w201 vapari riisselin turbotus
w201 vapari riisselin turbotus
Tuli tossa hankittua tollanen 2 litranen diisseli tenava, ja ajattelin vähän jos siitä tekisi pienen turbo projektin. Tiedän että näitä topikkeja on ainakin sata jo kirjoitettu, mutta ajattelin aloittaa taas uuden Tehotaivoitteina olisi tuollaiset 180-220hp ja rupesin sitä miettimään että kestääkö tuo vakio alakerta nuo voimat? Moottorin jatkeena on 5 vaihteinen pikku loota, ja vakio kytkin joka tulee vaihtumaan pitävämpään versioon. Uuden pumpun ajattelin hommata mynältä 7,5mm elementeillä, josta saisi varmaankin noille tehoille tarpeeksi soppaa? Koska autosta on tarkoitus rakentaa maltillinen ''käyttöauto'' niin mikä turbo olisi sopivan kokoinen? niin ettei tarvisi odotella turbon heräämistä kovin kauaa kytkimen noston jälkeen? Jos jollakin on myynnissä turbotukseen tarvittavia osia, niin sen kun ilmoittelee tänne! Kaikki hyödylliset vinkit ja neuvot ovat tarpeen !
Re: w201 vapari riisselin turbotus
603 tai 606 vakio ahdin ilmeisesti aika passeli
neljä mäntää ja kankea turbomottorista ylimääräisenä
neljä mäntää ja kankea turbomottorista ylimääräisenä
w201 om605
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Ei kestä alakerta tuommosia tehoja ja 7,5mm elementtikin on jo vähän ylimitoitettu. Semmoinen 6- 6,5 mm riittää tuolle teholle riippuen vähän millainen pumppu on lähtökohdisltaan. Edullisinta on hommata romikselta Viton 6mm turbopumppu ja ruuvata se itse täysille.
Nuo 603/606 ahtimetkin jäävät vähän pieneksi ja aiheuttavat vain turhaa pakopainetta, joka käytännössä viimeistelee sen männän sulamisen sylinteriin ja jollei sitä tapahdu niin noiden aiheuttama murhaava alavääntö hajottaa kiertokangen laakerit
Tiputa tehotavoite luokkaan 150 hp tai budjetoi koneen rakennukseen ~1000€ lisää, jäähdytetyt männät öljyruiskuilla ja turbokoneesta kiertokanget. Varmaan nykyään olisi jo helpoin ostaa Viton kone ja varustaa se tuon moottorin apulaitteilla, varsinkin jos sen sattuu saamaan ruiskutuspumpulla varustettuna edullisesti ?
Nuo 603/606 ahtimetkin jäävät vähän pieneksi ja aiheuttavat vain turhaa pakopainetta, joka käytännössä viimeistelee sen männän sulamisen sylinteriin ja jollei sitä tapahdu niin noiden aiheuttama murhaava alavääntö hajottaa kiertokangen laakerit
Tiputa tehotavoite luokkaan 150 hp tai budjetoi koneen rakennukseen ~1000€ lisää, jäähdytetyt männät öljyruiskuilla ja turbokoneesta kiertokanget. Varmaan nykyään olisi jo helpoin ostaa Viton kone ja varustaa se tuon moottorin apulaitteilla, varsinkin jos sen sattuu saamaan ruiskutuspumpulla varustettuna edullisesti ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Joo selvä, elikkä tohon vakio alakertaan ei kannata alkaa rakentelemaan mitään suurempia tehoja siis ilman noiden sisuskalujen vaihtoa. Olisiko vaihtoehtoisia moottoreita jotka saisin nokalle sopimaan, ja kestäisi kokonaisuudessaan sen 200hp? Kenties joku mersun kolmesatanen vakio turbomoottori? Mites tuo 250d?
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Om602(5 syl 10v) turbo tai om605(5 syl 20v) turbo kestäis jo isompiakin tehoja. Kuutoskone on melko ahdas laittaa 190...
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Noita turbon mäntiä ja kankia vois saada edullisestikin, mutta ne öljyruiskut pitää laittaa. Sitten kestää alakerta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Tonni siihen silti palaa kaikkine laittamisineen, ja sillä tonnilla pitäisi saada ehjä 2,5 turbokone vaikka mistä. Mikäli haluaa nelikossa pysytellä niin alkaisin itse etsimään 2,2 litraista öljyruiskumoottoria mieluiten moniventtiilikannella, enkä avaisi sitä lainkaan, tuuppaisin vain ahtimen ja jytkypumpun kylkeen.
Koneen aukaisu tarkoittaa kannen plaanausta, kiertokankien laakereiden vaihtoa turboversioksi (on kalliit), männän renkaiden uusimista, hoonausta, pussillista tiivisteitä...ja hups, meillä on mennyt tonni rahaa ja monta iltaa aikaa...kaljaa...aikaa...
(asia sitten erikseen jos tekee käytetyillä männänrenkailla ja laakeroinneilla)
Koneen aukaisu tarkoittaa kannen plaanausta, kiertokankien laakereiden vaihtoa turboversioksi (on kalliit), männän renkaiden uusimista, hoonausta, pussillista tiivisteitä...ja hups, meillä on mennyt tonni rahaa ja monta iltaa aikaa...kaljaa...aikaa...
(asia sitten erikseen jos tekee käytetyillä männänrenkailla ja laakeroinneilla)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Tuo 2,2 litranen vois olla aika kova sana, vai kuinka kysyttyjä kyseiset moottorit ovat? Mutta jos löytäisi jostain tuon kyseisen ehjän 2,2 öljyruiskumoottorin niin tarvisi ainoastaan panostaa hyvään turboon ja kunnolliseen pumppuun, pelkäämättä alakerran leikkaamista? Ja ilmeisesti tuon 6 mukisen sovittaminen on vähän hankalampaa tilanpuutteen vuoksi? Kiitos kaikille tähän astisista neuvoista !
Re: w201 vapari riisselin turbotus
vitos koneita ja on toki kutosiakin suunniteltu 190.ppiin mutta vitos kone on ihan hyvä vaihtoehto myös!
w201 om605
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Vähemmän noita viton 2.2 koneita on myynnissä mitä om602 turboa(2.5 litranen 5 pyttynen). Mun mielipide on että laita keulille om602 turbokone ja siihen vaan isompi turbo ja pumppu 7mm tapeilla. Kestää varmasti 200 hepalla ajaa ilman remontointia jos ei ole valmiiks rikottu kone. Noita löytyy melko halvalla eikä vaadi juurikaan muutoksia että menee paikalleen. Öljyruiskut niissä on tietenkin vakiona.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w201 vapari riisselin turbotus
nuo viton koneet on 2.3, ja niitä taitaa olla melko vähän tarjolla. om604 eli 220D C tai E mallista on varmasti riittävästi kaupan ja kai sen luulis jotain kestävän kuhan ei kovin alhaalta heräävää ahdinta laita niin ei hentoset veivit mene mutkalle. niin ja oishan tuo 604 sentään moniventtiili.
mutta jos on niitä tonneja laittaa siihen autoon niin ite laittasin jälleen sen om605.96 eli alkuperäisen turbo koneen.
vajaaventiiliset joutaa museoon.
mutta jos on niitä tonneja laittaa siihen autoon niin ite laittasin jälleen sen om605.96 eli alkuperäisen turbo koneen.
vajaaventiiliset joutaa museoon.
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Taitaa olla kaikissa moniventtiileissä öljyruiskut vakiona ja siten myös kestävämmät veivit. Vajaaventtiiliset on lähinnä niitä budjettiprojekteja. Hinnat yleensä puolet tai vähemmän moniventtiilin hinnasta.jukkis. kirjoitti:nuo viton koneet on 2.3, ja niitä taitaa olla melko vähän tarjolla. om604 eli 220D C tai E mallista on varmasti riittävästi kaupan ja kai sen luulis jotain kestävän kuhan ei kovin alhaalta heräävää ahdinta laita niin ei hentoset veivit mene mutkalle. niin ja oishan tuo 604 sentään moniventtiili.
mutta jos on niitä tonneja laittaa siihen autoon niin ite laittasin jälleen sen om605.96 eli alkuperäisen turbo koneen.
vajaaventiiliset joutaa museoon.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w201 vapari riisselin turbotus
niin on kaikissa moniventiileissä öljyruiskut, mutta vapareissa on silti tosi ohuet veivit. jotka menee helposti mutkalle.
Re: w201 vapari riisselin turbotus
En ihmettelis vaikka menis kangessa öljykanavakin olis kai se ollu järkevin laittaa tehtaalla samalla ne kunnon kanget kun kerran öljyruiskutkin on laitettu.jukkis. kirjoitti:niin on kaikissa moniventiileissä öljyruiskut, mutta vapareissa on silti tosi ohuet veivit. jotka menee helposti mutkalle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w201 vapari riisselin turbotus
OT: eli tuo w202 c220d olis kohtuu simppeli turbottaa, turbo ja mekaaninen pumppu paikalleen? Tuo 5v-automaatti taitais antautua ensimmäisenä...
MB C 220DAT
bmw 523iA touring
Pajero 2,6bA avo
bmw 523iA touring
Pajero 2,6bA avo
Re: w201 vapari riisselin turbotus
niin mutta sen sähköautomaatin kanssa ei tainnut onnistua se mekaanisen pumpun laitto.turomu kirjoitti:OT: eli tuo w202 c220d olis kohtuu simppeli turbottaa, turbo ja mekaaninen pumppu paikalleen? Tuo 5v-automaatti taitais antautua ensimmäisenä...
Re: w201 vapari riisselin turbotus
C-sarja esiteltiin vuoden 1993 toukokuussa...
eli vähäpäästöinen eli ei turboteta sitä.
>>Vajaaventtiiliset on lähinnä niitä budjettiprojekteja
Joskus on joskus niihin laitetaan puolet enemmän rahaa kuin moniventtiilisiin.
eli vähäpäästöinen eli ei turboteta sitä.
>>Vajaaventtiiliset on lähinnä niitä budjettiprojekteja
Joskus on joskus niihin laitetaan puolet enemmän rahaa kuin moniventtiilisiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w201 vapari riisselin turbotus
veskola kirjoitti:C-sarja esiteltiin vuoden 1993 toukokuussa...
eli vähäpäästöinen eli ei turboteta sitä.
ei millään pahalla mutta kysyttiinkö tuota.
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Ei. Mutta kysyttiin että olisko se helppo turbottaa. No melko helppo homma sinänsä, mutta se kilpiin saaminen.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Eikä se sähköautomaatti turbottamista estä, liikkumista kylläkin ihan siinä missä kilpmienkin lähteminen
Itse pidän sähköautomaattia pienempänä ongelmana kuin vähäpäästöisyyttä, oikein paljonkin vähäpätöisempänä.
Itse pidän sähköautomaattia pienempänä ongelmana kuin vähäpäästöisyyttä, oikein paljonkin vähäpätöisempänä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Ja mekaanisen pumpun laittaminen lucaksen sähkösen tilalle vaatii jonkun verran työtä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w201 vapari riisselin turbotus
veskola kirjoitti:Eikä se sähköautomaatti turbottamista estä, liikkumista kylläkin ihan siinä missä kilpmienkin lähteminen
Itse pidän sähköautomaattia pienempänä ongelmana kuin vähäpäästöisyyttä, oikein paljonkin vähäpätöisempänä.
jep jep joo.
ja se sun vito oli tieten vuosimallia -87?
niin eihän se sähköautomaatti mikään ongelma ole ei. mutta kun tuossa taidettiin kysyä että onko se turbottaminen muuta kuin mekaaninen pumppu paikalleen ja turbo kiinni.
niin ja eihän se lucas pumppukaan sitä turbottamista estä.
Viimeksi muokannut jukkis., Ti 31.01.2012 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w201 vapari riisselin turbotus
jotain taitaa nyt ahistaa, jatkakaa te....
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w201 vapari riisselin turbotus
Vaikka tässä topicissa ei ollu puhe vähäpäästösyysongelmasta niin sanon siihen vielä sen verran ettei tämän auton kanssa varmaan mitään vähäpäästöongelmia edes ole. Jos tuo kori on 91 tai vanhempi ja siihen vaan laitettais tuo 220 kone niin eihän siinä ole mitään ongelmaa. Korihan sen vähäpäästösyyden määrää. Eikä lucas tosiaan tehojen ottamista estä kuten ei myös sähköohjattu rivipumppu. Säätöihin saamiseen tarvitaan vaan muutama satanen enemmän rahaa. Ja jos/kun mekaaninen pumppu vaihetaan lucaksen tilalle niin ei se tosiaan niin mene että vaan laitetaan se sinne. Vaatii jokusen patentin ja muutoksen että toimii.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w201 vapari riisselin turbotus
veskola kirjoitti:jotain taitaa nyt ahistaa, jatkakaa te....
ko vaan tietäsikki miten tää ahistaa.
sitä vaan oon koittanut tuoda esille että eikö ne katastus topicit ole erikseen, kun täällä tuntuu aina ensimmäisenä tulevan katsastus jeesustelua jos vaan on pelkoa että auto saattaisi olla vähäpääatöinen.
Re: w201 vapari riisselin turbotus
No mutta eihän me tietämättömiä kuitenkaa neuvota että "joo siitä vaan tarttet sellaset ja sellaset osat". Sitten se tietämätön hommaa ne ja huomaa että eihän tätä nyt saanutkaan muutoskatsastettua niinku sitä kaverin -85 200d:tä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w201 vapari riisselin turbotus
jos nyt olisin virittelemässä pikkukoppasta, niin laittaisin joko 605turbo, tai 602turbo koneen. molemmat hyviä koneita, eikä pelkää voimaa!
itte oon ajanu nyt melkein 90tkm OM602:sella, missä 40 holsetti ja 7mm tapit. n.300 heppaa ja 124 farkkukorissa. kaikki muu on menny paskas, mutta moottori on toiminu kohtuu hyvin. tuona aikana yhden kerran menny kansi halki ja nyt viikko sitten meni toisen kerran kansi, taikka pelkkä pahvi. en ole aukassu viä.
tää mosa kestää kyllä sen, mitä normaali käytössä tarvii ja vähän ylikin. tällä on ajettu melkein yhtäjaksosesti 70 kilsaa kaasupohjassa ahtomittari 2 baarissa ja nopeusmittari jossain ulkona asteikosta. kone vaan kestää ja kestää.
ja eikös jukkiskin oo painellu meneen jo pitkän matkaa 605:sella? se voi kertoa siitä koneesta kokemuksia.
mitään vaparia en alkais viritteleen, ne hajoo kuitenkin. viimeistään sitten, kun innostuu vähän enemmän..
itte oon ajanu nyt melkein 90tkm OM602:sella, missä 40 holsetti ja 7mm tapit. n.300 heppaa ja 124 farkkukorissa. kaikki muu on menny paskas, mutta moottori on toiminu kohtuu hyvin. tuona aikana yhden kerran menny kansi halki ja nyt viikko sitten meni toisen kerran kansi, taikka pelkkä pahvi. en ole aukassu viä.
tää mosa kestää kyllä sen, mitä normaali käytössä tarvii ja vähän ylikin. tällä on ajettu melkein yhtäjaksosesti 70 kilsaa kaasupohjassa ahtomittari 2 baarissa ja nopeusmittari jossain ulkona asteikosta. kone vaan kestää ja kestää.
ja eikös jukkiskin oo painellu meneen jo pitkän matkaa 605:sella? se voi kertoa siitä koneesta kokemuksia.
mitään vaparia en alkais viritteleen, ne hajoo kuitenkin. viimeistään sitten, kun innostuu vähän enemmän..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w201 vapari riisselin turbotus
joo 605 silla on tullut ajeltua jo parisataatuhatta. mielestäni paras moottori pikku koppaan, jos dieselistä puhutaan. Näistä koneista en ole varsinanisesti mitään saanut rikki, vaikkei niitä ole säälitty. jotkut jopa ihmetelleetki joskus että miten se kestää tuota kyytiä. onhan tuommosesta 605 koneesta otettu jopa jotain 550hv turbon orkkis veiveillä.
vielä tuosta katsastus asiasta. jos joku kysyy että "miten voin vaihtaa isomman turbon mun c250 turbodieseliin" niin voihan siihen tietysti heti ensimmäisenä tokasta että "se on vähäpäästönen ei siihen saa mitään vaihtaa" tai sitten kertoa että miten sen voisi tehdä ja lopuksi vaikka kommentoida että sitä ei muuten saa katsastettua isommalla turbolla.
tuohan on vähän sama asia jos joku kyselee vaikka että "olen ostamassa nissania mitä hyvää/huonoa siinä on" niin vastataan siihen että "nissani on paska osta korolla"
ei muuten mutta se vaan ei ole kovin mielenkiintosta lukea aina samoja asioita.
vielä tuosta katsastus asiasta. jos joku kysyy että "miten voin vaihtaa isomman turbon mun c250 turbodieseliin" niin voihan siihen tietysti heti ensimmäisenä tokasta että "se on vähäpäästönen ei siihen saa mitään vaihtaa" tai sitten kertoa että miten sen voisi tehdä ja lopuksi vaikka kommentoida että sitä ei muuten saa katsastettua isommalla turbolla.
tuohan on vähän sama asia jos joku kyselee vaikka että "olen ostamassa nissania mitä hyvää/huonoa siinä on" niin vastataan siihen että "nissani on paska osta korolla"
ei muuten mutta se vaan ei ole kovin mielenkiintosta lukea aina samoja asioita.