uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

Zinovjev kirjoitti:
Iso-Jaska kirjoitti:Kerran on ABS:sta ollut tänä talvena loskakelillä sen verran haittaa, että vauhti ei ehtinyt hidastua riittävästi ennen tienhaaraa, josta piti kääntyä. ABS vaan päästi koko ajan rengasta pyörimään loskakerroksen päällä eikä rengas tavoittanut tuuman loskakerroksen alta asfaltin pintaa.
Ilman ABS:ää renkaat olisi mennyt lukkoon ja liukunut loskakerroksen päällä, eikä olisi tavoittanut asfalttia tuuman loskakerroksen alla.
ja varmaan sama ilmiö toistuu sitten kuulalaakeri soralla jossa renkaat "leijuu" siinä sorakerroksen päällä, eivätkä kaivaudu siihen lukkojarrutuksessa :wink: vähän nyt rajaa noiden avustimien uskontoa hipovaan ylistämiseen... miksi sitä ei voi edes myöntää sellaista asiaa, jonka myös valmistajat tuntevat ongelmalliseksi :think:

itse olen kerran ollut tuossa tilanteessa, että ABS systeemin takia autosta hävis jarrut totaalisesti sulalla asfaltilla, jossa sohjoa päällä... tilanteen pelasti se, että vauhtia ei onneksi ollut kovin paljon (60 km/h) ja tie jatkui myös suoraan, joten saatoin jatkaa matkaani suoraan, kääntymättä vasemmalle, kuten ensin olin kaavaillut... jarrutuksessa en siis saanut vauhtia hidastumaan edes niin paljoa mitä vaihtamalla pakkokakkoselle ja hidastamalla moottorijarrutuksella... jossain muussa tilanteessa/jos pahin olisi tapahtunut, en tätätäkään viestiä olisi nyt kirjoitettamassa... (ollut tulossa T-risteykseen, jossa juuri samaan aikaan on rekka lähestymässä risteystä ja hieman omissa ajatuksissa luottanut siihen, että autossa on jarrut aina ja kaikissa tilanteissa... onneksi kuitenkin olen aina osannut varoa tuota ABS + sohjo tilannetta, mutta aikaisemmin se ei ole noin konkreettisesti ilmennyt...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Iso-Jaska kirjoitti:
Jonze kirjoitti:Noiden systeemien pitäisi melkeinpä olla sellaisia, että rupeavat toimimaan vasta joskus tyyliin 60 km/h nopeuden jälkeen.
Kerran on ABS:sta ollut tänä talvena loskakelillä sen verran haittaa, että vauhti ei ehtinyt hidastua riittävästi ennen tienhaaraa, josta piti kääntyä. ABS vaan päästi koko ajan rengasta pyörimään loskakerroksen päällä eikä rengas tavoittanut tuuman loskakerroksen alta asfaltin pintaa. Jos olisi ollut vaikka niin, että ABS olisi kytkeytynyt päältä tuossa 40-50 km/h:n tuntumassa, niin mitään ongelmaa ei olisi ollut.
Ei toki ollut tuossa tilanteessa sillä kertaa mitään vaarallista, mutta jospa siellä olisikin tullut takana täydessä tukki- tai turvelastissa ollut rekka rajotinta vasten? Omaa autoa ei siinä loskassa olisi ihan tehtaan speksien mukaan kiihdytettyä.
No sehän on sitten eri kysymys onko tämä ajonavustimien vikaa vai ei?
1.liikaa tilannenopeutta risteykseen tultaessa
2.väärä arvio lähteä rekan eteen
3.jne.

valitettavasti mitenkään noihin ongelmiin ei vaikuta ajoavusteet....mitä jos sieltä olisi tullut täydessä lastissa DC10 ? :D :D :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Pakko kysyä aiheeseen liittyen että miten on näissä mersuissa missä on esp ja asr niin saako näistä kytkettyä napista tai valikoista kaikki vakautukset ja luistonestot pois vai jääkö niihin aina osittainen luistonesto päälle?
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

LopenUupunut kirjoitti:
Iso-Jaska kirjoitti:
Jonze kirjoitti:Noiden systeemien pitäisi melkeinpä olla sellaisia, että rupeavat toimimaan vasta joskus tyyliin 60 km/h nopeuden jälkeen.


Kerran on ABS:sta ollut tänä talvena loskakelillä sen verran haittaa, että vauhti ei ehtinyt hidastua riittävästi ennen tienhaaraa, josta piti kääntyä. ABS vaan päästi koko ajan rengasta pyörimään loskakerroksen päällä eikä rengas tavoittanut tuuman loskakerroksen alta asfaltin pintaa. Jos olisi ollut vaikka niin, että ABS olisi kytkeytynyt päältä tuossa 40-50 km/h:n tuntumassa, niin mitään ongelmaa ei olisi ollut.
Ei toki ollut tuossa tilanteessa sillä kertaa mitään vaarallista, mutta jospa siellä olisikin tullut takana täydessä tukki- tai turvelastissa ollut rekka rajotinta vasten? Omaa autoa ei siinä loskassa olisi ihan tehtaan speksien mukaan kiihdytettyä.


No sehän on sitten eri kysymys onko tämä ajonavustimien vikaa vai ei?
1.liikaa tilannenopeutta risteykseen tultaessa
2.väärä arvio lähteä rekan eteen
3.jne.

valitettavasti mitenkään noihin ongelmiin ei vaikuta ajoavusteet....mitä jos sieltä olisi tullut täydessä lastissa DC10 ? :D :D :D

.
1. Todennäköisesti
2. Rekan eteenhän tässä ei lähdetty, vaan visio oli, että se tulisi perässä. Rekkaahan takaa ei tullut. Ja jos olisi tullut, ei se olisi ollut niin lähellä, etteikö tilanteesta olisi selvinnyt (ks. kysymyksen nro. 1. vastaus). Tai sitte ajamassa olisi ollut joku muu kuin minä.
3. yms.

:)
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja epk »

jarno85 kirjoitti:Pakko kysyä aiheeseen liittyen että miten on näissä mersuissa missä on esp ja asr niin saako näistä kytkettyä napista tai valikoista kaikki vakautukset ja luistonestot pois vai jääkö niihin aina osittainen luistonesto päälle?

riippunee vähän mallista ja vuosimallista, suurimmassa jää osittain päälle.


Kyllä täällä on molempia, niitä jotka vannoo vanhan nimeen vaikkei oikeasti olisikaan parempi ja sitten nää uuden voimaan vannoviin , niistäkin löytyy näemmä ihan samalla tavalla asiasta tietämättömiä :D

itekkin ajaisin varmasti uudemmalla jos olisi kukkaro todella paksussa kunnossa , onhan ne nyt parempia kaikessa mielessä. Olkoonkin että laatu on mitä sattuu ja tuommoisia pikkuseikkoja löytyy kuten tämän topikin uumoilut.


edit; sehän oliskin muuten helppoa jos olis pinkka kunnossa, ei tarvis suomessa asua vaan jossain lämpimässä-> ei minkään maailman väliä löytyykö lukkoperää tai onko espit vittumaisia jossain talven pienissä nopeuksissa/tilanteissa tai ei :D
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Ite oon sitä mieltä että nää aktiiviset turvavarusteet on hyviä, mutta kyllä oon sitä mieltä että ne pitäis olla niin että esp ja luistonestot lähtee kokonaan pois päältä napista eikä pitäis mitään osittaisia luistoestoja jäädä päälle.
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jarno85 kirjoitti:Ite oon sitä mieltä että nää aktiiviset turvavarusteet on hyviä, mutta kyllä oon sitä mieltä että ne pitäis olla niin että esp ja luistonestot lähtee kokonaan pois päältä napista eikä pitäis mitään osittaisia luistoestoja jäädä päälle.
Mietitääs nyt uudelleen :roll:
nykypäivän homosap(b?)iens on niin tyhmä jo että nämä turvalaitteet ei saisi lähteä mitenkään pois kuten muistaakseni vitossa onkin.
sitähän ei taida saada kuin todella helvetin kovalla fysiikan lakien ylittämisellä kattotelineiden varaan.....ja siihenkin pitäisi keksiä rajoitin joka ei anna ylittää aluekohtaista rajoitusta....silmä joka estäisi osumasta mihinkään muuhun kuin puuhun jos oikeen yrittää.
oikeesti autoille pitäisi tehdä raiteet.... :D ja raiteiden ulkopuolella auto kulkisi vain 5kmh nopeutta jotta saisi omaan parkkiruutuun.

kyllä tämä kansa (ja muuallakin) on täysiä torveloita joiden ajamista pitääkin valvoa ja rajoittaa....joka päivä vaan saa lukea lehdistä mitä kummallisempia "rajojen" ylityksiä....minä mukaan lukien.

.... :D :D :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Ei itseäni ainakaan ole yhtään haitannut tuo ESP W203:sessa. Välillä painan sen napista pois ja sen jälkeen sallii aika pitkät sivuluisut, jos auto meinaa pyörähtää niin rupeaa korjailemaan. Dynomodessa saa kaikki avustimet pois päältä ABS:t mukaan lukien, joten pitäisi kelvata paantuneemmallekkin oldschool kuskille. Vaikea kuvitella, että näiden kolmen vaihtoehdon jälkeen joku olisi tyytymätön järjestelmiin, minusta varsin esimerkillisesti suunniteltu.
c203 180K -05
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja jkvi »

ja varmaan sama ilmiö toistuu sitten kuulalaakeri soralla jossa renkaat "leijuu" siinä sorakerroksen päällä, eivätkä kaivaudu siihen lukkojarrutuksessa vähän nyt rajaa noiden avustimien uskontoa hipovaan ylistämiseen... miksi sitä ei voi edes myöntää sellaista asiaa, jonka myös valmistajat tuntevat ongelmalliseksi
Napa, kannattaa vaihtaa merkkiä, muiden valmistajien värkit toimii...
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Jos sinua häiritsee nämä nykyjan turvalaitteet niin nehän voi helposti laittaa "ei käytössä tilaan "

1. Avaa konepelti
2. Ota isohko halkaisukirves käteen
3. Iske kirveella lujaa olan takaa sulakekoteloon , vähintään 5 kertaa...
4. Laita konepelti kiinni
5. Istu ratin taakse ja nautin mersun tunnelmasta ilman että olet keskitasoa selvästi parempana kuljettajana vaaraksi muille tiellä liikkujille !!
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Huikko »

sportsman kirjoitti:Jos sinua häiritsee nämä nykyjan turvalaitteet niin nehän voi helposti laittaa "ei käytössä tilaan "

1. Avaa konepelti
2. Ota isohko halkaisukirves käteen
3. Iske kirveella lujaa olan takaa sulakekoteloon , vähintään 5 kertaa...
4. Laita konepelti kiinni
5. Istu ratin taakse ja nautin mersun tunnelmasta ilman että olet keskitasoa selvästi parempana kuljettajana vaaraksi muille tiellä liikkujille !!
Tosimies jättää kohdat 1 ja 4 väliin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja RH »

Huikko kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Jos sinua häiritsee nämä nykyjan turvalaitteet niin nehän voi helposti laittaa "ei käytössä tilaan "

1. Avaa konepelti
2. Ota isohko halkaisukirves käteen
3. Iske kirveella lujaa olan takaa sulakekoteloon , vähintään 5 kertaa...
4. Laita konepelti kiinni
5. Istu ratin taakse ja nautin mersun tunnelmasta ilman että olet keskitasoa selvästi parempana kuljettajana vaaraksi muille tiellä liikkujille !!
Tosimies jättää kohdat 1 ja 4 väliin.
Ja pisteet molemmille!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja laineracing »

evo mitsu,4wd,n. 400hp abs jarrut on,ei muita haittapuolia kun ei oo niiin "mukava" kun mersu mutta on MUKAVA talvella!! aij että :lol: :D no on talvella myös -81 mallin ässämese 320hp dieseli ihan mukava. mutta ei sillain MUKAVA ilman nelikkoa...
Avatar
Sello
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 25.04.2010 21:10
Paikkakunta: Turku

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Sello »

W210 -00 ja W203 -02 mallien kohdalla on tullut havaittua mersun ESP:lle ominaisena sallia kohtuullisen suuret sivuluistot. Sama "salliva" linja ainakin näissä malleissa esiintyy myös liikkeellelähdössä, mikä ajoittain arkikäytössä ärsyttää. Etenemiskyky ei siten aina ole sujuvaa.

Vertailukohtana itsellä on ollut BMW 5-sarja -03 (e39), jossa ajonvakautus tarraa terävämmin luistoihin, eikä samanlaista takkuilua esiinny. Pidän BMW:n toteutusta onnistuneempana, liekö tämä siis MB:lle ominaista... :roll:
W218 350 CDI Shooting Brake


ex:
W124 260 E
W124 300 TD
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Sello kirjoitti:W210 -00 ja W203 -02 mallien kohdalla on tullut havaittua mersun ESP:lle ominaisena sallia kohtuullisen suuret sivuluistot. Sama "salliva" linja ainakin näissä malleissa esiintyy myös liikkeellelähdössä, mikä ajoittain arkikäytössä ärsyttää. Etenemiskyky ei siten aina ole sujuvaa.

Vertailukohtana itsellä on ollut BMW 5-sarja -03 (e39), jossa ajonvakautus tarraa terävämmin luistoihin, eikä samanlaista takkuilua esiinny. Pidän BMW:n toteutusta onnistuneempana, liekö tämä siis MB:lle ominaista... :roll:
En tiedä mikä on millekin ominaista, mutta ainakin tuossa facelift 211:ssä ESPi tarraa kyllä mielestäni hyvinkin hanakasti kiinni (oma vertailukohtani on V70 AWD)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ite koeajanut n.viittä w211/s211 mallia talvella. Eipä oo niillä kerroilla tullut mieleen että ottaisi ESP:n pois, sen verran hyvin korjasi luistot ettei "tiukkoja" tilanteita tullut. Nuissa tuo luistonesto pelaa huomaamattomasti, ei juurikaan huomaa että siellä joku olisi muusta kuin siitä että perä pysyy tiessä.

Omassa lankussa on ABS:t, empä ole keksinyt mitä haittaa niistä on.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Olisiko se sitten niin että on ihmisiä jotka tykkäävät ajaa autoa :D
...ja sitten on ihmisiä jotka tykkäävät kuljettaa autoa :lol: :lol:
Onneksi on äitejä ja tyttäriä eli kaikille meille löytyy jotain :clap:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja RH »

Sello kirjoitti:W210 -00 ja W203 -02 mallien kohdalla on tullut havaittua mersun ESP:lle ominaisena sallia kohtuullisen suuret sivuluistot.
:?: :?: :?:
Mulla on noita 210-korisia pari kappaletta ja kyllä niiissä molemmissa ainakin esp:n ominaisuutena on alkaa harata fysiikan lakeja vastaan heti, kun auto vähänkin irtoaa luistonpoikaseenkin. Eli ei niissä ainakaan järjestelmä salli käytännössä mitään sivuluistoa, isommasta puhumattakaan ennen se kuin puuttuu peliin ja hidastaa väkivalloin matkantekoa.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja BTriker »

RH kirjoitti:
Sello kirjoitti:W210 -00 ja W203 -02 mallien kohdalla on tullut havaittua mersun ESP:lle ominaisena sallia kohtuullisen suuret sivuluistot.
:?: :?: :?:
Mulla on noita 210-korisia pari kappaletta ja kyllä niiissä molemmissa ainakin esp:n ominaisuutena on alkaa harata fysiikan lakeja vastaan heti, kun auto vähänkin irtoaa luistonpoikaseenkin. Eli ei niissä ainakaan järjestelmä salli käytännössä mitään sivuluistoa, isommasta puhumattakaan ennen se kuin puuttuu peliin ja hidastaa väkivalloin matkantekoa.
Sama tiällä. Ei anna luistaa yhtään kun puuttuu espi peliin. Myöskään luistonesto ei anna sutata liikkeelle lähdössä yhtään.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja arska10 »

BTriker kirjoitti:
RH kirjoitti:
Sello kirjoitti:W210 -00 ja W203 -02 mallien kohdalla on tullut havaittua mersun ESP:lle ominaisena sallia kohtuullisen suuret sivuluistot.
:?: :?: :?:
Mulla on noita 210-korisia pari kappaletta ja kyllä niiissä molemmissa ainakin esp:n ominaisuutena on alkaa harata fysiikan lakeja vastaan heti, kun auto vähänkin irtoaa luistonpoikaseenkin. Eli ei niissä ainakaan järjestelmä salli käytännössä mitään sivuluistoa, isommasta puhumattakaan ennen se kuin puuttuu peliin ja hidastaa väkivalloin matkantekoa.
Sama tiällä. Ei anna luistaa yhtään kun puuttuu espi peliin. Myöskään luistonesto ei anna sutata liikkeelle lähdössä yhtään.
Onneksi näissä väykyissä on esp off nappi jonka voi kytkeä pois päältä :D
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja BTriker »

arska10 kirjoitti:
BTriker kirjoitti:
RH kirjoitti:
Sello kirjoitti:W210 -00 ja W203 -02 mallien kohdalla on tullut havaittua mersun ESP:lle ominaisena sallia kohtuullisen suuret sivuluistot.
:?: :?: :?:
Mulla on noita 210-korisia pari kappaletta ja kyllä niiissä molemmissa ainakin esp:n ominaisuutena on alkaa harata fysiikan lakeja vastaan heti, kun auto vähänkin irtoaa luistonpoikaseenkin. Eli ei niissä ainakaan järjestelmä salli käytännössä mitään sivuluistoa, isommasta puhumattakaan ennen se kuin puuttuu peliin ja hidastaa väkivalloin matkantekoa.
Sama tiällä. Ei anna luistaa yhtään kun puuttuu espi peliin. Myöskään luistonesto ei anna sutata liikkeelle lähdössä yhtään.
Onneksi näissä väykyissä on esp off nappi jonka voi kytkeä pois päältä :D
On onneksi. Se on vain hyvä kun reagointi luistoon on nopea, jolloin vältytään siltä nyhtämisilmiöltä, mikä on monen muun merkin esp:ssä ominaisuutena. Käytin tuossa pari päivää sitten ensmäistä kertaa tuota espiä väykystä pois päältä ja kokeilin ajo-ominaisuuksia kaupunkinopeuksissa ilman avustimia. Kylläpä se tahtoo persuus lähtä liikuskelemaan sivuttain aika herkästi, kohtuu nätisti alhaalta vääntävällä koneella. Muutamia kertoja tuli sippailtua ihan leikin vuoksi ja sitten espi takasin päälle. Eipä jaksa enää mennä perä luisussa joka mutkaa niinkuin joskus ennen. Vanhuus ? :eh:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja arska10 »

BTriker kirjoitti:
arska10 kirjoitti:
BTriker kirjoitti:
RH kirjoitti:
Sello kirjoitti:W210 -00 ja W203 -02 mallien kohdalla on tullut havaittua mersun ESP:lle ominaisena sallia kohtuullisen suuret sivuluistot.
:?: :?: :?:
Mulla on noita 210-korisia pari kappaletta ja kyllä niiissä molemmissa ainakin esp:n ominaisuutena on alkaa harata fysiikan lakeja vastaan heti, kun auto vähänkin irtoaa luistonpoikaseenkin. Eli ei niissä ainakaan järjestelmä salli käytännössä mitään sivuluistoa, isommasta puhumattakaan ennen se kuin puuttuu peliin ja hidastaa väkivalloin matkantekoa.
Sama tiällä. Ei anna luistaa yhtään kun puuttuu espi peliin. Myöskään luistonesto ei anna sutata liikkeelle lähdössä yhtään.
Onneksi näissä väykyissä on esp off nappi jonka voi kytkeä pois päältä :D
On onneksi. Se on vain hyvä kun reagointi luistoon on nopea, jolloin vältytään siltä nyhtämisilmiöltä, mikä on monen muun merkin esp:ssä ominaisuutena. Käytin tuossa pari päivää sitten ensmäistä kertaa tuota espiä väykystä pois päältä ja kokeilin ajo-ominaisuuksia kaupunkinopeuksissa ilman avustimia. Kylläpä se tahtoo persuus lähtä liikuskelemaan sivuttain aika herkästi, kohtuu nätisti alhaalta vääntävällä koneella. Muutamia kertoja tuli sippailtua ihan leikin vuoksi ja sitten espi takasin päälle. Eipä jaksa enää mennä perä luisussa joka mutkaa niinkuin joskus ennen. Vanhuus ? :eh:
Mutta meinasin tuossa sitä jos on esim sohjoa risteyksessä niin esp päällä ei tahdo päästä liikkeelle kun rupeaa hakkamaan noita jarruja päälle eikä pääse eteenpäin meillä täällä päin ei aina aurata teitä kun joskus päivällä :D
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja RH »

BTriker kirjoitti:
arska10 kirjoitti:
BTriker kirjoitti:
RH kirjoitti:
Sello kirjoitti:W210 -00 ja W203 -02 mallien kohdalla on tullut havaittua mersun ESP:lle ominaisena sallia kohtuullisen suuret sivuluistot.
:?: :?: :?:
Mulla on noita 210-korisia pari kappaletta ja kyllä niiissä molemmissa ainakin esp:n ominaisuutena on alkaa harata fysiikan lakeja vastaan heti, kun auto vähänkin irtoaa luistonpoikaseenkin. Eli ei niissä ainakaan järjestelmä salli käytännössä mitään sivuluistoa, isommasta puhumattakaan ennen se kuin puuttuu peliin ja hidastaa väkivalloin matkantekoa.
Sama tiällä. Ei anna luistaa yhtään kun puuttuu espi peliin. Myöskään luistonesto ei anna sutata liikkeelle lähdössä yhtään.
Onneksi näissä väykyissä on esp off nappi jonka voi kytkeä pois päältä :D
On onneksi. Se on vain hyvä kun reagointi luistoon on nopea, jolloin vältytään siltä nyhtämisilmiöltä, mikä on monen muun merkin esp:ssä ominaisuutena. Käytin tuossa pari päivää sitten ensmäistä kertaa tuota espiä väykystä pois päältä ja kokeilin ajo-ominaisuuksia kaupunkinopeuksissa ilman avustimia. Kylläpä se tahtoo persuus lähtä liikuskelemaan sivuttain aika herkästi, kohtuu nätisti alhaalta vääntävällä koneella. Muutamia kertoja tuli sippailtua ihan leikin vuoksi ja sitten espi takasin päälle. Eipä jaksa enää mennä perä luisussa joka mutkaa niinkuin joskus ennen. Vanhuus ? :eh:
Ja onhan se aika raskas lahna, kieltämäti myös, jolloin nuo liikkeet ovat aika laivamaisia, jos niiksen tulee. Vanhuus kyllä karisee kerrasta, kun siirtyy välillä keppivalintaisen W202:n ohjauspyörän taakse. On nimittäin koko lailla hauska talviauto... :mrgreen: :mrgreen:
Ja mitä tuohon Paavoon tulee, niin 320cdi on huomattavasti kivempi ajettava esp off-moodissa kuin E430. Tuo diisselin laiskempi voima on jotenkin paljon helpommin ja herkemmin kontrolloitavissa kuin bensaveekasin kierrosherkkyys. Siinä, missä 320CDI etenee nätisti pikkusen piirtäen, pyrkii bensakoneinen pienelläkin varpaankärjen muutoksella kiekaisemaan rundit nopeasti ylös ja samassa siunaamassa vaihtamaan vielä pykälän pari pienemmällekin. Siinä vaiheessa onkin jo hytti käsipareja täynnä :shock: .
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Division »

Mielestäni kaikki ilman ajonvakautus- ja luistoestojärjestelmää olevat Mersut pitäisi asettaa ajokieltoon, liikenteen sujuvuuden sekä henkilö- ja tieliikenneturvallisuuden nimissä. Poikkeuslupa olisi ainoastaan maakunnissa ajoon, kyläkauppaan ja sieltä takaisin.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

Division kirjoitti:Mielestäni kaikki ilman ajonvakautus- ja luistoestojärjestelmää olevat Mersut pitäisi asettaa ajokieltoon, liikenteen sujuvuuden sekä henkilö- ja tieliikenneturvallisuuden nimissä. Poikkeuslupa olisi ainoastaan maakunnissa ajoon, kyläkauppaan ja sieltä takaisin.
minun mielestäni taas kaikille niille, jotka on tottuneet ajamaan uusilla autoilla ja virheellisesti luottamaan näihin avustimiin, pitäis järjestää ajokoe 2 vuoden välein...ja ilman niitä avustimia :wink:

tänäänkin taas tuli sellainen valopää vastaan tuolla liikenteessä, että oikein piti hetken miettiä mitähän tuonkin kuskin päässä liikkui :o eli uudehko auto ja 80 km/h rajoituksella ja suhteellisen liukkaalla tiellä piti vain lähteä ohittamaan, vaikka taatusti se edellä menevä meni rajoitusten sallimaa nopeutta, ei muuten mitään, mutta kun se valopää meinas ajaa mun keulaan, kun olin vastaantulija :evil:

edelleenkään mikään avustin autossa ei poista sitä kusipään vikaa kuljettajan päästä, jos sellaista sattuu siellä olemaan ja eniten olen huomannut sitä vikaa olevan näiden uusien autojen kuljettajilla :think: ei tunnu nopeusrajoitukset haittaavan, eikä mikään muukaan, kun eletään, kuin siat pellossa... "kasko maksaa ja ESP pitää tiellä" asenteella, kun ajellaan :x

kai se on tätä nykyaikaa sitten, toista se oli ennen, kun joku järkikin löytyi kuskeilta päästä, nykyään tuntuu rekkakuskitkin olevan ihan pihalla hommistaan/millä kalustolla ne ajaa :shock: 60 tonnia on edelleen 60 tonnia massaa, ei se pirätä kuin h-auto, jos hätä tulee, vaikka olis ABS sun muut... no, eipä se ihme ole, että tuota raskasta kalustoakin on kintut taivasta kohti harva se päivä tuolla tienvarsilla :wtf: ennen oli paljon, jos 1 tai 2 rekkaa näki talven aikana (6 kk aikana) mettässä, nykyään näkee lähes päivittäin rekan metsässä ja huonona päivänä 5 rekkaa 30 km matkalla :o

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:
Division kirjoitti:Mielestäni kaikki ilman ajonvakautus- ja luistoestojärjestelmää olevat Mersut pitäisi asettaa ajokieltoon, liikenteen sujuvuuden sekä henkilö- ja tieliikenneturvallisuuden nimissä. Poikkeuslupa olisi ainoastaan maakunnissa ajoon, kyläkauppaan ja sieltä takaisin.
minun mielestäni taas kaikille niille, jotka on tottuneet ajamaan uusilla autoilla ja virheellisesti luottamaan näihin avustimiin, pitäis järjestää ajokoe 2 vuoden välein...ja ilman niitä avustimia :wink:

tänäänkin taas tuli sellainen valopää vastaan tuolla liikenteessä, että oikein piti hetken miettiä mitähän tuonkin kuskin päässä liikkui :o eli uudehko auto ja 80 km/h rajoituksella ja suhteellisen liukkaalla tiellä piti vain lähteä ohittamaan, vaikka taatusti se edellä menevä meni rajoitusten sallimaa nopeutta, ei muuten mitään, mutta kun se valopää meinas ajaa mun keulaan, kun olin vastaantulija :evil:

edelleenkään mikään avustin autossa ei poista sitä kusipään vikaa kuljettajan päästä, jos sellaista sattuu siellä olemaan ja eniten olen huomannut sitä vikaa olevan näiden uusien autojen kuljettajilla :think: ei tunnu nopeusrajoitukset haittaavan, eikä mikään muukaan, kun eletään, kuin siat pellossa... "kasko maksaa ja ESP pitää tiellä" asenteella, kun ajellaan :x
Ja napa on kyllä valitettavan oikeassa. Eli paras yhdistelmä taitaa olla ajotaitoinen ja -tietoinen kuljettaja, jolla on tekniset avustimet auttamassa siirtymistä.
Ja muuten, tuolla W202:lla ajelenkin nimenomaan maakunnassa kyläkauppaan ja takaisin. 210:t on käytännössä kyläkaupan ympäristöä lukuunottamatta aina esp on-tilassa.
P.S. Kaivakaas esille vuoden takainen Tuulilasi, jossa niillä oli käytetyn auton "kestotestissä" vanha volvo 240. Terävää tekstiä nykyvalopäisistä audikuskeista, joilla menee vetelät housuun, kun edessä kulkeva vanha maataloustraktori hiukan vaappuen lähtee liukkaasta risteyksestä liikkeelle. Alkaa kummasti löytyä turvaväliä sen normaalin 3cm:n sijaan. :lol: :mrgreen: .
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

tarkennetaan nyt vähän näitä omia mielipiteitä, ettei porukalle jää aivan virheellinen käsitys mun ajatuksista...

tuossa meidän rellussa esim. ABS ei ole niin onneton tapaus, kuin w124 mersussa, tosin autoilla on ikäeroakin reilu 10 vuotta... rellun ABS osaa tehdä lukkojarrutuksenkin, kun nopeus tippuu riittävän alhaiseksi, jossain alle 30 km/h nopeuksissa se siis muuttuu "kovilla jarruilla" olevaksi ja onhan se ABS:n toiminta muutenkin ihan eri planeetalta... w124 taas tuntuu jatkavan sitä ABS:n hakkaamista ihan loppuun asti, vaikka vauhtia ei olisi enää kuin 5 km/h ja jarrutusmatka venyy siksikin ihan tolkuttomaksi liukkaalla ja lumisella tiellä...

mitään luistonestoa/ajonhallintaa tuosta rellusta ei onneksi löydy, joten sen toimivuudesta en osaa sanoa juuta, enkä jaata, itse ainakaan en ole niitä siihen kaivannut... (eihän tuollaisessa vapari 1.6 bensassa ole sitä voimaakaan niin, että sitä pitäis jotenkin kahlita...) lisäksi w124 mersun ABS ei edes auta siinä ohjattavuudessa mitään, "hartialukko efekti" on ihan yhtä tehokas ABS kytkettynä, kuin irroitettunakin (piti oikein testata tuota, ettei joku ala siitäkin väittämään vastaan :wink: ) lopputuloksena totesin, että w124 on enemmän haittaa ABS systeemistä ja nyt kun olen tuolla ajellut n. 3 viikkoa ilman ABS:n mukana oloa, on myös ne ylimääräiset sydämmenlyönnit jääneet pois... mielummin minä ainakin ajan kovilla jarruilla olevalla autolla, kuin kokonaan jarruttomalla :wink:

hyvin toimivan vetoluistoneston olen tavannut esim. mitsubishi sigmassa (V6 bensa n. 220 hp, etuveto ja automaatti), toki se rajoitti koneen tehoja aina 1 vaihteella, vaikka olis ollut sulakin tie, mutta se tais olla enemmän laatikon säästämisen takia, kiihtyvyydestä se ei paljoa pois vienyt... mitään ajonhallintaa siinäkään ei ollut, kun sellaista ei ollut vielä edes keksitty siihen maailman aikaan :D ja ABS pelas siinäkin muistaakseni aika hyvin, vaikka auto muuten edustikin "w124 ikäluokkaa" , toki ihan eri tyylisellä ABS systeemilläkin se oli, eli jokaisella pyörällä oma anturi ja tietokone joka systeemiä ohjas ei taatusti perustunut -80 luvun suunnitteluun :D

luultavasti 5 vuoden sisällä suurin osa autotehtaista osaa tehdä jo kunnolla toimivan ESP:n, bemari tosin on tainnut osata tehdä sen jo viimeisen 5 vuotta :wink: ainakaan mulla ei bemarin ratissa ole tullut sellaisia vitutuskohtauksia, kuin vastaavan ikäisen mersun ratissa (väykky/w211)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Viimeksi muokannut napa, Ke 18.01.2012 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja epk »

tuo on muuten täysin totta 124:sen abseista ! itte jos tikittää poljinta niin pääse paljon parempaan lopputulokseen, vai onko joku tästä oikeesti erimieltä ? koittakaas, näillä keleillä varsinkin on helppo havaita järjestelmän puutteet.

Testi 1 : aja suoraan ja jarruta, koita kääntää... tee sitten sama "itse" absittaen, kummalla tuli parempi lopputulos ?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Napa kirjoitti:
edelleenkään mikään avustin autossa ei poista sitä kusipään vikaa kuljettajan päästä, jos sellaista sattuu siellä olemaan ja eniten olen huomannut sitä vikaa olevan näiden uusien autojen kuljettajilla ei tunnu nopeusrajoitukset haittaavan, eikä mikään muukaan, kun eletään, kuin siat pellossa... "kasko maksaa ja ESP pitää tiellä" asenteella, kun ajellaan

Sakot suomessa on liian pieniä, näille ylimielisille paskapäille jollaista kirjoituksessasi kuvaat olisi oikean suuruinen sakko puolenvuoden palkan menetys ja auto valtiolle.....ja kortti hyllylle+ autokoulu uusiksi.

Suomessa on rangaistukset aivan liian lepsuja....lapsen yliajajalle, lieventävän asianhaaran eli kännissä....2 vuotta josta istuu ensikertalaisena yhden ? :shock: ...toivottavasti pääsee edes jonkun tyttökaveriksi linnassa...

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

LopenUupunut kirjoitti:Napa kirjoitti:
edelleenkään mikään avustin autossa ei poista sitä kusipään vikaa kuljettajan päästä, jos sellaista sattuu siellä olemaan ja eniten olen huomannut sitä vikaa olevan näiden uusien autojen kuljettajilla ei tunnu nopeusrajoitukset haittaavan, eikä mikään muukaan, kun eletään, kuin siat pellossa... "kasko maksaa ja ESP pitää tiellä" asenteella, kun ajellaan

Sakot suomessa on liian pieniä, näille ylimielisille paskapäille jollaista kirjoituksessasi kuvaat olisi oikean suuruinen sakko puolenvuoden palkan menetys ja auto valtiolle.....ja kortti hyllylle+ autokoulu uusiksi.

Suomessa on rangaistukset aivan liian lepsuja....lapsen yliajajalle, lieventävän asianhaaran eli kännissä....2 vuotta josta istuu ensikertalaisena yhden ? :shock: ...toivottavasti pääsee edes jonkun tyttökaveriksi linnassa...

.
No tämä. Ne osaa olla niin väliinpitämättömiä, ja torven soittaminen tuntuu tuovan vain tyydytystä niille. Tänään yksi musta s212 helsingissä kyllästy ajamiseen bussin takana. Tie oli kolmikaistainen, bussi ja s212 ajoivat keskimmäisellä kaistalla (bussi siinä sen takia, ettei oikeimman puoleiselta kaistalta voi kääntyä vasemmalla ko. tiellä kohta tulevassa risteyksessä). Jokatapauksessa, mesekuski kyllästyi, ja mitään vilkkuja käyttämättä (tais se näyttää sitten kun oli hommansa tehnyt) yhtäkkiä vaihtoi oikealle kaistalle. No siinähän oli justiin yks audi sen kohdalla, ja tämä audi joutui väistämään penkkaan estääkseen kolarin. Mese senkun vaan jatkaa matkaansa. Audi kyllä pääs helposti pois, mutta jokatapauksessa, mikä ihmisiä vaivaa :evil: Jos joku foorumilainen itsensä tästä tunnistaa, ei kannata ainakaan sanoa että se olin minä :angel:
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Vastaa Viestiin