Mistä harvempi perä W123:n?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Mistä harvempi perä W123:n?

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Alkaa riittää! Nimittäin moottorin ulvomisen kuuntelu! :evil:

Auto on W123 200D -81, ja siinä on varmaan maailman tihein kortteliperä.

Missä autoon saisi laitatettua harvemman perän? Sen tulisi olla mielellään oikein hyväkuntoinen, koska nykyiselläkään perällä (ja koko autolla) ei ole ajettu kuin 163 tkm.

Hyvät vihjeet otetaan vastaan tässä foorumilla tahi yv:llä tai JussiK123@jippii.fi

Kiitos!
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Mistä harvempi perä W123:n?

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Orimveden suunnalla oleva Perämies - Kauttu - (oli muistaakseni hänen nimensä jos en ihan väärin muista) saattaisi auttaa pidemmän pärän saamisessa. Auttoi minuakin.

Toinen paikka voisi olla Venetmäen purkaamo / korjaamo Viialassa.

Halvimmalla perän voisi saada käytettynä joltain yksityishenkilöltä.

Perän omatoiminen asentaminenkaan ei ole mikään mahdottoman vaikea juttu jos on esim. sopiva asfalttipiha, jossa voi hommaa rauhassa tehdä.

-----------------

Onkos keskustelijoista kukaan asennellut nelivaihteisen tilalle viisivaihteista vaihteistoa ja minkälaisia kokemuksia on viisivaihteisesta?
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

En itse suosittelisi perän vaihtoa vaan etsisin sopivan 5 vaihteisen laatikon.
Tuo 200D on aika voimaton jos siihen laittaa esim 300D:n 3.46 välitteisen
perän... Kiihtyvyys kärsii todella paljon.

Mutta jos laitat 5 vaihteisen laatikon niin kiihtyvyys ei kärsi ja kuitenkin
maantiellä voit tyrkätä sen 5 vaihteen niin tulee hiljasempaa.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

nymis kirjoitti:Mutta jos laitat 5 vaihteisen laatikon niin kiihtyvyys ei kärsi ja kuitenkin maantiellä voit tyrkätä sen 5 vaihteen niin tulee hiljasempaa.
Olen ollut siinä uskossa, että 5- ja 4-vaihde ovat välitykseltään samat, mutta 5-vaihteiseen voi laittaa harvemman perän, koska siinä on muuten isompi valikoima välityksiä. Olenko ollut ihan väärässä? :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Saul kirjoitti:Olen ollut siinä uskossa, että 5- ja 4-vaihde ovat välitykseltään samat, mutta 5-vaihteiseen voi laittaa harvemman perän, koska siinä on muuten isompi valikoima välityksiä. Olenko ollut ihan väärässä? :roll:
Molemmissa laatikoissa on 4. vaihde suora.
123:n 5-pykäläisen askin suurin vaihde on välitykseltään 0,81. Eli viisivaihteinen loota voisi olla ratkaisu ongelmaan.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Olisiko ollut pikkumersujen 5-vaihteisissa Getrageissa tuo viides vihde suora, mersun omissa on 4-vaihde aina suora. (tästähän olikin juttua joskus aiemmin)

Mielestäni todella harvan perän vaihtaminen tiheimmän eli 3.92 -perän tilalle on rinnastettavissa 5-vaihteiseen josta poistetaan ensimmäinen vaihde. Eli ainoastaan liikkeelle lähdettäessä huomaa harvemman perän olemassaolon. Lähdetään tavallaan kakkosella paikaltaan. Kiihdyttämiseen perän vaihto ei (ainakaan liikkuvassa autossa) merkittävästi vaikuta.

Yhdistettynä vähänkään tehokkaampaan moottoriin ei "ykkösen puuttumisesta" ole mahdotonta haittaa. Ero ei välttämättä ole edes niin suuri kuin jos vakioperällä varustetulla lähtisi paikaltaan kakkosella jos harvemman perän ykkösen välitys osuu vakion ykkösen ja kakkosen väliin. Tietysti tehoton kone on liikkelle lähdöissä hieman hankalampi ja se ei jaksa kuljettaa autoa perän teoreettisella maksiminopeudella.

Pystärissäni kävi näin: 3.92:n perän tilalle vaihdettiin 3.69 perä ja todellisella satasen matkanopeudella koneen kierrokset ja melu pieneni huomattavasti. Heti perän vaihdon jälkeen huomasi liikkeelle lähtiessä että ykkönen olikin pitempi, mutta enää sitä ei huomaa. (muutenkin tuo ykkönen on aika tiuha)
Aivan hyvin olen tullut toimeen myös 220D koneen kanssa ja ei ole kiihtyvyys kärsinyt mielestäni yhtään. :shock:
Ainoastaan joskus peruutellessa toivoisi että peruutusvaihde olisi tiheämpi.
Tietysti pudotus 3.92 -> 3.69 ei ole tietenkään niin iso kuin jos vaihtaisi perän vielä harvempaan. Tällöin em ilmiöt tietysti korostuisivat.

Tallissa odottelee 3.07 -perä 300D Turbosta (W123), ja senkin aion laittaa paikalleen kunhan kerkiän, myös tehoja pellin alle on luvassa tuon perän kanssa, 220D tai ainakin kytkin taitaisi olla liian kovilla 3.07:n kanssa. ;)

Kuitenkin tuo 5-vaihteinen laatikko olisi tietysti parempi ratkaisu pulmaan, mutta toimivat ja edes kohtuuhintaiset 5-vaihteiset taitavat olla harvinaisempia kuin harvat perät.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Leka kirjoitti:
Saul kirjoitti:Olen ollut siinä uskossa, että 5- ja 4-vaihde ovat välitykseltään samat, mutta 5-vaihteiseen voi laittaa harvemman perän, koska siinä on muuten isompi valikoima välityksiä. Olenko ollut ihan väärässä? :roll:
Molemmissa laatikoissa on 4. vaihde suora.
123:n 5-pykäläisen askin suurin vaihde on välitykseltään 0,81. Eli viisivaihteinen loota voisi olla ratkaisu ongelmaan.
Eli väärässä olin. Tuo "nelonen on aina suora" on varmaan iskostunut päähän, että isoin vaihde on aina suora. :oops:
Olli Lajunen kirjoitti:Aivan hyvin olen tullut toimeen myös 220D koneen kanssa ja ei ole kiihtyvyys kärsinyt mielestäni yhtään. :shock:
Ei näissä voimakkaissa koneissa heti vääntö lopu! :D 3.69 se on muistaakseni omassanikin. Harvempaa kaipaa matkavauhdissa. Jotenkin tuntuu, että kun perän tällaisessa vaihtaa harvempaan, niin kiihtyvyys ennemminkin paranee paikalta lähtiessä, kun ei tarvitse niin hirveästi ns. :wink: kierrättää konetta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiK »

nymis kirjoitti:En itse suosittelisi perän vaihtoa vaan etsisin sopivan 5 vaihteisen laatikon.
Tuo 200D on aika voimaton jos siihen laittaa esim 300D:n 3.46 välitteisen
perän... Kiihtyvyys kärsii todella paljon.

Mutta jos laitat 5 vaihteisen laatikon niin kiihtyvyys ei kärsi ja kuitenkin
maantiellä voit tyrkätä sen 5 vaihteen niin tulee hiljasempaa.
Joo, tosin kone on nykyään 240D, ja siihen tulee vielä kesän lopulla puhallin kylkeen. Uskon väännön riittävän.

Ei taida vaan 5-vaihteisia olla tarjolla?
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Välityksen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Omassa w123 300 D:ssä tuli tällä nykyisellä koneella kokeiltua 200 D perua olevaa 3,92 välitystä ja vaihdoin sen 3,07:kaan. Ero tuntuva, mutta ihan huoletta voi vaihtaa 300 D koneella. N. 28 % kovempaa kulkee samoilla kierroksilla. 200 D koneella olisi varmaankin huono.

Jos 5 vaihteisen välitys 0,81, niin
1/0,81 olisi puolestaan n. 23 % kovempi vauhti samoilla kierroksilla.

Moottoritienopeuksissa voisin hyvinkin ajatella survaista vielä vitosvaihteen silmään.

Jos nyt kulkee 205/70/15 renkailla todellista nopeutta 1000 kierroksella n. 40 km/h, 2000 rpm 80 km/h, 3000 rpm 120 km/h, niin 0,81 välitteisen vitosen lyöminen silmään pudottaisi kierrokset 120 km/h vauhdissa 2430:neen. Maksimiväännön kierrokset ilmeisesti 2400, joten pitäisi toimia vallan mainiosti ja matkan teko olisi entistäkin letkeämpää.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kohta hullutatte jutuillanne meikäläisenkin havittelemaan 5 -vaihteista laatikkoa :?

Vaikuttaisiko se 5. vaihde selvästi kulutukseen myönteisesti moottoritienopeuksilla?
Nyt tulee moottoriteitä välteltyä, kun "mututuntumalla" kulutus kiipeää siellä 8 litran tai yli -lukemille.

No, toisaalta tuo tuli leppoisaan cruisailuun hankittuakin 8)
Kaupunkiajossa 4 -vaihteisena tuntuu kulutus hämmästyttävästi pysyttelevän 8:n nurkilla, mutta kun sitä matka-ajoakin on paljon, niin mietityttää josko se viisilovinen sittenkin...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

välityksistä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Tuli joskus ennen ajokortti-ikää hankittua riittävästi kokemusta välityksen muuttelemisesta ja sen vaikutusta Pappa tunturi laboratoriona. Hurjin välityksen muutos mitä kokeilin, niin oliko vakio takaratas 36:nen ja eturatas 10.

36:nen 16:seksi ovelaa rakennetta hyödyntäen = 225 % pidempi.
Edessä 10 piikkinen 14 piikkiseksi = 40 % pidempi.
Yhteensä 225 x 1,4 = 315 % pidempi!

Tämä oli jo liikaa, mutta tulihan kokeiltua. Toimivat oli vielä 14 edessä ja 26:nen takana.

--------------------------

Jos autossa moottori huutaa moottiritienopeuksissa ja voima kuitenkin tuntuu riittävän suht hyvin esim. perävaunun kanssa, niin ei muuta kuin välitystä pidentämään joko vaihteistoa tai perää muuttamalla.

Onko kellään tietoa missä hinnoissa ne viisivaihteiset nykyisin pyörii ja kestävätkö hyvin?

Onko niissä erilaisia vitosen välityksiä?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: välityksistä

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jori Ravantti kirjoitti:Tuli joskus ennen ajokortti-ikää hankittua riittävästi kokemusta välityksen muuttelemisesta ja sen vaikutusta Pappa tunturi laboratoriona.
Juu mopojen kanssa tuli pelattua joskus 25 vuotta sitten samoissa merkeissä.
Mutta sitä "Know-How:ta" en ole ihan yks' yhteen koskaan uskaltanut autoihin siirtää :lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mitäs välityksiä nelivaihteisessa automaatissa on? Onko nelonen suora vai loikkari?

Entäs autoni perä? 3.46?

Autohan on kuvassa oleva 240D-3.0 '75, 4-v automaatti.

Perän vaihto on luultavasti edessä, kolinaa ja ulinaa kuuluu. Samantien voisi vaihtaa harvemmalla välityksellä varustetun, kun nykyisin vaihteet ovat häiritsevän lähellä toisiaan, eikä ykköstä tarvitse liikkeellelähdössä.
(max mittarinopeudet: I: 40km/h, II: 65km/h, III: 100km/h, IV: 160km/h)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: välityksistä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Jos mopoja käytetään vertailukohtana, niin 3,92 perän vaihtaminen 3,07:kaan merkitsee aika lailla samanlaista muutosta kuin Pappa Tunturin eturattaan vaihtaminen 10 piikkisestä 13 piikkiseen.

Erona tietenkin se, että Pappa Tunturin vakiovälityksen on aivan armottoman lyhyet, joten niitä voi pidentää huolettomammin vaikkei ole kuin kaksi vaihdetta.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: välityksistä

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jori Ravantti kirjoitti:Erona tietenkin se, että Pappa Tunturin vakiovälityksen on aivan armottoman lyhyet, joten niitä voi pidentää huolettomammin vaikkei ole kuin kaksi vaihdetta.
Jos se sitä luokkaa on, niin sittenhän joutaisi hyvinkin vaihtamaan harvemman perän.
Toisaalta taas tiukka ykkönenkin jossain tilanteessa on ihan hyvä olemassa, joten josko kuitenkin se "5-Speed".... loputonta spekulointia :)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: välityksistä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Ihmiset on mielestäni turhankin varovaisia välityksen muuttamisessa kun autoihiin tehdään ihan hullujakin muutoksia laittamalla epäkäytännöllisiä spoilereita, järjesttömiä renkaita, madaltamalla liikaa, laittamalla stereoihin enemmän rahaa kuin autoon jne. :lol:

Välitysten pidentäminen on niin yksinkertaista matematiikkaa ja fysiikkaa kuin voi olla.

Oleellista on tietää mikä välitys on varmasti tällä hetkellä ja tämän jälkeen voi laskimessa pyöritellä lukuja mitä tapahtuu kun välityksen muuttaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: välityksistä

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jori Ravantti kirjoitti:Ihmiset on mielestäni turhankin varovaisia välityksen muuttamisessa kun autoihiin tehdään ihan hullujakin muutoksia laittamalla epäkäytännöllisiä spoilereita, järjesttömiä renkaita, madaltamalla liikaa, laittamalla stereoihin enemmän rahaa kuin autoon jne. :lol:
Toki, toki. Olet aivan oikeassa.
Se vaan mietityttää, mikä tekee metsäläisestä suomalaisesta viisaamman välitysten suhteen, kuin kokeneesta saksalaisesta insinööristä, joka varmaan näitä asioita on aikanaan miettinyt oikein ihan työkseen :lol:


Nyt vähän off-topic, mutta kun menee tässä samalla :D

Kerran pääsin seuraamaan hyvin läheltä erään saksalaisen mekaanikon työskentelyä.
Aiheena oli korkeapainepuhaltimet ja kierrosluvut sellaisissa ovat tietty huimia, kun tuottokin oli jotain tuhansia-kymmeniätuhansia-satojatuhansia kuutioita tunnissa tai minuutissa. Saattoi olla 18500m3 / min.
En enää muista arvoja, siitä on aikaa jo toistakymentä vuotta.

Se kuitenkin jäi mieleen, että työskentely oli erittäin kurinalaista ja tarkkaa.
Mittakelloilla pelattiin, erilaisia suihkeita käytettiin jotta havaittaisiin mahdollisia murtumia, jne jne.
Vakuuttavaa työskentelyä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: välityksistä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Samat matematiikan ja fysiikan säännöt pätee oli insinööri saksalainen tai suomalainen.

Olen miettinyt sitä miksi ennenvanhaan autoihin laitettiin niin omituisia välityksiä kuin laitettiin. 55 hevosvoimaisen 200 D koneen kanssa en kuitenkaan erityisesti ihmettele 3,92 välitystä. Oli sen verta voimaton kone.

Kyllä niitä välityksiä ihan oikeasti voi muuttaa omien mieltymysten mukaan. Tehtaalla ei ole autoihin laitettu teknisesti parasta mahdollista tai jotenkin optimaalista konettakaan, vaan on laitettu mikä on laitettu. Siis jotenkin enempi tai vähempi kaupallisista lähtökohdista käsin.

Paras kone riippuisi käyttötarkoituksesta, käytössä olevista resursseista, saatavilla olevasta energiasta jne.

Veneisiinkin vaihdellaan potkureita ja sopivin mahdollinen potkuri riippuu veneestä ja käyttötarkoituksesta.

Myös paras välitys riippuu käyttötarkoituksesta. Tilanne on eri jos vetää esim. isoa asuntovaunua tai ei autossa ole koukkua laisinkaan. Ehkä tehtaalla laitettu vakiovälitys on jonkinlainen kompromissi, jossa ei olla voitu kovin hyvin huomioida auton omistajien erilaisia käyttötarkoituksia.
Jööran
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo

5-vaihteiseen vaihtanut

Viesti Kirjoittaja Jööran »

Pääosa ajokilometreistäni tulee moottoritieltä, ja olen ollut todella tyytyväinen 5-vaihteiseen laatikkoon. Polttoainetta säästyy litra-puolitoista sadalla ja vaikutus ajomeluun on dramaattinen. Investointi on maksanut itsensä takaisin n. kolmessa vuodessa.

Laatikon vaihto-operaatio perustui paitsi edellämainittuihin järkisyihin niin myös hullun tuuriin. Aski löytyi keltaisesta pörssistä ja ostin sen näkemättä ja kokeilematta. Jussi vaihtoi askin ym. heebelit mutta varoitti, että Getragin laatikolle voi olla vaikea löytää korjaajaa. Onneksi ei ole vielä ensimmäisen reilun sadan tuhannen aikana tarvinnyt löytääkään.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Välityksen vaihto.

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

[quote="Jori Ravantti"]Omassa w123 300 D:ssä tuli tällä nykyisellä koneella kokeiltua 200 D perua olevaa 3,92 välitystä ja vaihdoin sen 3,07:kaan. Ero tuntuva, mutta ihan huoletta voi vaihtaa 300 D koneella. N. 28 % kovempaa kulkee samoilla kierroksilla. 200 D koneella olisi varmaankin huono.


Olen ajellut 8 v. 5-vaihteisella (tehdasasennus) 123 200d:llä jossa on perä 3,92. Vitosella ajettaessa se vastaisi nelivaihteisen perän välitystä 3,17 ( 3,92 x 0,81= 3,17) . Toimihan se kun oli 4- vaihde käytettävissä, mutta mutta 4-vaihteiseen ko. 3,07 kokonaisvälitys olisi surkea. Auto jaksoi kulkea vasta 80-85 yläpuolella luontevasti vitosella. 80 rajotuksille teki mieli vaihtaa neloselle. 4-tielläkin oli yllättävän paljo mäkiä johon joutui kepittämään kun vauhti hiipui. Jos joutuisi 4-vaihteisessä lykkimään ko. tilanteissa kolmosta olisi vaikutus päinvastainen. Ääneen ja kulutukseenhan se tietysti vaikutti huomattavasti n. 1 litran kun vitosta pystyi käyttämään. Tulee mieleen myös talvi 80 km/h rajoitus, ei tiennyt kumpaa olisi käyttänyt. Nelosella huusi kone ja vitosella juristi voimansiirto huolimatta kartaanissa olevasta värinänvaimentimesta.
Mutta nyt kun kone on vaihdettu 300D:ksi ja perä jäi entiselleen muutui auto toiseksi, jaksaa kulkea ja kiihtyä myös vitosella.
Noin yleisesti, vaikuttaahan se perän harventaminen kiihtyvyyteen ykkösen lisäksi myös suurimmalla vaihteella (tietysti muillakin muuta nehän voi korjata kepillä).
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Välityksen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Joo, kyllä siitä minunkin 200 d koneesta jäi sellaiset muistut, että siinä ei olisi ollut välityksen pidentämisestä ihmeempää hyötyä kun voima oli todellakin vähissä. Minulla oli vieläpä 55 hevosvoimainen versio ja kulunut sellainen.

<Mutta nyt kun kone on vaihdettu 300D:ksi ja perä jäi entiselleen muutui auto toiseksi, jaksaa kulkea ja kiihtyä myös vitosella.>

Itse koen, että ehdottomasti kannatti vaihtaa kone isompaan ja mielelläni ottaisin tilavuudeltaan isommankin dieselin nokalle jos se noin vain onnistuisi.

Eihän se viispyttyinen vapaastihengittävä 300 d konekaan mikään älytön voimanpesä ole, mutta vie pois sen tosi velton 200 d fiiliksen, joka alkaa häiritsemään esim. perävaunun vetämisessä.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Joo... oon myös kuullut juttuja tuosta 5 vaihteisesta askista.
Se kuulemma pudotaa kulutusta noin 1l/100km.
En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta jos tuollaisen viisvaihteesen askin vain jostain saisin ostettua kohtuu hinnalla, niin ostasin sen. Tahtovat vaan olla aikakaliita nykyään.

Mutta asiasta hieman toiseen. Onko kukaan yrittänyt asentaa jotain s-sarjan (=W116-126) perää W123:een?
Noista ässän peristä kai löytynee sellanen aavikko välitys. Jotain 2,7 pintaan? semmonen vois olla ihan jees w123:ssa. Siis 300d:ssä.
Onko kukaan kokeillut asentaa tuommosta. Oisko muutokset mitkä joutuu tekemään kovinkin suuria?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Junnu kirjoitti:Joo... oon myös kuullut juttuja tuosta 5 vaihteisesta askista.
Se kuulemma pudotaa kulutusta noin 1l/100km.
En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta jos tuollaisen viisvaihteesen askin vain jostain saisin ostettua kohtuu hinnalla, niin ostasin sen. Tahtovat vaan olla aikakaliita nykyään.

Mutta asiasta hieman toiseen. Onko kukaan yrittänyt asentaa jotain s-sarjan (=W116-126) perää W123:een?
Noista ässän peristä kai löytynee sellanen aavikko välitys. Jotain 2,7 pintaan? semmonen vois olla ihan jees w123:ssa. Siis 300d:ssä.
Onko kukaan kokeillut asentaa tuommosta. Oisko muutokset mitkä joutuu tekemään kovinkin suuria?
ainaki 126sen perä menee sellaisenaan 123seen. ei tarvi mitään muutoksia... ehkä perän takakannen voi joutua vaihtaan vanhasta... mutta aukihan perän joutuu melkein aina käyttämään että saa vetoakselit irti...
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

No, tuot tieto, mitä Mika T. kirjotti riittäääkin mulle.
Eli periaatteessa, jos asennan semmosen ässän pitkän perän, tippuu mun poltto aineen kulutus saman verran kun asentasin viisvaihteisen laatikon...

Kiinnostava ajatus. Aion kesän mittaan käydä mun 300d:n täysin läpitse...
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

mitenkäs käy nopeusmittarin toimivuuden kun vaihtaa perän?
eli alkaako näyttään mitä sattuu?
Trust me I know what I'm doing...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mittari alkaa näyttämään oikein, kun vaihtaa harvemman perän. Vakionahan se näyttää liikaa... Mutta kannattaa huomata, että kilometrejä kertyy mittariin vähemmän kuin pitäisi, jos perän vaihtaa harvempaan..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

mittarinäyttämästä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mittarinäyttämä tietenkin muuttuu samanlailla perää vaihtaessa koska mittari ottaa kierrokset vaihteistosta.

Olen miettinyt, että helpoin tapa korjata mittarinäyttämä olisi tulostaa tietokoneella tehty uusi asteikko sopivalle materiaalille ja liimata se mittariin.

Tämän luulisi ainakin toimivan jos ulkonäkö ei ole kaikista tärkeintä ja ulkonäköhän on tekijästä kiinni.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Mun mielestä siihen nopeusmittarin vaijerin väliin kannatta rakennuttaa semmonen pieni vaihde mikä muuttaa vaijerin pyörimisnopeuden oikeaksi.

Tuommosia pieniä vaihteistoja rakentaa suomessa joku... Tosin nyt en tähän hätään sitä nimeä muista.
Mutta tiedän, että moottoripyöriin on semmosia rakennettu, eli kyllähän semmonen autossakin toimii.

Idea siinä on varsin yksinkertainen. Nopeusmittarinvaijeri katkastaa sopivalta kohdalta ja siihen puristetaan semmoisilla pihdeillä päät paikalleen, mitkä käy siihen pikku vaihteistoon.

Muuten, mikä välitys on W126:ssa? Käsittääksen bensakasilla varustettutassa on pisin välitys. Onko se jotain 2,7 luokkaa?
Muistelisin niin.Voin olla väärässäkin.
Ja lisäksi vaikuttaa vielläpä sille, että tuommosia periäkin löytyyy vielläpä kohtuu helposti ja halvalla hyväkuntoisia (Lue: halvemmalla ja helpommin mitä 5- vaihteisia laatikoita)

Tämmönen muutos mulla on ollut mielessä. Tuli vaan joskus mieleen, kun älysin että 5-loviset laatikot maksaa hunajaa ja niitä on vaikea saada.

Ja olen sitä mieltä, että 300 D jaksaa kulkea tuommosella pitkälläkin välityksellä.
Ainakin sen jälkeen, kun siihen lisää "ahhh-timen" :)

Oon ajatellut myös, että ajomelu pienenee tämän muutoksen myötä, samoin kun polttoaineen kulutuskin...
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

nopeusmittarista

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Jos autolla ajaa ainoastaan itse ja tietää kuinka kovaa oikeasti mennään, niin minun mielestä nopeusmittarille ei ole tarvista tehdä mitään.

Onhan siihen vaijerin yhteyteen mahdollista rakentaa vaikka mitä vaihteita, mutta kuulostaa kyllä turhan monimutkaiselta ja kalliilta touhulta hyötyyn nähden.

Pisimmät Mersun välitykset on melkoisen pitkiä. Joku taisi laittaa linkin johonkin keskustelun syövereihin, josta niitä pääsee silmäilemään.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu ainaki 500sissa ja 560sissä on noita 2.27 aavikko välityksiä. 280sen vakio on 3.46. itelläkin ässään haussa suunnilleen 3.07 perä... ja mahollisesti se kuuluisa puhallin kylkeen...
Vastaa Viestiin