Usein niissä on co 4-5%RAM kirjoitti:Toki lainsäätäjän olisi pitänyt kieltää myös polttoainekäyttöiset lisälämmittimet kun kerran tyhjäkäynninkin kielsivät. Luulisi päästöjen olevan aivan samat, ellei jopa pienemmät tyhjäkäynnissä.
Antaa hörskyttää vaan
Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Olisko kellään faktaa, paljonko tuottaa päästöjä esim. tunnissa 5 kW:n diesel-käyttöinen Webasto ja verrokkina vaikkapa W 124 300 diesel-mersu, siis tyhjäkäynnillä?CDI203 kirjoitti:Usein niissä on co 4-5%RAM kirjoitti:Toki lainsäätäjän olisi pitänyt kieltää myös polttoainekäyttöiset lisälämmittimet kun kerran tyhjäkäynninkin kielsivät. Luulisi päästöjen olevan aivan samat, ellei jopa pienemmät tyhjäkäynnissä.
Antaa hörskyttää vaan
Pakokaasun määrästä päätellen eron täytyy olla iso, jos siitä nyt voi mitään tarkkaa päätellä.
Kuutiotilavuus noilla laitteilla on kuitenkin aivan erilainen.
t. Auto on MB
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Taitaapi tuo webaston saastuttaminen olla aika minimaalista auton tyhjäkäyntiin verrattuna 

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Paljonko 2 litran diesel kuluttaa tunnin tyhjäkäytöllä ?Eeperi kuluttaa 0.2-0.6 l/h
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
tuplat
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
3 litran suht. nykyaikainen bensakone vie n. 1-1,3 ltr/h käydessään tyhjäkäyntiä (lämpimänä, eikä enää ryyppy/warm up päällä) 2 litran diesel (vaikka nyt mersun OM601) vie oletettavasti alle puolet tuosta, eli n. 0,4-0,5 ltr/h... voi käydä jopa 0.3 litrallakin tunnin, uudet cdi koneet ainakin... (siksihän ne ei lämpenekoyama kirjoitti:Paljonko 2 litran diesel kuluttaa tunnin tyhjäkäytöllä ?Eeperi kuluttaa 0.2-0.6 l/h

mutta sitten taas ne "päästöt", moottori polttaa ehkä puhtaammin sen saman litran dieseliä, kuin nokeentunut webasto/eberi...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Kyllä oli ihan 200cdi -99, et ole ainoa kuka on valitellut et on kylmä tua w210, olisko ollut lämmöt jotain ~82-90 sitä luokkaa.. Tollaine saman värinen kun sunkinsimoks kirjoitti:siis sulla ihan väyrysen korimallissa 200cdi ? Ei mulla ainakaan noilla kovilla pakkasilla tuo motti yksinään lämpee kunnolla.. webaston kanssa se on sen 82astetta sitten motarilla jos ajaa 110km/h. Maantiellä jossain 79asteen tienoilla.ClubKRP kirjoitti:simoks kirjoitti:Harmi että nää cdi neloset lämpee niin huonosti itellään, niin on pakko olla tuo webasto aina näillä -20 pakkasilla sen puolituntia päälläJos jaksaisin vaivautua kaksi kertaa pihalle niin hyvä olis varmaan pitää eka toi puolituntia ja sitten vaikka 10-15min tyhmäkäyntiä päälle, niin vois se vaihteistokin olla jo sulavampi.
Tota ihmettelen? Kun useempi on valitellut et nua on kylmiä ei omani ollut.. en käyttänyt Wepastoa, onkos tua sun vekotin "suomi" vai tuonti peli? Ihan mielen kiinnosta?

ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Ainakin mulla menee toisin päin. Webasto kun käy 30 min niin ei ole havaittavissa mitään käryä pihalla, ainoastaan webaston pakoputken alla on lumet ja jäät sulaneet.napa kirjoitti:3 litran suht. nykyaikainen bensakone vie n. 1-1,3 ltr/h käydessään tyhjäkäyntiä (lämpimänä, eikä enää ryyppy/warm up päällä) 2 litran diesel (vaikka nyt mersun OM601) vie oletettavasti alle puolet tuosta, eli n. 0,4-0,5 ltr/h... voi käydä jopa 0.3 litrallakin tunnin, uudet cdi koneet ainakin... (siksihän ne ei lämpenekoyama kirjoitti:Paljonko 2 litran diesel kuluttaa tunnin tyhjäkäytöllä ?Eeperi kuluttaa 0.2-0.6 l/h)
mutta sitten taas ne "päästöt", moottori polttaa ehkä puhtaammin sen saman litran dieseliä, kuin nokeentunut webasto/eberi...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Sitten taas auto käy 5 min niin lunta on vähän sulanut ja ympärillä lumi on noesta mustana

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Päästöt on ihan eri luokkaa lisälämmittimessä verrattuna polttomoottoriin sen erilaisen palotapahtuman vuoksi. Ei ne viherpiipertäjätkään ihan tyhmiä ole, muuten öljylämmitystaloihin olisi asennettu katalysaattorit ja hiukkasloukut.RAM kirjoitti:Toki lainsäätäjän olisi pitänyt kieltää myös polttoainekäyttöiset lisälämmittimet kun kerran tyhjäkäynninkin kielsivät. Luulisi päästöjen olevan aivan samat, ellei jopa pienemmät tyhjäkäynnissä.
Antaa hörskyttää vaan
Itse kyllä motivoisin noudattamaan lakia sillä että sitä kosteutta tiivistyy moottoriin reippaasti kun moottori käy kylmänä eikä ne saippuavaahtoiset öljyt tarkoita hyvää pesevää öljyä.
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Pitää kompata tätä Oulun miljoonan kilsan E270CDI limusiinin kuskia:
"Kylmäkäynnistykset rasittavat, minkä vuoksi on älytöntä, että kovilla pakkasilla lohkolämmittimiä käytetään vain pari tuntia aamulla, minkä jälkeen lähdetään heti ajamaan aamulla. Ei edes uskalleta lämmittää autoa ensin riittävästi tyhjäkäynnillä, koska sekin on kiellettyä."
Ite annan käydä sen 10-15 min talvella, on muuten niin *erkeleen kankea auto -30 asteen pakkasella lähteä ajamaan. Tietenkin pitempikin aika voisi olla kovilla pakkasilla tyhjäkäynnillä, mutta parkkipaikka sen verran kaukana taloyhtiöllä ja ei viiti lehden ja aamukahvin kera autoon mennä.
"Kylmäkäynnistykset rasittavat, minkä vuoksi on älytöntä, että kovilla pakkasilla lohkolämmittimiä käytetään vain pari tuntia aamulla, minkä jälkeen lähdetään heti ajamaan aamulla. Ei edes uskalleta lämmittää autoa ensin riittävästi tyhjäkäynnillä, koska sekin on kiellettyä."
Ite annan käydä sen 10-15 min talvella, on muuten niin *erkeleen kankea auto -30 asteen pakkasella lähteä ajamaan. Tietenkin pitempikin aika voisi olla kovilla pakkasilla tyhjäkäynnillä, mutta parkkipaikka sen verran kaukana taloyhtiöllä ja ei viiti lehden ja aamukahvin kera autoon mennä.
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
-no automaatti olisi kyllä suotavaa lämmitellä pidempään,manuaalilla voi sitten lähteä suoraan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
olihan tossa viimeviikon pakkasissa vähän tahmee ajaa kun vaihekeppi ei meinannu liikkua edes mihinkään eikä ratti kääntyä kun -30 astetta oli yhtenäkin aamuna töihin lähdettäessä 

W124 E 200D
W205 C 250D 4matic
W203 C 180
W212 E 220D 4matic
W205 C 250D 4matic
W203 C 180
W212 E 220D 4matic
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Bemarin tomaattilootien kans pitää melkein kelillä kuin kelillä tyhjäkäytellä jonkun aikaa, ainakin vanhemmissa Bemareissa. Ei meinaa muuten vaihtaa nelosta sisään vaikka kuin polkee.atlas kirjoitti:-no automaatti olisi kyllä suotavaa lämmitellä pidempään,manuaalilla voi sitten lähteä suoraan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
DBFI kirjoitti:Päästöt on ihan eri luokkaa lisälämmittimessä verrattuna polttomoottoriin sen erilaisen palotapahtuman vuoksi. Ei ne viherpiipertäjätkään ihan tyhmiä ole, muuten öljylämmitystaloihin olisi asennettu katalysaattorit ja hiukkasloukut.RAM kirjoitti:Toki lainsäätäjän olisi pitänyt kieltää myös polttoainekäyttöiset lisälämmittimet kun kerran tyhjäkäynninkin kielsivät. Luulisi päästöjen olevan aivan samat, ellei jopa pienemmät tyhjäkäynnissä.
Antaa hörskyttää vaan
Itse kyllä motivoisin noudattamaan lakia sillä että sitä kosteutta tiivistyy moottoriin reippaasti kun moottori käy kylmänä eikä ne saippuavaahtoiset öljyt tarkoita hyvää pesevää öljyä.
Päästöjen vähäisyys lienee kiistaton asia Webaston / Eberin hyväksi. Mutta mitähän ovat tuon esimerkiksi 300 D W 124:n päästöt ensimmäisen tunnin aikana kun sen täräyttää kovilla pakkasilla kylmiltään käyntiin ja siinä antaa "hörskytellä" tuon tunnin? Joku varmaan klubilaisista näitä työnsä puolesta tutkii / tuntee.
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Minulle on (kilpa))moottoripuolen asiantuntijat sanoneet, että moottori pitää saada mahdollisimman nopeasti ns normaalilämpöiseksi. SIlloin on välykset kohdillaan ja kuluminen vähäisintä. Samoin lämpimät öljyt tietysti voiteleekin parhaiten.
No, miten se moottori saadaan nopeiten normaalilämpöön, rasittamalla. Toki joku tolkku tuossakin.
Itse lähden melkein heti liikkelle, vaikka olisi -25C. Webastoa tms ei ole, roikkaa käytän, josa saatavila.
PS onko joku muuten tutkinut tämän palstan kirjoittajien keski-ikää? Veikkaan, että on melko korkea, koska meitä nuorempia ei kylmä haittaa, niin kuin näyttää useita tähän kirjoittavia vaivaavan. Ollut autoja ilman persgrillejäkin, hyvin on niilläkin pärjätty. Joo, onhan ne kivat, mutta en nyt niitä niin oleellisena pidä. Ja läskiä ei kyllä kehosta löydy lämmittämään...
No, miten se moottori saadaan nopeiten normaalilämpöön, rasittamalla. Toki joku tolkku tuossakin.
Itse lähden melkein heti liikkelle, vaikka olisi -25C. Webastoa tms ei ole, roikkaa käytän, josa saatavila.
PS onko joku muuten tutkinut tämän palstan kirjoittajien keski-ikää? Veikkaan, että on melko korkea, koska meitä nuorempia ei kylmä haittaa, niin kuin näyttää useita tähän kirjoittavia vaivaavan. Ollut autoja ilman persgrillejäkin, hyvin on niilläkin pärjätty. Joo, onhan ne kivat, mutta en nyt niitä niin oleellisena pidä. Ja läskiä ei kyllä kehosta löydy lämmittämään...
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
ei se ikäkään varmaan niin paljoa vaikuta, vaan se mihin on tottunutjakil kirjoitti:
PS onko joku muuten tutkinut tämän palstan kirjoittajien keski-ikää? Veikkaan, että on melko korkea, koska meitä nuorempia ei kylmä haittaa, niin kuin näyttää useita tähän kirjoittavia vaivaavan. Ollut autoja ilman persgrillejäkin, hyvin on niilläkin pärjätty. Joo, onhan ne kivat, mutta en nyt niitä niin oleellisena pidä. Ja läskiä ei kyllä kehosta löydy lämmittämään...

kyproksella oli joskus ihan mukavat oltavat, kun oli +45 C varjossa


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Kyllä se mukavuuskysymys on. Tänäkin aamuna oli (-5c) tuulilasi sellasen 3mm teräsjään peittämä, ajattelin ensin skrabata, mut ajettelin paskat, empähän naarmuta lasia ja auto tulille, sisälle kuppi kahvia, ai ai kun oli mukava mennä +21C autoon ja nahkajakkarat lämpösinä sekä lasi sulaneena.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Noniinhän se muuten on, mutta missä päin espoota satoi viime yönä alijäähtynyttä vettä jotta sait nuo teräsjäät ikkunoihin....?tony kirjoitti:Kyllä se mukavuuskysymys on. Tänäkin aamuna oli (-5c) tuulilasi sellasen 3mm teräsjään peittämä, ajattelin ensin skrabata, mut ajettelin paskat, empähän naarmuta lasia ja auto tulille, sisälle kuppi kahvia, ai ai kun oli mukava mennä +21C autoon ja nahkajakkarat lämpösinä sekä lasi sulaneena.
Mukavuutta on kulkea taksilla, lähteä omasta lämpimästä tallista.....jos noin tarkkaan ajattelee.
En kyllä keksisi tyhmempää ideaa kuin kävellä ensin p-paikalle käynnistämään ja dalsia sitten sisälle oottamaan...samalla sitä hilpasis liikkeelle ja jois töissä ne myrkyt....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Noniinhän se muuten on, mutta missä päin espoota satoi viime yönä alijäähtynyttä vettä jotta sait nuo teräsjäät ikkunoihin....?LopenUupunut kirjoitti:tony kirjoitti:Kyllä se mukavuuskysymys on. Tänäkin aamuna oli (-5c) tuulilasi sellasen 3mm teräsjään peittämä, ajattelin ensin skrabata, mut ajettelin paskat, empähän naarmuta lasia ja auto tulille, sisälle kuppi kahvia, ai ai kun oli mukava mennä +21C autoon ja nahkajakkarat lämpösinä sekä lasi sulaneena.
Mukavuutta on kulkea taksilla, lähteä omasta lämpimästä tallista.....jos noin tarkkaan ajattelee.
En kyllä keksisi tyhmempää ideaa kuin kävellä ensin p-paikalle käynnistämään ja dalsia sitten sisälle oottamaan...samalla sitä hilpasis liikkeelle ja jois töissä ne myrkyt....
.[/quot
Saunalahdessa. Merenäärellä ma iltana melkein nollassa, ja kun tulin kotiin sato lämpöselle lasille ja yöllä veti n -10c niin kyllä se teräsjään pintaan veti. Mun matka p-paikalle on 3m. Annan vaimon nauttia siitä ylellisyydestä et ajaa auton tallista.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Njaa, kas kummaa kun en huomannut...tony kirjoitti:Saunalahdessa. Merenäärellä ma iltana melkein nollassa, ja kun tulin kotiin sato lämpöselle lasille ja yöllä veti n -10c niin kyllä se teräsjään pintaan veti. Mun matka p-paikalle on 3m. Annan vaimon nauttia siitä ylellisyydestä et ajaa auton tallista.

No meillä kun lähtee molemmat autot tallista....tai, toinen paikka on vielä tyhjä joten lähtee taksilla toistaiseksi....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Jaa niin, se on tuo hetkellinen kylmyys mikä tyhjäkäytättää. On se vähän raikas meitinkin autossa pakkasaamuina mutta kohtahan tuo tuosta haalenee. Ehkä vähän liikaa minä minä -asennetta omaan makuun että antaa hörsköttää kahvikupillisenkin aian itsekseen pihassa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
selvyyden vuoksi on sanottava, että kyllä minä annan auton käydä myös kesällä tyhjäkäyntiä, jos sille on mielestäni tarvetta... varsinkin ajon jälkeen, auton lämpöjen on hyvä hetken tasaantua... tai sitten ihan vain siksi, että joku viherpipertäjä pahoittaisi mielensäAku P kirjoitti:Jaa niin, se on tuo hetkellinen kylmyys mikä tyhjäkäytättää. On se vähän raikas meitinkin autossa pakkasaamuina mutta kohtahan tuo tuosta haalenee. Ehkä vähän liikaa minä minä -asennetta omaan makuun että antaa hörsköttää kahvikupillisenkin aian itsekseen pihassa.

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
napa kirjoitti:tai sitten ihan vain siksi, että joku viherpipertäjä pahoittaisi mielensä![]()
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Lähtökohta se on varmaan tuokin. Ehkä se minuutin tyhjänä raksutus sinä aikana kun paiskataan ekat kassit takakontista pihalle on taloudellis-teknisesti viksumpi veto kuitenkin kuin joku parinkymmenen minuutin käyttö vaan siksi ettei peppu palele.
Noo, nämä näistä. Onneksi on taas kohta kevät niin ei tarvihe sitä krapaamistakaan. Pihatie ja kadunpätkä riittäköön norjisteluksi silloin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
- Paikkakunta: Suomi
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Muutama asiallinen kommentti joukossa... Tyhjäkäynti on parasta jonkun aikaa ennen ajoa, jonkun aikaa ajon jälkeen, lämpöjen syntymisen, sekä tasaantumisen vuoksi. Vähän kuin konjakki, lääkkeeksi, ei liikaa nautittuna. Mutta jos on oikein "kylmäverinen", kannattaa viritellä vaikka lumiharjasta "automaattinen tyhjäkäynnin säädin" joka vaikka edes vähän nostaa kierroksia ihan nollilta, moottori tykkää kierroksista mieluummin kuin ahdistamisesta, ihan kuin me ihmisetkin.
Autolla (Mersulla)...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Tuo alkuperäinen otsikko "ONKO TYHJÄKÄYNNISTÄ HAITTAA" taisi matkan varrella unohtua joistakin kommenteista. Nähtävästi aloittaja oli tarkoittanut kysymyksen auton kannalta. Ihan hyvä kysymys, mutta aika suppea näkökulma jota sitten noissa kommenteissa on vähän laajennettu ympäristöön ja muihin ihmisiin.
Pienistä teoista ja muutoksista syntyy isoja asioita kun jokainen kohdaltaan toimii huomioiden yhteisen edun ja sen ettei ole muille haitaksi. On se vaan niin, että kun on jotkut säännöt tyhjäkäyntiä koskien tehtyja laki säädetty, niin kyllä niitä olis syytä noudattaa kaikkien.
Ja juuri kun Mersu on tietysti se paras auto, niin eihän sitä tartte ainakaan huonouden takia tyhjäkäytellä muiden kiusaksi kuppiloiden pihalla.
Ilmankos Mersu-kuskeja pidetään joissain piireissä ylimielisinä ja itsekeskeisinä. Mutta moottorin kannalta ajateltuna turha tyhjäkäynti on tarpeetonta. Kun auton panee käyntiin niin ikkunan skrapauksen ajan tyhjäkäyntiä ja liikkeelle tai jos lämmitin ollut päällä niin siitä vaan voi suoraan lähteä menemään ilman sen pidempiä odottelusessioita kun autoon sisään pääsee. Rauhallista käyttöä aluksi kunnes kone lämpiää. Ja juuri kuin tuossa aiemminkin on todettu niin hetken käynti paikallaan ennen sammutusta ihan ok. Vaikkei tyhjäkäynnistä suunnatonta haittaa olisikaan, niin kyllä se on tarpeetonta. Stadilaistenkin kannattaa vetää näillä keleillä Galsarit jalkaan jos on dieselmersu käyttiksenä.
Pienistä teoista ja muutoksista syntyy isoja asioita kun jokainen kohdaltaan toimii huomioiden yhteisen edun ja sen ettei ole muille haitaksi. On se vaan niin, että kun on jotkut säännöt tyhjäkäyntiä koskien tehtyja laki säädetty, niin kyllä niitä olis syytä noudattaa kaikkien.
Ja juuri kun Mersu on tietysti se paras auto, niin eihän sitä tartte ainakaan huonouden takia tyhjäkäytellä muiden kiusaksi kuppiloiden pihalla.
Ilmankos Mersu-kuskeja pidetään joissain piireissä ylimielisinä ja itsekeskeisinä. Mutta moottorin kannalta ajateltuna turha tyhjäkäynti on tarpeetonta. Kun auton panee käyntiin niin ikkunan skrapauksen ajan tyhjäkäyntiä ja liikkeelle tai jos lämmitin ollut päällä niin siitä vaan voi suoraan lähteä menemään ilman sen pidempiä odottelusessioita kun autoon sisään pääsee. Rauhallista käyttöä aluksi kunnes kone lämpiää. Ja juuri kuin tuossa aiemminkin on todettu niin hetken käynti paikallaan ennen sammutusta ihan ok. Vaikkei tyhjäkäynnistä suunnatonta haittaa olisikaan, niin kyllä se on tarpeetonta. Stadilaistenkin kannattaa vetää näillä keleillä Galsarit jalkaan jos on dieselmersu käyttiksenä.
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Kyllä sitä autoa kannattaa ennen lähtöä jonkun aikaa käytellä varsinkin jos on jäykät öljyt koneessa. Ja kovalla pakkasella sen lisäks myös jos sattuu olemaan automaattilaatikko. Ne ei taho kylmiltään toimia kovin hyvin.Auto on MB kirjoitti:Tuo alkuperäinen otsikko "ONKO TYHJÄKÄYNNISTÄ HAITTAA" taisi matkan varrella unohtua joistakin kommenteista. Nähtävästi aloittaja oli tarkoittanut kysymyksen auton kannalta. Ihan hyvä kysymys, mutta aika suppea näkökulma jota sitten noissa kommenteissa on vähän laajennettu ympäristöön ja muihin ihmisiin.
Pienistä teoista ja muutoksista syntyy isoja asioita kun jokainen kohdaltaan toimii huomioiden yhteisen edun ja sen ettei ole muille haitaksi. On se vaan niin, että kun on jotkut säännöt tyhjäkäyntiä koskien tehtyja laki säädetty, niin kyllä niitä olis syytä noudattaa kaikkien.
Ja juuri kun Mersu on tietysti se paras auto, niin eihän sitä tartte ainakaan huonouden takia tyhjäkäytellä muiden kiusaksi kuppiloiden pihalla.
Ilmankos Mersu-kuskeja pidetään joissain piireissä ylimielisinä ja itsekeskeisinä. Mutta moottorin kannalta ajateltuna turha tyhjäkäynti on tarpeetonta. Kun auton panee käyntiin niin ikkunan skrapauksen ajan tyhjäkäyntiä ja liikkeelle tai jos lämmitin ollut päällä niin siitä vaan voi suoraan lähteä menemään ilman sen pidempiä odottelusessioita kun autoon sisään pääsee. Rauhallista käyttöä aluksi kunnes kone lämpiää. Ja juuri kuin tuossa aiemminkin on todettu niin hetken käynti paikallaan ennen sammutusta ihan ok. Vaikkei tyhjäkäynnistä suunnatonta haittaa olisikaan, niin kyllä se on tarpeetonta. Stadilaistenkin kannattaa vetää näillä keleillä Galsarit jalkaan jos on dieselmersu käyttiksenä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
se on tuo viherpiiperrys vähä sitä ja tätä ..tässä pihassa roksottaa kaikki vehkeet tyhjäkäyntiä sen aikaa kun on tarvis ..niin kauan kuin naapurissa hulisee vosvorit ja ties mitä muuta
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/lugan ... uosikausia" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/lugan ... uosikausia" onclick="window.open(this.href);return false;