Katti pois, entä lambda?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Katti pois, entä lambda?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonii.
Virallisen tahon eli Vehon mukaan allekirjoittaneen TE:sta voi hyvillä mielin sahata katalysaattorin irti -- ainakin mitä tulee lakipykäliin ja päästönormien alittamiseen.

Mutta: putki tulee koneelta kahtena putkena, muuttuu 15 cm ennen kattia yhdeksi (tässä kohdassa putkessa on myös lambda-anturi) ja katin jälkeen perään päin jatkuu taas hölmösti kaksi putkea.
Olisi verrattomasti helpompaa irrottaa katti + putken Y:n mallinen osa ja jatkaa edestä tulevat kaksi putkea suorina putkina peräpöntölle meneville kahdelle putkelle.

Eli kysymys kuuluu. Pitääkö lambdan haistella molempien putkien "yhteistuottoa" kuten nyt, vai riittääkö, jos se on toisessa putkessa kiinni.

VAI: entä, jos jatketaan koneelta tulevat putket suorina peräänpäin ja heivataan koko lambda pois käytöstä? Osaako KAT-mallin ruiskulaitteisto toimia miten hyvin (taloudellisuus, tehot ym) ilman lambdan antamia tietoja?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Jotta compuutteri toimisi suljetussa silmukassa se tarvitsee lambdan.
Sen voisi asentaa pelkästään toiseen putkeen, mutta silloin se ei lämpene
niin nopeasti. Jos anturi on sellainen jossa vastus niin silloin ei probleemia.
Ilman lambdaa seos ei pysy oikeana ja sitten kulutuslukemat pyörivät
30l/100km ja paikat karstottuu...
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Minkähän kokoinen vastus korvaisi lambda-anturin ja pitäisi näin arvot aina kohdallaan?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

MaQe kirjoitti:Minkähän kokoinen vastus korvaisi lambda-anturin ja pitäisi näin arvot aina kohdallaan?
Tai jos kyse oli lämmitysvastuksesta, joka kuumentaa lamdan nopeammin toimintalämpötilastaan. Eihän lambda-anturi itsessään kai ole vastus, vaan jännitteentuottaaja -- jännite vaihtelee kai välillä 0-0,9V (Ponton tai muu guru korjaa jos olen väärässä) sen mukaan, millaista tavaraa anturi joutuu haistelemaan. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Ahaa tässä ollaan jo guru?

Mutta kuitenkin näin se on, että KE-jet mersu alittaa kunnossa ollessaan reippaasti nuo vanhemmat päästönormit ilman kattiakin ja uudemmat katin kanssa. Esim. omasta 190 2.0E G-kat -5/91 (180 Mm) mitattiin viime katsastuksessa CO 0,00% ja HC 39 ppm alkuperäisellä katilla ja lambda-anturilla.

Vaikka katin ottas pois, niin kyllä lambda-anturi kannattaa säilyttää (varsinkin jos se on alunperinkin autoon suunniteltu). Minusta kannattaa säilyttää myös valmius pistää katti helposti takaisin, jos ja kun viranomainen keksii alkaa "sakottamaan" saasteista.

Eikös itse kat-pönttö ole kestävää materiaalia (ruostumatonta?). Vois ajatella, että jos katin aktiivinen sisusta hajoaa, niin halkasis sen pöntön ja poistas sisustan ja hitsais uudelleen umpeen? Tai jotenkin muuten modais sen niin, että katin (ei tarvi olla alkuperäinen) asennus ois jälkikäteen helppoa.

Muuten noissa tarvike lambda-antureissa suurin ero alkuperäisiin hinnan lisäksi on se, että liittimet eivät ole yhteensopivat (hoituu tinailemalla vanhat liittimet tilalle).
Niin ja ihan oikein, anturissa syntyy n. 300'C alkaen pieni potentiaaliero (< 1 V) pakokaasun ja ilman O2 (happi) pitoisuuksien erosta johtuen.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Sieltähän sitä hyvää tietoa taas tuli, kiitos.

Tosiaan alkuperäisosa-lambda on jo ostettuna ja sitä ensi kertaa irrotellessahan selvisi, että itse katti alkaa olla erittäin kypsä -- ja nimenomaan kuorensa osalta.
Vielä viime vuonna katsastuksessa koppa näyttikin hyvältä, mutta eipä sitä silloin tutkittu edes sormituntumalta, saati lyöty meisselillä kylkeen kuten nyt -- jolloin kunto tuli ikävällä tavalla esiin.
Tässä minun tapauksessa ne sisuskalut on suuremmalla todennäköisyydellä kunnossa kuin pinta, joka pysyy mukana lähinnä vanhasta tottumuksesta. Kun uuden kuoren rakentelu ei taida olla ihan täysjärkisten ajanvietettä, niin otetaan nyt koko mötikkä pois. Epäilen, että ei sekään ihan täystehoisesti toimi.

Se tässä on lähinnä suunnitelmissa, että katkaistaan putki juuri lambdan takaa, pistetään siitä yksi suora putki ja sen takaosaaan "Y" jolloin kaasut jakaantuvat taas alkuperäisen mallin mukaan kahteen putkeen sukeltaessaan vaimentimeen. Jos jälkiasennuskattia on mieli, niin eihän taas tarvita kuin putki poikki lambdan takaa, väliosa (tai pätkä siitä) irti ja katti tilalle. Itse putkisto on niin hyvännäköistä, että sitä hitsaakin mielikseen. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Katti pöntössähän on päällimmäisenä hapero lämpösuoja, joka ensiksi kypsyy. Itse pönttö on kestävä. Onko sulla tosiaan pönttö kypsynyt, vai tuo lämpösuoja?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Ponton kirjoitti:Katti pöntössähän on päällimmäisenä hapero lämpösuoja, joka ensiksi kypsyy. Itse pönttö on kestävä. Onko sulla tosiaan pönttö kypsynyt, vai tuo lämpösuoja?
Lämpösuoja täysin, itse pönttö aluillaan. Ilmeisesti sen hapertumistahti tästä nyt vaan kiihtyy, kun ne päällislevyt ovat kerta jo 90-prosenttisesti irrotetut. :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Vastaa Viestiin