W124 200D-85 Tbo projekti,taas käy ja kukkuu
Noniin oma mercii alkaa olla ulkoisesti "suht" kuoseis eli tarkotuksena olis alkaa keskittymään kulkupuoleen oikeen tosissaan.
Elikkäs koneena olis -94:nen 200D ja tarkotuksena olis samantapasta projektia alotella, notta ei jää ihan täkäläisten jalkoihin... Mimmost turboo kannattais ruvet ettii/ostaan? Pudjetti ei nyt aivan hirmusii oo, mut kiva olis tietää mitä esim. epk sun 2satkun turbotus tuli kustantaan?

Elikkäs koneena olis -94:nen 200D ja tarkotuksena olis samantapasta projektia alotella, notta ei jää ihan täkäläisten jalkoihin... Mimmost turboo kannattais ruvet ettii/ostaan? Pudjetti ei nyt aivan hirmusii oo, mut kiva olis tietää mitä esim. epk sun 2satkun turbotus tuli kustantaan?
W639 "130Cdi" -07
W124 300TD -91
Ex:
W210 "Germanium" -01
W203 270T AMG Avantgarde -02
W124 200D -87
W124 250TD -94
W124 250D -94
W124 300TD -91
Ex:
W210 "Germanium" -01
W203 270T AMG Avantgarde -02
W124 200D -87
W124 250TD -94
W124 250D -94
No voi perhana! ei taida onnistuakkaan ton -94 200:sen turbotus, kun:
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Eli kuitenkin mahdollista olis laittaa 250 turbo tai 300 turbo vm:lla väliä? Noihan tottakai tarvisevat vielä vahvemman v.lootan ja perän ja kallistuksenvakaajan.. Kaiken kruunaa et nuo turbot taitavat vieläpä olla melko kiven alla...
ehdotuksia? Nykyisen motin ruuvaus olisi yksi keino, mutta mielestäni ei riittävä
300D voisi ruuvattuna olla jo suhteellisen riittävä, mutta kellä tietoo paljon tarvis muutoksia alustaan ym.? Varmaa on että kone tulee vaihtumaan! Ja tontimmat jouset ostetaan sitten sen perusteella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Eli kuitenkin mahdollista olis laittaa 250 turbo tai 300 turbo vm:lla väliä? Noihan tottakai tarvisevat vielä vahvemman v.lootan ja perän ja kallistuksenvakaajan.. Kaiken kruunaa et nuo turbot taitavat vieläpä olla melko kiven alla...


W639 "130Cdi" -07
W124 300TD -91
Ex:
W210 "Germanium" -01
W203 270T AMG Avantgarde -02
W124 200D -87
W124 250TD -94
W124 250D -94
W124 300TD -91
Ex:
W210 "Germanium" -01
W203 270T AMG Avantgarde -02
W124 200D -87
W124 250TD -94
W124 250D -94
STT:n turbosarjalla pitäis onnistua, ku se on tehdasvalmisteinen sarja. Ainakin Arwidson toi tuota pakettia kuulemma vuoteen -95 saakka. Sitä en sitten tiedä riittääkö se että tekee turbotuksen samoista osista vai pitääkö sen olla ihan orginaali STT. Katsastusmiehet varmaan tietäisivät paremmin.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Mulla olis alkuperäisen 250DT:n turbo ja sarjat sekä öljyputket turbolle. Itse turbokonetta ei ole myytävänä mutta yksi vapaastihengittävä olisi johon nuo turbovehkeet käy kiinni. Öljyntulon ja paluun turbolta joutuisi rakentamaan uudelleen. Tuolla saisi jonkun 145-150hv tuosta koneesta pumppua säätämällä, ilman cooleria.
Kannattas laittaa tuo ilmanputsari semmoiseen paikkaan että se imee kylmää ilmaa! Nythän se saa jo valmiiksi lämmintä ilmaa tossa paikassa!epk kirjoitti:
[ http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/kuvia/turbo/valmis.JPG ]
Vetää vaikka letkun ja sen päähän putsari kiinni.
Miten muuten on, kestääkö tuo 250D vapari tuota turbottamista paljoakaan? Luulis kuitenkin suht. rauhallisella ajotyylillä kestävän? Lisäsoppaa tuskin 
V.loodan ja perän vaihto on kuitenkin heti edessä? muuta?

V.loodan ja perän vaihto on kuitenkin heti edessä? muuta?
W639 "130Cdi" -07
W124 300TD -91
Ex:
W210 "Germanium" -01
W203 270T AMG Avantgarde -02
W124 200D -87
W124 250TD -94
W124 250D -94
W124 300TD -91
Ex:
W210 "Germanium" -01
W203 270T AMG Avantgarde -02
W124 200D -87
W124 250TD -94
W124 250D -94
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Vakaaja on paksumpi vain siitä mutkien kohdalta ja mutkat on moottorin alitusta varten. 200D:hen ei siis tartte vaihtaa nousseen tehon myötä, mutta jos vaihtaa 250D moottorin niin sitten tietty.Petri K kirjoitti:Perävälitys kannattaisi ainakin vaihtaa pitempään, laatikko vois kestää hyvinkin jos ei ajotyyli liian repivä. Etujarrut pitäis vaihtaa jäähdytettyihin ( löytyy purkaamoilta aika hyvin) Etukallistuksenvakaaja on myös paksumpi tuossa 250D mallissa
Noin uuteen taitaa olla pakko laittaa ne jarrutkin. <-88 ei tarttis, sillä 230E:ssä on vielä normaalit ja tehoja 100kW.
Minulla on tulossa 300D:n laatikko tuohon omaan turboon. Kaikki välitykset on yli10% pidemmät (paitsi 4:nen) ja viitosella 100km/h kierroksia on 2200r. Perä jää vakioksi, kun toimii hyvin. Nykyinen laatikko taas on rallattanut jo ennen turbotusta. Samalla tulee 300:sta kardaani ja kytkin.
riittää kun tekee samalla ahtimella ja pitää olla todisteet siitä että kyseinen ahdin kuuluu edellä mainittuun sarjaan...Pepekyy kirjoitti:STT:n turbosarjalla pitäis onnistua, ku se on tehdasvalmisteinen sarja. Ainakin Arwidson toi tuota pakettia kuulemma vuoteen -95 saakka. Sitä en sitten tiedä riittääkö se että tekee turbotuksen samoista osista vai pitääkö sen olla ihan orginaali STT. Katsastusmiehet varmaan tietäisivät paremmin.
Onhan siinä heposia kohtalaisestiepk kirjoitti:jos jotain kiinnostaa niin tänään kävin penkissä, 119 hepoa irtosi

Mutta tavoitteesta taisi jäädä vielä hieman uupumaanepk kirjoitti:vertaan 230E koska siinä on 136 hp, ja itse tavoittelen sellaista 130 hp, ja alustat silti samat.

No ehtiihän sitä sitten vielä

JS kirjoitti:Onhan siinä heposia kohtalaisestiepk kirjoitti:jos jotain kiinnostaa niin tänään kävin penkissä, 119 hepoa irtosi![]()
Mutta tavoitteesta taisi jäädä vielä hieman uupumaanepk kirjoitti:vertaan 230E koska siinä on 136 hp, ja itse tavoittelen sellaista 130 hp, ja alustat silti samat.![]()
No ehtiihän sitä sitten vielä
jep, tavoitteeseen päästiin, "sellaista" 130 hp

olis kai tuosta vielä muutaman hepan irti saanut, hukkis oli penkissä vähän perseelleen.
Julli kirjoitti:Aika hyvinhän sitä tuntuu irtoavan tehoa tuosta kakslitrasestaki pikku päivityksellä. Mites vääntöpuoli? Ruokahaluhan tietenki kasvaa syödessä......
vääntöä ei pysytty penkissä laskemaan, täytyy se jälkikäteen laskea.
onhan se jo nyt sellainen että kerkiää, mutta miksei isompaa tietty vois laittaa

ei voi muistaa monta viikkoa vanhaa asiaaSampo kirjoitti:Mikä sulla oli lopulta tuo paluuöljyn letkun halkaisija?
Viittitkö laittaa vielä kuvaa tuosta öljyputkien kiinnityksestä turboon.

täytyy illalla tarkista ja laittaa kuvia. Sain eilein vihdoinkin hukkaportin modattua , ahdot 0.8:ssa , eikä ole ikinä noin hyvin kiihtynyt

konepäivitys edessä: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
jos jollain tarjota täydellistä 2.5 DT konetta, niin ota yhteyttä.
jos konetta ei lyödy niin sitten täytyy tuosta 4pyttyisestä alkaa kasamaan vähän kestävämpää rakkinetta. Miten sen kanssa nyt oli, että saiko tuohon koneeseen kiinni turbo koneen männät yms. ? ,vai mikä olisi järkevin tapa tuo nelonen rakentaa ?
jos jollain tarjota täydellistä 2.5 DT konetta, niin ota yhteyttä.
jos konetta ei lyödy niin sitten täytyy tuosta 4pyttyisestä alkaa kasamaan vähän kestävämpää rakkinetta. Miten sen kanssa nyt oli, että saiko tuohon koneeseen kiinni turbo koneen männät yms. ? ,vai mikä olisi järkevin tapa tuo nelonen rakentaa ?
Minä olen tästämälleen samaa touhua tekemässä 300d koneen kanssa. Turbon männät kyllä käy, mutta se tärkein juttu on mäntien öljyruiskutus. Lohkoon pitää porata rei'ät. Itselläni on homma vieläkin vaiheessa. Ensiviikolla ajattelin kokeilla 200d:n lohkoon miten se homma onnistuu. Yhden öljysuihkun ehdin jo veholta hakea.
Perttu K kirjoitti:Minä olen tästämälleen samaa touhua tekemässä 300d koneen kanssa. Turbon männät kyllä käy, mutta se tärkein juttu on mäntien öljyruiskutus. Lohkoon pitää porata rei'ät. Itselläni on homma vieläkin vaiheessa. Ensiviikolla ajattelin kokeilla 200d:n lohkoon miten se homma onnistuu. Yhden öljysuihkun ehdin jo veholta hakea.
nyt alkaa kysely tunti

siis käykö turbokoneen männät suoraan paikalle, vai pitääkö porauttaa/vaihtaa sylinteriputki ? varsinkin jos joku männistä on leikannut kiinni....
mitä tarvitaan että tuosta 200D saa turbon kestävän?
turbokoneen männät, laakerit,öljysuihkut ??? ja tietenkin yleiset tiivisteet pultit sun muut. Ja mitä hintaluokkaa tuolle sit tulis, jos itse koneistuksia lukuun ottamatta tuon rakentaisi...?
vai onko halvempaa ostaa orkkis 2.5 turbo kone?
kiitos jos joku jaksaa päätään vaivata

täällä asiaa jo puitiinkin, jatkan tähän aiheesta...
elikkä sain äsken kannen irti, syyksi paljastui kansipahvi, oli vähän "repeillyt" , ja vettä oli päässyt samalla, vesi oli putsannut 3 männän ja venttiliit.
nyt villejä arvauksia miksi näin?
elikkä sain äsken kannen irti, syyksi paljastui kansipahvi, oli vähän "repeillyt" , ja vettä oli päässyt samalla, vesi oli putsannut 3 männän ja venttiliit.
nyt villejä arvauksia miksi näin?
No kilon ahtopaineella voi olla jotain tekemistä asian kanssaepk kirjoitti:täällä asiaa jo puitiinkin, jatkan tähän aiheesta...
elikkä sain äsken kannen irti, syyksi paljastui kansipahvi, oli vähän "repeillyt" , ja vettä oli päässyt samalla, vesi oli putsannut 3 männän ja venttiliit.
nyt villejä arvauksia miksi näin?

epk kirjoitti:Perttu K kirjoitti:Minä olen tästämälleen samaa touhua tekemässä 300d koneen kanssa. Turbon männät kyllä käy, mutta se tärkein juttu on mäntien öljyruiskutus. Lohkoon pitää porata rei'ät. Itselläni on homma vieläkin vaiheessa. Ensiviikolla ajattelin kokeilla 200d:n lohkoon miten se homma onnistuu. Yhden öljysuihkun ehdin jo veholta hakea.
nyt alkaa kysely tunti,
siis käykö turbokoneen männät suoraan paikalle, vai pitääkö porauttaa/vaihtaa sylinteriputki ? varsinkin jos joku männistä on leikannut kiinni....
mitä tarvitaan että tuosta 200D saa turbon kestävän?
turbokoneen männät, laakerit,öljysuihkut ??? ja tietenkin yleiset tiivisteet pultit sun muut. Ja mitä hintaluokkaa tuolle sit tulis, jos itse koneistuksia lukuun ottamatta tuon rakentaisi...?
vai onko halvempaa ostaa orkkis 2.5 turbo kone?
kiitos jos joku jaksaa päätään vaivata
Ne öljyruiskut ei maksa kuin 8€ kappale, mutta onkin jo ihan eri temppu ne pistää sinne paikalleen. Vaparin koneessa ei ole paikkaa öljyruiskulle. Turbossa sen sijaan on öljykanavan kohdalla patti, johon on porattu reikä ja suutin on lyöty siihen kiinni.
Kun suuttimet on kiinni, tulee öljypumpun tuotosta kysymysmerkki. Siihen tosin on keinot olemassa.
Kunhan männille saa jäähdytyksen niin jo alkaa kestämään. Aivan kireimpään superturbosarjaan tarvitaan jo turbomallin kiertokanget. Niissä ei ole öljykanavaa, ja ne ovat siten lujemmat.
Vaparin männät kuulema kestävät. Tosin turbokoneen mäntä on vieläkin lujempi.
Kiertokangen laakerit pitää olla ilman muuta turbokoneesta. Kestävyydessä on pitemmän päälle eroja.
Minä kuitenkin ostaisin sen 2.5 turbokoneen, tai vaikka 3,0 koneen. Lisäsylinterit eivät ole koskaan pahasta ja noista isommista saa ihan pikku säädöllä samanverran tehoa kui 200D:stä tappiin astiviritettynä.