Erehdyin alkuvuodesta koeajamaan smart Roadsterin (no itse asiassa suomivarustellun Roadster-Coupen) ja se oli sitten menoa. Menetin sydämeni sen sileän tien.
Kun keväällä vielä lähti Coupesta kilvet (mikä ihmeen katsastus?), Mazdalaatikosta hajosi vaihteisto ja Lumikki ei mennyt katsastuksesta läpi löysän takanivelen kiinnityspultin takia (ja jonka vielä myöhemmin samana päivänä peruutin korokkeeseen niin että kaikki 2 vuotta vanhat tukitangot vääntyivät mutkalle) niin minulla napsahti päässä.
Keräsin kaikki omat ja varastetut ja hain rahoitusyhtiöltä hiukan lisää ja singahdin Saksaan ostoksille.
Kun kriteerit ovat tosi tiukat niin vaihtoehdot ovat vähissä. Halusin auton seuraavilla kriteereillä:
- Saksalainen, mieluiten MB tai tiukan paikan tullen BMW, ei missään tapauksessa Opel
- Takavetoinen tai oikea neliveto
- Ekonominen ja ekologinen (pieni kulutus, pienet käyttökulut, pienet päästöt, osat mahdollisimman hyvin kierrätettävissä olevia materiaaleja)
- Ruostumaton
- Urheilullinen
- Erikoinen
- Sairaan hauska
- Varustettu nahkapenkeillä, cruisella ja automaattivaihteistolla.
- Ajettu alle 50tkm ja ikää alle 5v
- Hinta alle 12Ke saksassa ja reippaasti alle 20Ke suomeen tuotuna ja verotettuna
No eipä noita KAIKKIA vastaa muu auto kuin smart Roadster. Siispä mobilesta etsimään sopivaa kärryä.
Löysin Bonnista unelmieni auton, vuosimallin 2003 smart Roadsterin sillä tehokkaammalla 60KW moottorilla (ei siis kuitenkaan Brabus), väriltään hillitysti Jack Black niin koripaneeleissa kuin Tridium rungossakin. Kun tällä ensimmäisen omistajan itse kaupiuttelmalla yksilöllä oli vasta 22,500 kilometriä takanaan, varustelu kohdallaan ja hintaan sisältyi 8 kpl suuresti rakastamiani 16" Spikeline -vanteita uudenkarheilla renkailla, ei tarvinnut kauaa ihmetellä minkä auton ostaisi.
Mieli olisi tehnyt myös SLK:ta tai CLK:ta joita saa suht vähän ajettuina (about 100,000) samaan runsaan kymppitonnin hintaan, mutta molemmista noista vaihtoehdoista olisi tullut niin tautisesti veroja maksettavaksi että ei kerta kaikkiaan "perse kestä" etekin kun tuosta meiku nyksilöstä meni reilusti alle 5 tonnia veroa" Lisäksi olin tosi ihastunut Roadsteriin autona muutenkin ja halusin nimenomaan matalilla käyttökuluilla varustetun auton.
Hakureissu meni sangen ilmeettömästi, ostimme samalla matkakumppanilleni pari moottoripyörää jotka tuotimme maahan kuljetusyhtiön avustuksella. Koska smartin kyytiin ei mitään talvirenkaita mahdu, toimitti renkaat GLS ja näppärästi hukkasi yhden neljäksi viikkoa ja naarmutti toisen. Onneksi heillä sentään vakuutukset ovat kunnossa ja vanteet ovat matkalla maalaukseen.
Olimme juhlistaneet onnistunutta reissua tissuttamalla olutta parin täysimbesillin ignorantin brittijalkapallohuligaanin kanssa hotellin baarissa ja heräilimme lauantaina puolilta päivin aika heikossa hapessa Augsburgista Münchenin vierestä. Haukkaillessamme aamiaista paikallisessa bistrossa havaitsimme että Tukholmaan on 1900 kilometriä ja molempien on absolutely oltava maanantai-aamulla Suomessa. Mikä nyt eteen?
Ajoimme seuraavat 18 tuntia putkeen, koko 1900 kilometriä yhdeltä istumalta. Auto kävi 16,5 tuntia ja 1,5 tuntia tankkailimme autoa (ja kävimme kerran Mäkkärillä). Mikä erikoista ei Roadsterissa tullut ajoväsymystä ollenkaan. Jollen olisi ollut unenpuutteesta puolikuollut olisin voinut ajaa toiset 1900 km heti perään!
Saavuimme aamukuudelta Tukholmaan, ehdimme mukavasti SeaWindiin ja nukuimme lähes koko matkan Suomeen jossa olimmekin mukavasti sunnuntai-iltana.
Autosta sen verran että olen sillä nyt ajanut 3 kuukautta joka päivä ja tuntuu aina vaan paremmalta. Kulutus on normaaliajossa 4,6-5,0 litraa satasella tai 6 litraa jos kaahaa aivan reikä päässä. Vakuutukset tasan puolet siitä mitä Coupessa oli; nyt on 65% liikennebonuksella ja 72% kaskobonuksella keskittämisalennuksineen liikenne, kasko, superlunastusturva, lasirikkoturva ja kaikki muut herkut mitä saa poislukien keskeytysturva yhteensä 340 euroa vuodessa. Halpaa kuin makkara!
Varustus on vakuuttava:
- Sporttialusta; aivan sikakireä
- 16" Spikeline -vanteet kesä- ja talvirenkaille (205 leveät)
- Ohjaustehostin
- Sporttinahkaratti "formulavaihtein"
- Nahkainen vaihdekepin nuppi
- Nahkapenkit, lämmitettävät
- Sähköikkunat
- Sähköpeilit, lämmitettävät
- Sähköhydraulinen kangaskatto
- Irroitettavat kattopalat (kunnon avoautoksi kesähelteellä)
- Ilmastointi (avoautossa! Hah!)
- Cruise (Tempomat), kaksitoiminen eli cruise / limiter
- Iso ajotietokone
- Lisämittarit ahtopaine / lämpötila
- CD-soitin Grundig (vaihdan kyllä tilalle Sonyn lippulaivan)
- Tupakansytsäri, mukiteline ja CD-pidikkeet
- Kangasmatot
- Keskuslukitus kaukosäätimellä
- Takaluukun avaus kaukosäätimellä
- Ajonestolaite
- Starttiautomatiikka (käynnistyy avaimen hipaisusta)
- Ensiapulaukku
- Kompressori ja renkaan paikkasarja
- Turbo ja intercooler
- Kolmivaihteinen manuaalivaihteisto loikkarilla eli 6 vaihdetta, robottikytkin
- Automaattinen vaihtamisohjelma valittavissa
- Sumuvalot edessä ja takana
- Ajovaloautomatiikka
- Ajovalojen "Seuraa kotiin" -automatiikka
- ABS
- Jarruvoiman tasaus (etu/takapää)
- Hätäjarruassistentti
- Mäkilähtöassistentti (pitää jarrun päällä 0,7 sek)
- Luistonesto & ESP (kytkettävissä pois)
Lisävarustelistalta on jäänyt raksittamatta vain navigaattori, sadetutka, parkkitutka ja CD-vaihtaja. Mitään niistä en sinänsä tarvitse kun navi on kännyssä ja CD:t alkuperäisessä smart -CD-kotelossa tai smart-laukussa.
Auto pysyy tiessä aivan tautisesti. Aina kun joku höpisee mopoautosta, otan heebon kyytiin ja ajan 150 km/h jonkun tiukan shikaanin läpi. Kun väri palautuu kyytiläisen kasvoille niin on toinen ääni kellossa.
Paitsi kaahailemiseen, auto soveltuu erinomaisesti leppoisaan kruisailemiseen. Vaikka autolla voi ajaa kovaakin ilman kattoa, on monasti ilman rättiä ajellessa sellainen fiilis että voi kun voi ihmisen elämä olla täydellistä ja eipä tässä sinne perille oikeastaan mikään kiire olekaan; cruise päälle ja luu ulos! Ja vaikka olisi katto päällä niin kun yleensä pidän ajotietokoneessa kulutuksen näytilä niin jotenkin ne kissan kokoiset numerot kojetaulussa saavat aikaan ilmiön jossa koettaa koko ajan saada kulutusta pienemmksi... Kahdeksankympin vauhdissa vie noin 4,0-4,1 litraa satasella.
Että tämmöstä. Paras puoli masiinassa on tietenkin Mersun tekniikka, eipä pitäisi nyt 30,000km ajetulla autolla joutua vielä pitkään aikaan muuta remppaa tekemään kuin normaalit huollot.
Henkka
Lumikki ja yksi kääpiö...
http://img72.imageshack.us/my.php?image ... r36mx8.jpg
