Seos
Seos
Terve,Täällä kun on paljon keskusteltu seoksen säätämisestä niin kaverin 230e mersussa kulutus huitelee 15l/100km seokset aika rikkaalla.Haulla löytyi täältä ohje jossa mitataan lambdan? arvoja,kopioin tähän ohjeen: "mittaa jännitettä vasemman sisälokarin päällä olevasta pyöreästä pistokkeesta navoista 2 maa ja 3: sta +. Se on lambdan näkemiä arvoja muistaakseni. Tulisi olla n. 5 . Eikä paljon vaeltaa. Alle 5 laihalla, yli 5 rikkaalla". No kokeiltiin varsin mitata niin tyhjäkäynnillä lukemat luokkaa13,4 eli rikkaaalla.Kokeiltiin sitten varovasti seosruuvia pyöräyttää niin saatiin se n:7 pintaan mutta tyhjäkäynti menee liian alhaiseksi,ei meinaa käynnissä pysyä.Onkohan tähän jotain lääkettä jotta sais tyhjäkäynnin suht normaaliksi?Vai onko tämä mittaus toimiva ollenkaan?
Re: Seos
Korkea kulutus voi myös johtua että ruisku eli ke on pois toiminnasta ja kone toimii mekaanisella ruiskulla ja varmasti soppa kelpaa.
Otapa yj-rele irti tyhjäkäynnillä muuttuuko käynti?
Jos muuttuu niin säätöä ja jos ei muutu niin joku on sähköisesti rikki...lambda..EHA...yj-rele...potikka..ecu...
Otapa yj-rele irti tyhjäkäynnillä muuttuuko käynti?
Jos muuttuu niin säätöä ja jos ei muutu niin joku on sähköisesti rikki...lambda..EHA...yj-rele...potikka..ecu...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Seos
Joo,pitääpä huomenna koittaa tuo yj-rele homma.Jos se rele toimii niin,vaikka saa säädettyä arvon kohtuu lähelle niin mites se tyhjäkäynti? Vai pitääkö etsiä sellainen kohta jossa käy kunnolla ja säätö on kohdillaan. Helpointa ois tietty viedä pajalle säädettäväksi niin tulis kerralla kuntoon,tiedän sen itse kun ollu samat ongelmat.
Re: Seos
Pientä lisäystä tähän,kokeiltiin ehjää relettä,ainakin käynti muuttuu kun ottaa releen tyhjäkäynnillä irti.Tuota säätöä ei saa tehtyä kun ei käy enää. Mitenhän tuo tk moottorin laita on kun eikös pitäs käynti muuttua jos siitä ottaa piuhan irti?Nyt ei tapahdu mitään..
Niin ja kylmäkäynnistys on melkosen hankalaa,lisärikastin taitaapi olla mykkä.
Niin ja kylmäkäynnistys on melkosen hankalaa,lisärikastin taitaapi olla mykkä.
Re: Seos
Jos rele on pois niin ei auto kyllä pelaa ja se alkuperäinen rele on rikki ja mitä kokeilit pelaa.eli yj-rele vika.
Pistäs nyt ehjä paikalleen joko tinaat vanhan tai ostat uuden.
sitten pelaa ryyppy ja jos rele ei toimi tai ole paikallaan niin tk.moottori ei muuta tyhjäkäyntiä kun sähköjetti ei relevian/toimimattomuuden takia toimi.
Kun on toimiva rele niin sitten uudelleen säätöä.
jos jokin ruiskun sähkö laite ei toimi tai otat toimivan laitteen pois toiminnasta jetti menee heti mekaaniselle tilalle eli ota toimilaite tai yj-rele irti tulos on samanlainen ja tyhjäkäynti muuttuu.
Pistäs nyt ehjä paikalleen joko tinaat vanhan tai ostat uuden.
sitten pelaa ryyppy ja jos rele ei toimi tai ole paikallaan niin tk.moottori ei muuta tyhjäkäyntiä kun sähköjetti ei relevian/toimimattomuuden takia toimi.
Kun on toimiva rele niin sitten uudelleen säätöä.
jos jokin ruiskun sähkö laite ei toimi tai otat toimivan laitteen pois toiminnasta jetti menee heti mekaaniselle tilalle eli ota toimilaite tai yj-rele irti tulos on samanlainen ja tyhjäkäynti muuttuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Seos
Jospa ryyppy vaatii sentiedon tyhjäkäynnistä eli kaasu läpällä ruiskun alla on kytkin joka ilmoittaa eculle tyhjäkäynnin ,keski alueen ja täys kaasun.Etsipä kolmi napainen pistoke ruikun päältä jonka johdot menee ruiskun alle kaasuläpän päähän.
Mittaa sen navoista:tyhjäkäynnillä yhdistyy kaksi napaa,keski käynnillä vapautuu tyhjäkäynti ja toiset kaksi vapautuu tai kaikkiko on vapaat ja täyskaasulla taas kaksi yhdistyy.Muista en miten ne kytkeytyy mutta tyhjäkäynnillä on oltava kaksi yhdessä jotka kaasua vähän painettaessa irrottuu.Tällöin ruisku tietää että ollaan tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynti moottori alkaa toimimaan ja seokset säätyy ohjelmoinnille tasolle,voi olla ett ryyppykin täytyy saada tieto tykjäkäynnistä ennenkuin ryyppy pelaa mutta tarttee se myös lämpötietoa myös.
Tämäntakia on tärkeää ettei kaasuvaijeri ole liian tiukalla ja jouset on ehjät,molemmat
Mittaa sen navoista:tyhjäkäynnillä yhdistyy kaksi napaa,keski käynnillä vapautuu tyhjäkäynti ja toiset kaksi vapautuu tai kaikkiko on vapaat ja täyskaasulla taas kaksi yhdistyy.Muista en miten ne kytkeytyy mutta tyhjäkäynnillä on oltava kaksi yhdessä jotka kaasua vähän painettaessa irrottuu.Tällöin ruisku tietää että ollaan tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynti moottori alkaa toimimaan ja seokset säätyy ohjelmoinnille tasolle,voi olla ett ryyppykin täytyy saada tieto tykjäkäynnistä ennenkuin ryyppy pelaa mutta tarttee se myös lämpötietoa myös.
Tämäntakia on tärkeää ettei kaasuvaijeri ole liian tiukalla ja jouset on ehjät,molemmat
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Seos
Pistoke on edestä katsottuna ruiskun etupuolella potentiometrin edess ja paineensäätimen välissä jossa on kolme johtoa ja menee kaasuläpälle joka on siellä ruiskun alla.Läpän akselin päähän.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-