Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
No tämä aihe on vähän kaivellut pitkään ja vaikka ei nyt ihan pelkästään Mersuihin liitykkään, niin ajattelimpa kysyä. Olen kuullut kaikennäköisiä teorioita noista eroista. Joku kertoi, että V6 on tehokkaampi ja pienempi ruokaisempi. Kerran olen myös kuullut, että suora on parempi. Eipä taida Mersulla enää suoraa kutosta ollakkaan uusissa autoissa, eli sen perusteella taitaa tuo V6 olla nykyaikaisempi. BMW:llä sen sijaan jossakin mallissa taisi vielä suora kutonen valmistuksessa olla. Mutta kertokaapas nuo erot jos jollain varmaa tietoa asiasta olisi.
...
Muusta eroista en osaa nykyisissä moottoreissa mennä sanomaan kuin sen, että V6 mahtunee pienempään, matalampaan tilaan kuin rivimoottori.
EIlen luin ams:a, jossa oli esittelyssä Bemarin uusi vitonen. Ainakin siinä esitellyissä kolmessa bensiinimoottorissa kaikissa oli rivikone. Jotensakin ikävää, että M-B vaihtoi "V-tyyliin", onhan rivimoottorissa mm. mahtavat äänet... Miksiköhän, tosiaan? Voiko V-moottorissa hallita esim. lämpöjä paremmin kuin rivissä?
EIlen luin ams:a, jossa oli esittelyssä Bemarin uusi vitonen. Ainakin siinä esitellyissä kolmessa bensiinimoottorissa kaikissa oli rivikone. Jotensakin ikävää, että M-B vaihtoi "V-tyyliin", onhan rivimoottorissa mm. mahtavat äänet... Miksiköhän, tosiaan? Voiko V-moottorissa hallita esim. lämpöjä paremmin kuin rivissä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Se miksi nykyään käytetään V- moottori tyyppiä johtuu siitä että se vie vähemmän tilaa pituus ja korkeussuunnassa.
V-moottorin käyttäminen edellyttää kuitenkin tasapainoitusakselin käyttöä
joka tarkoittaa suurempaa määrää pyöriviä osia.
Lisää voi lukea osoitteesta
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... th3.htm#V6
V-moottorin käyttäminen edellyttää kuitenkin tasapainoitusakselin käyttöä
joka tarkoittaa suurempaa määrää pyöriviä osia.
Lisää voi lukea osoitteesta
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... th3.htm#V6
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Eikös sentään uusistakin Mersuista vielä löydy suora6 ainakin 320 CDI:stä. Se taitaakin olla ainoa. Bensakoneet ovat kaikki järjestään V6:sia. Niin ne ajat ja moottorit muuttuvat!JoniAskola kirjoitti:Eipä taida Mersulla enää suoraa kutosta ollakkaan uusissa autoissa, eli sen perusteella taitaa tuo V6 olla nykyaikaisempi.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Kuulemma tuo V6 on huomattavasti halvempi valmistaa, kuin R6. Jostain myös luin että rivi-6 olisi kaikilta käyntiominaisuuksiltaan, värinöiltään etc. paras moottorityyppi. Tierä häntä...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Olet aivan oikeassa, kyseiset asiat on selitetty tuossa edellä mainitsemassani linkissä.Pasi M. kirjoitti:Kuulemma tuo V6 on huomattavasti halvempi valmistaa, kuin R6. Jostain myös luin että rivi-6 olisi kaikilta käyntiominaisuuksiltaan, värinöiltään etc. paras moottorityyppi. Tierä häntä...
Ja tossa on lisää
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... htm#Engine
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
On muuten hyvät sivut. Nopea läpiluku selventi taas monta 'miten se nyt olikaan' asiaa eri moottorikonstruktioiden välillä. Bookmarkkeihin meni.Muffler kirjoitti: Olet aivan oikeassa, kyseiset asiat on selitetty tuossa edellä mainitsemassani linkissä.
Ja tossa on lisää
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... htm#Engine
Rivikutvosen ongelmaksi voisi lukea pitkän koneen mukanatuomat lämpöongelmat (tai siis lämmön jakautumisen ongelmat). Niistähän selviää kayttämällä konetta jonkinaikaa tyhjäkäynnillä kovan ajon jälkeen.
Omassa M110:ssa oli jännä havainto, että 5 ja 6 pytyt olivat karstoittuneet huomattavasti muita enemmän, vaikka sytytys/pa-syöttö/venat/kanavat niissäkin oli ihan kunnossa.
Koneella on koneen tahti
Niinpä
Kyllähän se lämmitää, siis lausunto, että useimmat parhaista perinteisistä moottoreista ovat suoria kutvosia. Jenkin nokalla ne kyllä tuntuvat vajaamoottoreilta, mutta euron keulalla aivan passelin oloisilta. Kyllähän kunnon eurokutvonen tahkoaa tehoa sen minkä keskikokoinen ameriikankasi konsanaan.
Vaan itse asia. Mistähän tuo lisääntynyt karstanmuodostus sinne rivin loppupäähän mahtaa tulla. Jos hiuksia aletaan halkoa, niin kutosen lämmönjakautumisen epätasaisuudet menisivät pikemmin niin, että 5 ja 6 sylinterit kävisivät aavistuksen kuumempina kuin ensimmäiset kannut. Siten voisi olettaa, että ne suuremmat karstat löytyvät ykkös- ja kakkossylintereistä. Vai onko tämä vain harhautunutta teoriaa
?
Vaan itse asia. Mistähän tuo lisääntynyt karstanmuodostus sinne rivin loppupäähän mahtaa tulla. Jos hiuksia aletaan halkoa, niin kutosen lämmönjakautumisen epätasaisuudet menisivät pikemmin niin, että 5 ja 6 sylinterit kävisivät aavistuksen kuumempina kuin ensimmäiset kannut. Siten voisi olettaa, että ne suuremmat karstat löytyvät ykkös- ja kakkossylintereistä. Vai onko tämä vain harhautunutta teoriaa

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
laitetaan tähän vielä toinen linkki, jos auton moottorin tai minkä tahansa muun vehkeen puhelimesta lentokoneen suihkumoottoriin -perustoiminta kiinnostaa, niin tässä mielenkiintoinen sivu. Laitteiden toiminta on havainnollisesti selkeiden java-applettien avulla..
www.howstuffworks.com
www.howstuffworks.com
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Selvennetäänpä asiaa hiukan. BMW:lla ei ole käytössä YHTÄÄN V6:sta. (joskus muinoin tehnyt lähinnä rallikäyttöön 3,5 litrasen V6:sen). Mersun AINUT SUORAkuutonen on 320 CDI:ssä. Bemari on aina vannonut suoran kuutosen nimeen, kuten myös mersu aiemmin. Valitettavasti vain bemu on pysynyt kannassaan. Luultavasti koko on se syy, miksi mese vaihtoi rivin veehen. Tietääkseni (ja mielestäni) rivikuutonen on ainakin näin automiehen kannalta paljon parempi kuin veekuutonen. Syyt: soundit paaaljon paremmat, ei värise ja tärise vanhanakaan ja kiertääkin (?) paremmin. Ja kun kerran VAG käyttää veekuutosta niin eihän se silloin voi olla hyvä! 

Jos tuohon liittämääni linkkiin on uskominen niin suora-6 käy tasaisemmin,W140 kirjoitti:Tietääkseni (ja mielestäni) rivikuutonen on ainakin näin automiehen kannalta paljon parempi kuin veekuutonen. Syyt: soundit paaaljon paremmat, ei värise ja tärise vanhanakaan ja kiertääkin (?) paremmin. Ja kun kerran VAG käyttää veekuutosta niin eihän se silloin voi olla hyvä!
v6 vaatii sen tasapainoitusakselin. V6:ssahan on tavallan kaksi 3-sylinteristä joten pientä pituussuuntaista värinää syntyy.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Suora kuutosesta kun ei ole kokemusta, en voi tietää värinöistä sen osalta. 280 cdi:n värinät eivät ole kuitenkaan häiritsevät. Tuossahan olisi jollekin milli villelle testaamisen paikka. Voisi testata ns manuaalisesti. Laittaa vesilasin konepellille ja seuraa kumman mersussa vesi lasissa aaltoileen enemmän. Voipi siihen mittareitakin löytyä. 
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Luulen, että tässä yli 20v aikana topicin aloituksesta asia on monille selkiytynyt omassa päässä tarpeeksi selkeäksi. Värinöistä en tiedä, mutta itselleni ainakin on selkiytynyt, että puhuttaessa dieselmoottoreista suorat kutoset on loistavia, ja v6:t paskoja.
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Henkilöautoissa oli 80- ja 90- luvun suorat diesel kuutoset ainakin VW- ja BMW- konserneilla heikkoja. Meni nokka-akselia, kampiakselia, kannentiivistettä, kansia. Johtui pitkästä moottorista ja sen värinöistä ja lämpölaajenemisesta eri tahtiin lohko ja kansi. Mersun OM603 kestää 3 litrasena mutta jenkkien 3.5 heikompi. Turboahdettuna ei niin kestävä kuin vaparina.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Lisätään sen verran että volkkarin diesel-V6 oli heikko, joskus nokka-akseliremontteja tehtiin ja mitä kaikkea olikaan.
wiimax.fi
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Tässähän tavallaan ympyrä sulkeutuu, 20v sitten on harmiteltu kun suorakuutonen (bensaversio) poistunut ja tilalle tullut V-moottori.
Nyt 20V myöhemmin V6- bensa poistumassa tuotannosta (ainakin osittain) ja suora tulossa tilalle.
V6 diesel myös poistumassa/poistunut ja suora6 tullut korvaamaan.
Nyt 20V myöhemmin V6- bensa poistumassa tuotannosta (ainakin osittain) ja suora tulossa tilalle.
V6 diesel myös poistumassa/poistunut ja suora6 tullut korvaamaan.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Jos nyt oikein oon kaiken lukemani ja kuulemani sisäistäny, niin syynä suorien kutosten kuoppaamiseen oli kolariturvallisuus, nimenomaan jalankulkijoiden, eli v6:lla on saatu auton keula matalammaksi. Sittemmin on kuitenkin keksitty konsteja rivimoottorin lyhentämiseksi/madaltamiseksi, kuten jakopään siirtäminen koneen takapäähän jne.multiviri kirjoitti: ↑Ke 07.08.2024 19:13 Tässähän tavallaan ympyrä sulkeutuu, 20v sitten on harmiteltu kun suorakuutonen (bensaversio) poistunut ja tilalle tullut V-moottori.
Nyt 20V myöhemmin V6- bensa poistumassa tuotannosta (ainakin osittain) ja suora tulossa tilalle.
V6 diesel myös poistumassa/poistunut ja suora6 tullut korvaamaan.
Omat kokemukset noista 20-25 vuoden takaisista v6 moottoreista rajoittuu M112:een. Moottorihan on "ihan hyvä", ja ennen kaikkea kestää kilsoja ilman hajoamista, toisin kuin ilmeisesti "kaikki" sen jälkeen tulleet mersun bensakoneet. Taloudellisuuden tai suorituskysyn syhteen en osaa sanoa tuota sen paremmaksi kuin M103/M104.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Tästä tuli hakematta mieleen hölmöläisten tapa jatkaa peittoarivimoottorin lyhentämiseksi/madaltamiseksi, kuten jakopään siirtäminen koneen takapäähän

wiimax.fi
Re: Erot Suoralla kutosella ja V6:lla
Etenki ku ne o nykymuodin mukaisesti tehty nii heikoiks, et vaatii remonttia alla satadantuhannen välein

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)