elikkäs 603:nen moottori olis tarkotus rakentaa kolmetonniseen maasturiin alhaalta vääntäväksi ja riittävän tehokkaksi liikuttamaan kohtuullisen reippaasti kyseistä massaa.
yksi 603:nen on rakennettu mynan pumpulla, hx-40 superilla & coolerilla mut se yhistelmä ei tunnu just oikeelta tähän uuteen projektiin.
moottorista tulis löytyä hyvä alavääntö, herkkä kaasuun vastaaminen ja riittävä teho. toivottavasti saa kaikki toivomukset samaan koneeseen
ilomielin otan vastaan ideoita/reseptejä uuden moottorin rakentamiseen
Remmiahin ainakin vääntää alhaalta mutta alakerta ei varmasti tykkää liian kovista alaväännöistä. Jos haluat pakokaasuahtimessa pysytellä niin hx35 on tuttu ja turvallinen valinta mynäpumpun kanssa. Alasyöttöä riittävästi niin kyllä herää. Itellä on melko vähän alasyöttöä mutta alkaa heräillä silti kaasu pohjassa jo ennen kahta tonnia. hx35 superi herää vielä aikasemmin mutta menee varmasti jo tukkoon ylhäällä. Vois tosin olla toimiva riittävän kokosen ulkosen hukkaportin kanssa. Tehollahan ei tuossa varmasti ole mitään merkitystä vaan vääntö sen menon ratkasee
joo ei tuo remmi oikein kiinnosta ku ei oo mitään kokemuksia niistä.
tuota hx-35 superia vähän itsekkin tuli arvuuteltua puhaltimeks ja tietty mynan pumppu mut piisaako pumpun säätäminen ja hukkaportti toivottuun tulokseen.
millaseen kw/kn arvoon tuolla yhistelmällä menee? kuin alhaalta sen saa suunnilleen heräämään?
väinämöinen kirjoitti:joo ei tuo remmi oikein kiinnosta ku ei oo mitään kokemuksia niistä.
tuota hx-35 superia vähän itsekkin tuli arvuuteltua puhaltimeks ja tietty mynan pumppu mut piisaako pumpun säätäminen ja hukkaportti toivottuun tulokseen.
millaseen kw/kn arvoon tuolla yhistelmällä menee? kuin alhaalta sen saa suunnilleen heräämään?
Hx35 superia ei ole ite tullut käytettyä mutta normi 35 herää varmasti 1500-1700 kierroksen kohilla kun säätää alasyöttöä riittävästi. Superi sitten aiemmin. Liiottelet vähän ja laitat 60mm hukkaportin niin ei ahot karkaile kyllä sinne pienempikin riittää. Maksimiahot sitten 1.8 baariin ja maksimisyöttöä sen verran että koko ajan tulee vähän mustaa. Huippukierrokset säädät miten ite haluat 5500 kannattaa pitää ylärajana jos ei halua koneen hajoavan. Oikeilla säädöillä lapulle vois tulla noin 350hv/600Nm. Oikein hyvin kun saat säätöihin niin teho/vääntöalue on laaja. Se kannattaa sitten muistaa että tuon ahtimen oma hukkaportti ei mitenkään riitä päästämään kaikkia kaasuja läpi ja seurauksena ahtopaineet karkailee. Siks ulkonen portti on ehoton. Ahtopaineraja on sitten 2 baaria ja sitä ei kannata ylittää ellet halua kannentiivisteen vaihtoon äkkiä. Riippuu tietenkin miten paljon tykkäät polettaa.
kiitokset asiallisista neuvoista eiköhän noilla eväillä ruveta sit toteuttamaan urakkaa.
paljon on vielä edessä kun kytkinkopan joutuu rakentamaan kokonaan että pystyy laatikon naittamaan moottorin kaa ja luultavasti imu/pakosarjan joutuu tekemään myös itse mut sitähän se harrastus pitää ollakkin
väinämöinen kirjoitti:kiitokset asiallisista neuvoista eiköhän noilla eväillä ruveta sit toteuttamaan urakkaa.
paljon on vielä edessä kun kytkinkopan joutuu rakentamaan kokonaan että pystyy laatikon naittamaan moottorin kaa ja luultavasti imu/pakosarjan joutuu tekemään myös itse mut sitähän se harrastus pitää ollakkin
Mika.T kirjoitti:OM603 3.5l koneesta saapi makiasti enemmän alavääntöä
Kone ei vaan ole niin kestävässä maineessa mitä 3 litranen. Tahtoo kiertokankiongelmia ilmetä pitkän iskun takia. Tiiä sitten millon ne tulee eteen mutta varmaan tavallista nopeammin kun alavääntöjä on isolla turbolla tehostettu. Ei tuokaan kone silti huono ole.
eiköhän se pitäne 3l 603:sesta rakentaa ku siihen on pumppua ja kantta yms osaa varastossa.
mut vielä joutuu hommaamaan yhden ajokuntoisen moottorin ja tietty manuaalilootan mistä saa sen kytkinkopan.
yks täydellinen kone on irrallaan mut sen kunnosta ei oo mitään tarkempaa tietoa ennen kun sen purkaa.
oli ollu aikasemmin veneessä ja sit hyytyny. mitä sit lie meinaa se hyytyminen on ihan kysymysmerkki mut onhan siinnä kaikkee hyötyosaa kiinni ku mitään ei oo purettu pois
No ei se 350 niin huono ole kuin essonparin huhut kertoo.
Mullakin oli w140 ässässä tuo 3.5kone ja 7mm pumppu ja holsetin hx35. hyvin se kisko ja kesti.
ei mitään ongelmia sen puolesta. Täys 1.7-1.8 ahto oli heti kahessa tonnissa pelissä mukana kun turbiini otti kunnolla kiinni.
-94 vaihtuu kanget lujemmiksi. Ne kestää rajumpaakin menoa.
Kannattas vähän porukan perehtyä näihin ennenkuin alkaa essonpaarin huhujen perusteella haukkumaan paskaksi.
Älä muuta sano, porukalla on ihme pitkän iskun kammo, vaikka ei se isku nyt niin pitkä ole että se haitais. Justiin tuossa joku päivä sitten kiersi tommonen pitkäiskuinen lähelle 6000 rpm ja lisää meinaan vielä joku päivä veivata ruuvia...
Tässäkin tapauksessa ei varmaankaan ole tarkoitus tehdä 7500 rpm kiertävää 800 heppaista maasturia vaan väkevää vääntöä, joka on heti käytössä kun polkimeen koskee, eikä 30 sekuntia siitä kun kaveri lähti varttimailille ja sano moro sieltä paddockin terassilta.
No ei niihin esson baarin juttuihin kannata kyllä aina uskoa mutta tottahan se on että niissä joskus oli valmistusvikaa joka varmaan on jo korjattu. Tai sitten ei vaan osta niitä 90-95 valmistettuja koneita.
en tiedä minkämoiset kanget noissa 3,5:ssa on, mut jos ne on yhtään niin järeet, kun noissa 300:sissa turbokoneissa, niin kyllähän niidenkin luuliskestävän aika hyvin. tietenkin jokunen milli enemmän pituutta vaikutta, mutta kuinka paljon? siihen päälle vielä tolkuton kierrättäminen ja raakasti vääntöö YLÄpäähän, niin ei se ihme, ettei kestä. kyllä kaiken paskaks saa, jos sille tielle lähtee.
mutta tälläsessä maasturi vekottimessa, mihin halutaan enemmänkin vääntöä, kun maksimaalista tehoa ja sieltä alarekisteristä lähtien, niin pitäis olla ihan hyvä mosa. maalaisjärjen käytöllä ja pienellä loogisella päättelykyvyllä yleensä pärjää melko pitkälle monessa hommassa.