FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kari v »

Otsikko kysyy... :?:
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sen ainakin tiedä n että jos nostajissa on paskaa niin kyseiset aineet puhdistaa niin että virkoaa nostajat taas pelaamaan.
Voihan olla että ne menisi vaihtoonkin utta jos käsitin oikein niin kyseessä on vähän ajettu moottori.
taitaa olla sekin vaikea toimen pide että purkaa nostimet ja kokeilee putsata ja puristaa sormilla sitten testaa niiden kunnon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Forte/lamppuöljy juttuja on paljonkin.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

atlas kirjoitti:Sen ainakin tiedä n että jos nostajissa on paskaa niin kyseiset aineet puhdistaa niin että virkoaa nostajat taas pelaamaan.
Voihan olla että ne menisi vaihtoonkin utta jos käsitin oikein niin kyseessä on vähän ajettu moottori.
taitaa olla sekin vaikea toimen pide että purkaa nostimet ja kokeilee putsata ja puristaa sormilla sitten testaa niiden kunnon.
En nyt oikein tiedä, mistä Forten aineesta on kyse, mutta itse olen kerran kokeillut sellaista, jota ennen öljynvaihtoa sekoitetaan dieselmoottoriöljyn joukkoon ja sitten moottoria käytetään noin puoli tuntia. Ja sitten vanha seos pois ja uudet öljyt tilalle. Se auto oli tuo 250D -92 ja sillä hetkellä mittarissa taisi olla noin 500 000km. Syynä tuolle käsittelylle oli se, että venttiilinnostimet naputtivat (tyhjäkäynnillä), ja se ei muuttunut yhtään miksikään sillä käsittelyllä. En huomannut mitään muitakaan vaikutuksia, sen enempää hyviä kuin huonojakaan. (Ei tarkoita, etteikö siitä olisi voinut olla jotakin hyötyä, mitä en päälle päin havainnut.)

Sen sijaan noin 100 000km myöhemmin ääni oli muuttunut paljon harvemmin ilmentyväksi, mistä sitten ikinä johtuikaan. Samoja öljyjä taisin käyttää aika lailla koko ajan ennen ja jälkeen tuon puhdistustempun, ehkä jonkun yhden vaihtovälin verran joskus tuon jälkeen ajoin eri öljyillä, eikä sekään mitenkään havaittavasti naputtamista muuttanut, vaikka sekin kuulemma joillakin on auttanut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

PÖ toimiin hyvin ja on halvempaa moottorin pesuun.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja esukki »

Kokeilin myös joskus M103 naputtaviin nostajiin, eikä ollut apua.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Ei varmasti ole apua paljon ajetuissa (500000km) koneissa kuten Nozki sanoo, mutta itselläni oli Forte pesun aikaan mittarissa 207000km ja homma auttoi. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itse olen polttoöljyä tai dieseliä heittänyt puolesta litrasta litraan koneeseen vähäksi aikaa humputtamaan ennen öljynvaihtoa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mesedesi kirjoitti:Itse olen polttoöljyä tai dieseliä heittänyt puolesta litrasta litraan koneeseen vähäksi aikaa humputtamaan ennen öljynvaihtoa.
Kauanko oot antanu käydä diisselit öljyn seassa? Aattelin jos itekkin tekis polttoöljyhoidon. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole eikä fortea huvita ostaa turhaan..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja napa »

tuo koneessa olevien valmiiksi paskaisten öljyjen jatkaminen dieselillä/polttoöljyllä on vähän siinä ja siinä, koneen pesun kannalta, toimii se tietenkin paremmin, kuin että vain vaihtaa öljyt, mutta paras tulos tulee (ja turvallisempi tapa), kun ensin tiputtaa ne vanhat öljyt pois, sitten tekee sellaisen satsin, jossa on 2/3 hyvää mineraaliöljyä (esim. mobil delvac 10w-30) ja 1/3 dieseliä/polttoöljyä... sillä pesee koneen, eli käyttää n. 5min. tyhjäkäynnillä ja/tai hetkellisesti max. 1500-2000 rpm (ajamaan ei kannata lähteä... öljykalvo on aika onneton, mutta pesee hyvin...) ja tiputtaa pois, sitten vaihtaa vielä kerran pelkät mineraalit ja ajelee niillä päivän tai pari ihan normi ajoa ja sitten sellaiset öljyt tupaan, millä ajelee sen normaali öljynvaihtovälin (luultavasti moni haluaa käyttää nykyään synteettistä, vaikka mineraalit on ihan kelpo tavaraa, vaihtaa vain hieman useammin)

toisaalta saman asian ajaa, kun tekee muutaman öljynvaihdon 2000-3000 km välein... kaikki nyky öljyt on niin peseviä (paitsi kilpamoottori öljyt, niissä ei ole peseviä ominaisuuksia ollenkaan, mutta niitä nyt ei normaali kuluttaja edes saa mistään käsiinsä...), että kyllä ne koneen puhtaana pitää, kun ei liian pitkää vaihtoväliä tule kovin usein... myös ne mineraalit, vaikka vieläkin törmää usein siihen luuloon, että vain synteettiset öljyt on peseviä ja mineraalit vain tekee sitä paskaa koneeseen :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

forte pesun tehneenä.täytyy myöntää, että moottorin ääni muuttu terveemmäksi. sen jälkeen tuli RVS-käsittely ja käypä nätisti.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja napa »

pitää vielä tarkentaa, miksi juuri joku mobil delvac tai muu hyvä mineraali (mielummin kuitenkin juuri joku mineraali "diesel moottoriöljy", vaikka pesis mitä konetta...)

esim. mobil delvac mineralissa on niin paljon enemmän sinkkiä ja fosforia lisäaineena, jotka suojaa nokka-akselia, nostajia ja muita koville pintapaineille altistuvia osia tuon pesun aikana, että varsinaista riskiä ei ole, jos nyt ei ihan päättömästi hurruuta konetta/lähde sillä ajelemaan dieselit sisällä... uusissa synteettisissä öljyissä on aika naurettavat sinkki ja fosfori pitoisuudet, joten jos niitä jatkaa vielä dieselillä voi nokka/nostajat olla hyvin pian entiset :thumbdown: eikä se fortekaan ole muuta kuin dieseliä käytännössä, paremmin hinnoiteltuna tosin :D

uudet koneet onkin sitten hieman ongelmallisempia, kun niissä on kaikenmaailman hiukkasloukkua/katalysaattoria jne. jotka vaatii öljyiltä juuri tuota matalaa sinkki ja fosfori pitoisuutta... niiden pesussa on aina jonkin asteinen riski saada ne kalliit lisävarusteet piloille, vaikka itse kone tykkäsikin pesusta... ne "pesisin" itse vain muutamalla tiheämmällä öljynvaihdolla (esim. 3000 km sen "normaalin" 30 000 km sijaan :wink: ) sillä öljyllä jota kone vaatii... nämä forte/dieselpesut on enemmän vanhojen moottoreiden juttuja...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Joskus tullut kokeiltua muutamankin kerran, ei mitään vaikutusta. kallista shittiä.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja napa »

jartuo kirjoitti:Joskus tullut kokeiltua muutamankin kerran, ei mitään vaikutusta. kallista shittiä.
niin... mitään ihmeainettahan se ei ole... eli ei korjaa katkenneita männänrenkaita tai muitakaan mekaanisia vikoja (loppuun kuluneet hydraulinostajat, nokka jne.) :D

mutta sellaisia vikoja sillä voi yrittää ehkäistä mitä voisi olla seurauksena, jos/kun joku jästipää on suorittanut amerikkalaista öljynvaihtoa edeliset 200 000 km (lisätty öljyä, ei vaihdettu) tai muuten vain siirtynyt omatoimiseen long life öljynvaihto ohjemaan... naapurin puntossa esim. oli aika paksua tervaa se edelliset +100 000 km ajettu marketin halvin mineraali, kun sitä hieman tutkin siinä nokka remmin uusimisen yhteydessä (oli piru mennyt katkemaan ihan omia aikojaan, eikä remmillä oltu ajettu vielä 250 000 kilometriäkään :shock: )

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

NAPA !!! olet ihan oikeessa. tiuhemmalla öljynvaihdolla nämä forte /poltto-Ö/dieselpesut. jäisivät tarpeettomiksi, mutta auton omistajia on monenlaisia ja kaikki eivät "välitä" huoltotoiminpiteistä. eli kun laittaa itsellensä mieleisen ajo/harrastepelin. luulisin ed,mainittujen toimepideiden EDES kerran tehdä.sen jälkeen ö-vaihtoväli vaan pidettävänä "säännöllisinä". tietysti muutkin öljyä suojanaan käyttävät osa-alueet.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2375
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti:pitää vielä tarkentaa, miksi juuri joku mobil delvac tai muu hyvä mineraali (mielummin kuitenkin juuri joku mineraali "diesel moottoriöljy", vaikka pesis mitä konetta...)

esim. mobil delvac mineralissa on niin paljon enemmän sinkkiä ja fosforia lisäaineena, jotka suojaa nokka-akselia, nostajia ja muita koville pintapaineille altistuvia osia tuon pesun aikana, että varsinaista riskiä ei ole, jos nyt ei ihan päättömästi hurruuta konetta/lähde sillä ajelemaan dieselit sisällä... uusissa synteettisissä öljyissä on aika naurettavat sinkki ja fosfori pitoisuudet, joten jos niitä jatkaa vielä dieselillä voi nokka/nostajat olla hyvin pian entiset :thumbdown: eikä se fortekaan ole muuta kuin dieseliä käytännössä, paremmin hinnoiteltuna tosin :D

uudet koneet onkin sitten hieman ongelmallisempia, kun niissä on kaikenmaailman hiukkasloukkua/katalysaattoria jne. jotka vaatii öljyiltä juuri tuota matalaa sinkki ja fosfori pitoisuutta... niiden pesussa on aina jonkin asteinen riski saada ne kalliit lisävarusteet piloille, vaikka itse kone tykkäsikin pesusta... ne "pesisin" itse vain muutamalla tiheämmällä öljynvaihdolla (esim. 3000 km sen "normaalin" 30 000 km sijaan :wink: ) sillä öljyllä jota kone vaatii... nämä forte/dieselpesut on enemmän vanhojen moottoreiden juttuja...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Samansuuntaisia kokemuksia "huuhteluista". Ostin nelisen vuotta sitten yhden käyttöautoista, reilut 80 000km ajetun Toyotan, jossa ilmeisesti viallisen termostaatin tai vesipumpun seurauksena edellisellä omistajalla oli kansipahvi palanut Lapin reissulla ja jossakin pajalla se oli sitten korjattu.
Tuon vahingon seurauksena öljyt ja vedet olivat menneet sekaisin ja ostohetkellä moottoriöljyn väri oli ruskehtava ja samea vaikka öljyt olivat luonnollisesti rempan yhteydessä vaihdettu.

Tein heti öljynvaihdon jollakin Mobilin Superilla tai vastaavalla ja öljy likaantui välittömästi uudestaan joten päätin vaihtaa dieselmoottoriöljyyn voimakkaamman pesevän vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Ensimmäinen valinta oli joku Teboilin 10W-30 dieselmoottoriöljy jolla tein kaksi vaihtoa muutaman sadan kilometrin välein mutta öljyn haju muistutti ammattikoulun koneistuspuolen leikkuuöljyn hajua ja assosiaatio leikkuuöljystä moottorissa sai vaihtamaan
Mobil Delvac MX 15W-40 öljyyn ja lopulta kerta kerralta pidentyneen vaihtovälin ja viiden öljynvaihdon jälkeen uskalti siirtyä normaaliin 10 000km öljynvaihtoväliin.
Nyt autolla on ajettu reilut 50 000km tuon operaation jälkeen ja 10 000km vaihtovälillä öljyä ei tarvitse lisätä vaikka tällä hetkellä moottorissa on Mobil 0W-40.

Dieselöljyä tai muutakaan varsinaista "pesuainetta" en uskaltanut käyttää koska voitelukalvon kestävyydestä ei oikein voi olla varma ja siitä pesusta voi saada alkunsa joku poikkeava kuluma joka lopulta hajottaa moottorin edettyään.

Dieselmoottoriöljyn hyvä puoli on tuo mainitsemasi erinomainen pintapaineen kesto, joka suojelee erityisesti nokka-akselia.
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

ja muistakaa mestarit, että UUDEN öljyn "pintapaineen" paras kestävyys on moottorissa n.1000 km. sitten heikkenee. tehkää omat päätökset siitä. mitä öljyä käyttää ja mitkä ovat vuotuiset ajokilometrit. tarkoitan tällä sitä, että ö-viskositeetit ovat käyttötarkoitusta silmälläpitäen tehty.(ja älkää nyt nokkiin ottako tästä kommentista) oma näkemys. :D
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

napa kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Joskus tullut kokeiltua muutamankin kerran, ei mitään vaikutusta. kallista shittiä.
niin... mitään ihmeainettahan se ei ole... eli ei korjaa katkenneita männänrenkaita tai muitakaan mekaanisia vikoja (loppuun kuluneet hydraulinostajat, nokka jne.) :D

mutta sellaisia vikoja sillä voi yrittää ehkäistä mitä voisi olla seurauksena, jos/kun joku jästipää on suorittanut amerikkalaista öljynvaihtoa edeliset 200 000 km (lisätty öljyä, ei vaihdettu) tai muuten vain siirtynyt omatoimiseen long life öljynvaihto ohjemaan... naapurin puntossa esim. oli aika paksua tervaa se edelliset +100 000 km ajettu marketin halvin mineraali, kun sitä hieman tutkin siinä nokka remmin uusimisen yhteydessä (oli piru mennyt katkemaan ihan omia aikojaan, eikä remmillä oltu ajettu vielä 250 000 kilometriäkään :shock: )

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
noh noh..
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
(Mercedes-Benz)
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
Paikkakunta: Suomi

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja (Mercedes-Benz) »

Aina kun tuotte "vähän" ajetun auton jostain, kannattaa tehdä tuo polttoöljy(halvempi kuin diesel)pesu moottorille useita kertoja, ja vielä useasti uudestaan.... Tyhjäkäynnillä käytellen, antaa löpön kierrellä koneessa. Tyhjäkäynnillä öljyt(löpöt) kiertää aivan samoin ja pesee, kuin kierroksilla. Lähes sama vaikka olisi puhdasta vettä tyhjäkäynnillä moottorissa, kunhan sitä ei kuormiteta raskaasti. Useimmiten 150000km ajetuissa tuontiautoissa kuitenkin 600000km ajetut tervaöljyt alunperin koneessa sisällä.
Autolla (Mersulla)...
(Mercedes-Benz)
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
Paikkakunta: Suomi

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja (Mercedes-Benz) »

Eikä muutenkaan kannattaisi käyttää tuolla edellämainittuja uutena myytäviä jäteöljymerkkejä moottoreissa. En sano mikä öljymerkki on ainoa(t) oikea(t) merkki tämänpäivän markkinoilla, ettette luule olevani kauppias. Vaan jään mielenkiinnolla odottamaan, onko foorumilla oikeasti asiantuntijaa mukana. Annan vielä 10 pisteen vihjeen perään: toteutuneet luokat....
Autolla (Mersulla)...
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

(Mercedes-Benz) kirjoitti:Eikä muutenkaan kannattaisi käyttää tuolla edellämainittuja uutena myytäviä jäteöljymerkkejä moottoreissa. En sano mikä öljymerkki on ainoa(t) oikea(t) merkki tämänpäivän markkinoilla, ettette luule olevani kauppias. Vaan jään mielenkiinnolla odottamaan, onko foorumilla oikeasti asiantuntijaa mukana. Annan vielä 10 pisteen vihjeen perään: toteutuneet luokat....
jos ja kun tuon minun 5,5 litranen saavuttaa ilman moitteita abaut 300,000 tkm. siirryn suosiolla käyttämään mineraali öljyy. (tämä. jos en ole tarvinnut avata konetta!!!!vaihtoväli lyhenee,mutta mahdollist ö-vuodot vähäiset. (oon jo silloin jo tosi vanha ukko). :D ja jos 2p.sais kovasta yrityksestä. :D
(Mercedes-Benz)
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
Paikkakunta: Suomi

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja (Mercedes-Benz) »

Vielä lisää vinkkejä.... Minkä merkkiset öljyt on kaks kertaa peräkkäin ostettaessa uutena samanvärisiä....? Ei monikaan... (ManOil)...? :)
Autolla (Mersulla)...
(Mercedes-Benz)
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
Paikkakunta: Suomi

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja (Mercedes-Benz) »

Tottakai puhtaat moottorit toimii useimmiten kaikilla öljyillä, mutta onhan punaviineissäkin vivahteita, maussa ja hinnoissa, mutta ne perustuu makuasioihin, eikä aina kallein ole parasta...
Autolla (Mersulla)...
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Napa:n kanssa samoilla linjoilla, että nykyiset hyvät öljyt, oli ne sitten synteettiset tai laadukkaat mineraalit, pesee hyvien ominaisuuksien ja lisäaineiden takia moottoria. Tuota löpöpesua en itse ole vähänkään nykyaikaisempaan moottoriin tehnyt, koska sen puhdistuksen aikana tosiaan se lamppuöljy, nafta eli Forte "leikkaa" sen moottoriöljyn, eikä voitelu siinä pesuvaiheessa ole tehokasta. Sen huomaa käyntiäänestä kun kone kalkattaa kuin monta ukkoo hakkaa vasaralla alasimeen. Vähän kuin WD-40:stä olisi koneessa. Vanhoihin maamoottoreihin voip mielestäni hyvillä mielin sekaan laittaa naftaa pesun ajaksi, koska toleranssit on hieman erilaiset kuin "nykymoottoreissa". Jos tuota kuitenkin haluaa käyttää, niin ehdottomasti huuhteluöljyt sen jälkeen koneeseen ja vähän aikaa käyttöä ja öljyn ja suodattimen vaihto ja ajoöljyt koneeseen. Jää nimittäin sitä naftaa kanaviin, jotka "leikkaa" ne pesun jälkeiset öljyt, eikä voitelu ole hyvä.
Itse teen moottorin "pesun" ihan vain laadukkaalla moottoriöljyllä nykymoottoreihin, jos näyttää että edellinen omistaja on laiminlyönyt vaihtovälit tai nostajista kuuluu ylimääräisiä ääniä. Öljyt ja suodattimet vaihtoon ja muutaman sadan kilometrin ajot ja öljyjen ja suodattimen vaihto. Pesevät öljyt pesevät ne markettimineraalien moskat pois, mutta voitelu ei ole puutteellinen missään vaiheessa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Oman M117-moottorin kohdalla tein näin. Kaadoin vanhan öljyn sekaan purkillisen Forten Motor Flushia ja käytin tunnin 1250RPM tyhjäkäynnillä. Sitten vanhan öljyn valutus pois ja hiukan uutta öljyä tilalle. Lopulta tuli kirkasta öljyä ulos. Ulos tullut vanha öljy oli muuten Forten jäljiltä todella juoksevaa.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Vaimon auton (ei mersu) pesin muistaakseni juuri tuolla aineella, tai jollakin muulla vastaavalla.
30min tyhjäkäyntiä välillä kaasua lisäten ja öljyn+suodattimen vaihto. Ääni parani vähän heti ja parin viikon kuluessa hävisi kokonaan.

Autossa naputtivat venttiilin nostimet.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Moottori peseytyi loistavasti seuraavalla reseptillä.

Ahvenistolla tankillinen kaasu pohjassa. Kisakuumat öljyt ulos moottorista ja tilalle halvat kingit (tosin mb luokituksen omaavat) ja parin päivän päästä oikeat öljyt sisään.

Nykyään öljyt on vaihtaessa ulos valuessaan edelleen kirkkaat (ne voisi vaikka myydä eteenpäin) :D

Ässään en ole uskaltanut tärpättiä öljyyn lisäillä, vaan mennyt tiuhoilla vaihdoilla. Kerran lipsahti 15 000 kilometriä samoilla öljyillä, kun faija ajeli etelän ja lapin väliä yhtä kyytiä ees sun taas. Ensi kesänä irtoaa öljypohja hämmästeltäväksi. Edellisessä kotimaassaan kun taisi mineraaliöljy olla ainoa vaihtoehto.
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Näitä lukiessa mieleen juolahti kysyä onko mitään järkeä puhdistaa jollain tuollasella aineellla vajaat 500tkm ajettu m102 kone. Ei mitään huolta aiheuttavia ääniä kuulu ja kone tuntuu iha hyvältä. ei nakutakkaan kun joskus kuumilla keleillä jotai pientä ääntä tuli satunnaisesti. Mutta varmastihan sinne on karstaa kertynny.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja karra »

juhaeino kirjoitti:Näitä lukiessa mieleen juolahti kysyä onko mitään järkeä puhdistaa jollain tuollasella aineellla vajaat 500tkm ajettu m102 kone. Ei mitään huolta aiheuttavia ääniä kuulu ja kone tuntuu iha hyvältä. ei nakutakkaan kun joskus kuumilla keleillä jotai pientä ääntä tuli satunnaisesti. Mutta varmastihan sinne on karstaa kertynny.
Varmasti on kartsaa muodostunut tuona aikana, mutta onko sitä kertynyt? Onkos autossa huoltokirjaa että miten tiheesti öljyjä vaihdettu ja mitä öljyä käytetty.

Tähänki pätee se että if it works don't fix it :D

Ei varmasti mitään riko jos oikein tekee homman. Itsekin tässä suunnittelen jenkkituonnille tuollaista, vähän eri näkökulmasta öljypohjan mekaanista puhdistusta mietin kun on kuivasumppukone kyseessä :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: FORTE-moottorin putsaus-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Huoltokirja löytyy johonkin reiluun 300tkm asti. ja edelliset omistajat käsittääkseni pitäneet melko hyvin. Isäni osti tuon vuonna 2009 kun oli kilsoja 430tkm. Ollut huollot hieman epämääräisillä väleillä ja joku öljynvaihto livahti yli 20tkm mittaseks. Pari viimistä vaihtoa taas tehty asiallisilla väleillä. Meillä käytetty mobil 10w40.

Jep oon monessa samaa mieltä että toimivaa ei kannata alkaa korjaamaan. Aattelin vaan että oikein ehty puhistus voisi olla nannaa vanhukselle. toisaalta jos aineet laittaakin paskan kiertoon ja jotai jää jumii. Yksi hyvä vaihtoehto olisi tuo mistä yllä puhutaan että vaihtaisi pari kertaa öljyt tiuhemmin parin tuhannen kilsan välein
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Vastaa Viestiin