Jakoketjusta ja kiristimestä
Jakoketjusta ja kiristimestä
Mites muilla? mulla näin.
Ostin paikallisesta kl-varaosa jälleenmyyjältä jakoketjun tuohon om602.
Paketis luki om601 ja sielä ei ollut ollenkaa, sitä lukkoa tai palaa millä se ketju niitataan kiinni.
Onko se yleensäkkää mukana vai pitääkö ostaa erikseen.
Ostin paikallisesta kl-varaosa jälleenmyyjältä jakoketjun tuohon om602.
Paketis luki om601 ja sielä ei ollut ollenkaa, sitä lukkoa tai palaa millä se ketju niitataan kiinni.
Onko se yleensäkkää mukana vai pitääkö ostaa erikseen.
Viimeksi muokannut TUUTTERO, Ti 14.02.2012 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Jakoketjusta
Itse ostin motonetista ja oli mukana.
Muutenkin jos ostit ketjun niin kuuluuhan se siihen koska se liittyy ketjun vaihto remonttiin tai sitten pitää olla erikseen maininta.
Muutenkin jos ostit ketjun niin kuuluuhan se siihen koska se liittyy ketjun vaihto remonttiin tai sitten pitää olla erikseen maininta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jakoketjusta
Kyllä se liitinpitäisi tulla ketjun mukana.
Voi olla että on myyty pelkkä liitin joskus ja napattu siitä paketista.
OM601-3 koneissa on sama ketju joten ihan sama lukeeko paketissa OM601, 602 vai 603.
Oliko ketju merkiltään Iwis? Niissä ainakin on niitattava liitin mukana.
Voi olla että on myyty pelkkä liitin joskus ja napattu siitä paketista.
OM601-3 koneissa on sama ketju joten ihan sama lukeeko paketissa OM601, 602 vai 603.
Oliko ketju merkiltään Iwis? Niissä ainakin on niitattava liitin mukana.
Re: Jakoketjusta
Kävin kysymäs sitä niittiä, niin sanoi vain. et varmaan tarvittu joskus. niin otettu siittä paketista
Sain uuden niiitin ilmaseksi tietysti ku kuuluis pakettiin.
Minkälaisia työkaluja ootta tehty/käyttäny ton jakoketjun niittaamises?
Onko tuos mitää nyrkkisääntöjä kuinka tiukalle tai muuta huomioitavaa.
Sain uuden niiitin ilmaseksi tietysti ku kuuluis pakettiin.
Minkälaisia työkaluja ootta tehty/käyttäny ton jakoketjun niittaamises?
Onko tuos mitää nyrkkisääntöjä kuinka tiukalle tai muuta huomioitavaa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Jakoketjusta
Kannattaa varmistaa niittauksen jälkeen, et niitattu lenkki taittuu nöyrästi. Jos tulee tiukka, niin painaa vähän takasin päin. Pieni välys saa olla.TUUTTERO kirjoitti:Kävin kysymäs sitä niittiä, niin sanoi vain. et varmaan tarvittu joskus. niin otettu siittä paketista
Sain uuden niiitin ilmaseksi tietysti ku kuuluis pakettiin.
Minkälaisia työkaluja ootta tehty/käyttäny ton jakoketjun niittaamises?
Onko tuos mitää nyrkkisääntöjä kuinka tiukalle tai muuta huomioitavaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Jakoketjusta
Itse olen niitannut pallopää vasaralla ja hyvä ,painava vasta tuki.tosiaan jos lenkki jää jäykäksi niin tapit lähtee pyörimään lenkkilöissä ja poks.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jakoketjusta
Elikkäs se ei meekkään, niinkuin esim prätkien kettinkiä jatkais. Vaan tapin pää pitää lyödä vielä vähän littiin, että se lenkki lähde pois?
Vai ymmärsinkö väärin.
Vai ymmärsinkö väärin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Jakoketjusta
Mä niittasin öljypumpun ketjun, en jakopäätä, mutta periaate lienee sama. Lainasin moottoripyrän ketjun niittaukseen tarkotettua settiä ja onnistu sillä hyvin. En muista oisko siihen työkaluun mahtunu kaksrivistä ketjua.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Jakoketjusta
Äläkä missään tilanteessa lyö jakopään ratasta vasten.
Re: Jakoketjusta
Samalla tavalla, itse löin pienillä iskuilla ja hyvä tuki taakse.Löytyyhän siihen hommaan ihan oikea työkalukin mutta korjaamoilla taitavat olla.TUUTTERO kirjoitti:Elikkäs se ei meekkään, niinkuin esim prätkien kettinkiä jatkais. Vaan tapin pää pitää lyödä vielä vähän littiin, että se lenkki lähde pois?
Vai ymmärsinkö väärin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
mites toi ketjunkiristimen asennus. jokku sanoo et pitää avata ja pistää kiinni ja lohkoonpäin kasata. toisaalta jossakin oli että ei saa avata ollenkaa.
ketjukiristin on uusi ja ketju. moottori om602
ketjukiristin on uusi ja ketju. moottori om602
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Ite en oo sitä purkanu vaan lyöny suoraan paikolleen ja aina on menny ketju tiukalle ja kaikki toiminut. Se voi olla väärä tapa mutta itellekkin tuli kahta eri neuvoa. Joku sen varmaks tietävä voi varmistaa mutta ihme se on jos itellä on väärä tapa kun ei oo mikään auto vielä levennytTUUTTERO kirjoitti:mites toi ketjunkiristimen asennus. jokku sanoo et pitää avata ja pistää kiinni ja lohkoonpäin kasata. toisaalta jossakin oli että ei saa avata ollenkaa.
ketjukiristin on uusi ja ketju. moottori om602

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
kyllä sääntö on muistaakseni, että kiristin aina puretaan ja kasataan uusiksi ketjun vaihdon yhteydessä... kiristimen rakenteesta johtuen sillä saa "nopeasti näkyvää aikaan", jos huono tuuri käy
sehän on siis sellainen yhteen suuntaan liikkuva tuo kiristin, että jos sen vanhan ketjun säädöillä kasaa purkamatta, niin voi rikkoa jotain jo asennusvaiheessa, puhumattakaan koneen käynnistyksessä tapahtuvista vaurioista (ketjun laahaimet nyt ensiksi menee pilalle ja voi jopa katkoa ketjunkin)
tuon kiristimen purkamiseen ja uudelleen kasaamiseen ei kuitenkaan mene kuin minuutti ja siinäkin ajassa on jo 45 sek. sellaista turhaa ihmettelyä
500 €:n lankku, ducato ja laguna...

sehän on siis sellainen yhteen suuntaan liikkuva tuo kiristin, että jos sen vanhan ketjun säädöillä kasaa purkamatta, niin voi rikkoa jotain jo asennusvaiheessa, puhumattakaan koneen käynnistyksessä tapahtuvista vaurioista (ketjun laahaimet nyt ensiksi menee pilalle ja voi jopa katkoa ketjunkin)
tuon kiristimen purkamiseen ja uudelleen kasaamiseen ei kuitenkaan mene kuin minuutti ja siinäkin ajassa on jo 45 sek. sellaista turhaa ihmettelyä

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Se kiristin ottaa löysät ei peräydy mitenkään ja uuden ketjun joka ei ole venynyt niin menee varmasti liian tiukalle kun kiristys ei palaudu.
Ite en oo sitä purkanu vaan lyöny suoraan paikolleen ja aina on menny ketju tiukalle ja kaikki toiminut. Se voi olla väärä tapa mutta itellekkin tuli kahta eri neuvoa. Joku sen varmaks tietävä voi varmistaa mutta ihme se on jos itellä on väärä tapa kun ei oo mikään auto vielä levennyt
Tutkipa sitä ja saat karvat pystyyn.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Ny tuli niin sekavia vastauksia.
uusi ketju uusi kiristin. ruuvaanko vain kiinni kiristimen vai purkaanko sen ja kasaan koneeseenpäin.
uusi ketju uusi kiristin. ruuvaanko vain kiinni kiristimen vai purkaanko sen ja kasaan koneeseenpäin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
aina puretaan, ja kasataan koneeseen päin, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtääTUUTTERO kirjoitti:Ny tuli niin sekavia vastauksia.
uusi ketju uusi kiristin. ruuvaanko vain kiinni kiristimen vai purkaanko sen ja kasaan koneeseenpäin.

ensin siis laitat sen kiristimen rungon kiinni ja lukitsen sen sillä ulkokierteisellä "mutterilla", sitten heität sen varsinaisen kiristimen pesään ja jousi perään, lopuksi se korkki kiinni mikä pitää systeemin kasassa...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Ite en siis ole ketjua vaihtanu vaan kaikkea muuta missä pitää kiristin löysätä ja siks ei varmasti ole ongelmia tullut.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Taas alfamerin kirjas oli jotaki että kiristintä ei saa missään tilanseessa purkaa tjs.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Alfassa neuvotaan osiossa -jakoketjun- vaihto niin siinä ei ole merkintää että kiristin puretaan.Toisessa osiossa taas neuvotaan miten se puretaan.
muttei se puhu jakoketjusta mitenkään.
Vedetään kirja käräjille

Vedetään kirja käräjille

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Bensakoneessa kiristin puretaan jos se on ollut käytössä. Dieselkoneessa kiristin täyteään öljyllä, eli purkkiin puhdasta moottoriöljyä ja pumpataan siellä alla rauhallisesti. Huomaahan se sormellakin, ettei se dieselin kiristin ole ns. yhtäpuuta, joten miksi se pitäisi purkaa, ehjä kiristin
.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
IKH myy ketjunkatkaisu/niittaustyökalua 53,00 eur.
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Kukas myy ehjää konetta?




-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
nelosta,vitosta vai kutosta.
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Ja siihen pumppaamiseen tarvitaan vähän voimaa.veskola kirjoitti:Bensakoneessa kiristin puretaan jos se on ollut käytössä. Dieselkoneessa kiristin täyteään öljyllä, eli purkkiin puhdasta moottoriöljyä ja pumpataan siellä alla rauhallisesti. Huomaahan se sormellakin, ettei se dieselin kiristin ole ns. yhtäpuuta, joten miksi se pitäisi purkaa, ehjä kiristin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Ei tarvita...pehmeä on kuin meidän muijan tissi.
Jos se on täynnä öljyä niin sitten se lienee täynnä ja kova ?
Tässä linkki IKH:n ketjutyökaluun:
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Kasityokalut ... KALUSRJ__S" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tässä mersun ketjutyökaluun:
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... rimper.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos se on täynnä öljyä niin sitten se lienee täynnä ja kova ?
Ei kai tommonen mitenkään mersuun käy, ne halvimmat mersun ketjun niittaimetkin kun maksaa yli satasen, siis pelkkä niittaaja. Mikään moottoripyörän ketjun niittain ei tähän kai kelpaa...pete.a kirjoitti:IKH myy ketjunkatkaisu/niittaustyökalua 53,00 eur.
Tässä linkki IKH:n ketjutyökaluun:
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Kasityokalut ... KALUSRJ__S" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tässä mersun ketjutyökaluun:
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... rimper.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Enpä ole ikinä edes mielenkiinnosta purkanut OM601-603 jakoketjun kiristintä.
Muutaman olen tainnut irti käyttää ja uusiakin asennella.
Muutaman olen tainnut irti käyttää ja uusiakin asennella.
wiimax.fi
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Niin on. Vähän niin kuin hydrauliset venttiilinpaininkupit kun niitä tyhjentää.veskola kirjoitti:Jos se on täynnä öljyä niin sitten se lienee täynnä ja kova ?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Eli laitan tuon kiristimen öljyyn ja pumppailen sitä:D ja sitte vain kiinni kanteen yhtenäpalana.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
Jos se on ollut jo käytössä niin turhaa sitä pumppailee.
Öljyä siellä on sisällä jos ei ole valunut ihan tyhjäksi.
Bensakoneissa tosiaan pitää purkaa se kiristin ja laittaa osina paikoilleen.
OM601-6 koneiden kiristimet voi pyörittää kiinni purkamatta.
Siellä sisällä on kuula ja jousi. Kuula toimii öljykanavan takaiskuna ja pitää paineen siellä kiristimen sisällä hetken moottorin sammutuksen jälkeen.
mäntä ei kuitenkaan ole runkoon niin tiivis että siellä paine säilyisi.
Sen puolesta on ihan turhaa pumppailla sitä missään öljyastiassa.
Öljyä siellä on sisällä jos ei ole valunut ihan tyhjäksi.
Bensakoneissa tosiaan pitää purkaa se kiristin ja laittaa osina paikoilleen.
OM601-6 koneiden kiristimet voi pyörittää kiinni purkamatta.
Siellä sisällä on kuula ja jousi. Kuula toimii öljykanavan takaiskuna ja pitää paineen siellä kiristimen sisällä hetken moottorin sammutuksen jälkeen.
mäntä ei kuitenkaan ole runkoon niin tiivis että siellä paine säilyisi.
Sen puolesta on ihan turhaa pumppailla sitä missään öljyastiassa.
Re: Jakoketjusta ja kiristimestä
uus se kiristinki on.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000