Kulmien ja aurausten säätöarvot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
RIIVO-71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 22.05.2003 15:43

Kulmien ja aurausten säätöarvot

Viesti Kirjoittaja RIIVO-71 »

Morjens! Onkos kellään tietoa ohjauskulmien ja aurausten säätöarvoista(camber, caster ja auraus). Meinaan säädettiin liikkeessä, mutta etupää menee kallistusten mukaan ojaa kohtia aika railakkaasti sekä oik. ja vasemmalle. Tuli mieleen, että onko ko. liikkeellä lähelläkään oikeita arvoja koneella. Vakaajakumet vaihettiin edestä, oli ihan lopussa takaa vaihellaan myös.
Autona 300 TD, -92, Sportline, alla kylläkin Nokian NRH2, 205/60/15jonkun mielestä matorenkaat.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ei välttämättä ole renkaiden vika. Itsellä on W126:ssa samat renkaat, tosin 65-profiililla, mutta silti. Suoraan menee mukisematta, voisi sanoa että ovat hieman turhankin jukuripäät kun pitäisi joskus mutkiinkin ajaa. Eivät nokialaiset nyt kehnoimman pään renkaat ole, vaikka uudempia ja siten parempia viritelmiäkin on markkinoilla. Mutta suuntavakaat ja äänettömät ovat :)
Kulma-arvot ovat mittaustulosteessa, tuloste huoltokansion välissä ja kansio hanskalokerossa ja auto parkkihallissa.
Tulipas sepustus, kun ässän säätöarvot tuskin ovat pätevät tuohon malliin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti:Eivät nokialaiset nyt kehnoimman pään renkaat ole, vaikka uudempia ja siten parempia viritelmiäkin on markkinoilla. Mutta suuntavakaat ja äänettömät ovat :)
.
Ilmeisesti ainakin näiden 10-15-vuotiaiden mersujen kanssa on aina vaan parempi, jos on hiukan iäkkäämpi rengasmalli alla. Kun autoa ei ole suunniteltu millekään ylettömille hi-tech-munkeille, niin eipä se sellaisten kanssa välttämättä kovin hyvin toimi. Lisäksi suhtaudun aika epäillen ajatukseen, että tavallinen "kotoa-töihin-töistä-kauppaan-kaupasta-kotiin"-kuski huomaisi juuri paljoa eroa siinä, onko alla nyt Nokian NRH2:n versio 2abz1v2 tai 2abz1v2.1....tai jotain vastaavaa. Vaikka "tuningia" harrastavat jannut noita jaksavatkin opiskella ulkoa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ei se vetely varmastikkaan johdu auton etupään kulmista, jollei aurauskulma ( yleensä aurausta 1-3mm) , tai muut kulmat ole totaalisen väärässä ( campertin kulmat näet silmällä, onko rengas kallella yläreunasta sisäänpäin kuten pitäisi olla ) aivan pielessä. Suurin syy on ainakin mun kokemuksen mukaan velttorunkoisissa renkaissa, eli mitä leveämmät renkaat, sen tukevampi runkoiset renkaat kannattaa ostaa, varsinkin jos auto on painava, kuten Mersut on ( esim mun 500se mersussa ei toimi Nokian renkaat ( kesä/nasta/kitka) ollenkaan yli 195 leveänä missään profiili korkeudessa, mutta Misukat toimivat jopa 245 leveydellä ).
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Vastaa Viestiin