124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Mitenkäs tuo homma tapahtuukaan tuossa 200d koneessa??
Onhan se, E 250 TD-93
Vaimolla 124-250D vm89.
Vaimolla 124-250D vm89.
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Ilmeisesti et halua ottaa kantta pois ?
Periaate (en ole tuota koskaan tehnyt kunkansi on paikallaan, mutta ei se haittaa):
- Nokka-akseli pois, huomaa ohjeistus nokkapukkien irroituksesta/asennuksesta.
- Hydraulinokat pois
- 1 ja 4 sylinterin mäntä yläasentoon (nyt venttiili ei tipu sylinteriin).
- 1 ja 4: venttiilin jouset pois (tarvitset jonkinlaiset työkalun, jolla painat jousikupit alas)
- kumit pois, uudet tilalle
- 2 ja 3 sylinteri mäntä yläasentoon, eli 180 astetta kammelle lisää
jne.
Itse lähtisin kyllä tekemään kannen irroituksen kautta tuota, on se venttiilin jousten kanssa turhaaminen sellaista hommaa ja eikös näissä miltei aina vuoda kannentiiviste hitusen
Periaate (en ole tuota koskaan tehnyt kunkansi on paikallaan, mutta ei se haittaa):
- Nokka-akseli pois, huomaa ohjeistus nokkapukkien irroituksesta/asennuksesta.
- Hydraulinokat pois
- 1 ja 4 sylinterin mäntä yläasentoon (nyt venttiili ei tipu sylinteriin).
- 1 ja 4: venttiilin jouset pois (tarvitset jonkinlaiset työkalun, jolla painat jousikupit alas)
- kumit pois, uudet tilalle
- 2 ja 3 sylinteri mäntä yläasentoon, eli 180 astetta kammelle lisää
jne.
Itse lähtisin kyllä tekemään kannen irroituksen kautta tuota, on se venttiilin jousten kanssa turhaaminen sellaista hommaa ja eikös näissä miltei aina vuoda kannentiiviste hitusen

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Ja kansi irti voi paremmin tarkastaa ohjurien kunnon ja vaihtaa väljät ohjurit uusiin. Varrenkumit ei kauaa kestä jos on väljät ohjurit.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Eikös venttiilikin voi alkaa falskaamaan jos menee eri asentoon takaisin? Eli siis pyörähtää vähän eri kohtaan.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
-
- Mersumies
- Viestit: 2661
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Venttiilit nimenomaan pyörivät suunnitellusti venttiilikoneiston geometrian ansiosta. Vanhoissa Ladoissa oli nokka-akseleissa ongelmia jonka seurauksena venttiilit eivät pyörineet ja venttiilin päähän kovertui kuoppa.jupehalm kirjoitti:Eikös venttiilikin voi alkaa falskaamaan jos menee eri asentoon takaisin? Eli siis pyörähtää vähän eri kohtaan.
Tuon pyörimisen voi helposti havaita kun katsoo käytetyn venttiilin päähän muotoutunutta symmetristä kuviota.
Venttiilivarsikumien vaihto nimenomaan kannattaa tehdä yläkautta koska silloin säästyy kannen oikaisemiselta ja kaikelta muulta ei-toivotulta oheistoiminnalta.
Venttiilien ylhäällä eli kiinnipysyminen varmistetaan sylinteriin johdetulla paineilmalla. En missään tapauksessa lähtisi painamaan venttiiliä mäntää vasten koska silloin venttiiliin vääntyminen on todennäköistä.
Bensiinimoottoreissa tuo paineilma on helppo toteuttaa tulpanreikään kierretyn paineilmaliittimen avulla. Sylinteri kannattaa kuitenkin olla aina täsmälleen yläkuolokohdassa ja lukita jollakin esim. kiilahihnan molemmin puolin laitettuun kapulaan tms. jottei kampiakseli vahingossa pääse liikahtamaan koska alkaessaan liike on raju sylinterissä olevan paineen vuoksi.
Paineilman lähteeksi käy aivan tavallinen valovirtakompressori ja paineen määränä olen käyttänyt 8 bar josta ohivuodon seurauksena paine laskee 6 bar jolloin kompura taas käynnistyy.
Tuolla tavalla huomaa samalla ohivuodon määrän.
Kiilojen irroitus venttiileistä vaatii usein pienen ehdottoman kohtisuoran napautuksen esim. hylsyllä ja varsinaiseen irroitukseen on olemassa oikein erikoistyökalujakin jos ei halua temppuilla lenkkiavaimilla tms.
Jokunen vuosi sitten Bahcolla oli erittäin kätevän näköinen työkalu tuohon yläpuoliseen vaihtoon mutta en harmikseni ehtinyt ostaa sellaista ja nyt se on poistunut listoilta.
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Kaikkea sitä oppii 

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Ja jos ei sitä paineilmaa ole saatavilla niin tulpanreiästä lipputangonnarua männänpäälle männän ollessa alakuolokohdassa ja sitten männällä painetaan venttiilit puristuksiin jolloin voi kumit vaihtaa. Tämä jos haluaa tehdä kantta irroittamatta ja paineilmaa ei ole.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Mersumies
- Viestit: 2661
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Noinhan se meneesompio kirjoitti:Ja jos ei sitä paineilmaa ole saatavilla niin tulpanreiästä lipputangonnarua männänpäälle männän ollessa alakuolokohdassa ja sitten männällä painetaan venttiilit puristuksiin jolloin voi kumit vaihtaa. Tämä jos haluaa tehdä kantta irroittamatta ja paineilmaa ei ole.

Elämäni ensimmäinen venttiilivarsikumien vaihto 2,0 OHC Fordiin tapahtui niin ja kiilojen irroituksessa/kiinnityksessä apuvälineenä oli lumiharja jolla nokka-akselia vasten vääntämällä sai sopivan vipuvarren kun Moskvits Eliten 17/19mm lenkkiavain oli ensin surrattu rautalangalla harjanvarteen kiinni.
Se lenkkiavaimen pää sattui sopimaan just hyvin siihen venttiiliijousen pidätinlautaseen ja puuvarsi taas ei vahingoittanut nokka-akselia...
No, se homma tuli silloin tehtyä mutta myöhäisempinä vuosina toisilla konsteilla.
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
OM601:ssä ei ole mitään vaaraa venttiilin vääntymisestä, mäntä ja venttiili ovat kohtisuorassa toistensa suhteen. Muiden moottoreiden (kuin 601,2,3) kohdalla näin ei vältämättä ole. Paineilmassa on omat turhat kommerverkkinsä kun pitää kaivaa suuttimet käsille, tehdä sovitin suuttimen reikään ja nehän on siellä kivasti imusarjan alla piilossa jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Ihan turhaa niitä venttiilivarrenkumeja vapari tiiseliin vaihtaa kun siellä ei edes ole imukanavissa alipainetta imemässä sitä öljyä varsian pitkin alas.
Jos kone syö öljyä niin vika on muualla.
Bensakoneet sun muut joissa on imusarjassa alipaine on tietenkin eriasia.
Jos kone syö öljyä niin vika on muualla.
Bensakoneet sun muut joissa on imusarjassa alipaine on tietenkin eriasia.
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Tarkotitko nyt hehkuja?veskola kirjoitti:OM601:ssä ei ole mitään vaaraa venttiilin vääntymisestä, mäntä ja venttiili ovat kohtisuorassa toistensa suhteen. Muiden moottoreiden (kuin 601,2,3) kohdalla näin ei vältämättä ole. Paineilmassa on omat turhat kommerverkkinsä kun pitää kaivaa suuttimet käsille, tehdä sovitin suuttimen reikään ja nehän on siellä kivasti imusarjan alla piilossa jne.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
No niin no, nekin on piilossa oikein hyvin. Eihän me edes tiedetä vuotaako tämä öljyä vai ei...kannentiiviste on kyllä todennäköinen vuotopaikka, siitä minulla onkin jo monet kokemukset kun se vuotaa ties minne ja koska. 
...mutta juu, itse en jaksaiisi alkaa mitään paineilma-adaptereita tuhraamaan siihen kun se on aika turhaa touhua.

...mutta juu, itse en jaksaiisi alkaa mitään paineilma-adaptereita tuhraamaan siihen kun se on aika turhaa touhua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Oireet jos kerrot, niin apuja tulee sen mukaan. Tavallisesti jos auto pöllyttää sinistä tai hukkaa öljyä niin immeiset ajattelee venttiilivarrenkumien olevan kaputt. Näin ei kuitenkaan aina ole joten kerrohan miten oirehtii.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Varrenkumien vuoto ainakin bensa autossa testataan niin että kuuma kone ja kaveri ajaa perässä ja katsoo kun kaasua löysätään ja painetaan uudelleen että pöllähtääkö öljyn savu.
Diesel on kyllä eri juttu ja on monia työkoneitakin jossa ei ole ollenkaan venttiilinvarren kumeja ja joissakin pelkkiä"sateeenvarjoja"
Tämä naru ja paineilma juttu on sitten pelkästään bensakoneille ja dieselissä ei kai kukaan ole käyttäny moisia ja kuten veskola kertoi kikan niin puristukset on dieselissä suuremmat eli mäntä käy aika lähellä venttiilejä jolloin yläkuolokohdassa mäntä ei venttiili kaiketi paljoa putoa mutta veskola voi sen kaiketi suoraan kertoa millainen välys siinä on.
Diesel on kyllä eri juttu ja on monia työkoneitakin jossa ei ole ollenkaan venttiilinvarren kumeja ja joissakin pelkkiä"sateeenvarjoja"
Tämä naru ja paineilma juttu on sitten pelkästään bensakoneille ja dieselissä ei kai kukaan ole käyttäny moisia ja kuten veskola kertoi kikan niin puristukset on dieselissä suuremmat eli mäntä käy aika lähellä venttiilejä jolloin yläkuolokohdassa mäntä ei venttiili kaiketi paljoa putoa mutta veskola voi sen kaiketi suoraan kertoa millainen välys siinä on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Diisselissä mäntä menee vähän yli lohkon tasopinnan. Ei ole pitkä matka venttiiliin (veskola voi sitten kertoa mittatietoja). Ja niin kuin Mika tuolla aiemmin sanoi niin vaparidiisseleissä mikään ei ime sitä öljyä kumien ohi.atlas kirjoitti:Varrenkumien vuoto ainakin bensa autossa testataan niin että kuuma kone ja kaveri ajaa perässä ja katsoo kun kaasua löysätään ja painetaan uudelleen että pöllähtääkö öljyn savu.
Diesel on kyllä eri juttu ja on monia työkoneitakin jossa ei ole ollenkaan venttiilinvarren kumeja ja joissakin pelkkiä"sateeenvarjoja"
Tämä naru ja paineilma juttu on sitten pelkästään bensakoneille ja dieselissä ei kai kukaan ole käyttäny moisia ja kuten veskola kertoi kikan niin puristukset on dieselissä suuremmat eli mäntä käy aika lähellä venttiilejä jolloin yläkuolokohdassa mäntä ei venttiili kaiketi paljoa putoa mutta veskola voi sen kaiketi suoraan kertoa millainen välys siinä on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 2661
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
Jostakin syystä niihin bensakoneisiinkin laitetaan myös pakopuolelle tiivistekumit.Mika.T kirjoitti:Ihan turhaa niitä venttiilivarrenkumeja vapari tiiseliin vaihtaa kun siellä ei edes ole imukanavissa alipainetta imemässä sitä öljyä varsian pitkin alas.
Jos kone syö öljyä niin vika on muualla.
Bensakoneet sun muut joissa on imusarjassa alipaine on tietenkin eriasia.
Perinteinen keino havaita kovettuneet kumit on vilkaista peruutuspeiliin kun käynnistää auton. Kuluneet ja kovettuneet kumit aiheuttavat venttiilinvartta myöten valuneen öljyn palamisen, joko sylinterissä tai sitten pakokaasujen seurauksena pakosarjassa.
Venttilivarrenkumin pääasiallinen tehtävä on "niistää" ylimääräinen öljy venttiilistä ja siten pitää se öljy voitelutilassa.
No, mielipiteitä on useita mutta yläkautta en lähtisi venttiilin kiiloja irroittamaan venttiili mäntää vasten.
Öljyn kulutuksesta sen verran, että eräs 180 000km ajettu bensakone pölläytti sinistä autotallista käynnistettäessä mutta ei ajossa. Öljyä kului 3 litraa per 10 000km.
Venttiilivarrenkumien vaihdon jälkeen öljyn kulutus loppui niin ettei öljypinta edes vajentunut vaihtovälillä eikä muuttunut siitä seuraavan 100 000km:n aikana.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 124 200d venttiilinvarren kumien vaihto
mites sitä konetta oikeistaan voi pyörittää jos nokka-akseli on pois paikaltaa, eikös nokkaketju ole sillon aikalailla löysälläveskola kirjoitti:Ilmeisesti et halua ottaa kantta pois ?
Periaate (en ole tuota koskaan tehnyt kunkansi on paikallaan, mutta ei se haittaa):
- Nokka-akseli pois, huomaa ohjeistus nokkapukkien irroituksesta/asennuksesta.
- Hydraulinokat pois
- 1 ja 4 sylinterin mäntä yläasentoon (nyt venttiili ei tipu sylinteriin).
- 1 ja 4: venttiilin jouset pois (tarvitset jonkinlaiset työkalun, jolla painat jousikupit alas)
- kumit pois, uudet tilalle
- 2 ja 3 sylinteri mäntä yläasentoon, eli 180 astetta kammelle lisää
jne.
Itse lähtisin kyllä tekemään kannen irroituksen kautta tuota, on se venttiilin jousten kanssa turhaaminen sellaista hommaa ja eikös näissä miltei aina vuoda kannentiiviste hitusen

vai meinaakko vaan pyöritellä sen tautta että venttiili ei puttoo sylinteriin, eikös sylinteriin vois laittaa paineilman mikä pitää venttiilin ylläällä

mullon pelkkiä romuja vaan