätyksessä venttiili jota voit käyttää apuna. Venttiili aukeaa 12voltin virralla. Otat alipainepumpulta alipaineen venttiiliin, sähköt normaalisti virtalukolta ja jatkat alipaineletku venttiililtä sammutinkelloon. Kun venttiiliin tulee virta niin auto sammuu. Noita venttiileitä on sitten kuulemma kahenlaisia noissa pakokaasujärjestelmissä. Toiset aukeaa 12 voltilla ja toiset sulkeutuu 12 voltilla. Testaa että otat oikean. Mutta tuo laatikon toimiminen vaivaa nyt :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mohmelo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 05.04.2012 23:47

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Mohmelo »

Larva kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Vaikka laitoit kaikki samalla tapaa paikolleen? :shock:
Ei niitä paljo toisinkaan saa:D Toki puhalsin öljyputket, ainut mitä tein. Tua kuva tossa ylempänä laitoin plussaan kiinni mutta kokeilin ottaa irti niin toimi silti..

Ainut enää kuinka sammuttajan duunais sinne.
Erikoista. Roskaa ohjauskanavissa ehkäpä?
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.

W638 112CDI A4

Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Mohmelo kirjoitti:
Larva kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Vaikka laitoit kaikki samalla tapaa paikolleen? :shock:
Ei niitä paljo toisinkaan saa:D Toki puhalsin öljyputket, ainut mitä tein. Tua kuva tossa ylempänä laitoin plussaan kiinni mutta kokeilin ottaa irti niin toimi silti..

Ainut enää kuinka sammuttajan duunais sinne.
Erikoista. Roskaa ohjauskanavissa ehkäpä?
Laatikon korjaaja ei löytänyt mitää vikaan, ja ei kyllä ölyputkissakaan mitään ollu, vähä ilmaa päästi niin tuli kaarella öljyä mitä sinne oli jääny..
Siekkinen kirjoitti:Magneettiventtiili taitaa olla helpoin. Mersujen diisselikoneissa (om601-2-3) on pakokaasunkierrätyksessä venttiili jota voit käyttää apuna. Venttiili aukeaa 12voltin virralla. Otat alipainepumpulta alipaineen venttiiliin, sähköt normaalisti virtalukolta ja jatkat alipaineletku venttiililtä sammutinkelloon. Kun venttiiliin tulee virta niin auto sammuu. Noita venttiileitä on sitten kuulemma kahenlaisia noissa pakokaasujärjestelmissä. Toiset aukeaa 12 voltilla ja toiset sulkeutuu 12 voltilla. Testaa että otat oikean. Mutta tuo laatikon toimiminen vaivaa nyt :D
Olisiko pyhällä hengellä tekemistä tämän kanssa? :o :roll:

Mistä nuata nuata magneettiventtiiliä saa? Olen kuullut niistä käytettävänki mutta en tiä kylä mistä päin niitä voi hommata?

E: sori, en lukenut ajatuksella vissiin tuata.. No mun konees ny tuata ei ainakaan ole, pitäisi etsiä jostakin purkukoneesta?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Purkukoneesta joo. Ei varmasti maksa paljoa toisin kuin jossakin alan liikkeissä. Yksinkertaistan vielä tuon asennusidean. Venttiili päästää alipaineen alipainepumpulta tai jarrutehostimen putkelta sammutinkellolle kun siihen tulee 12 voltin jännite virtalukon kautta :D osat ehkä kympin tai kaks. Vaihtoehto on sitten ostaa purkuautosta diisselin virtalukko ja laittaa alipainelinjat kulkemaan alipainepumpulta hyttiin ja virtalukon venttiilin kautta sammutinkellolle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Siekkinen kirjoitti:Purkukoneesta joo. Ei varmasti maksa paljoa toisin kuin jossakin alan liikkeissä. Yksinkertaistan vielä tuon asennusidean. Venttiili päästää alipaineen alipainepumpulta tai jarrutehostimen putkelta sammutinkellolle kun siihen tulee 12 voltin jännite virtalukon kautta :D osat ehkä kympin tai kaks. Vaihtoehto on sitten ostaa purkuautosta diisselin virtalukko ja laittaa alipainelinjat kulkemaan alipainepumpulta hyttiin ja virtalukon venttiilin kautta sammutinkellolle.
Virtalukko olis tiedos mutta ei millään jaksaasi purkaa tuata sisustaa niin että sen saisi irti, toki se olisi se järkevin idea.. Laitan ny mietintämyssyyn kumman laitan.. :D
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

laita vaijeri siihen sammuttimeen.. :thumbup:
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

JuhoK kirjoitti:laita vaijeri siihen sammuttimeen.. :thumbup:
Kävi jo mielessä että samanlainen sammutus kuin vanhoissa raktoreissa, että pitää vetää voimalla :lol:
hanomak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 24.02.2012 20:49
Paikkakunta: puromäki

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja hanomak »

Tuosta koneen vaihdosta vielä.On olemassa semmonen laki pykälä että vuonna 1987 olikohan kesäkuu ja sen jälkeen rekisteröityyn autoon ei saa vaihtaa vanhempaa moottoria kun auto on!! tuli itellä eteen kun 5 vuotta sitten vaihdoin -87 maaliskussa rekisteröityyn autoon vm85 moottorin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Eipä sitä koneen vuosimallia taida mistään saada selville. Sanot vaan koneen olevan uudemmasta autosta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Vaan jos katsuri vaatii siitä näytön, niin mites sitten suu pannaan?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

teppo21 kirjoitti:Vaan jos katsuri vaatii siitä näytön, niin mites sitten suu pannaan?
Millä se sitten todistetaan jos luovuttaja-auton kori on vaikkapa romutettu?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Luovuttaja-auton rungonnnumerolla :idea:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

teppo21 kirjoitti:Luovuttaja-auton rungonnnumerolla :idea:
Jos sitä ei enää autosta nää eikä papereita ole jos moottori olis ostettu purkaamolta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Todistustaakka taitaa levätä tässä tapauksessa asiakkaalla?

Joten jos ei voi osoittaa autoa josta moottori on, niin ei kelpaa.

:nocando:
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Jos moottori on vuoden -89 ja auto -90 . Moottori on sama vuosien -87 - -91 välillä (muistaakseni), niin mikä siinä suomen laissa muka sitte tuon estäisi.. Samalaisen koneen laittaa mutta eri vuosimallia vain.

Tuo sinun tapauksesi on vähän erilainen, ainaki käsittääkseni, alle -87 moottoria ei saa laittaa uudempaan autoon vaikka olisi samanlainen. Mutta taas tuo mun moottori on -89 eikä alle -87 joten sen voi laittaa uudempaan autoon, näin sen käsitin..

Mitä katsastusmies meinaa kun on hehkulle ja sammutukselle omat napit?:D Hehkulle oli pakko laittaa kun en jaksanut lukkopesää vaihtaa ja sammutukseen piti laittaa myös kun en löytänyt tähän hätään oikeanlaista magneettiventtiiliä ja se tarvi virtaa että se sammutti auton..
Mohmelo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 05.04.2012 23:47

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Mohmelo »

Larva kirjoitti: Mitä katsastusmies meinaa kun on hehkulle ja sammutukselle omat napit?:D Hehkulle oli pakko laittaa kun en jaksanut lukkopesää vaihtaa ja sammutukseen piti laittaa myös kun en löytänyt tähän hätään oikeanlaista magneettiventtiiliä ja se tarvi virtaa että se sammutti auton..
Jos ne toimivat, ei katsastusmiehellä pitäisi olla asiaan mitään sanomista. Tuo hehkuhan ei sitten ole sellainen varuste josta katsastusmies muutenkaan korjauskehotuksia jakelisi jos auto lähtee käyntiin ilmankin.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.

W638 112CDI A4

Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Mistä saisin tietää om602 painon? Pitäisi tietää että onko se +20% painavampi että pitääkö vaihdella jousia/iskaria..

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M102_engine Tuolta löysin m102 eli 2.3 vuoteen -86 asti, yhtä paljo siinä ainaki on tehoja mitä mun tossa uudemmassa 2.3 (-90) mallissa. Eli kait se painoki on sitten suurinpiirteen se sama.

M102: 118kg
OM602: ?kg

Olen etsinyt haulla ja googlea käyttänyt mutta en vain ole löytänyt, olen yrittänyt löytää ettei tarvitsisi teitä vaivata mutta itse en vain löydä..
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Mikä voisi olla vikana kun alipaine on poissa aluksi mutta sitten heräilee pikku hiljaa kun auto ollut käynnissä..? Olisiko jokin pieni vuoto jossain jota ei huomaa, mutta tyhjenee sitä kautte kun auto ei ole käynnissä, ja on niin olematon reikä että se ei poista alipainetta kokonaan käytöstä? moottori tilassa kaikki alipaine letkut tarkistettu ja ei pitäisi sieltä ainakaan vuotaa..

Ja haluaisin vastauksen tohon mun ylempäänkin kysymykseen..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:Mikä voisi olla vikana kun alipaine on poissa aluksi mutta sitten heräilee pikku hiljaa kun auto ollut käynnissä..? Olisiko jokin pieni vuoto jossain jota ei huomaa, mutta tyhjenee sitä kautte kun auto ei ole käynnissä, ja on niin olematon reikä että se ei poista alipainetta kokonaan käytöstä? moottori tilassa kaikki alipaine letkut tarkistettu ja ei pitäisi sieltä ainakaan vuotaa..

Ja haluaisin vastauksen tohon mun ylempäänkin kysymykseen..
Alipainepumpun mäntä voi olla väljä ja kestää vähän aikaa ennen kuin se saa paineen aikaan. Ja vuotoa voi olla vähän vaikka missä. Laatikon putket, valojen säätö..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
umppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 24.08.2010 09:01
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja umppo »

om602 paino oli muistaakseni 208 kiloa apulaitteiden kans. Sivua missä ol nää painot en kyllä löytäny enää.
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

umppo kirjoitti:om602 paino oli muistaakseni 208 kiloa apulaitteiden kans. Sivua missä ol nää painot en kyllä löytäny enää.
Joo, täytyy käyrä varmistamas vielä veholta=) Tarkat painot.

Kertokaas poiijjat miks tua moottori täryttää niin maan p*rkeleesti. Tyhjäkäynnillä vain, ei sitten muuten täryytä. Ja sitten kun auto on ylämäkeen päin parkkeerattuna, jokseenkin niin että etupyörät on parikytä senttiä ylempänä kuin takapyörät niin se ei täryytä tyhjäkäynnillä ja käy niinku pitääkin. Mikä auttaisi tärytyksen poistamiseen?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joko ilmaa liikkuu polttoainejärjestelmässä tai moottorin kumityyny on rikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin