tempomaatti kuntoon
tempomaatti kuntoon
Mistähän vikaa alkaisi etsiä. Ei mokoma laite toimi ollenkaan. Viime kesänä vielä joskus lähti päälle ja saattoi toimia jonkin aikaa. Yleensä ei toiminu silloinkaan ollenkaan ja toimiessaankin putosi aina itsekseen pois päältä.
Joskus teki myös niin että kun yritti laittaa pääälle niin ei tapahtunu mitään mutta sit kilometrien jälkeen lähti itsekseen päälle??
Vaihdoin tänään konkat sinne ohjausboksiin mutta ei ollu vaikutusta. Vaijeri on kunnossa ja johdotkin näyttäis olevan.
Joskus teki myös niin että kun yritti laittaa pääälle niin ei tapahtunu mitään mutta sit kilometrien jälkeen lähti itsekseen päälle??
Vaihdoin tänään konkat sinne ohjausboksiin mutta ei ollu vaikutusta. Vaijeri on kunnossa ja johdotkin näyttäis olevan.
Re: tempomaatti kuntoon
Jos vaan mahdollista kokeile varmasti ehjää ohjausboksia tilalle. Jos on jonkun muun moottorin, niin voi toimia vähän oikukkaasti tai äkäisesti, mutta ainakin selviää, että toimiiko ollenkaan. Oletko pystynyt testaamaan säätimenmoottorin toimintaa, toimiiko se?juhape kirjoitti:Mistähän vikaa alkaisi etsiä. Ei mokoma laite toimi ollenkaan. Viime kesänä vielä joskus lähti päälle ja saattoi toimia jonkin aikaa. Yleensä ei toiminu silloinkaan ollenkaan ja toimiessaankin putosi aina itsekseen pois päältä.
Joskus teki myös niin että kun yritti laittaa pääälle niin ei tapahtunu mitään mutta sit kilometrien jälkeen lähti itsekseen päälle??
Vaihdoin tänään konkat sinne ohjausboksiin mutta ei ollu vaikutusta. Vaijeri on kunnossa ja johdotkin näyttäis olevan.
Tarkoitatko nopeustunnistinta? En tiedä, mittaristoa en ole irroittanut kun en tiedä mistä se nopeus tunnistetaan. Mutta jos se on mittariston takana ja toimii jollain magneettianturilla niin sen säätohän voisi tosiaan auttaa.mjo33400 kirjoitti:Onko sellä mittariston takana joku tunnistin jota voi säätää lähemmäksi?
Jos joku tietää tarkemmin niin valaiskoon asiaa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Olen painiskellut saman asian kanssa jokin aikaa sitten:
Toin Mesen (W124 300 TD -94) n. vuosi sitten ja ainoa moite autossa oli tempomaatin temppuilu. Tältä foorumilta ei apua löytynyt, mutta tutkiskelin systeemin miten se toimii. Vastauksena myös muille jotka ovat kyselleet toimintaa.
Systeemiin kuuluu 4 pääkomponenttia:
1) Aktuaattori:
Ruiskupumpun perässä, joka kuulapäätangon välityksellä liikuttaa ruiskupumpun kaasuvipua. Vanhemmissa kuulemma alaipaineservo moottorin tilalla.
Kun tempomaatti ei ole päällä, kuulapäävipu liikkuu kaasuvivun mukana, mutta ei ole kytketty servomoottoriin aktuaattorin sisällä. Tämä aktuaattori sisältää servomoottorin, jota aivolaatikko ohjaa.
Kun tempomaatti kytketään päälle, aktuaattorin sisällä oleva solenoidi vetää servomoottorin akselin hammaspyörineen säätövivussa olevaan hammastettuun segmenttiin ja moottori säätää kaasuvivun haluttuun asentoon. Kun tempomaatti kytketään pois, solenoidista otetaan jännite pois, servomoottorin hammaspyörä irtoaa segmentiltä ja jousi vetää segmentin / kaasun tyhjäkäynnille (tai kaasupolkimen määrittelemään asentoon).
Minulla oli yksi hammas rikki servomoottorin toisesta hammaspyörästä, jolloinka aina kun rikkinäinen hammas osui segmentin hampaan kohdalle, segmentin palautusjousi veti kaasun tyhjäkäynnille. Tempomaatti kuitenkin jatkoi säätöä ja seurauksena oli pirunmoista nykimistä kun kaasu hyppi säädetyn nopeuden ja tyhjäkäynnin väliä.
Aktuaattorin johdon liitin sijaitsee kuskin puolella, välittömästi hydrauliöljysäiliön takana. 8-napainen tyypillinen mersun Hirchmann liitin.
2) Aivolaatikko.
Ko. boksi sijaitsee kojelaudan sisällä kuskin edessä jotakuinkin valokatkaisimen takana.
Käsiksi pääsy:
Vedä valokytkimen nuppi pois.
Avaa mutteri sen alta.
Irroita (musta) muovilista ratin vasemmalta puolelta varovasti, hieman vasemmalle vetäen.
Irroita samoin vastaava peitelevy virtalukon ympäriltä.
Irroita valokytkimen asteikkovalaistus vetämällä liittimestä ulos (vasemmasta listasta). Samoin mahdollinen valojen korkeuden säätö (alipaine/paine). Putket on lukittu kolmella kynnellä.
(Vaihda polttimot 2 kpl samalla vaivalla!)
Nyt listat voi poistaa.
Alta paljastui kiinnitysruuvit. Poista ruuvit (8mm mutterikanta) molemmin puolin rattia.
Poista konepellin avauskahvan kiinnitysruuvi. Meisselillä pääset kahvan läpi ruuvaamaan (Ristipääruuvi, -pitkä ja poistettava kokonaan).
Poista kuskin jalkatilassa oikealla oleva alin panelin kiinnitysruuvi (8mm mutterikanta).
Nyt paneli putoaa alas ja alta paljastuu mm. tempomatin aivolaatikko. VDO:n tekemä alumiinikuorinen kotelo, jonka takaa lähtee moninapainen liitin.
Aivolaatikko on paras irroittaa (tosi)lyhyellä ristipäämeisselillä siten, että kiinnitysteline jää autoon kiinni, mutta alumiinikotelo irroitetaan kiinnikkeestä (2 ristipääruuvia).
Aivolaatikon voi avata ja yleensä piirilevyn elektrolyyttikondensaattorit vanhenevat ja aiheuttavat ongelmat tempomaattiin n. 4-5 vuoden iässä.
Vaihdoin omaani ko. elkot, muistaakseni 5 kpl (maksoivat muutaman euron Bebek elektroniikassa) enenkuin löysin vian aktuaattorissa. Minullakin säätö rauhoittui huomattavasti elkojen vaihdossa (mutta vikahan oli muualla).
3) Viiksi:
Viiksestä tulee ohjaus aivolaatikolle. Pinneihin kytkeytyy + ja - ja niitä yhdistellään keskenään, yms
4) Nopeudentunnistin:
Nopeustieto tulee aivolaatikolle nopeusmittarilta. Nopeusmittarin takana on vaijerin vieressä hall -anturi, josta pulssitieto tulee aivolaatikolle.
Kytkennät.
Aivolaatikko liitin numero: 1 = +12VDC sisään
2 = Viiksi "decel/set"
3 = Viiksi "on/off"
4 = Viiksi "accel/set"
5 = Aktuaattorin sonoidin ohjaus, Aktuaattorin liitin 7
6 = Viiksi "resume"
7 = Aktuaattorin moottorin ohjaus (pyörimissunta 1), Aktuaattorin liitin 4
8 = Jarruvalolta signaali
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
9 = Aktuaattorilta asennonosoitus (potentiometrin pää), Aktuaattorin liitin 3
10 = Aktuaattorin moottorin ohjaus (pyörimissunta 2), Aktuaattorin liitin 5
11 = Nopeussignaali nopeusmittarilta
12 = - 12V DC (runko), Aktuaattorin liitin 1 ja 6
13 = Aktuaattorin asennonosoitus (potentiometrin liuku), Aktuaattorin liitin 2
14 = Runko
Aktuaattorin testaus:
Kytke aktuaattorin liittimeen (aktuaattorille menevään johtoon, urosliitin);
liitin 4 +
liitin 5 -
moottori käy, saa viedä virtaa 120-180mA, normaali n.130mA.
Napaisuuden vaihto muuttaa moottorin pyörimissuunnan.
liitin 7 +
liitin 6 -
Solenoidi vetää. Kuuluu selvä naksahdus kytkettäessä / päästettäessä.
Kun omassani oli vikana aktuaattori, päädyn seuraavaan:
kesälomalla menen kuitenkin Saksaan ja ostan sieltä purkaamolta ko. aktuaattorin.
Väliaikaisratkaisu:
Autotallin nurkassa lojui tarviketempomaatti ja otin sen käyttöön (Liteon / Zemco / Autron / Waeco -myydään monella eri nimellä).
Ajattelin ensin käyttää alkuperäistä viikseä ja tein exceliin taulukot viiksen toiminnoista eri asennoissa (jos joku kaipaa, -kysyköön niin toimitan). Kun vertasin sitä tarviketempomaattini käyttönappeihin totesin viiksen käytön lähes mahdottomaksi (olisi tarvinnut nipun elektroniikan rakentelua ja lisänappeja).
Käytin kuitenkin tempomaatin alkuperäistä johtosarjaa eikä minun tarvinnut vetää johtoja matkustamosta konetilaan.
Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Lisäsin vielä kiinteiden nappien tilalle infrapunakäyttöisen Waecon hallintanäppäimistön rattiin ja tilapäinen tempomaatti tuli illan näpertelyllä asennettua. -Ja toimii hyvin!
Tarkoitus olisi ottaa alkuperäinen tempomaatti käyttöön asentamalla uusi aktuaattori ja aivolaatikko takaisin paikoilleen kesälomareissulla juhannuksen jälkeen.
Pekka Lintunen
Systeemiin kuuluu 4 pääkomponenttia:
1) Aktuaattori:
Ruiskupumpun perässä, joka kuulapäätangon välityksellä liikuttaa ruiskupumpun kaasuvipua. Vanhemmissa kuulemma alaipaineservo moottorin tilalla.
Kun tempomaatti ei ole päällä, kuulapäävipu liikkuu kaasuvivun mukana, mutta ei ole kytketty servomoottoriin aktuaattorin sisällä. Tämä aktuaattori sisältää servomoottorin, jota aivolaatikko ohjaa.
Kun tempomaatti kytketään päälle, aktuaattorin sisällä oleva solenoidi vetää servomoottorin akselin hammaspyörineen säätövivussa olevaan hammastettuun segmenttiin ja moottori säätää kaasuvivun haluttuun asentoon. Kun tempomaatti kytketään pois, solenoidista otetaan jännite pois, servomoottorin hammaspyörä irtoaa segmentiltä ja jousi vetää segmentin / kaasun tyhjäkäynnille (tai kaasupolkimen määrittelemään asentoon).
Minulla oli yksi hammas rikki servomoottorin toisesta hammaspyörästä, jolloinka aina kun rikkinäinen hammas osui segmentin hampaan kohdalle, segmentin palautusjousi veti kaasun tyhjäkäynnille. Tempomaatti kuitenkin jatkoi säätöä ja seurauksena oli pirunmoista nykimistä kun kaasu hyppi säädetyn nopeuden ja tyhjäkäynnin väliä.
Aktuaattorin johdon liitin sijaitsee kuskin puolella, välittömästi hydrauliöljysäiliön takana. 8-napainen tyypillinen mersun Hirchmann liitin.
2) Aivolaatikko.
Ko. boksi sijaitsee kojelaudan sisällä kuskin edessä jotakuinkin valokatkaisimen takana.
Käsiksi pääsy:
Vedä valokytkimen nuppi pois.
Avaa mutteri sen alta.
Irroita (musta) muovilista ratin vasemmalta puolelta varovasti, hieman vasemmalle vetäen.
Irroita samoin vastaava peitelevy virtalukon ympäriltä.
Irroita valokytkimen asteikkovalaistus vetämällä liittimestä ulos (vasemmasta listasta). Samoin mahdollinen valojen korkeuden säätö (alipaine/paine). Putket on lukittu kolmella kynnellä.
(Vaihda polttimot 2 kpl samalla vaivalla!)
Nyt listat voi poistaa.
Alta paljastui kiinnitysruuvit. Poista ruuvit (8mm mutterikanta) molemmin puolin rattia.
Poista konepellin avauskahvan kiinnitysruuvi. Meisselillä pääset kahvan läpi ruuvaamaan (Ristipääruuvi, -pitkä ja poistettava kokonaan).
Poista kuskin jalkatilassa oikealla oleva alin panelin kiinnitysruuvi (8mm mutterikanta).
Nyt paneli putoaa alas ja alta paljastuu mm. tempomatin aivolaatikko. VDO:n tekemä alumiinikuorinen kotelo, jonka takaa lähtee moninapainen liitin.
Aivolaatikko on paras irroittaa (tosi)lyhyellä ristipäämeisselillä siten, että kiinnitysteline jää autoon kiinni, mutta alumiinikotelo irroitetaan kiinnikkeestä (2 ristipääruuvia).
Aivolaatikon voi avata ja yleensä piirilevyn elektrolyyttikondensaattorit vanhenevat ja aiheuttavat ongelmat tempomaattiin n. 4-5 vuoden iässä.
Vaihdoin omaani ko. elkot, muistaakseni 5 kpl (maksoivat muutaman euron Bebek elektroniikassa) enenkuin löysin vian aktuaattorissa. Minullakin säätö rauhoittui huomattavasti elkojen vaihdossa (mutta vikahan oli muualla).
3) Viiksi:
Viiksestä tulee ohjaus aivolaatikolle. Pinneihin kytkeytyy + ja - ja niitä yhdistellään keskenään, yms
4) Nopeudentunnistin:
Nopeustieto tulee aivolaatikolle nopeusmittarilta. Nopeusmittarin takana on vaijerin vieressä hall -anturi, josta pulssitieto tulee aivolaatikolle.
Kytkennät.
Aivolaatikko liitin numero: 1 = +12VDC sisään
2 = Viiksi "decel/set"
3 = Viiksi "on/off"
4 = Viiksi "accel/set"
5 = Aktuaattorin sonoidin ohjaus, Aktuaattorin liitin 7
6 = Viiksi "resume"
7 = Aktuaattorin moottorin ohjaus (pyörimissunta 1), Aktuaattorin liitin 4
8 = Jarruvalolta signaali
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
9 = Aktuaattorilta asennonosoitus (potentiometrin pää), Aktuaattorin liitin 3
10 = Aktuaattorin moottorin ohjaus (pyörimissunta 2), Aktuaattorin liitin 5
11 = Nopeussignaali nopeusmittarilta
12 = - 12V DC (runko), Aktuaattorin liitin 1 ja 6
13 = Aktuaattorin asennonosoitus (potentiometrin liuku), Aktuaattorin liitin 2
14 = Runko
Aktuaattorin testaus:
Kytke aktuaattorin liittimeen (aktuaattorille menevään johtoon, urosliitin);
liitin 4 +
liitin 5 -
moottori käy, saa viedä virtaa 120-180mA, normaali n.130mA.
Napaisuuden vaihto muuttaa moottorin pyörimissuunnan.
liitin 7 +
liitin 6 -
Solenoidi vetää. Kuuluu selvä naksahdus kytkettäessä / päästettäessä.
Kun omassani oli vikana aktuaattori, päädyn seuraavaan:
kesälomalla menen kuitenkin Saksaan ja ostan sieltä purkaamolta ko. aktuaattorin.
Väliaikaisratkaisu:
Autotallin nurkassa lojui tarviketempomaatti ja otin sen käyttöön (Liteon / Zemco / Autron / Waeco -myydään monella eri nimellä).
Ajattelin ensin käyttää alkuperäistä viikseä ja tein exceliin taulukot viiksen toiminnoista eri asennoissa (jos joku kaipaa, -kysyköön niin toimitan). Kun vertasin sitä tarviketempomaattini käyttönappeihin totesin viiksen käytön lähes mahdottomaksi (olisi tarvinnut nipun elektroniikan rakentelua ja lisänappeja).
Käytin kuitenkin tempomaatin alkuperäistä johtosarjaa eikä minun tarvinnut vetää johtoja matkustamosta konetilaan.
Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Lisäsin vielä kiinteiden nappien tilalle infrapunakäyttöisen Waecon hallintanäppäimistön rattiin ja tilapäinen tempomaatti tuli illan näpertelyllä asennettua. -Ja toimii hyvin!
Tarkoitus olisi ottaa alkuperäinen tempomaatti käyttöön asentamalla uusi aktuaattori ja aivolaatikko takaisin paikoilleen kesälomareissulla juhannuksen jälkeen.
Pekka Lintunen
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Kiitos pekkali!
Ei tota olisi ton selvemmin enää voinut selittää. Ohjeistus oli hyvä ja ymmärrettävä ja on tallennettu. En itse ole vielä ottänut mittaristoa pois, mutta on hyvä tietää, että siellä on hall-anturilla toimiva nopeuden tunnistin. Vika joka minulla on, kuuleman mukaan selviää hall:in säädöllä. Tunnen hall-anturin toimintaperiaatteen hyvin joten mittaukset eivät tuota ongelmia. 


Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Temposta.
Hei.
Olen paininut lähes saman ongelman kanssa. Ensin ei toiminut ollenkaan ja tutkittua kaikki liittimet ja vetomoottori sekä vaihdettua piirilevylle kourallinen komponentteja rupestoimiin niin että lukittee mutta putoaa heti pois päältä. Muistista ottaa vähän miten sattuu.
Olen käyttänyt kaikki isot palikat kourassa ja tutkinut silmämääräisesti mutta miten tuo hall- anturin voisi säätää... siinä kun ei ole muutakuin yksi ruuvi millä se on mittarissa kiinni. Virta tulee yhteen napaan ja maa on toinen ja kolmas on pulssi johto.
Terv. mesemasa
Olen paininut lähes saman ongelman kanssa. Ensin ei toiminut ollenkaan ja tutkittua kaikki liittimet ja vetomoottori sekä vaihdettua piirilevylle kourallinen komponentteja rupestoimiin niin että lukittee mutta putoaa heti pois päältä. Muistista ottaa vähän miten sattuu.
Olen käyttänyt kaikki isot palikat kourassa ja tutkinut silmämääräisesti mutta miten tuo hall- anturin voisi säätää... siinä kun ei ole muutakuin yksi ruuvi millä se on mittarissa kiinni. Virta tulee yhteen napaan ja maa on toinen ja kolmas on pulssi johto.
Terv. mesemasa
MB 300 td -90
Kiitokset pekkalille minunkin puolesta. Noilla tiedoilla luulisi jotain selviävän.
Pitää syventyä tuohon vehkeeseen.
Pitää syventyä tuohon vehkeeseen.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Hei mesemasa!
Pystytkö ottamaan kuvan siitä hall-anturista. Itsella on nyt niin kiire, että en kerkiä räpläämään. Auttais aika paljon. Sen pulssijohdon jännitteen pitäisi olla ilmeisesti 12 volttia kun on kunnossa. Jos sieltä tulee jotain 2-3 volttia niin sekoilu on valmis. Pulssi on nolla tai 12 volttia ja voi mitata yleismittarilla. Nopeismittarin vaijeri irti ja pieni ruuvimeisseli reikään ja pyörittää, niin jännitteen pitäisi olaa 12 volttia ja nolla volttia. Olis kiva nähdä kuva hall-anturista, niin näkis miten on toteutettu. Itse rupean korjaamaan juhannuksen aikoihin ja sit voin antaa tarkempia tietoja.
Ai niin, pystyykö sitä liikuttamaan lähemmäksi sitä kohtaa mihin vaijeri työnnetään.
Pystytkö ottamaan kuvan siitä hall-anturista. Itsella on nyt niin kiire, että en kerkiä räpläämään. Auttais aika paljon. Sen pulssijohdon jännitteen pitäisi olla ilmeisesti 12 volttia kun on kunnossa. Jos sieltä tulee jotain 2-3 volttia niin sekoilu on valmis. Pulssi on nolla tai 12 volttia ja voi mitata yleismittarilla. Nopeismittarin vaijeri irti ja pieni ruuvimeisseli reikään ja pyörittää, niin jännitteen pitäisi olaa 12 volttia ja nolla volttia. Olis kiva nähdä kuva hall-anturista, niin näkis miten on toteutettu. Itse rupean korjaamaan juhannuksen aikoihin ja sit voin antaa tarkempia tietoja.

Ai niin, pystyykö sitä liikuttamaan lähemmäksi sitä kohtaa mihin vaijeri työnnetään.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Minullakin tempo oli hissukseen 124:ssa. Kerran se kumminkin lähti toimimaan josta innostuin tutkailemaan sen sielunelämää. Kävin läpi liitokset ja niinhän se toimi hetkisen ( n 1 kk ) aikaa kunnes toimi tai ei toiminut ( riipui vän niinkiun lämpötiloista ). Niinpä tutkiskelin uudestaan liitoksia mutta eipä sieltä vikaa löytynyt. Tuli vain miitaritauluun ongelmia. Sitä tutkaillessa mainasi mennä hermo. Lopulta vein sähköhuoltoon lähinnä mittaritaulun ongelmien vuoksi. Soittivat tutkinnan jälkeen että tempon aivot ja impulssianturi olisi uusittava ja samalla mittaripohja vasemmalta (oli piirilevyn silta palanut poikki). Hommasin vanhat mittaripohjat ja vein huoltoon. Eipä kauaa kestänyt kun soittivat että on valmis. No homma toimi tempon osalta moitteettomasti ja toimii edelleenkin ja loistavasti. Suosittelen aivojen uusintaa ja anturin uusintaa kokemukseni perusteella. Hinta osien osalta alennuksineen 200 €.
Mittaripohjan osalta homma toimi hyvin kunnes seuraavana aamuna piti mennä palauttamaan käyttämättä jääneet osat. No startatessa kaikki mittarin varoitusvalot jäivät päälle ja käyntinopeusmittari pysyi nollilla. Aikaisemman tutkinnan seurauksena tiesin että käyntinopeumittarin toimimattomuus saa ylijännitesuojan toimimaan ?????. Muutaman uudelleenstarttauksen jälkeen osa valoista sammui ja käyntinopeusmittarikin lähti toimimaan joten kiireesti takiaisin huoltoon. Ihmettelivät kovasti ja sanoivat että pitää tutkia tarkemmin johdotukset. Olivat ystävällisiä ja antoivat mittaritaulun ulosvetäjät joten vaihdoin vielä toisen pohjan vasemmalle mutta vika vain pysyi. No lopulta siinä ihmetellessä selvisi syykin. Nopeusmittarin alaosassa oleva maadoitussilta antoi huonon kontaktin mittaritaulun eri osien kesken. Välillä maadoitti välillä ei. No jostakin se virta tietenkin maadottui ja sotki mittarien ja varoitusvalojen toiminnan. Laitoin väliaikaisen maadoituksen ja kaikki toimi loistavasti. Kotona puhdistin ennen mittaritaulun takaisinlaittamista yhdyskiskon liitäntäkohdat ja suojasin samalla crc:lla ja kuparitahnalla. Nyt toimii loistavasti. Eipä tarvinnut olla iso vika mutta sotki pahasti toiminnat ja aiheutti pään kivistystä.
Ihmetytti kylläkin se kierroslukumittarin toimimattomuuden vaikutus ylijännitesuojaan. Kaavion mukaan mittarin toiminta kulkee moottorin ojausyksikön kautta anturille( 250TD+aut+ilmast.), Ohjausyksiköltä näyttäisi taas olevan yhteys ylijännitesuojaan jos olen kaaviota oikein lukenut. Että tällaista.
Mittaripohjan osalta homma toimi hyvin kunnes seuraavana aamuna piti mennä palauttamaan käyttämättä jääneet osat. No startatessa kaikki mittarin varoitusvalot jäivät päälle ja käyntinopeusmittari pysyi nollilla. Aikaisemman tutkinnan seurauksena tiesin että käyntinopeumittarin toimimattomuus saa ylijännitesuojan toimimaan ?????. Muutaman uudelleenstarttauksen jälkeen osa valoista sammui ja käyntinopeusmittarikin lähti toimimaan joten kiireesti takiaisin huoltoon. Ihmettelivät kovasti ja sanoivat että pitää tutkia tarkemmin johdotukset. Olivat ystävällisiä ja antoivat mittaritaulun ulosvetäjät joten vaihdoin vielä toisen pohjan vasemmalle mutta vika vain pysyi. No lopulta siinä ihmetellessä selvisi syykin. Nopeusmittarin alaosassa oleva maadoitussilta antoi huonon kontaktin mittaritaulun eri osien kesken. Välillä maadoitti välillä ei. No jostakin se virta tietenkin maadottui ja sotki mittarien ja varoitusvalojen toiminnan. Laitoin väliaikaisen maadoituksen ja kaikki toimi loistavasti. Kotona puhdistin ennen mittaritaulun takaisinlaittamista yhdyskiskon liitäntäkohdat ja suojasin samalla crc:lla ja kuparitahnalla. Nyt toimii loistavasti. Eipä tarvinnut olla iso vika mutta sotki pahasti toiminnat ja aiheutti pään kivistystä.

Yli 25 vuotta mersuilua