Allu D. kirjoitti:Kyllähän 722.6 laatikon turbiinissa on staattori, ei siellä laatikossa staattori akseli huvin vuoks oo
Eikös KYB venttiilillä ohjata vaan turbiinin lukkiutumista, ja se työpaine määräytyy vähän toisaalta..
Joo, ei sillä kyb-venttiilillä varsinaisesti nostateta sitä laatikon työpainetta turbiinissa, koska se venttiili on siellä paluuvirtauksen puolella.
Sillä kuristetaan, tai höllätään sitä öljyn virtausta turbiinista poispäin.
Silläkeinon se kuitenkin säätää, että kun se on täysin kiinni, niin turbiini sisällä paine on maksimissaan, eli käytännössä aina se paine, mikä on laatikossakin työpaineena.
Siitä momentinmuunninasiasta vielä, että minä olen jo noitunut ne toista mieltä olevat alimpaan helevettiin, niin että jos meinaat olla eri mieltä, niin olisi jo kyllä aika lyödä faktoja pöytään...
Minähän en ole sinne turbiinin sisälle kurkannut - en tietenkään - missäpä minä olisin niin tehnyt.
Mutta kylläpä minäkin olen asian tiimoilta nettiä selannut - olen.
Ja olen kyllä nähnyt, että aina kun se turbiini on avattuna, niin siellä se staattori pököttää... seelvästi olen nähnyt ...
Mutta siitä huolimatta en usko, että näissä dieseleissä sellainen on, jos luet aikaisemmat postaukseni, niin siellä olen selittänyt, miksi en usko.
Perustan oman mielipiteeni
omiin kokemuksiin aiheesta.
Siis vielä lyhyesti,
Mersuissa jos turbiini luistaa, niin todellakin luistaa vaan, siitä on vaan riesaa ja se on käytännössä pakko korjata.
Kun luistoa vähennetään, välittyvä voima lisääntyy - sen tunteekin aivan selvästi persuuksissaan.
Kun syöttöä lisätään, muttei luistoa vähennetä, ei 320cdi,ssä rullille/tielle välittyvä vääntö nouse käytännössä ollenkaan.
... Muissakin laatikoissa aivan samat kokemukset, aina 300td,stä alkaen edelleen uudempiin.
Jos tässä näissä laatikoissa olisi momentinmuunnin - niin miksi käy näin päin ?
Jos näissä on momentinmuunnin, niin miksei siitä ole mitään todettua, mitattua etua, siis kun vakio man ja autom mitataan rullilla, niin niille piirtyy käytännössä samat käyrät - niin tietenkin, kun niissä on samat syötötkin ja vääntömäärästä voi laskea syöttömäärän ja toisinpäin.
Minä mielestäni ymmärrän näiden toimintaperiaatteet aivan riittävän hyvin, jotta pystyn omankin mielipiteen asiasta muodostamaan, mutta en keksi muuta loogista selitystä.
On tietty sellainenkin selitys, että staattori on, mutta sellainen, ettei sillä ole mitään merkitystä - ei tunnu uskottavalta sekään.
Kuva avatusta dieselin turbiinista tietenkin olisi asiaa.
Sellainen selitys sille staattorin akselille, että samaa vihteiston runkoa varmaan käytetään myös penssiini autoissa, vai ?
Sellainen editti vielä ...
Että voihan se olla tietenkin niin, että momentinmuunninkin on, mutta se on "toiminnassa" niin pienillä nopeuksilla/kierroksilla, ettei se missään mittauksessa tule ilmi, eli jossain alle 1000rpm - eikä sillä ole merkitystä nyt keskusteltuun aiheeseen.
Siis aivan siinä liikkeelle lähdössä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5