W 124 alustan madallus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vesa T
Mersumies
Mersumies

W 124 alustan madallus

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Aihetta on sivuttu, mutta en löytänyt haulla oikein mitään.

Forumissa näyttäis olevan paljon madallettuja W 124:a, joten kysynkin seuraavaa madalletuista ajokeistanne: 8)

- Mikä madallussarja?

- Mistä hankit?

- Mitä kustanti?

- Millainen asentaa?

- Kokemuksia ajossa?

- Mitä rengaskokoa käytätte? :D

Thanks again!!
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

jopas, pakkohan mun tännekin on tultava kehumaan mun alustasarjaa 8)

eli jouset on h&r -55 mm (vihreät), eli kuuluisivat 260e tms. luultavasti on vähän jäykemmät mitä 200d kuuluis muuten. Mun mielestä vaan parempi, kestää kuormaakin paremmin. Etujousista otin tosin vielä joku kierroksen pois ku perse laahas enemmän. En tiedä mitä maksaa uutena (veikkaisin ~200€), mut sain ne uudenveroisina ostettua 100€ :twisted: .

Iskarit on bilsteinin sprintit(keltaiset), ihan kohtuu jäykät, urheillulliseen ajoon tarkoitetut (jep, 200d, mikä urheillulinen ajo :roll: ) Ja nämäkin löysin uuttavastaavassa kunnossa, maksoin 400€. Uusien hinta varmaan joku ~500€

Itse asensin, kohtuu helppo homma kun ei oo peukalo keskellä kämmentä.

En ees jaksanut käydä suuntamaassa kun pitäis uusia puslia...

mutta mutta mielestäni tosi mukava ajaa, vaikka onkin vakiota huomattavasti jäykempi alusta.... Tosin suurelta osin saa kiittää varmasti rengaskokoa, eli se on 195-60-15"
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

G&M:n 45mm jousisarja. Hintaa oli suunnilleen 200€ ja asennus + suuntaukset 50€. Jouset tilasin Jyväskylästä, muistaakseni Teräsrengas tai joku sinne päin. Kyseisellä yrityksellä oli ennemmin hyvät netti sivut josta löytyi jousiluettelo ja hinnat mutta en löydä sitä enään mistään. Onkohan G&M:n edustus loppunut vai mistä johtuu? Muista jousimerkeistä en ole varma mutta ainakin tolta G&M:ltä löytyy w124 koppaan ainakin kolmee eri jousityyppiä diisseleihin (200D, 250D/TD, 300D/TD) jos ilmastointi ja/tai automaatti suositus on suuremman moottoritilavuuden jouset lisääntyneen akselimassan takia. Itsellä just 200D:ssä noi 250D/TD jouset, eikä jääny keula korkeammalle. Edessä ja takana on "3" kumit. Noilla kumeillahan voi pientä hienosäätöä tehdä jotta saa auton vaateriin. Kuinkahan paljon vaikuttaa jos vaihtaa vaikka "1":sen kumit, olisko jotain 1-2cm? Mittasin ennen jousien vaihtoa mitan pyörannavasta lokarinkaareen ja madallus oli luokkaa 80-90mm. Olihan se kyllä korkee vanhoilla "kuormajousilla". :D Mutta lisää pitää saada ja luultavasti riittää toi kumien vaihto. Saattaa vaan mennä takaa pyöränkulmat vielä hullumpaan asentoon. Nyt jo takana negatiivista campperia lähes 2. Mutta silti renkaat kuluu tasaisesti vaikka silmällä jo näkee että pyörät on lintallaan sisäänpäin.

Nyt kesäkuussa pitäs vaihtaa iskarit ja samalla vois sitten harkita tota kumien vaihtoa. Noi iskarit on aika tärkeet tollasilla lyhkösillä jäykillä jousilla. Itse säästin viimesyksynä iskarien vaihdon kun noi jouset hankin ja nyt joutuu sit uudestaan pistää auton telakalle. Mutta opiskelijalla ei aina ole mahdollisuuksia ostaa 500€ Bilsteneitä.. Iskaritestin mukaan noi nyt alla olevat iskarit on kuin uudet mutta ajossa se ei tunnu siltä. Monttuun ajaessa jäykkä jousi heittää koria irti tiestä. Vaatii siis iskarin jossa ulosjouston jäykkyys riittää jäykemmälle jouselle.

Muuten olen ollu todella tyytyväinen kyseiseen jousisarjaan. Ei liian kova mutta ei tarvi pelätä että ottas rengas lokariin kovempaa kurvatessa. Monesti näkee oikein matalia mersuja missä etulokarissa vekki. Kestää kuormaa myös vähintään kiitettävästi. 3 isoo miestä takapenkille ja laskee noin 1-2cm perä. Mitähän muuta sitä osas kehua?

Ja renkaat on tällä hetkellä 215/45/17 mutta tarkoitus olis vaihtaa jossain vaiheessa 225/40/18. Jos sitten syksysateille sais rahat kasaan ja uudet kumit alle.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

joo ne iskarit kannattaa olla/ostaa madullusjousille tarkoitetut. Just niinkuin lindroos sanoi et voi justiinsa ruveta "pompottaa" vakio jousilla, tosin jos on pieni madallus <30mm, niin voi toimia ihan kohtuu hyvinkin vakio iskareilla.
Se vaan et vakio iskarit kuluu aika äkkiä huonoksi madallusjousilla, varsinkin jos on yli 30mm madellettu
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Mulla taas jouset KL-varaosien myymät K+F joiden madalluksesta ei tarkkaa tietoa.Kumit jousen yläpuolelta on noin 2mm paksut(tai siis ohuet).

Iskareina on takana Bilsteinin Sprintit ja eteenkin sellaiset tarkoitus hankkia,maksavat vaan niin pirusti!

Renkaina pyörii kesällä 225/40/18 ja talvisin edessä 225 ja takana 235/45/17.Lokasuojan reunoja on joutunut hieman taivuttelemaan ettei ota kiinni.

Jouset ja iskarit itse asennettu, helppo homma muuten mutta vaatii mersun oman jousipuristimen.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

jousen vaihto onnistuu myös bilteman jousen kiristimellä, jos vähänkin on tahdonvoimaa 8) takajousia kun vaihtaaa ei tarvitse ees kiristimiä.
Vastaa Viestiin