Käytän SEC:issä Teboil Moniastetta 15w-40. Sitä ei saa Motonetistä, vaan Puuilosta. 300CE:hen menee Tebolin Silveriä 10w-40. Sitä saa Motonetistä.Juha_M117 kirjoitti:300k-huoltoa tulee maanantaina, kävin ostamassa 10 litraa Valvoline Max Life 10W-40 moponetistä (lähes ainoa täyssynteettinen 10W-40 hyllyssä joten sitä sitten tarttui mukaan).
Juhan 1989 560 SEC
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Juhan 1989 560 SEC
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Juhan 1989 560 SEC
Joo Teboil Silver löytyi hyllystä täältäkin mätänetistä. Katoin vaan että se oli puolisynteettistä kun tuo Valvoline oli täyssynteettistä. Ei ollu itsellä preferenssiä kumpaankaan suuntaan niin kaaduin sitten täyssynteettisen suuntaan, sitä kun oli edellinenkin öljy.
Sain illalla takakontin aukeamaan seuraavasti:
Lähtötilanne: tulin ajosta, molemmat ovet oli auki, takakontti lukossa
Keskuslukitus kuskinovesta kiinni
Keskuslukitus kuskinovesta auki
Takakontti kontinlukosta "huoltolukitukseen" eli oikeaan tappiin asti ja avain ulos
Keskuslukitus kuskinovesta kiinni
Keskuslukitus kuskinovesta auki
Takakontti oli nyt lukittu ihan niin kuin pitääkin
Keskuslukitus kuskinovesta kiinni
Takakontti kontinlukosta auki kääntämällä vasempaan tappiin ja sitten avain keskiasennosta ulos
Keskuslukitus kuskinovesta auki
Takakontti aukesi.
Sain illalla takakontin aukeamaan seuraavasti:
Lähtötilanne: tulin ajosta, molemmat ovet oli auki, takakontti lukossa
Keskuslukitus kuskinovesta kiinni
Keskuslukitus kuskinovesta auki
Takakontti kontinlukosta "huoltolukitukseen" eli oikeaan tappiin asti ja avain ulos
Keskuslukitus kuskinovesta kiinni
Keskuslukitus kuskinovesta auki
Takakontti oli nyt lukittu ihan niin kuin pitääkin
Keskuslukitus kuskinovesta kiinni
Takakontti kontinlukosta auki kääntämällä vasempaan tappiin ja sitten avain keskiasennosta ulos
Keskuslukitus kuskinovesta auki
Takakontti aukesi.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Tuoreita kuulumisia ässärintamalta:
Maanantaina tehtiin 300k huolto. Vaihdettiin uudet tulpat (NGK BP6ES), uusi bensafiltteri sekä mainitut Valvolinen öljyt filttereineen.
Kuten ennakolta arvioitiin, bensafiltteri oli kelju vaihtaa. Aika ruosteessa oli paikat, mutta mitään ei rikottu.
Vanha öljy (LiquiMoly 5W-30) näytti karmealta... Todella mustaa ja vedenjuoksevaa. Olivat 11 000 ajetut nuo öljyt. Tuona aikana ei mittatikussa tapahtunut öljymäärän muutosta. Tulpat olivat karstattomat ja hyvän väriset, erinomaisesti palaa.
MB-klubin lehteen oli tullut reportaasi Tahkon liukkaan ajon päivästä.
Tätäkin kautta kiitokset järjestäjille, oli mukava tapahtuma! Iloinen ylläri että tämä vanhus kelpaa ihan klubilehden sivuille
Saksasta saapui korjaus isoimpaan murheeseen mikä minulla on ollut SECin ulkonäön suhteen; vanha maski oli todella väsynyt ja rikkinäinen auton yleiseen tasoon nähden. Maski kun on auton pääasiallinen katseenvangitsija, niin tähän piti saada korjaus.
KL-varaosan kautta tuli uusi orkkismaski Stuttgartista. Oli muuten kallein osa, mitä olen tähän autoon vielä ostanut.
Vanha maski ei näytä valokuvissa mitenkään karmaisevalta, mutta...
"Ylähuuli" on kiinni maskin rungossa useilla muoviklipseillä. Niistä vain laitimmaiset olivat enää ehjiä... Nämähän ottavat tärskyn joka kerta kun konepelti rymäytetään kiinni, ja tässä on tulos. Mitä olen näitä SECcejä nähnyt livenä, niin tyyppivialta näyttäisi
Kromit alkaa karista pois apukuskin puoleisesta "siivestä"
Sisempi ritilä oli rikki. Mitenkähän sekin on mahdollista... Iso kivi lentänyt onnekkaaseen paikkaan?
Yläriman kiinnikkeistä oli suurin osa lähtenyt vihreämmille laitumille
Maski on kiinni viidellä pultilla ja ylhäältä keskeltä yhdellä ruuvilla. Tässä kuvassa irrotettu jo, ja "potero" putsattu kurasta
Kiinnitysläpyröihin oli jäänyt aika messevät ruosteet kiinnityspulteista ja klipsuista. Täällä välissä näkyy auton selkeimmät ylimaalausjäljet
Jonkun edellisen omistajan "korjaus" roikkuvaan ylähuuleen: silikonia väliin
Koitin parhaani mukaan rapsutella mällit pois tuolta.
Valmiina uutta maskia varten
Vierekkäin vanha ja uusi maski
Tässä kuvassa näkyy aika hyvin miten vanhassa maskissa ylähuuli ei ole sielläpäinkään missä pitäisi. Keskellä näkyy myös läjä silikonia. Sekä mustaa että valkoista, joten liekö tämä korjattu peräti 2 kertaa
Yksi pulttilärpäke revennyt kokonaan irti
Uusi maski lähempää. Ei uskoisi kuinka mahtava juttu tuo on. Kromi on aivan uskomattoman hienon näköistä, niin täydellistä ja sataprosenttisen syvä kiilto ja peili. Itse maski oli yllättävän kevyt ja heiveröisen tuntuinen; piti varmuuden vuoksi käsitellä todella varovasti.
Vaha pintaan
Pultit ja klipsut WD40-kylvyssä
Vähän puhtaammat kiinnikkeet niin on mukavampi kiinnittää uusi maski
Maski paikallaan. Yllättävän väkivaltainen sen kanssa sai olla, että se taipui paikoilleen; muoto ei ole aivan simppeli joten sitä saa hieman "vääntää" joka suuntaan. Maskin ympärillä on itseasiassa kumi joka muodostaa tiivisteen maskin ympärille. Ei mennyt maski aivan 100,00 % keskelle, kuskin puolella on tiukempi tiiviste kuin apukuskin puolella; en kuitenkaan kehtaa nyt rampata maskia edestakaisin kun on pakkasta, etteivät muovit katkea.
Keulan "facelift" on nyt yhtä kromilistaa lukuunottamatta valmis: uusi emblemi, maski, kilpi, vilkut
Maanantaina tehtiin 300k huolto. Vaihdettiin uudet tulpat (NGK BP6ES), uusi bensafiltteri sekä mainitut Valvolinen öljyt filttereineen.
Kuten ennakolta arvioitiin, bensafiltteri oli kelju vaihtaa. Aika ruosteessa oli paikat, mutta mitään ei rikottu.
Vanha öljy (LiquiMoly 5W-30) näytti karmealta... Todella mustaa ja vedenjuoksevaa. Olivat 11 000 ajetut nuo öljyt. Tuona aikana ei mittatikussa tapahtunut öljymäärän muutosta. Tulpat olivat karstattomat ja hyvän väriset, erinomaisesti palaa.
MB-klubin lehteen oli tullut reportaasi Tahkon liukkaan ajon päivästä.
Tätäkin kautta kiitokset järjestäjille, oli mukava tapahtuma! Iloinen ylläri että tämä vanhus kelpaa ihan klubilehden sivuille
Saksasta saapui korjaus isoimpaan murheeseen mikä minulla on ollut SECin ulkonäön suhteen; vanha maski oli todella väsynyt ja rikkinäinen auton yleiseen tasoon nähden. Maski kun on auton pääasiallinen katseenvangitsija, niin tähän piti saada korjaus.
KL-varaosan kautta tuli uusi orkkismaski Stuttgartista. Oli muuten kallein osa, mitä olen tähän autoon vielä ostanut.
Vanha maski ei näytä valokuvissa mitenkään karmaisevalta, mutta...
"Ylähuuli" on kiinni maskin rungossa useilla muoviklipseillä. Niistä vain laitimmaiset olivat enää ehjiä... Nämähän ottavat tärskyn joka kerta kun konepelti rymäytetään kiinni, ja tässä on tulos. Mitä olen näitä SECcejä nähnyt livenä, niin tyyppivialta näyttäisi
Kromit alkaa karista pois apukuskin puoleisesta "siivestä"
Sisempi ritilä oli rikki. Mitenkähän sekin on mahdollista... Iso kivi lentänyt onnekkaaseen paikkaan?
Yläriman kiinnikkeistä oli suurin osa lähtenyt vihreämmille laitumille
Maski on kiinni viidellä pultilla ja ylhäältä keskeltä yhdellä ruuvilla. Tässä kuvassa irrotettu jo, ja "potero" putsattu kurasta
Kiinnitysläpyröihin oli jäänyt aika messevät ruosteet kiinnityspulteista ja klipsuista. Täällä välissä näkyy auton selkeimmät ylimaalausjäljet
Jonkun edellisen omistajan "korjaus" roikkuvaan ylähuuleen: silikonia väliin
Koitin parhaani mukaan rapsutella mällit pois tuolta.
Valmiina uutta maskia varten
Vierekkäin vanha ja uusi maski
Tässä kuvassa näkyy aika hyvin miten vanhassa maskissa ylähuuli ei ole sielläpäinkään missä pitäisi. Keskellä näkyy myös läjä silikonia. Sekä mustaa että valkoista, joten liekö tämä korjattu peräti 2 kertaa
Yksi pulttilärpäke revennyt kokonaan irti
Uusi maski lähempää. Ei uskoisi kuinka mahtava juttu tuo on. Kromi on aivan uskomattoman hienon näköistä, niin täydellistä ja sataprosenttisen syvä kiilto ja peili. Itse maski oli yllättävän kevyt ja heiveröisen tuntuinen; piti varmuuden vuoksi käsitellä todella varovasti.
Vaha pintaan
Pultit ja klipsut WD40-kylvyssä
Vähän puhtaammat kiinnikkeet niin on mukavampi kiinnittää uusi maski
Maski paikallaan. Yllättävän väkivaltainen sen kanssa sai olla, että se taipui paikoilleen; muoto ei ole aivan simppeli joten sitä saa hieman "vääntää" joka suuntaan. Maskin ympärillä on itseasiassa kumi joka muodostaa tiivisteen maskin ympärille. Ei mennyt maski aivan 100,00 % keskelle, kuskin puolella on tiukempi tiiviste kuin apukuskin puolella; en kuitenkaan kehtaa nyt rampata maskia edestakaisin kun on pakkasta, etteivät muovit katkea.
Keulan "facelift" on nyt yhtä kromilistaa lukuunottamatta valmis: uusi emblemi, maski, kilpi, vilkut
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Autosi on hieno ja näyttää edelleenkin vain paranevan!
Vieläkö vaihdekeppi on alkupään kuvien mukainen? Sen vaihtaisin ehdottomasti alkuperäiseen.
Vieläkö vaihdekeppi on alkupään kuvien mukainen? Sen vaihtaisin ehdottomasti alkuperäiseen.
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: Juhan 1989 560 SEC
Kiitti! Joo, keppi on vieläkin mallia thyyning!
Mulla ei ole pääsyä monttuun eikä nosturille, eikä oo tohtinu pajalle viedä tommosen takia... :/
Mulla ei ole pääsyä monttuun eikä nosturille, eikä oo tohtinu pajalle viedä tommosen takia... :/
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Seuraa vanhaa kunnon ryssimistä:
Alusta asti mun autossa on ollut semmoinen "ominaisuus", että joku aikaisempi omistaja on hajottanut molemmat hattuhyllyn laatikot. Niistä on vuoltu osa pois. Kuskinpuoleisesta pelkkä pohja, ja apukuskin puoleisesta koko laatikko. Nyt ajattelin sitten fixata tuon toisen, että teoriassa sinne saa edes jotain kevyttä säilytykseen.
Ensiksi pölyt pois
Laatikko oli varsin korjattavissa
Näytti vähän siltä että pohja oli vuoltu puukolla pois. Miks kukaan niin tekis ei käy mun järkeen. Joka tapauksessa reunat oli kohtuullisen suorat, joten siihen oli mahdollista liimata vaan paikkapala tilalle.
Nappasin vaan jotain muovia mitä sattui löytymään.
Leikattu pala
Hioin ja maalasin motonetin mattamustalla maalilla
Liimasin 2-komponenttiepoksilla ja tiivistin sisäpuolelta bostikilla
Verhoilin mustalla matolla
Tuollai se istuu hattuhyllylle.
Tällä hetkellä ei ole laatikot paikallaan. Pitäisi ensin tutkia mistä tulee resonointia takakontin tienoilta. Valtatienopeuksilla räpisee satunnaisesti. Ei vielä äkkiseltään löytynyt täriseviä osia, tai painelemalla resonoivaa levyä, kun kopeloin...
Muuta:
Ohjaamosta kuva päivänvalossa, harvinaista herkkua kun on tullut kuvailtua noita sisätilojen projekteja pimeällä
Miami Vicesta vannekuvaa
Alusta asti mun autossa on ollut semmoinen "ominaisuus", että joku aikaisempi omistaja on hajottanut molemmat hattuhyllyn laatikot. Niistä on vuoltu osa pois. Kuskinpuoleisesta pelkkä pohja, ja apukuskin puoleisesta koko laatikko. Nyt ajattelin sitten fixata tuon toisen, että teoriassa sinne saa edes jotain kevyttä säilytykseen.
Ensiksi pölyt pois
Laatikko oli varsin korjattavissa
Näytti vähän siltä että pohja oli vuoltu puukolla pois. Miks kukaan niin tekis ei käy mun järkeen. Joka tapauksessa reunat oli kohtuullisen suorat, joten siihen oli mahdollista liimata vaan paikkapala tilalle.
Nappasin vaan jotain muovia mitä sattui löytymään.
Leikattu pala
Hioin ja maalasin motonetin mattamustalla maalilla
Liimasin 2-komponenttiepoksilla ja tiivistin sisäpuolelta bostikilla
Verhoilin mustalla matolla
Tuollai se istuu hattuhyllylle.
Tällä hetkellä ei ole laatikot paikallaan. Pitäisi ensin tutkia mistä tulee resonointia takakontin tienoilta. Valtatienopeuksilla räpisee satunnaisesti. Ei vielä äkkiseltään löytynyt täriseviä osia, tai painelemalla resonoivaa levyä, kun kopeloin...
Muuta:
Ohjaamosta kuva päivänvalossa, harvinaista herkkua kun on tullut kuvailtua noita sisätilojen projekteja pimeällä
Miami Vicesta vannekuvaa
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5697
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Juhan 1989 560 SEC
ettei se resonanssi ääni tule takalasin verhon osista, mulla ainakin rapisee takalsin verhon osat, tarvii vaan tutkia, että mistä kohe, kun pitäs vaihtaa verhon hammastanko
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Juhan 1989 560 SEC
Painelin verhomekanismia, kiskoa ja rullasin verhoa ylös ja alas, ei vaikuta siltä että kuuluu siitä. Tai sit kuuluu tuon pömpelin sisältä..
Jotenkin korvakuulolta paikallistaisin sitä äänilähdettä kyllä "keskelle taakse". Eli juurikin sinne missä verhomekanismi sijaitsee. Kuitenkin, vähän alemmas kuin verhon kohdalle.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AbsaVR81trE[/youtube]
Äkkiseltään voisi tuosta päätellä että se resonaatio ois itseasiassa kontin puolella.
Jos tuo on se surullisen kuuluisa ikkunapelti (huonosti asennettu) niin...
Pitää mennä karran luokse kylään, ja hypätä taas takakonttiin
Jotenkin korvakuulolta paikallistaisin sitä äänilähdettä kyllä "keskelle taakse". Eli juurikin sinne missä verhomekanismi sijaitsee. Kuitenkin, vähän alemmas kuin verhon kohdalle.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AbsaVR81trE[/youtube]
Äkkiseltään voisi tuosta päätellä että se resonaatio ois itseasiassa kontin puolella.
Jos tuo on se surullisen kuuluisa ikkunapelti (huonosti asennettu) niin...
Pitää mennä karran luokse kylään, ja hypätä taas takakonttiin
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Aamuinen sateinen ja sumuinen keli vaihtui iltaa kohden mahtavaksi lämpimäksi ja aurinkoiseksi puunailusääksi joten tulipa tehtyä vähän kevätsiivousta!
Hieman yksityiskohtaisempi ja huolellisempi pesu kuin vuoden 2012 ensimmäinen pesu tuossa muutama viikko sitten
Kiilto ja heijastukset ovat aika heikot pitkän talven jälkeen, mutta eipä tässä autossa maalipintakaan enää priimaa ole; kyllä se jossain näkyy, että on käyttöauto kyseessä.
Vesi ei pahemmin helmeile ja valuu/kuivaa hitaasti, täytyy piakkoin pestä vielä ihan kunnolla ja laittaa uusi vaha pintaan.
Tuli vuoden ensimmäinen pesu "esarin alta" tehtyä. Vedellä kura pois, muoviosat Autoglymin puskurinhoitoaineella ja metallipinnat Turtlewaxin metallinkiillotusaineella.
Seuraavana vuorossa varmaankin ihan kunnollinen sisustapesu
Hieman yksityiskohtaisempi ja huolellisempi pesu kuin vuoden 2012 ensimmäinen pesu tuossa muutama viikko sitten
Kiilto ja heijastukset ovat aika heikot pitkän talven jälkeen, mutta eipä tässä autossa maalipintakaan enää priimaa ole; kyllä se jossain näkyy, että on käyttöauto kyseessä.
Vesi ei pahemmin helmeile ja valuu/kuivaa hitaasti, täytyy piakkoin pestä vielä ihan kunnolla ja laittaa uusi vaha pintaan.
Tuli vuoden ensimmäinen pesu "esarin alta" tehtyä. Vedellä kura pois, muoviosat Autoglymin puskurinhoitoaineella ja metallipinnat Turtlewaxin metallinkiillotusaineella.
Seuraavana vuorossa varmaankin ihan kunnollinen sisustapesu
Viimeksi muokannut Juha_M117, Su 22.04.2012 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Nyt on kyllä tosi heikko kiilto.Juha_M117 kirjoitti:
Kiilto ja heijastukset ovat aika heikot pitkän talven jälkeen, mutta eipä tässä autossa maalipintakaan enää priimaa ole; kyllä se jossain näkyy, että on käyttöauto kyseessä.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Re: Juhan 1989 560 SEC
Hyvät kelit ovat pääasiassa jatkuneet, joten niin on myös "kevätsiivous":
Otin käyttöön viime vuonna Englannista tilaamani nahanhoitosarjan. Muistin virkistämiseksi kuva:
Testasin sen takapenkin "välikappaleeseen" jonka saa kätevästi mukaan ja taloon sisään. Sillä oli hyvä testata värin kesto sekä opetella prosessi. Työvaiheet ovat seuraavanlaiset:
1. Pyyhitään pinta kostealla liinalla
2. Käsitellään cleanerilla
3. Hierotaan cleaner nahan huokosiin mukana tulevalla pehmeällä "kynsiharjalla"
4. Annetaan vaikuttaa 5min
5. Hierotaan uudestaan ja pyyhitään pois kostealla liinalla
6. Annetaan kuivaa 60min
7. Käsitellään hoitoaineella
8. Lisätään hoitoainetta tarpeen mukaan
Nuo tuotteet toimivat varsin hyvin. Cleaner voisi ehkä olla vähän tehokkaampaa. Aineet ovat kuitenkin helppoja levittää ja niillä tuntuu perstuntumalla olevan aidosti puhdistava ja pehmeyttävä vaikutus. Lisäksi tuo "lopputulos" tuoksuu heeelvetin hyvälle! Melkeinpä tuon tuoksun takia ostamisen arvoinen hoitoaine. Parempi tuoksu kuin AutoGlymin nahanhoitoaineessa.
Tämä hoitoaine jättää tyypillisen öljyisen pinnan, mutta se tuntuu aidosti "imeytyvän" nahkaan ja lakkaa olemasta tahmainen parissa päivässä. Lisäsin valtaosaan pinnoista toisen "annoksen" hoitoainetta. SECin nahkaverhoilu tuntuu nyt todella mukavalta istua ja tuntea käsillään...
Eniten tässä autossa tulee hoivattua takatiloja, kun ne ovat käytännössä uudenveroiset. Apukuskin penkkikin on kohtalaisen hyvä. Siinä on vähän nahalle tyypillistä patinaa, mutta patinoitunutta nahkaa olen alkanut viime aikoina arvostaa. Sen sijaan kuskin penkki on monesta paikkaa hieman haljennut ja sieltä tyypillisestä nurkasta täysin rikki. En tiedä vielä mitä teen sen kanssa, käsittelenkö vain aineella, korjautanko jotain osia, ja/tai värjäytänkö joiltain osin. Oikeaa pigmenttiä mulla on jo hyllyssä, tämän setin mukana tullutta.
Sisustan putsaus jatkui verhoilun siistimisellä. Käytin tähän AutoGlymin Interior Shampoota. Suihkutetaan pinnalle ja hierotaan kostealla liinalla. Välillä pestään liina vedessä.
Sisusta on paikoittain todella törkyinen, kaikki ei edes lähde kerralla. Toistaiseksi tämä "vähän parempi" lopputulos riittää, kun välillä tekee mieli ajaakin.
Takajalkatilat tuli tietysti myös jynssättyä:
Verhoilun "syyt" tietysti samaan suuntaan. Ja turvavyöt ym. detailit tuli myös puhdistettua.
Ovet ovat auton monimutkaisin paikka pestä, siinä mielessä siis, että vaativat eniten eri puhdistus-/hoitoaineita. Nahalle em. setti, "koville" nahkaosille AutoGlymin nahanpuhdistusaine, verhoilulle Interior Shampoo, kumi-/muoviosat Bumper Carella ja tietysti oma asiansa ovat ulkopuoliset ja väliosat, joihin normaali autoshampoopesu sekä lasit ym. joille omansa.
Kattoverhoilu tuli myös pestyä. Se oli ehkä näkyvimmin paskainen sisustan osa tässä autossa. Sen tautta tuli jopa käytettyä autoa ammattilaisilla sisäpesussa 2011. Muistelen maksaneeni 50-100 euroa siitä lystistä, ja lopputulos oli tällainen:
Oli ehkä surkeimmin käyttämäni eurot tämän auton kanssa. En suosittel LPR:n pesukatua, ainakaan sisäpesujaan.
Testasin sinne tuota edellä mainittua AutoGlymin Interior Shampoota:
Lopputulos oli jo sinnepäin, täytyy toistaa pesu joskus tulevaisuudessa. Tämmöisenäänkin kelpaa käyttikseen Salama saa tuon näyttämään paskaisemmalta kuin se elävässä elämässä näyttää.
Ikkunoista lähti viimeiset näkyvät "tuningit" eli erilaiset varashälyttimien tarrat:
Käytin tällaista Motonetin terää, maksoi pari euroa. Suosittelen lämpimästi. Ei kannata kuulemma ostaa sitä halvinta jota Motonetistä saa, tämä tapaus on paras. Lubeksi tietysti riittävästi saippuavettä tms, jotta terä ei naarmuta lasia.
Sivuprofiili siistiytyi huomattavasti kun sai turhat tarrat pois sotkemasta kliinejä linjoja.
Sisusta kun alkoi olla kuosissa niin siirryin ulkopuolelle.
Kattoon, A/C-pilareihin ja takakonttiin perussetti eli pesu Big Orange shampoolla (ei-vahapohjainen) sekä Korrekin TFX-kestovaha.
Muille maalatuille pinnoille lisäksi Sonaxin claybar, käyttäen lubena Sonaxin ikkunanpesuainetta... Joillekin erityisen kärsineille pinnoille käytin Carlaken vanhan maalin kliineriä tai TurtleWaxin Rubbing Compoundia (hiomatahnaa) elvyttääkseni pintaa vähän. Lopputulos on varsin siedettävä ympäri autoa.
Helmathan tässä ovat heikoimmassa kunnossa, maalit ovat lähteneet lentoon etenkin kaarien puolelta. Itse kaaret tulevat hyvänä kakkosena, takakaarista en osaa sanoa ovatko peltiä vai pakkelia. Kummallakin puolella vähän alkavaa kuplaa. Takarekisterikilven lähellä oli kanssa yksi alkava ruoste. Ympäri autoa näkyy siellätäällä "retusoituja" kolhuja ja korjauksia, maalausrajoja ja viimeistelytöitä jotka jättävät toivomisen varaa. Ns. "brightwork" eli kromi-/alumiinilistat tässä ovat lähes kauttaaltaan vaihtokunnossa. Käyttikseksi tämä kuitenkin menettelee ja toivon että tämä auto tulee laitettua vielä koriltaan kuntoon tulevina vuosina.
Nokkapelti tässä näyttää hyvältä uuden maskin ja emblemin kanssa.
Maalin yleispeilaus on varsin hyvä ympäri autoa.
Semmoista. On mahtavaa puunata ensimmäistä kertaa autoa ihan kunnolla, kun on puolitoista vuotta stressattu kaikenlaisen mekaanisen kanssa. Nyt kun on voima ja tekniikka suurin piirtein kunnossa, niin pääsee tähän naatiskeluvaiheeseen.
Kertokaa jos halajatte lisää kuvia, voisin niitä nyt ottaa, kun auto on puhas.
Otin käyttöön viime vuonna Englannista tilaamani nahanhoitosarjan. Muistin virkistämiseksi kuva:
Testasin sen takapenkin "välikappaleeseen" jonka saa kätevästi mukaan ja taloon sisään. Sillä oli hyvä testata värin kesto sekä opetella prosessi. Työvaiheet ovat seuraavanlaiset:
1. Pyyhitään pinta kostealla liinalla
2. Käsitellään cleanerilla
3. Hierotaan cleaner nahan huokosiin mukana tulevalla pehmeällä "kynsiharjalla"
4. Annetaan vaikuttaa 5min
5. Hierotaan uudestaan ja pyyhitään pois kostealla liinalla
6. Annetaan kuivaa 60min
7. Käsitellään hoitoaineella
8. Lisätään hoitoainetta tarpeen mukaan
Nuo tuotteet toimivat varsin hyvin. Cleaner voisi ehkä olla vähän tehokkaampaa. Aineet ovat kuitenkin helppoja levittää ja niillä tuntuu perstuntumalla olevan aidosti puhdistava ja pehmeyttävä vaikutus. Lisäksi tuo "lopputulos" tuoksuu heeelvetin hyvälle! Melkeinpä tuon tuoksun takia ostamisen arvoinen hoitoaine. Parempi tuoksu kuin AutoGlymin nahanhoitoaineessa.
Tämä hoitoaine jättää tyypillisen öljyisen pinnan, mutta se tuntuu aidosti "imeytyvän" nahkaan ja lakkaa olemasta tahmainen parissa päivässä. Lisäsin valtaosaan pinnoista toisen "annoksen" hoitoainetta. SECin nahkaverhoilu tuntuu nyt todella mukavalta istua ja tuntea käsillään...
Eniten tässä autossa tulee hoivattua takatiloja, kun ne ovat käytännössä uudenveroiset. Apukuskin penkkikin on kohtalaisen hyvä. Siinä on vähän nahalle tyypillistä patinaa, mutta patinoitunutta nahkaa olen alkanut viime aikoina arvostaa. Sen sijaan kuskin penkki on monesta paikkaa hieman haljennut ja sieltä tyypillisestä nurkasta täysin rikki. En tiedä vielä mitä teen sen kanssa, käsittelenkö vain aineella, korjautanko jotain osia, ja/tai värjäytänkö joiltain osin. Oikeaa pigmenttiä mulla on jo hyllyssä, tämän setin mukana tullutta.
Sisustan putsaus jatkui verhoilun siistimisellä. Käytin tähän AutoGlymin Interior Shampoota. Suihkutetaan pinnalle ja hierotaan kostealla liinalla. Välillä pestään liina vedessä.
Sisusta on paikoittain todella törkyinen, kaikki ei edes lähde kerralla. Toistaiseksi tämä "vähän parempi" lopputulos riittää, kun välillä tekee mieli ajaakin.
Takajalkatilat tuli tietysti myös jynssättyä:
Verhoilun "syyt" tietysti samaan suuntaan. Ja turvavyöt ym. detailit tuli myös puhdistettua.
Ovet ovat auton monimutkaisin paikka pestä, siinä mielessä siis, että vaativat eniten eri puhdistus-/hoitoaineita. Nahalle em. setti, "koville" nahkaosille AutoGlymin nahanpuhdistusaine, verhoilulle Interior Shampoo, kumi-/muoviosat Bumper Carella ja tietysti oma asiansa ovat ulkopuoliset ja väliosat, joihin normaali autoshampoopesu sekä lasit ym. joille omansa.
Kattoverhoilu tuli myös pestyä. Se oli ehkä näkyvimmin paskainen sisustan osa tässä autossa. Sen tautta tuli jopa käytettyä autoa ammattilaisilla sisäpesussa 2011. Muistelen maksaneeni 50-100 euroa siitä lystistä, ja lopputulos oli tällainen:
Oli ehkä surkeimmin käyttämäni eurot tämän auton kanssa. En suosittel LPR:n pesukatua, ainakaan sisäpesujaan.
Testasin sinne tuota edellä mainittua AutoGlymin Interior Shampoota:
Lopputulos oli jo sinnepäin, täytyy toistaa pesu joskus tulevaisuudessa. Tämmöisenäänkin kelpaa käyttikseen Salama saa tuon näyttämään paskaisemmalta kuin se elävässä elämässä näyttää.
Ikkunoista lähti viimeiset näkyvät "tuningit" eli erilaiset varashälyttimien tarrat:
Käytin tällaista Motonetin terää, maksoi pari euroa. Suosittelen lämpimästi. Ei kannata kuulemma ostaa sitä halvinta jota Motonetistä saa, tämä tapaus on paras. Lubeksi tietysti riittävästi saippuavettä tms, jotta terä ei naarmuta lasia.
Sivuprofiili siistiytyi huomattavasti kun sai turhat tarrat pois sotkemasta kliinejä linjoja.
Sisusta kun alkoi olla kuosissa niin siirryin ulkopuolelle.
Kattoon, A/C-pilareihin ja takakonttiin perussetti eli pesu Big Orange shampoolla (ei-vahapohjainen) sekä Korrekin TFX-kestovaha.
Muille maalatuille pinnoille lisäksi Sonaxin claybar, käyttäen lubena Sonaxin ikkunanpesuainetta... Joillekin erityisen kärsineille pinnoille käytin Carlaken vanhan maalin kliineriä tai TurtleWaxin Rubbing Compoundia (hiomatahnaa) elvyttääkseni pintaa vähän. Lopputulos on varsin siedettävä ympäri autoa.
Helmathan tässä ovat heikoimmassa kunnossa, maalit ovat lähteneet lentoon etenkin kaarien puolelta. Itse kaaret tulevat hyvänä kakkosena, takakaarista en osaa sanoa ovatko peltiä vai pakkelia. Kummallakin puolella vähän alkavaa kuplaa. Takarekisterikilven lähellä oli kanssa yksi alkava ruoste. Ympäri autoa näkyy siellätäällä "retusoituja" kolhuja ja korjauksia, maalausrajoja ja viimeistelytöitä jotka jättävät toivomisen varaa. Ns. "brightwork" eli kromi-/alumiinilistat tässä ovat lähes kauttaaltaan vaihtokunnossa. Käyttikseksi tämä kuitenkin menettelee ja toivon että tämä auto tulee laitettua vielä koriltaan kuntoon tulevina vuosina.
Nokkapelti tässä näyttää hyvältä uuden maskin ja emblemin kanssa.
Maalin yleispeilaus on varsin hyvä ympäri autoa.
Semmoista. On mahtavaa puunata ensimmäistä kertaa autoa ihan kunnolla, kun on puolitoista vuotta stressattu kaikenlaisen mekaanisen kanssa. Nyt kun on voima ja tekniikka suurin piirtein kunnossa, niin pääsee tähän naatiskeluvaiheeseen.
Kertokaa jos halajatte lisää kuvia, voisin niitä nyt ottaa, kun auto on puhas.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5697
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Juhan 1989 560 SEC
rekisteri laatta vinossa, oikase ja kärry onkin sitten täydellinen
mites konehuone
mites konehuone
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Juhan 1989 560 SEC
Mites se, talven jäliltä vähän pölynen, mutta koitin mä sitäkin vähän pyyhkästä
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Tässä vähän pakoäänipornoa samaan suuntaan perversioituneille :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BcBWZB_IgkQ[/youtube]
Aiemmista videoista poiketen tämä on toteutettu äänittämällä pakoäänet perälautaan kiinnitetyllä mikillä ja ottamalla kuva eri kameralla. Raidat lyötiin yhteen editointivaiheessa (ja ne onki vähän epäsynkassa, kun ei ollut tuolla luonnon helmassa kunnon clapperia mukana).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BcBWZB_IgkQ[/youtube]
Aiemmista videoista poiketen tämä on toteutettu äänittämällä pakoäänet perälautaan kiinnitetyllä mikillä ja ottamalla kuva eri kameralla. Raidat lyötiin yhteen editointivaiheessa (ja ne onki vähän epäsynkassa, kun ei ollut tuolla luonnon helmassa kunnon clapperia mukana).
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Pe 01.06.2012 23:39
Re: Juhan 1989 560 SEC
Ihme hissuttelua. Olisit nyt kunnolla antanu leipää sille... Mersuthan kestää maailman tappiin, niin mitä sitä tollai tarvii turhaan sääliä??
Re: Juhan 1989 560 SEC
En minä autoni puolesta pelkää, vaan ajokorttini.
Toisekseen, taajama-alueella ei autoa kengi kuin lippispäät..
Toisekseen, taajama-alueella ei autoa kengi kuin lippispäät..
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
On mukava tie ajella moottoripyörällä, toissa sunnuntaina tempasin...saatto olla yli 60 jossain kohtaa vauhti, ei ainakaan alle.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: Juhan 1989 560 SEC
Kilpi oikaistu :touhottaja kirjoitti:rekisteri laatta vinossa, oikase ja kärry onkin sitten täydellinen
Onko minulla nyt se kuuluisa täydellinen auto?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Eilisellä Asikkalan reissulla otettuja kuvia:
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Mylläsin tänään muilla asioilla konehuoneessa ja silmä sattui nelospytyn tulpanjohtoon:
Puolitoista vuotta vanha, 14 000 km ajettu aito Boschin tulpanjohto.
Mitä vit????
Puolitoista vuotta vanha, 14 000 km ajettu aito Boschin tulpanjohto.
Mitä vit????
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Boschin edustaja tokaisi vain, että tulpanjohto on selvästi hajotettu asentaessa ottamalla sen päästä liian tiukasti pihdeillä kiinni, ja ettei moinen mene varmasti takuuseen. (Piuha asennettiin Autofit-huoltamolla viimeksi 3kk sitten kun tulppia vaihdettiin, ja muistaakseni kyseessä oli aika nuori jannu, huoltoliikkeen nuorimpia, joten järkeenkäypä selitys.)
Silti Boschilta kerrottiin puhelimessa jälleenmyyjälle että vaihdetaan johto goodwillinä. Seuraava päivänä vaihdettiin, ja sanoin respectit Boschille, sekä ostavani jatkossakin Boschin tuotteita jos vaan mahdollista.
Uusi piuha ei ollut muuten ihan täsmälleen samaa mallia, setti on nimittäin jotain Premium-mallia, ja uusi piuha mallia "muu". Menköön, kun kyseessä oli ilmainen johto.
Yläkierrosalueen empiminen vaan jatkuu. Uutta ovat siis tähän liittyen virranjakajan kansi ja pyörijä, tulpat, tulpanjohdot ja bensafiltteri. Nyt pitäis päästä johonkin mittaamaan bensalinjan paine. Sen kautta pitäis selvitä ainakin ovatko pumput sekä paineentasaaja (fuel pressure regulator) ehjät.
Silti Boschilta kerrottiin puhelimessa jälleenmyyjälle että vaihdetaan johto goodwillinä. Seuraava päivänä vaihdettiin, ja sanoin respectit Boschille, sekä ostavani jatkossakin Boschin tuotteita jos vaan mahdollista.
Uusi piuha ei ollut muuten ihan täsmälleen samaa mallia, setti on nimittäin jotain Premium-mallia, ja uusi piuha mallia "muu". Menköön, kun kyseessä oli ilmainen johto.
Yläkierrosalueen empiminen vaan jatkuu. Uutta ovat siis tähän liittyen virranjakajan kansi ja pyörijä, tulpat, tulpanjohdot ja bensafiltteri. Nyt pitäis päästä johonkin mittaamaan bensalinjan paine. Sen kautta pitäis selvitä ainakin ovatko pumput sekä paineentasaaja (fuel pressure regulator) ehjät.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Miten meinasit testata tuon paineentasaajan ja miten sen pitäisi pelata? Pitäsi itekin secistä se koeponnistaa kyseinen mokkula.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Juhan 1989 560 SEC
Konehuoneeseen bensan tulolinjaan mittari paikalleen, jonka jälkeen kone tyhjäkäynnillä otetaan lukema mittarista. Normaali lukema 6.2 - 6.4 baria. Oletan että jos paine on tuon alle niin pumppu sökö, jos yli niin paineentasaaja sökö.
Se paineentasaaja ei käsittääkseni ole muuta kuin metallikammio, jonka sisällä on kumilautanen vasten tietyn jäykkyistä jousta. Kun bensaa pumpataan sitä kumilautasta vasten, jousen jäykkyys säätää kammion toiselle puolen virtauspaineen. Kuulostaa minusta aika oudolta että se aiheuttaisi ainakaan näitä bensanloppumisongelmia, pikemminkin pitäisi vikatilanteessa olla päinvastoin, eli kone menisi aivan liian rikkaalle.
Se paineentasaaja ei käsittääkseni ole muuta kuin metallikammio, jonka sisällä on kumilautanen vasten tietyn jäykkyistä jousta. Kun bensaa pumpataan sitä kumilautasta vasten, jousen jäykkyys säätää kammion toiselle puolen virtauspaineen. Kuulostaa minusta aika oudolta että se aiheuttaisi ainakaan näitä bensanloppumisongelmia, pikemminkin pitäisi vikatilanteessa olla päinvastoin, eli kone menisi aivan liian rikkaalle.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Noniin, bensapainetta mittailtu. Karra askarteli mittarin kasaan vanhasta jarruletkusta (siinä oli oikean kokoinen liitin). Kytkettiin se suoraan määränjakajan ylemmästä kammiosta lähtevään kylmäkäynnistyslinjaan.
Tuo lukema menee yli speksistä (6.2 - 6.4 bar). Nyt sitten onkin kysymys, että onko mittarissa tuon verran heittoa vai onko linjassa oikeasti ylipainetta. Täytyis vissiin koittaa toisella mittarilla...
Jos linjassa on liian kova paine, onko muita vaihtoehtoja kuin että paineentasaajan jousi on kuoleentunut?
Toinen asia: ajoin vaihteiston kuumaksi (n. 25 km) ja vekslailin autoa pakki päällä. Otin sitten lukeman vaihteiston öljytikusta: n. puolitoista cm ylämerkin yläpuolella. Voiko tuon verran liikaa aiheuttaa vaihteiston "hölmöä" toimintaa? Mulla menee vaihteet välillä sisään vähän liiankin jämäkästi (kolahtamalla), etenkin nelonen. Lisäksi kaasua joutuu musta hölläämään vähän liikaa, että menee isompi sisään. Voisko tuo 1,5cm mittatikussa olla niin paljon liikaa?
Tuo lukema menee yli speksistä (6.2 - 6.4 bar). Nyt sitten onkin kysymys, että onko mittarissa tuon verran heittoa vai onko linjassa oikeasti ylipainetta. Täytyis vissiin koittaa toisella mittarilla...
Jos linjassa on liian kova paine, onko muita vaihtoehtoja kuin että paineentasaajan jousi on kuoleentunut?
Toinen asia: ajoin vaihteiston kuumaksi (n. 25 km) ja vekslailin autoa pakki päällä. Otin sitten lukeman vaihteiston öljytikusta: n. puolitoista cm ylämerkin yläpuolella. Voiko tuon verran liikaa aiheuttaa vaihteiston "hölmöä" toimintaa? Mulla menee vaihteet välillä sisään vähän liiankin jämäkästi (kolahtamalla), etenkin nelonen. Lisäksi kaasua joutuu musta hölläämään vähän liikaa, että menee isompi sisään. Voisko tuo 1,5cm mittatikussa olla niin paljon liikaa?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Juhan 1989 560 SEC
Oliko auto käynnissä kun katsoit öljymäärän?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: Juhan 1989 560 SEC
Joo, tyhjäkäynnillä P:llä. (Oli ollut n. 2 minuuttia)
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Eipä tuon vertasella "ylitäytöllä" ole ainakaan minulla ollut missään vehkeessä mitään vaikutusta toimintaan.
Löysää laatikolle menevää vaijeria jos kaasua pitää löysätä jotta vaihteisto vaihtaa suuremmalle.
Silloin loota vaihtaa aikaisemmin isompaa pykälää.
Jos loota vaihtaa töksähtäen niin tarkista ettei imusarjasta laatikolle menevä alipaineputki vuoda.
Kun se on tiivis niin lootan öljynpainetta voipi pikkusen laskea sieltä laatikon kyljestä kuskinpuolelta. Tällöin vaihdot pehmenee.
Löysää laatikolle menevää vaijeria jos kaasua pitää löysätä jotta vaihteisto vaihtaa suuremmalle.
Silloin loota vaihtaa aikaisemmin isompaa pykälää.
Jos loota vaihtaa töksähtäen niin tarkista ettei imusarjasta laatikolle menevä alipaineputki vuoda.
Kun se on tiivis niin lootan öljynpainetta voipi pikkusen laskea sieltä laatikon kyljestä kuskinpuolelta. Tällöin vaihdot pehmenee.
Re: Juhan 1989 560 SEC
Vaihteiston hanakkuutta säädetty ja se pelaa nyt kuin unelma!
Uskomatonta, että vasta nyt sain sen kunnollisiin säätöihin, sillä moottorirempan jälkeen pari vuotta sitten säädettiin tuota herkkyttä. Se jäi selvästi vielä liian tiukalle silloin. Löysäsin liukua vähintään 5mm nyt.
Aikaa kun ehti kulua, niin olin sekoittanut päässäni mistä tuota säädettiin. Hämmennystä aiheutti se, ettei tässä M117:ssa ole varsinaista vaihteistolle menevää vaijeria, vaan kaasuvivusto jatkuu tankoina konetilan syövereihin asti... Ja siinäkin tangossa on peräti kaksi säätökohtaa, joita pähkin aikani. Oikeastihan vaihteiston aggressiivisuutta ilmeisesti säädetään tällä liu'ulla ja sitä säätämällä tulikin hyvä.
Nyt kun vaihteisto vaihtaa niin, että vetoa on päällä, niin ihan selvästi paineet on ihan kohdillaan (vaihtaa niin nätisti). Ainoa häiritsevä tekijä on ajoittainen kumahdus perästä tai kardaanin limpu(i)sta kun uusi vaihde menee sisään. Siellä on siis välystä.
Uskomatonta, että vasta nyt sain sen kunnollisiin säätöihin, sillä moottorirempan jälkeen pari vuotta sitten säädettiin tuota herkkyttä. Se jäi selvästi vielä liian tiukalle silloin. Löysäsin liukua vähintään 5mm nyt.
Aikaa kun ehti kulua, niin olin sekoittanut päässäni mistä tuota säädettiin. Hämmennystä aiheutti se, ettei tässä M117:ssa ole varsinaista vaihteistolle menevää vaijeria, vaan kaasuvivusto jatkuu tankoina konetilan syövereihin asti... Ja siinäkin tangossa on peräti kaksi säätökohtaa, joita pähkin aikani. Oikeastihan vaihteiston aggressiivisuutta ilmeisesti säädetään tällä liu'ulla ja sitä säätämällä tulikin hyvä.
Nyt kun vaihteisto vaihtaa niin, että vetoa on päällä, niin ihan selvästi paineet on ihan kohdillaan (vaihtaa niin nätisti). Ainoa häiritsevä tekijä on ajoittainen kumahdus perästä tai kardaanin limpu(i)sta kun uusi vaihde menee sisään. Siellä on siis välystä.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Juhan 1989 560 SEC
Hei.
Missä tuo säätöruuvi sijaitsee? Kuva on sen verran pieni, että sijainnista ei saa oikein selvää. Omassa SEL:ssä on samaa, nykäisee kun vaihtaa. Mun autossa vika vain on satunnaisesti päällä. Joskus vaihtaa tosi nätisti ja joskus nykäisee.
Jere
Missä tuo säätöruuvi sijaitsee? Kuva on sen verran pieni, että sijainnista ei saa oikein selvää. Omassa SEL:ssä on samaa, nykäisee kun vaihtaa. Mun autossa vika vain on satunnaisesti päällä. Joskus vaihtaa tosi nätisti ja joskus nykäisee.
Jere
Re: Juhan 1989 560 SEC
Irroitat ilmanpuhdistajan kotelon niin näkyy heti takapuolella.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+