G-asioita!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ti 15.11.2011 21:59
G-asioita!
G:een taka-akselin hydraulinen lukko ei rallata. Sylinterin ja etupään sain jo toimimaan. (auto seissyt 14 vuotta ja tokkopa käytetty ennen sitäkään...) Mutta en ole mistään löytänyt vempulaan kuvia tai ohjeita miten lukko ylipäätään toimii. Jumissahan siellä joku on, mutta en tällä tietämyksellä uskalla avata. Sitä aina pelkää että kuuluu surahdus ja jousiprikkahelvetti sokeuttaa silmän ennen hidasta katoamista lattiakaivoon....Viikon päästä pitäis mennä ekaa kertaa metsään hurruuttamaan, ja olisi hauskaa jos lukkokin toimisi...
Toinen kysymys johon myös kaipailen vastausta tai vinkkiä koskee laatikkoa. Auto on 280 GE vuodelta 1982. Taitaa olla laatikon vaihto/remppa edessä, koska kakkonen haluaa mennä silmään rusahduksen siivittämänä. Ei aina, mutta toisinaan, ja etenkin jos vaihtaa hivenenkin nopeammin. Käsittääkseni jossain pakussa on 5-vaihteinen manuaali hitaalla ykkösellä, joka menee tuon koneen perään ilman ihmeellisiä kommervenkkejä. Mikähän laatikko se sellainen voisi olla? Mistäpä sellaista kannattaisi ryhtyä huhuilemaan? Vaikutus kulutukseen on maantiellä oletettavasti kohtalaisen iso, vai olenko oivaltanut jotain vikaan? Eipä kai muuta tähän lähtöön...
Toinen kysymys johon myös kaipailen vastausta tai vinkkiä koskee laatikkoa. Auto on 280 GE vuodelta 1982. Taitaa olla laatikon vaihto/remppa edessä, koska kakkonen haluaa mennä silmään rusahduksen siivittämänä. Ei aina, mutta toisinaan, ja etenkin jos vaihtaa hivenenkin nopeammin. Käsittääkseni jossain pakussa on 5-vaihteinen manuaali hitaalla ykkösellä, joka menee tuon koneen perään ilman ihmeellisiä kommervenkkejä. Mikähän laatikko se sellainen voisi olla? Mistäpä sellaista kannattaisi ryhtyä huhuilemaan? Vaikutus kulutukseen on maantiellä oletettavasti kohtalaisen iso, vai olenko oivaltanut jotain vikaan? Eipä kai muuta tähän lähtöön...
Re: G-asioita!
Viitaten tuonne offipuolen foorumiin: http://forums.offipalsta.com/showthread ... t=G-mersun" onclick="window.open(this.href);return false;
-Saattaa olla että joutuu vaihtaan kaikki liikkuvat osat ellei putsauksella ala toimia.
Tuolta kyllä löytyy tieto noihin maasturipuolen juttuihin
Perä on kuitenki sen verran yksinkertainen kapine että aukase menemään, ei sieltä mitään partateriä silmille pölähdä, ja siinähän sitä samalla oppii kun tekee.
-Saattaa olla että joutuu vaihtaan kaikki liikkuvat osat ellei putsauksella ala toimia.
Tuolta kyllä löytyy tieto noihin maasturipuolen juttuihin

Perä on kuitenki sen verran yksinkertainen kapine että aukase menemään, ei sieltä mitään partateriä silmille pölähdä, ja siinähän sitä samalla oppii kun tekee.
Re: G-asioita!
Kakkosen rusahdus kertoo synkronirenkaan kuluneisuudesta mutta katsopa ja vaihda ensin laatikkoon öljyt.Muutenkin aski ei ole kummonen purkaa ja osia saa tilattua kl-varaosien kautta kun soittaa sinne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ti 15.11.2011 21:59
Re: G-asioita!
Öljyt vaihtelinkin silloin kun tuota henkiin herättelin.vaan silti rutajaa...jotkut tuntuvat olevan redlinen miehiä,olisiko tuolla nyt sitten niin ihmeitä tekevä vaikutus...lukkoja pitänee vilkuilla jos kuntoon saisi!
Re: G-asioita!
Kai laitoit valmistajan suosituksen mukaista öljyä? En tiedä onko tällä niin suurta väliä G-mallin laatikon kanssa, mutta henkilömalleissa lootan synkronointi ei kertakaikkiaan pelaa muulla kuin ATF:llä.
Re: G-asioita!
Eikös jotkut moiti redlineä kun synkronointi kuluu silmissä sitä käyttäessä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ti 15.11.2011 21:59
Re: G-asioita!
ATF juu,mobilin ainetta oli.enemmän tuo on kyllä seissyt mitä on liikkunut,mutta kaipa ne synkrot voi rutista siltikin...
Re: G-asioita!
Ei kai se ajamaton versio ole?
Paljon lie mittarissa?
Paljon lie mittarissa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ti 15.11.2011 21:59
Re: G-asioita!
No ei se nyt ihan ajamatonkaan ole, mutta melkein... Todistettavasti (liput,laput ja katsastustiedot)107 000 km ajettu koko keksinnöllä, mutta tuo yli 14 vuoden toimettomuus on kyllä tehnyt nannaa monelle osaselle ja rahaa ja tunteja palaa...atlas kirjoitti:Ei kai se ajamaton versio ole?
Paljon lie mittarissa?
Uudestaan on saanut jo rakennella bensalinjat(paluulinja oikaistu, pitäis irrotella eberin tankit ja muut härpäkkeet ja vähintäänkin puhdistella.Nyt ei toimi) Startti, kytkimen pää- ja työsylinterit sekä linja, kaikki sytytysosat, suodattimet, öljyt kaikkialle, bensapumppu, jarruosia, pakoputkisto käyrästä perään asti, lampun johdot/liittimet ylipäätään kaikkien sähkölaitteiden liitokset, ja akku tietysti kaikkine pääkaapeleineen jne... Koriakin piti hitsailla ja korjata kaikista perinteisistä paikoista.
suutinten tiivisteet pitää vielä vaihtaa(imupuolen vuotoa on suutinten juuressa), vaihdelaatikolle keksiä jotain tai vaihtaa 5-loviseen, kaikki saranatapit pitäis uusia. joka toinen tuntuu roikkuvan lystikkäästi. Matkamittarikin pitäisi korjauttaa, kun lakkasi ilometrit juoksemasta, Nopeus kyllä näkyy. Pohja oli ihme kyllä ehyt, olisiko tuuli mahtunut puhaltelemaan pellit kuiviksi ja märkään maahan sopivasti matkaa...

helpompaa ja varmasti halvempaa olisi ollut ostaa koko ajan liikenteessä ollut veteraani, mutta jotenkin tuohon malmikasaan on alkanut kiintyä.
Re: G-asioita!
Tuon laatikon ei pitäis vielä noilla kilsoilla ruveta rusahtelemaan mut olisko olllu tohonkin tuo seisoskelu syyllinen.(luin hieman huonosti ton alku jutun tosta vaihdelaatikosta, en myy sitä pakulaatikkoa vaan vaihdan sen automaattiin)
tein itse ja säästin
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ti 15.11.2011 21:59
Re: G-asioita!
Sitähän minäkin.viitsisitkö laittaa mulle speksejä siitä mikä se pakulaatikko on tyypiltään,ja missä autoissa/moottoreissa sitä on aikoinaan käytetty.oletko tietoinen vivustoista?ts.pitääkö koittaa löytää jostain laatikko vipuineen,vai saako tuosta neljä lovisesta modailtua kepukkaa tähän?niin,ja laatikkoa saa toki myös tarjota,jos jollakulla sellainen tallin nurkassa ehjyyttään kiiltää ja toimettomuuttaan huutaa...
Re: G-asioita!
Se pakun lootan koodi on esim. seuraava: 711.110 G_1/18_5/6.15...olikohan ne pääsääntöisesti niiden vanhempien pikkudieselmoottoristen pakujen lootia vai miten se oli. Eli tuo viimeinen numerosarja ( 6.15) kertoo sen ykkösen välityksen. Tuollaisia oli myynnissä ainakin http://www.offipalsta.com" onclick="window.open(this.href);return false; myyntipalstalla. Hintapyynnit on jossain n. 300€ luokassa. Pakun 5v lootia on myös koodilla 711.113 xxxxx/4.7 missä siis ykkönen on vähän parempi ja viitonen on sitten ylivaihde. Jos panostat metsässä möyrymiseen niin silloin on tieten parempi tuo 6.15 välityksen loota. Sitten sun pitää katkaista välikardaania mahdollisimman lyhyeksi (5v loota on varmaan jotain 15cm tms pidempi) ja vaihtaa se kardaanin laippa G:n laatikosta. Jos 5v laatikon mukana ei tule vaihteen välitysvipuja niin varmaan joutuu 4v vipujen säätöjen kanssa vähän jumppaamaan että saa toimimaan tyydyttävästi.
Akseliputkessa oleva lukon työsylinteri on aikalailla periaatteeltaan sama mitä rumpujarrullisten jarrujen jarrusylinteri. Eli kun vipua vetää ohjaamossa niin asia on sama kun painais jarrupoljinta => neste pakottaa männän eteenpäin ja lukon tapauksessa se liikuttaa siirtovipua, joka taas liikuttaa sitten akseliputken sisällä sellaista holkkia. Tyypillisesti siis se sylinterin mäntä on jumissa (joskus myös akseliputken sisällä on holkki jumissa tms). Sylinteri on aika helppo purkaa, ei montaa liikkuvaa osaa. Katso kuitenkin, että laitat sen männän oikein päin takaisin...sen kun voi koota myös väärinpäin
Jos sellainen normaali 4v G:n laatikko kelpaa niin mulla olis yksi toimiva loota jouten, 80€. Muistaakseni ihan hieman jollain vaihteella siellä joku laakeri vähän "suhisee", mutta ei ole muuttunut mihinkään sen 5000km aikana mitä sillä ajoin.
T:Pete 0408308284
Akseliputkessa oleva lukon työsylinteri on aikalailla periaatteeltaan sama mitä rumpujarrullisten jarrujen jarrusylinteri. Eli kun vipua vetää ohjaamossa niin asia on sama kun painais jarrupoljinta => neste pakottaa männän eteenpäin ja lukon tapauksessa se liikuttaa siirtovipua, joka taas liikuttaa sitten akseliputken sisällä sellaista holkkia. Tyypillisesti siis se sylinterin mäntä on jumissa (joskus myös akseliputken sisällä on holkki jumissa tms). Sylinteri on aika helppo purkaa, ei montaa liikkuvaa osaa. Katso kuitenkin, että laitat sen männän oikein päin takaisin...sen kun voi koota myös väärinpäin

Jos sellainen normaali 4v G:n laatikko kelpaa niin mulla olis yksi toimiva loota jouten, 80€. Muistaakseni ihan hieman jollain vaihteella siellä joku laakeri vähän "suhisee", mutta ei ole muuttunut mihinkään sen 5000km aikana mitä sillä ajoin.
T:Pete 0408308284
...lähtee ku purkka tukasta...