Jakoketjusta ja kiristimestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Mites muilla? mulla näin.

Ostin paikallisesta kl-varaosa jälleenmyyjältä jakoketjun tuohon om602.
Paketis luki om601 ja sielä ei ollut ollenkaa, sitä lukkoa tai palaa millä se ketju niitataan kiinni.

Onko se yleensäkkää mukana vai pitääkö ostaa erikseen.
Viimeksi muokannut TUUTTERO, Ti 14.02.2012 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse ostin motonetista ja oli mukana.
Muutenkin jos ostit ketjun niin kuuluuhan se siihen koska se liittyy ketjun vaihto remonttiin tai sitten pitää olla erikseen maininta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se liitinpitäisi tulla ketjun mukana.
Voi olla että on myyty pelkkä liitin joskus ja napattu siitä paketista.

OM601-3 koneissa on sama ketju joten ihan sama lukeeko paketissa OM601, 602 vai 603.
Oliko ketju merkiltään Iwis? Niissä ainakin on niitattava liitin mukana.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Kävin kysymäs sitä niittiä, niin sanoi vain. et varmaan tarvittu joskus. niin otettu siittä paketista

Sain uuden niiitin ilmaseksi tietysti ku kuuluis pakettiin.

Minkälaisia työkaluja ootta tehty/käyttäny ton jakoketjun niittaamises?
Onko tuos mitää nyrkkisääntöjä kuinka tiukalle tai muuta huomioitavaa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja aziz »

TUUTTERO kirjoitti:Kävin kysymäs sitä niittiä, niin sanoi vain. et varmaan tarvittu joskus. niin otettu siittä paketista

Sain uuden niiitin ilmaseksi tietysti ku kuuluis pakettiin.

Minkälaisia työkaluja ootta tehty/käyttäny ton jakoketjun niittaamises?
Onko tuos mitää nyrkkisääntöjä kuinka tiukalle tai muuta huomioitavaa.
Kannattaa varmistaa niittauksen jälkeen, et niitattu lenkki taittuu nöyrästi. Jos tulee tiukka, niin painaa vähän takasin päin. Pieni välys saa olla.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse olen niitannut pallopää vasaralla ja hyvä ,painava vasta tuki.tosiaan jos lenkki jää jäykäksi niin tapit lähtee pyörimään lenkkilöissä ja poks.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Elikkäs se ei meekkään, niinkuin esim prätkien kettinkiä jatkais. Vaan tapin pää pitää lyödä vielä vähän littiin, että se lenkki lähde pois?

Vai ymmärsinkö väärin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja aziz »

Mä niittasin öljypumpun ketjun, en jakopäätä, mutta periaate lienee sama. Lainasin moottoripyrän ketjun niittaukseen tarkotettua settiä ja onnistu sillä hyvin. En muista oisko siihen työkaluun mahtunu kaksrivistä ketjua.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Äläkä missään tilanteessa lyö jakopään ratasta vasten.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

TUUTTERO kirjoitti:Elikkäs se ei meekkään, niinkuin esim prätkien kettinkiä jatkais. Vaan tapin pää pitää lyödä vielä vähän littiin, että se lenkki lähde pois?

Vai ymmärsinkö väärin.
Samalla tavalla, itse löin pienillä iskuilla ja hyvä tuki taakse.Löytyyhän siihen hommaan ihan oikea työkalukin mutta korjaamoilla taitavat olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

mites toi ketjunkiristimen asennus. jokku sanoo et pitää avata ja pistää kiinni ja lohkoonpäin kasata. toisaalta jossakin oli että ei saa avata ollenkaa.

ketjukiristin on uusi ja ketju. moottori om602
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

TUUTTERO kirjoitti:mites toi ketjunkiristimen asennus. jokku sanoo et pitää avata ja pistää kiinni ja lohkoonpäin kasata. toisaalta jossakin oli että ei saa avata ollenkaa.

ketjukiristin on uusi ja ketju. moottori om602
Ite en oo sitä purkanu vaan lyöny suoraan paikolleen ja aina on menny ketju tiukalle ja kaikki toiminut. Se voi olla väärä tapa mutta itellekkin tuli kahta eri neuvoa. Joku sen varmaks tietävä voi varmistaa mutta ihme se on jos itellä on väärä tapa kun ei oo mikään auto vielä levennyt :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä sääntö on muistaakseni, että kiristin aina puretaan ja kasataan uusiksi ketjun vaihdon yhteydessä... kiristimen rakenteesta johtuen sillä saa "nopeasti näkyvää aikaan", jos huono tuuri käy :wink:

sehän on siis sellainen yhteen suuntaan liikkuva tuo kiristin, että jos sen vanhan ketjun säädöillä kasaa purkamatta, niin voi rikkoa jotain jo asennusvaiheessa, puhumattakaan koneen käynnistyksessä tapahtuvista vaurioista (ketjun laahaimet nyt ensiksi menee pilalle ja voi jopa katkoa ketjunkin)

tuon kiristimen purkamiseen ja uudelleen kasaamiseen ei kuitenkaan mene kuin minuutti ja siinäkin ajassa on jo 45 sek. sellaista turhaa ihmettelyä :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja atlas »


Ite en oo sitä purkanu vaan lyöny suoraan paikolleen ja aina on menny ketju tiukalle ja kaikki toiminut. Se voi olla väärä tapa mutta itellekkin tuli kahta eri neuvoa. Joku sen varmaks tietävä voi varmistaa mutta ihme se on jos itellä on väärä tapa kun ei oo mikään auto vielä levennyt :D
Se kiristin ottaa löysät ei peräydy mitenkään ja uuden ketjun joka ei ole venynyt niin menee varmasti liian tiukalle kun kiristys ei palaudu.
Tutkipa sitä ja saat karvat pystyyn.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Ny tuli niin sekavia vastauksia.

uusi ketju uusi kiristin. ruuvaanko vain kiinni kiristimen vai purkaanko sen ja kasaan koneeseenpäin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja napa »

TUUTTERO kirjoitti:Ny tuli niin sekavia vastauksia.

uusi ketju uusi kiristin. ruuvaanko vain kiinni kiristimen vai purkaanko sen ja kasaan koneeseenpäin.
aina puretaan, ja kasataan koneeseen päin, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää :think: sehän menee sitten siinä kasausvaiheessa kyllä oikeaan kireyteen... mutta jos asentaa valmiiksi kasatun kiristimen on aina olemassa pieni riski, että se lipsuu muutaman pykälän kireämmälle ja siitähän se riemu sitten repee...

ensin siis laitat sen kiristimen rungon kiinni ja lukitsen sen sillä ulkokierteisellä "mutterilla", sitten heität sen varsinaisen kiristimen pesään ja jousi perään, lopuksi se korkki kiinni mikä pitää systeemin kasassa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ite en siis ole ketjua vaihtanu vaan kaikkea muuta missä pitää kiristin löysätä ja siks ei varmasti ole ongelmia tullut.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Taas alfamerin kirjas oli jotaki että kiristintä ei saa missään tilanseessa purkaa tjs.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alfassa neuvotaan osiossa -jakoketjun- vaihto niin siinä ei ole merkintää että kiristin puretaan.Toisessa osiossa taas neuvotaan miten se puretaan. :wtf: muttei se puhu jakoketjusta mitenkään.
Vedetään kirja käräjille :thumbup:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Bensakoneessa kiristin puretaan jos se on ollut käytössä. Dieselkoneessa kiristin täyteään öljyllä, eli purkkiin puhdasta moottoriöljyä ja pumpataan siellä alla rauhallisesti. Huomaahan se sormellakin, ettei se dieselin kiristin ole ns. yhtäpuuta, joten miksi se pitäisi purkaa, ehjä kiristin :roll: .
Lisää tietoa: www.skg.fi
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja pete.a »

IKH myy ketjunkatkaisu/niittaustyökalua 53,00 eur.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kukas myy ehjää konetta? :D :D :lol:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja pete.a »

nelosta,vitosta vai kutosta.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Bensakoneessa kiristin puretaan jos se on ollut käytössä. Dieselkoneessa kiristin täyteään öljyllä, eli purkkiin puhdasta moottoriöljyä ja pumpataan siellä alla rauhallisesti. Huomaahan se sormellakin, ettei se dieselin kiristin ole ns. yhtäpuuta, joten miksi se pitäisi purkaa, ehjä kiristin :roll: .
Ja siihen pumppaamiseen tarvitaan vähän voimaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tarvita...pehmeä on kuin meidän muijan tissi.

Jos se on täynnä öljyä niin sitten se lienee täynnä ja kova ?
pete.a kirjoitti:IKH myy ketjunkatkaisu/niittaustyökalua 53,00 eur.
Ei kai tommonen mitenkään mersuun käy, ne halvimmat mersun ketjun niittaimetkin kun maksaa yli satasen, siis pelkkä niittaaja. Mikään moottoripyörän ketjun niittain ei tähän kai kelpaa...

Tässä linkki IKH:n ketjutyökaluun:
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Kasityokalut ... KALUSRJ__S" onclick="window.open(this.href);return false;

ja tässä mersun ketjutyökaluun:
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... rimper.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Enpä ole ikinä edes mielenkiinnosta purkanut OM601-603 jakoketjun kiristintä.
Muutaman olen tainnut irti käyttää ja uusiakin asennella.
wiimax.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Jos se on täynnä öljyä niin sitten se lienee täynnä ja kova ?
Niin on. Vähän niin kuin hydrauliset venttiilinpaininkupit kun niitä tyhjentää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Eli laitan tuon kiristimen öljyyn ja pumppailen sitä:D ja sitte vain kiinni kanteen yhtenäpalana.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos se on ollut jo käytössä niin turhaa sitä pumppailee.
Öljyä siellä on sisällä jos ei ole valunut ihan tyhjäksi.

Bensakoneissa tosiaan pitää purkaa se kiristin ja laittaa osina paikoilleen.
OM601-6 koneiden kiristimet voi pyörittää kiinni purkamatta.

Siellä sisällä on kuula ja jousi. Kuula toimii öljykanavan takaiskuna ja pitää paineen siellä kiristimen sisällä hetken moottorin sammutuksen jälkeen.
mäntä ei kuitenkaan ole runkoon niin tiivis että siellä paine säilyisi.
Sen puolesta on ihan turhaa pumppailla sitä missään öljyastiassa.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jakoketjusta ja kiristimestä

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

uus se kiristinki on.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Vastaa Viestiin